Spændende kartofler?
Fra : Bro

Dato : 12-03-03 23:10

Hejsa

Vi skal lave en buffet til en fest om 14 dage.
Vi skal have 3 forskellige stege, - dertil vil vi servere
hjemmebagt brød, bland-selv-salat og kartofler.

Har I et forslag til spændende/festlige/delikate kartofler?
- og gerne også andet tilbehør til buffeten, hvis noget falder jer ind

V.H.Helle

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-03-03 23:33

Bro <clemmensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e6fb009$0$29545$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
>
> Har I et forslag til spændende/festlige/delikate kartofler?
> - og gerne også andet tilbehør til buffeten, hvis noget falder jer ind

Hva med

små kartofler med skræl ( evt asparges) skåret i halve, koge i 5 min., vand
fra.
olie+balsamico+basilikum+salt ud over og låg på (af ilden) ryste lidt i et
par min.,
i et fad og i ovnen til de er der. Den kære kollega, der gav mig
opskriften foretrak smør frem for olie, men hun var nu også så dejligt og
bonnert. Laver
du dem rigtigt, bringer de lykke! Du kuinne evt. lave to
forskellige - det er så nemt - med hvidløg i den ene. Og hvorfor kommer jeg
lige til at tænke på
fennikel ?
Mvh
Ole

Fra : Villy Erichsen

Dato : 13-03-03 07:05

Bro wrote:

> [...]
> hjemmebagt brød, bland-selv-salat og kartofler.
>
> Har I et forslag til spændende/festlige/delikate kartofler?

Kartofler med skræl i både.
Vendes i en smule rapsolie - drysses med krydderier - oregano, basilikum,
timian, esdragon, rosmarin alt efter smag. Alle krydderierne kan kombineres
med presset hvidløg.
I en 225 grader varm ovn ca. 35 min. (indtil kartoflerne er lækre brune og
sprøde)
Ved serveringen drysses med groft salt.

Bagt kartoffelmos med rodfrugter.
Lav en portion kartoffelmos tilsæt revne rodfrugter efter smag - persillerod
- pastinak - selleri eler gulerod.
Tilsæt et par æggeblommer og bag i ovnen ved 200 grader i ca. 20 min. -
indtil overfladen er gylden og sprød.
Ved serveringen toppes med fint revet, frisk grønsag, af den anvendte.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Persephone

Dato : 13-03-03 07:12

Kære Helle

Du kan også vælge at anvende blå eller røde kartofler i opskrifterne. Jeg
kan godt love dig at de blå ser spændende ud.... og de smager af kartofler.

Kærlig hilsen
Persephone

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-03-03 07:12

"Bro" <clemmensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse...

> Har I et forslag til spændende/festlige/delikate kartofler?

Her er lidt at vælge imellem, fx...

Spændende kartoffelsalat:
4 pers.

500 g nye kartofler, evt. (baby- el. aspargeskartofler)
2 avocadoer
lidt citronsaft
3 dl hvide bønner, kogte eller fra dåse
2 nye løg, skivede

Dressing:
1 hårdkogt æg, finthakket
½ dl olivenolie
2 spsk dijonsennep
2 spsk hvidvinseddike
3 spsk varmt vand
4 fed hvidløg, pressede
salt og peber

Desuden:
½ dl friskhakket persille

Skrub kartoflerne rene med en grøntsagsbørste. Kog dem møre i letsaltet
vand. Lad dem køle af og skær dem i skiver. Skræl avocadoerne og skær
kødet i terninger - dryp med lidt citronsaft, så kødet ikke misfarves.
Pisk dressingen sammen. Bland bønner, kartofler, løg og avocado sammen
i en stor skål. Hæld dressingen over og vend rundt i salaten. Drys med persille
og servér.
-oo-

eller denne...

Middelhavssalat:
4 pers.

1 kg kogte, kolde kartofler
salt, peber
3 hårdkogte æg, hakkede
1 bdt radiser, skåret i skiver
ca. 100 g syltede løg uden lage
1 bdt purløg, finthakket

Dressing:
2 dl creme fraiche 18% eller syrnet fløde 9%
1-2 fed hvidløg, pressede
½ dl mayonnaise (majonæse)
salt og peber

Skær kartoflerne i mindre stykker og drys dem med lidt salt og peber. Bland
kartoflerne sammen med æg, radiser, syltede løg og purløg og vend forsigtigt
rundt. Rør dressingen sammen og smag til med salt og peber. Bland
dressingen i salaten eller servér den separat i en skål.
-oo-

og denne..

Karry-kartoffelsalat:
4 pers.

ca. 1 kg kogte kartofler i terninger
1 dl piskefløde
1 dl mayonnaise (majonæse)
1 dl creme fraiche
ca. 1 spsk karry
1 tsk peberblanding
salt

Pynt:
hakket purløg

Pisk fløden til skum og vend den sammen med mayonnaisen og creme
fraiche. Smag godt til med krydderierne, men rør ikke for meget i
dressingen, så bliver den tynd i konsistensen. Vend kartoflerne i
dressingen og smag til krydderier igen. Lad salaten trække koldt et par
timer før servering. Pynt salaten med tomatbåde og hakket purløg.
-oo-

eller det varme...

Dildstuvede kartofler:
4 pers.

1 kg kogte, kolde kartofler i terninger
3 spsk smør
3 spsk hvedemel
7-8 dl mælk
salt og peber
1 stort bdt dild, finthakket

Kom smør og mel i en tykbundet gryde og rør det sammen over medium
varme. Spæd med mælken lidt af gangen og under omrøring. Lad saucen
koge sammen over svag varme og rør nu og da. Smag til med salt og peber
og vend kartoffelterningerne og dild i. Lad kartoflerne blive gennemvarme
og servér.
-oo-

og noget meget enkelt og nemt..

Hvidløgskartofler med rosmarin:
4 pers.

6 store kartofler
6-8 fed hvidløg
1 dl olivenolie
groft salt
friske rosmarinblade

Skrub kartoflerne grundigt, da skallen skal spises med. Halvér kartoflerne
og læg dem med snitfladen opad i en bradepande. Pres hvidløgsfeddene
og bland dem med olivenolien. Fordél blandingen på kartoflenes snitflade.
Steg kartoflerne i ovnen i ovnen ved 200 grader til de er møre, ca. 30 min.
Drys med salt og rosmarin.
-oo-

og som rosinen i pølseenden (as the raisin in the hotdog end)...

Kartoffelgratin med pesto:
4 pers.

10-12 kogte kartofler i skiver
salt og peber
3-4 tomater i skiver

Pestosauce:
2 dl blandede, hakkede krydderurter, fx persille, basilikum og oregano
1 dl olivenolie
50 g reven parmesan
1-2 fed hvidløg, pressede
1 tsk urtesalt

Smør et ovnfast fad, læg kartoffelskiverne i fadet og drys med tomatskiver.
Blend eller pisk pestoen sammen og fordél den over tomaterne. Gratinér
retten i ca. 20 min. ved 200-225 grader. - Voila!

Go' fest!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Nyt under "Mad": www.fi.dk/mad/
Svinekam til stregen
Rødkålssalaten er så smuk og velsmagende, at den let stjæler opmærksomheden
fra svinekammen. Andre kåltyper fx hvidkål og kinakål, kan sagtens
tage rødkålens plads i den foreslåede råkostsalat.
www.fi.dk/mad/madpakkeservice/uge10/

Fra : Bro

Dato : 14-03-03 02:43

Tak for de mange fine forslag!

Vi har bestemt os for den bagte kartoffelmos + de halve aspargeskartofler
vendt i olie og krydderier.

:) Helle