Fætter BR kager??
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 12-03-03 08:28

Hej!!

Min datter har sådan en udstikker med Fætter BR og jeg har lovet hende at vi
skulle lave småkager idag. Er der nogen der har en god og velsmagende
opskrift på småkager der skal udstikkes??
På forhånd tak!

Hilsen
Heidi Bojsen

Fra : Bettina Madsen

Dato : 12-03-03 14:38

> [...]
> hende at vi skulle lave småkager idag. Er der nogen der har en god og
> velsmagende opskrift på småkager der skal udstikkes??

Hej!

JEg fik på et tidspunkt en opskrift her i gruppen på nogle småkager, der er
nemme at lave for børn. De er godt nok noget julede, men de smager godt.

Her kommer opskriften:

Figursmåkager
Julestjerner:

4 dl (250 g sukker)
250 g sirup
1 dl stærk kaffe (til børn evt. vand)
300 g smør/margarine
1 tsk stødt nelliker
1 spsk ingefær
½ spsk st. kanel
reven skal af 1 citron
reven skal af 1 appelsin
13 dl (800 g) mel
--
1 spsk potaske
2 spsk vand

Glasur:
1 æggehvide
4 dl (200 g) mel
1 spsk rom (til børn evt. vand)

Smelt sukker og sirup med kaffe (el. vand) i en gryde. Rør hele tiden.
Rør smørret blødt. Hæld sukkerlagen i lidt efter lidt. Bland krydderier,
citron- og appelsinskal i.
Tilsæt mel og potasken, der er rørt ud i koldt vand.
Ælt det hele til en smidig dej, der skal hvile et par dage i køleskab.
Rul dejen tyndt ud og stik kagerne ud med en stjerneform (el. lign).
Sæt dem på en smurt bageplade og bag dem i en varm ovn ved 225° i ca.
8 minutter.
Til glasuren piskes hviden let. Tilsæt florsukker og rom (el. vand) og
rør det ca. 10 minutter til en hvid, sej masse.
Kom glasuren i en sprøjtepose og pynt kagerne, mens de endnu er varme.

PS: Brunkagedej kan gemmes (indpakket i alufolie) i køleskabet en 2-3
uger.

mvh. Bettina

Fra : Lykke

Dato : 13-03-03 19:25

noget rigtig nemt. brug en pakke frossen butterdej,
rullet ud, udstukket, penslet med æg og perlesukker, det er guf for børn.
men kan ikke gemmes.