Nu skal det være vildt.....
Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 12-03-03 19:52

Jeg har lovet nogle gode venner at invitere til middag - og vi har
besluttet, at det skal være vildt, for det har ingen af os nogensinde fået.

Er der nogen, der har gode bud på vildtretter for begyndere?

Vi har eksempelvis hørt, at dådyrkød smager kraftigere end rådyr? Kan huske,
at jeg skulle vænne mig til smagen af lammekød, før jeg kunne lide det og
kom derfor til at tænke på, om man derfor skal starte med rådyr frem for
dådyr?

Vi er de rene novicer hvad vildt angår, men har lyst og mod på at prøve.
Gode råd og tips er velkomne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Krabsen

Dato : 12-03-03 20:13

Langt det meste vildt, der kan købes i butikker (f.eks. fra Rævhede) er
dådyr. Årsagen er, at dådyr er et velegnet dyr tl hjortefarme. Rådyr kan
ikke holdes i farm; de vil blive stresset ihjel.

Krondyr i butikkerne er normalt frosset fra udlandet.

Så med mindre du kender en jæger eller en god vildthandler, så snakker vi
dådyr - som også er væsentlig større end rådyr og derfor lettere at gå til.

Smagsmæssigt er der ikke den store forskel på de enkelte dyr.

Jeg ville starte med en udbenet dyrekølle eller filet, grydestegt i
stegegryde. Kødet kan også brunes kort på pande og så færdigsteges i ovn,
lige som med en oksefilet el.lign.
Serveret med en kraftig vildtsovs til. Butikker, der fører dyrekødet, har
normalt også vildtfond i flaske. Vildtfond, rødvin, ribsgele, fløde (kaffe-
eller piske- efter smag), salg og peber.

Og husk, at kødet er _meget_ koncentreret på grund af det lave fedtindhold.
Så beregn ikke 250-300 gram pr. person, som du måske ville med oksemørbrad -
det er for meget. (Men smager da osse godt koldt dagen efter..)

go fornøjelse

Krabsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-03-03 20:45

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> writes:

> Jeg har lovet nogle gode venner at invitere til middag - og vi har
> besluttet, at det skal være vildt, for det har ingen af os nogensinde fået.

Det er absolut heller ikke at foragte.

> Er der nogen, der har gode bud på vildtretter for begyndere?

Hvad med hare? Haresteg er godt, men nok ikke lige det nemmeste at
lave, når man ikke har prøvet det før. Det nemmeste er nok en
dådyrekølle. I Salling og sikkert også mange andre steder, kan man
købe dådyr fra Rævhede Naturprodukter, der står også opskrifter på
pakken. Hvis I bor i nærheden af Åbybro, kan I også køre der ud og
købe kødet. Der kan I også gå en tur og se på dyrene. Vi fik alt kødet
til vores bryllup derfra, og det var virkelig godt.

På biblioteket kan man låne bogen "Hjortekød på bordet" af Knud-Erik
Larsen. Der er rigtig mange opskrifter i.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 12-03-03 21:28

> Hvad med hare? Haresteg er godt, men nok ikke lige det nemmeste at
> lave, når man ikke har prøvet det før.

Har hørt, at det smager i retning af kylling og det gider jeg ikke lige.

Vi tænkte på firbenet vildt. Altså heller ikke noget med fugl, selvom jeg
meget gerne vil smage fasan engang. *S*

> Det nemmeste er nok en
> dådyrekølle. I Salling og sikkert også mange andre steder, kan man
> købe dådyr fra Rævhede Naturprodukter, der står også opskrifter på
> pakken.

Hey... havde jo slet ikke tænkt på Salling. Der handler jeg ellers tit.
Havde fået at vide, at jeg skulle handle hos Clausen på havnen.
http://www.clausens-fiskehandel.dk/

Tak for tippene!!!

Mvh. Lisbeth

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-03-03 21:28

> [...]

> Vi tænkte på firbenet vildt. Altså heller ikke noget med fugl, selvom jeg

Det er kun én ulempe ved fasaner: Alle de hagl man risikerer at komme
til at bide i. :)

> Hey... havde jo slet ikke tænkt på Salling. Der handler jeg ellers tit.
> Havde fået at vide, at jeg skulle handle hos Clausen på havnen.
> http://www.clausens-fiskehandel.dk/

Det er også kun fordi vi altid har handlet hos Rævhede, at jeg
anbefaler dem. Vi har altid været godt tilfredse.

