Fødevarer med stort jernindhold
Fra : hansen

Dato : 13-03-03 18:17

Hvilke fødevarer indholder meget jern? Er der nogen, der har nogle gode
ideer til et jernindholdigt måltid?

Jeg spørger, fordi jeg er gravid og har fået konstateret jernmangel. Jeg
tager selvfølgelig jerntabletter, men vil egentlig gerne supplere med
"naturligt jern" gennem fødevarer. Tak for hjælpen og de mange gode ideer
jeg får ved at læse indlæggene!

VH Lise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-03-03 18:26

"hansen" <lshansennospam@privat.dk> writes:

> Hvilke fødevarer indholder meget jern? Er der nogen, der har nogle gode
> ideer til et jernindholdigt måltid?

Rødt oksekød med broccoli og ovnbagte kartofler. Min mors læge
anbefalede et glas rødvin om dagen, da der også er meget jern i.

Bloddonorene i Danmark har en side om hvordan man holder et fornuftigt
jernindhold i blodet:
http://www.bloddonor.dk/jern.htm

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 13-03-03 19:40

"hansen" <lshansennospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spørger, fordi jeg er gravid og har fået konstateret jernmangel. Jeg
> tager selvfølgelig jerntabletter, men vil egentlig gerne supplere med
> "naturligt jern" gennem fødevarer.

Jeg var vild med hirsegrød med rosiner, da jeg var gravid.
Og barnet var også, da hun begyndte at få andet end modermælk.

Prøv med både hirseflager og hel hirse. Jeg kunne bedst lide hel hirse.

Råt citeret fra http://www.madogsundhed.dk

Gode jernkilder:

Fuldkorns cerealier (hirse, havregryn, hel hvede, hvedekim, hvedeklid).

Indmad f.eks. hjerte, nyrer, brisler, leverpostej (ikke ren lever, da det
indeholder store mængder A-vitamin, der kan give fosterskader).

Bælgfrugter (ærter, brune bønner).

Mørkegrønne bladgrønsager (spinat, artiskokker, broccoli, rosenkål, grønkål,
persille, purløg, karse, spirer.)

Rosiner, svesker, figner, abrikoser, hyben, jordbær og nødder.

Kød, æg, fisk, skaldyr og fjerkræ.

Rugbrød.

Og vær så opmærksom på, at bestemte stoffer hæmmer optagelsen af jern - det
gælder bl.a. bl.a. fytinsyre i fuldkornsprodukter og kakao, polyfenoler i te
og kaffe og calciumsalte i mælk.

Derfor bør du ikke drikke kakao, mælk, te og kaffe til måltiderne.

Læs mere her:
http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000136.htm

Mvh. Lisbeth