Hvilke museumer i Normandiet
Fra : Monty

Dato : 13-03-03 11:58

Vi planlægger en tur til Normandiet og ville i den forbindelse høre lidt om
de forskellige museumet. Vi vil gerne ind og se invasionsmuseumet men jeg
har lidt på fornemmeren at der museumere omkring hvert gadehjørne hvor de
kan fremvise et eller andet og det ville vi gerne undgå.

Jeg har indtil videre fundet ud af at invasionsmuseumet i Caen og
Arromanches skulle være "gode" nok.

Nogen der kan anbefale nogen andre?

Dennis

Fra : Asle Bjerva

Dato : 13-03-03 14:01

"Monty" <monty@mail.tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
> kan fremvise et eller andet og det ville vi gerne undgå.
>
> Jeg har indtil videre fundet ud af at invasionsmuseumet i Caen og

http://www.normandy-tourism.org/dk/index1000.html
har med det meste som finnes i regionen, og endatil på vanlig forståelig
dansk !

På vei til / fra Normandi kan man med fordel ta en tur innom Bastogne ved
Belgisk/Luxembourg grensen, og bese museet der.

I tillegg har de to krigsmuseum i Luxembourg, i Ettelbruch, Patton museet:
http://www.luxembourg.co.uk/NMMH/patton.html
og det nasjonale museet i nabobyen, Diekirch
http://www.nat-military-museum.lu/m-index.html
Det siste er av flere betegnet som europas beste museum, men flere fullsize
dioramaer med scener fra slaget om Ardennene.

Vil man ha 'andre siden' finnes for eks:
http://www.westwall-museum.de/

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Kristian

Dato : 13-03-03 14:25

"Monty" <monty@mail.tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
>kan fremvise et eller andet og det ville vi gerne undgå.
>Jeg har indtil videre fundet ud af at invasionsmuseumet i Caen og
-------------
Museet i Arromanches kan jeg helt klart anbefale , og så vidt jeg har
forstået skulle Caen museet være endnu bedre.Og som du ganske rigtigt
påpeger ligger der flere små mere eller mindre private "hjemmelavede"
museer langs invasionskysten - dem kan i roligt springe over.
Af andre ting der bør ses er den Amerikanske kirkegård og Hoc Point.

Kristian

Fra : Per Skjødt

Dato : 13-03-03 19:54

Bare tag Caen, har selv været der + andre steder, men Caen dækker det hele
og det virker meget seriøst.

Mvh. Per Skjødt

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 14-03-03 19:20

> [...]
> kan fremvise et eller andet og det ville vi gerne undgå.
>
> Jeg har indtil videre fundet ud af at invasionsmuseumet i Caen og

Vi var i området sidste år. Jeg kan sagtens anbefale museet i Arromanches.
Vær dog opmærksom på, at det som de fleste andre franske museer er
fransksproget. Et let måde at overvinde dette problem på er at "hægte sig
på" en af de grupper der er på rundvisning i museet med engelsk guide. Ud
over museet i Arromanches er der også en "biograf" lige udenfor byen med 360
g. filmlærred. Kan også anbefales.

Den amerikanske kirkegård er et must at besøge. Du føler dig næsten hensat
til Arlington kirkegården, da det hele bare er så amerikansk. Et mere
dystert indtryk vil i få, hvis i besøger den tyske kirkegård. Der er for
øvrigt også et udmærket museum.

Endvidere vil jeg anbefale at i slår et smut indenom Bayeux og ser
Bayeux-tapetet. Det handler også om krig, blot mellem Frankrig og England
tilbage omkring år 1000. Et andet must er selvfølgelig Mont St Michel.

Hvis jeg skal nævne et par steder, der ikke er værd at besøge, må det være
Trouville og Deauville. Det er efter min mening Frankrigs svar på Løkken og
Blokhus. For mange turister efter min smag og ikke nogen særlig stemning.
Honfleur er også fuld at turister, men langt mere hyggelig. Hvis i følger
kysten vil i opleve, at jo længere i kommer ud mod Bretagne (og evt. ud i
Bretagne) jo færre turister vil der være.Vi fulgte stort set kysten fra
Veules les Roses (vest for Dieppe) til Cap Fréhel - eneste væsentligste
undtagelse var at vi droppe halvøen med Cherbourg-Octeville.

Ellers er der vel kun tilbage at ønske god tur. Husk at spise masser af
"fruits de mer" nu i er ved kysten.

Henrik

Fra : Monty

Dato : 14-03-03 20:39

> [...]
> Bayeux-tapetet. Det handler også om krig, blot mellem Frankrig og England
> tilbage omkring år 1000. Et andet must er selvfølgelig Mont St Michel.

Jeg takker for alle svarene. Vi havde regnet med at skulle ned og se Mont St
Michel og Bayeux tapet plus kirkegården men det med den tyske kirkegaård var
nyt for mig. Hvor ligger den henne?

Noget helt andet. Hvad skulle I give for at bruge motorvejen derned? Det er
noget med at man skal betale for at bruge den franske motorvej men det er
ikke så langt et stykke vi skal køre af den.

Dennis

Fra : Monty

Dato : 14-03-03 21:38

Hvor langt tid brugte I på at køre derned hvis I selv lagde bil til?

Dennis

Fra : Kristian

Dato : 15-03-03 09:54

> [...]

>noget med at man skal betale for at bruge den franske motorvej men det er
>ikke så langt et stykke vi skal køre af den.
-----------------
Et par pris eksempler:
Fra den Belgiske grænse (Valenciennes) til Paris - 10.90 €
Paris - Caen : 10.90 €

Kristin

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 15-03-03 11:20

> [...]
St
> Michel og Bayeux tapet plus kirkegården men det med den tyske kirkegaård

Den tyske kirkegår ligger ved en lille by ved navn La Cambe. Det er mellem 5
og 10 km syd for Pointe du Hoc og ca. 25 vest for Bayeux. Kirkegården ligger
lige ved siden af motervej N13.

> [...]
> noget med at man skal betale for at bruge den franske motorvej men det er
> ikke så langt et stykke vi skal køre af den.

Motorvejene i Frankrig er forholdsvis dyre efter dansk standard (da vi jo er
vandt til at de er gratis). Jeg kan ikke huske hvor meget det løb op.
Køretiden fra Danmark kender jeg ikke, da jeg bor i Paris. Paris - Honfleur
kan gøres på et par timer, men det svare jo ikke på dit spørgsmål. Check
evt. www.maporama.com for distance og køretid.

Henrik