Men kender du noget til Clausens? Jeg har aldrig handlet der, men det
kunne man jo begynde med, hvis varene er gode nok og til at betale sig
fra.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-03 11:00

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

> Har hørt, at det smager i retning af kylling og det gider jeg ikke lige.

Det fatter jeg (efter at have ædt mig gennem +100 harer) ikke! Du tror ikke
det er kanin, du forveksler det langhårede kræ med.
I min optik er harer kraftigt smagende - dette kendetegner ikke just
kylling.
Problemet med harer er at de er lidt arbejdskrævende og godt kan blive en
smule tørre, hvis ikke der tages højde for dette. Godt lavet er hare en
pragtret.
Men de skal enten barderes eller steges med hyppige overhældninger af den
sovs, jeg synes de bør steges i.

> Vi tænkte på firbenet vildt.

Det er nok slet ikke harer, du har hørt om. De harer jeg har skudt har i
hvert fald alle sammen haft 4 ben

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-03 18:03

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message

> det er kanin, du forveksler det langhårede kræ med.
^^^^^^^^^^
Skulle selvfølgeligt have været 'langørede'

-j

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 13-03-03 20:15

Således skrev "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> i dk.kultur.mad+drikke
Thu, 13 Mar 2003 18:03:01 +0100:

>"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message

> ^^^^^^^^^^
>Skulle selvfølgeligt have været 'langørede'

Nåja, der kunne jo godt være en stor bestand af vilde angorakaniner et
eller andet sted?

Knud
--
Wit levels low. Attempting to compensate.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 13-03-03 18:45

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> Det fatter jeg (efter at have ædt mig gennem +100 harer) ikke! Du tror
ikke
> det er kanin, du forveksler det langhårede kræ med.

Det lyder da sådan.... kanin/hare har aldrig været på listen over fødevarer,
jeg har tænkt på at spise, så jeg har ikke engang tænkt på, om de smager
forskelligt.

> Problemet med harer er at de er lidt arbejdskrævende og godt kan blive en
> smule tørre, hvis ikke der tages højde for dette. Godt lavet er hare en
> pragtret.

Vi gerne smage det engang. Men kræver det særlig viden/kunnen/erfaring tror
jeg nok, jeg vil håbe på at få chancen engang, hvor en anden end jeg selv
skal tilberede maden.

> Det er nok slet ikke harer, du har hørt om. De harer jeg har skudt har i
> hvert fald alle sammen haft 4 ben

Og alle de harer, der holdt til, hvor jeg er vokset op, var også to-benede.

De allerstørste jeg har set, er i øvrigt harerne på Tunø. Måske de har det
særligt godt derovre. Det er i hvert fald nogle gevaldige krabater.

Mvh. Lisbeth

Fra : Niklas

Dato : 13-03-03 00:28

> [...]
> dådyr?
>
> Vi er de rene novicer hvad vildt angår, men har lyst og mod på at prøve.

Der er stor forskel på vildt.

Haremis skal ligge i kærnemælk i et døgns tid.

Kanin er den der smager lidt hen ad sød kylling

Dådyr, rådyr, krondyr er ikke så forskellige men alle dejlige.
Jeg formoder det er der vi er henne af når du snakker om vildt.

Elgkød og rensdyr er det bedste af det bedste. Mums.
Hvis I kan skaffe det. Måske kender man en svensk jæger......

Bjørn er rimeligt utilnærmeligt da fødevaremyndighederne i det land
den skydes skal blandes ind i det.
Desuden må man under ingen omstændigheder spise leveren fra bjørne,
da det kan give forgiftninger (vitaminforgiftning).

Selvfølgelig er der også krokodille, bison, vandbøffel, emu, kænguru, marsvin,
vildsvin, div. fjerkræ og mange andre spændende dyr.
Men det er vist ikke det vi snakker om her.

Så hvis vi vender tilbage til Elg, hjortedyr og rensdyr så er der nogle ting
jeg vil sige om tilberedningen.
Først og fremmest skal de tilberedes så man sikrer sig at de aldrig "går tøre",
hvilket i praksis vil sige at man hele tiden (ca.hver 10. minut)hælder væde (sovs) over stegene.

Dernæst er der 2 grundsaucer til disse dyr som jeg langt foretrækker.
Den ene er baseret på fløde, enebær, svampe og rødvin eller forædlede rødvinsprodukter.
Den anden er baseret på fløde og blåskimmelsost. Gerne Stilton 60%.

Endelig er vildtkød særdeles velegnet til at servere waldorffsalat til.

