GSX 550 ESD som begyndercykel?
Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 13-03-03 22:07

Har været rundt og kigge noget mere nu, snakkede bl.a. med en forhandler der
havde en Suzui GSX 550 ESD stående, cyklen var en tysker der var taget hjem
til stumper, derfor var der heller ingen kåbe på. Den er fra 87 og har gået
72.000 km, men ifølge sælgeren, som i øvrigt var meget flink og snaksalig,
var der mange gode begynder kilometer tilbage i den endnu.
Jeg er blevet rimlig forelsket i den mogel, og prisen passer også rimlig
godt med hvad jeg har råd til.
Men har den overlevet sin tid, eller kan jeg godt køre et par år på den,
indtil kørekortet tillader noget med mere power i.

Tobias Larsen

P.S. Undskyld hvis det bliver for meget med alle disse "er det en god mc"
spørgsmål, men jeg er helt på bar bund, og ingen af mine venner kører mc.

Fra : wheeler

Dato : 13-03-03 22:31

"Tobias Møller Larsen" <tobber@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

men ifølge sælgeren, som i øvrigt var meget flink og snaksalig,
> var der mange gode begynder kilometer tilbage i den endnu.

> Tobias Larsen

[klip]

Hej Tobias...

Dette er venligt men bestemt...fuck hvad sælger siger (specielt hvis du ikke
har nogen relation til ham - at sælger er "professionel" gør ham ikke mindre
"rotten" - kan han give den nødvendige garanti?

Ellers en dejlig model - kiggede selv efter den for 10 år tilbage er jo den
oversete "mellemste søster" til de utallige 80' er gsx'er som turnerer
rundt - så der er nok mange km i den - meeen 70.000 (minus korrigeret for
"fusk")er jo trods alt en sjat =

Undrer mig i øvrigt over, at du ikke nævner pris (?) - som incl. 6 mdr.
forhandlergaranti vel næppe bør overstige 20K?

Wheeler

http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65Wheeler

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 13-03-03 22:42

> [...]
>
> Undrer mig i øvrigt over, at du ikke nævner pris (?) - som incl. 6 mdr.
> forhandlergaranti vel næppe bør overstige 20K?

Den stod til ca 25.000 og der var ingen garanti på, men han sagde at hvis
der var noget der ikke var som det skulle være de første 3(eller var det 6
måneder) så ville han kigge på det. Det jeg er mest bekymret for er at komme
til at købe noget gammel L... som jeg kommer til at skrue i hele tiden, det
pjat har jeg fået nok af med 4 knallerter med an samlet alder på 100+år i
garagen.
Det at det er en Tysker, har det noget at sige, mht holdbarheden osv?
Og til sidst, nogen der har en ide om vordan den vil komme til at opføre sig
som droslet?

Tobias

Fra : Hekto

Dato : 13-03-03 23:09

In article <3e70fb36$0$52112$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Tobias
Møller Larsen says...
> Og til sidst, nogen der har en ide om vordan den vil komme til at opføre sig
> som droslet?

Det er slet ikke sikkert at der kan fås et drossel-kit til en så gammel
cykel?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Morten Juel

Dato : 13-03-03 23:16

> Den stod til ca 25.000 og der var ingen garanti på,

Hvorfor hulen køber du ikke en GSX-R 250 istedet, den er da meget federe som
begynder cykel synes jeg..
og til 25K kan man sq få en tip-top en !

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-03-03 23:19

On Thu, 13 Mar 2003 23:15:42 +0100, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

>Hvorfor hulen køber du ikke en GSX-R 250 istedet, den er da meget federe som
>begynder cykel synes jeg..

Når man først _har_ fået den startet mener du ?

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : Morten Juel

Dato : 14-03-03 00:06

> Når man først _har_ fået den startet mener du ?

hehe kender jeg intet til

Fra : Morten Juel

Dato : 14-03-03 00:07

> Når man først _har_ fået den startet mener du ?

Har de da startproblemer ?!?

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-03-03 00:13

On Fri, 14 Mar 2003 00:06:36 +0100, "Morten Juel"
<mp@stofanet.invalid> wrote:

>Har de da startproblemer ?!?

Lige kommet hjem fra 5 år på Mars så ? ).

Specielt efter lidt stilstand kan det være lidt af et mareridt at få
dem igang igen,de spiser tændrør som vi andre æder lakridser...og der
har været en ½ mill. ± 2 eks. på ejere der har været ved at gå ud af
deres gode skind for at få skidtet vækket til live....

Fra : Morten Juel

Dato : 14-03-03 13:32

> Lige kommet hjem fra 5 år på Mars så ? ).
Yeps fed udsigt der er deroppe

> [...]
> har været en ½ mill. ± 2 eks. på ejere der har været ved at gå ud af
> deres gode skind for at få skidtet vækket til live....
Ja det med tændrør vidste jeg godt, men startproblemerne kendte jeg ikke har
dog godt lagt mærke til 3 i ng der har haft prob..

Mvh
Morten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-03-03 10:34

Michael K S wrote:
> Når man først _har_ fået den startet mener du ?