Venligst

Niklas

Fra : Peter Weis

Dato : 13-03-03 09:44

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in message

> Haremis skal ligge i kærnemælk i et døgns tid.

Det er efter min mening helt unødvendigt. Og jeg har godt nok spist
mange harer i tidens løb.
Jeg drysser med salt og peber, og bruner dem med knust enebær, hælder
piskefløde over og braisserer i 25 minutter (ryg) eller 30 minutter
(køller). Smager derefter sovsen til med rønnebærgele. Spiser med
kogte aspargeskartofler. Ristede svampe, braisserede rodfrugter, salat
med fintsnittet hvidkål kan altsammen såises til afhængigt af
årstiden.
Pas på ikke at give dem for længe. Så bliver de tørre og hårde, og
skal koges helt i smadder før de kan spises.
Der er en del hinder på haren. De er nemmest at pudse af efter
tilberedelsen.

> [...]
"går tøre",
> hvilket i praksis vil sige at man hele tiden (ca.hver 10.

Jeg har smagt et elghjerte som var "bagt" i ovnen i 10 timer ved 70
grader. Der blev ikke hældt væde over hvert 10. minut, og det blev
ikke tørt.
Når jeg steger dyrekøller, så hælder jeg heller ikke væde over i tide
og utide. Jeg passer bare på ikke at stege dem for længe.
Dyrekød er i øvrigt fantastisk på grill. Den hårde varme og korte
stegetid forhindrer udtørring.

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål om forskellen på smagen af
vildt, så afhænger det også af opfodringen.
Fasaner der opfodres med korn blliver både federe og lysere i kødet
end "vilde" fasaner.
Det meste dådyr der serveres her i landet er opdrættet. Kødet er
utroligt rødt og smagfuldt. Men jeg synes det smager mere henad
"koncentreret oksekød" end af vildt.
Kød fra rådyr og harer, som overvejende kommer fra den frie vildtbane,
har en helt anden smag og konsistens. Konsistensen er lidt henad
svinehjerter.

mvh
Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-03-03 10:06

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> writes:

> Kød fra rådyr og harer, som overvejende kommer fra den frie vildtbane,
> har en helt anden smag og konsistens. Konsistensen er lidt henad
> svinehjerter.

Jeg synes det minder mere om lever, men bortset fra det, så er vi
enige. Det er slet ikke så besværligt at lave vildt, som nogen gør det
til.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-03 11:08

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Jeg synes det minder mere om lever, men bortset fra det, så er vi
> enige. Det er slet ikke så besværligt at lave vildt, som nogen gør det
> til.

Konsistensen eller smagen?

Smagen kommer af at vildt normalt ikke bløder af ved slagtningen, hvorfor
der er mere 'blodsmag' end vi er vant til. Nogle finder denne smag
fortryllende - andre afskyr den.

vh
Jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-03-03 11:06

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Konsistensen eller smagen?

Konsistensen, absolut konsistensen. Smagen er helt anderledes (heldigvis)!

Mvh Trine, som glæder sig til dådyrbøfferne fra grillen til sommer!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-03-03 11:06

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> Det er efter min mening helt unødvendigt. Og jeg har godt nok spist
> mange harer i tidens løb.

Enig!

[Tilberedning af hare]

Enig!

> [...]
> Kød fra rådyr og harer, som overvejende kommer fra den frie vildtbane,
> har en helt anden smag og konsistens. Konsistensen er lidt henad

Hvor velgørende at der skelnes mellem 'vild' og så de mere eller mindre
domesticerede kræ, der sælges under navnet vildt. Der er en verden til
forskel - intet mindre.
Jeg er personlig af den opfattelse at rådyrkølle og -ryg i særklasse er
bedre end de opdrættede større hjorte. De mange farmdyr er omtrent lige så
'vilde' som når man køber oksekød fra dyr, der er opdrættet på friland. Så
jeg skulle måske næste gang vi får gæster bruge udtrykket 'vildokse'

vh
Jan

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 13-03-03 18:47

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Dådyr, rådyr, krondyr er ikke så forskellige men alle dejlige.
> Jeg formoder det er der vi er henne af når du snakker om vildt.

Ja.. nemlig

> Elgkød og rensdyr er det bedste af det bedste. Mums.
> Hvis I kan skaffe det. Måske kender man en svensk jæger......

Ikke lige jeg ved af *S*

> Selvfølgelig er der også krokodille, bison, vandbøffel, emu, kænguru,
marsvin,
> vildsvin, div. fjerkræ og mange andre spændende dyr.

Det kan også blive FOR vildt *GGGG*

Mvh. Lisbeth