Og udskiftet diverse vitale dele i kaburatorene :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 14-03-03 09:22

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse news:b4qvsj$3j2$1@sunsite.dk...
> Hvorfor hulen køber du ikke en GSX-R 250 istedet, den er da meget federe som
> begynder cykel synes jeg..
> og til 25K kan man sq få en tip-top en !

fordi han skrev han ikke gad en maskine han skal skrue på hele tiden

Allan(fzr600us) av av nu får jeg sikkert tæsk af skruzuki ejere

Fra : Armand

Dato : 14-03-03 11:18

Morten Juel <MP@stofanet.invalid> skrev i en news:b4qvsj$3j2$1@sunsite.dk...

> Hvorfor hulen køber du ikke en GSX-R 250 istedet, den er da meget federe
som
> begynder cykel synes jeg..

Citat:
[...]

Det skulle vel være svar nok?

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 13-03-03 22:35

In article <3e70f2e1$0$52129$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Tobias
Møller Larsen says...
> [...]
> 72.000 km, men ifølge sælgeren, som i øvrigt var meget flink og snaksalig,
> var der mange gode begynder kilometer tilbage i den endnu.

Der må være eksemplarer der har kørt en smule mindre. Den kan jo også
blive så gammel (billig?) at al tiden går med at skrue i stedet for at
køre!?

> Jeg er blevet rimlig forelsket i den mogel, og prisen passer også rimlig
> godt med hvad jeg har råd til.

Jamen hvad har du råd til?

Prøv at kigge her:
http://ezwebz.com/gs-classic/index1e.htm
http://www.suzukicycles.org/

> P.S. Undskyld hvis det bliver for meget med alle disse "er det en god mc"
> spørgsmål, men jeg er helt på bar bund, og ingen af mine venner kører mc.

Hvem ville du ellers spørge??

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-03-03 22:37

> [...]
> forhandler der havde en Suzui GSX 550 ESD stående, cyklen var en
> tysker der var taget hjem til stumper, derfor var der heller ingen

Nu når det er en tysker der er købt hjem til stumper, så er det nok de
ringeste stumper der sidder tilbage på cyklen, så den skal man nok holde sig
fra, medmindre den er meget billig.

> ifølge sælgeren, som i øvrigt var meget flink og
> snaksalig, var der mange gode begynder kilometer tilbage i den endnu.

Det kan man jo sagtens komme og sige.
Det er absolut ikke alle forhandlere man kan stole på.

Kig efter om pågældende forhandler er anmeldt her:
http://www.hasselbalchs.dk/dmcn/start_forh.asp

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 13-03-03 22:46

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Nu når det er en tysker der er købt hjem til stumper, så er det nok de
> ringeste stumper der sidder tilbage på cyklen, så den skal man nok holde
sig
> fra, medmindre den er meget billig.

De deler der var taget fra den var udelukkende kåbe dele, og efter hvad jeg
fik at vide, og selv kunne se, var den meget pæn i aluminiumet og stellet.
Ingen korrision på nederste del af gaffelbenene. Rent motormessigt aner jeg
ikke hvaf jeg skal se efter.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 23:06

Tobias Møller Larsen <tobber@wanadoo.dk> skrev:
[snip] noget om ny mc...

>P.S. Undskyld hvis det bliver for
>meget med alle disse "er det en god mc"
>spørgsmål, men jeg er helt på bar
>bund, og ingen af mine venner kører mc.

Så er du da helt alene i verdenen....
Kender ikke noget til denne maskine men har set din tidligere tråd
ang. begynder-mc. Og det tilbagevendende problem for dig og andre
er jo liiige det der med droslingen.
Men der var da for et par år siden noget om en gut/firma -
vistnok - i Næstved - eller var det Ringsted ? - der blev
forhandler af eller opfandt det selv..ligemeget hvordan: han
påstod han kunne levere droslingssæt til de fleste maskiner.
Desværre kan jeg jo ikke huske hvad han hed - måske andre her i
gruppen husker bedre..?

Startede selv for 7 år siden på en øvert - kørt ned bagfra ved
rødt lys af en bus. Tog så kortet og købte en Virago 2½'er. På
mange måder en fed og solid maskine, men mer vil ha' mer. Så
efter - knap - to år købte jeg en GS500E'er. Som jeg stadig har og
stadig syntes er tilstrækkeligt til mit behov. Mine længste ture -
i lige linie - går til Sejerø-bugten en gang i mellem, men jeg er
ikke i tvivl om at 1 mand med oppakning sagtens ville klare turen
sydpå uden at blive ked af det.
Med kåbe på sidder jeg rimeligt i læ med mine 185/9x kg og får
ikke vand ind mellem jakke og bukser. Et stativ og to små
sidetasker giver rigelig plads til selv lidt større indkøb på vej
hjem.
Efter knap 19 k km har jeg ikke oplevet nogle problemer - udover
et usædvanligt ringe batteri. Har heller ikke kunnet konstantere
olieforbrug - overhovedet !
Maskinen er meget letkørt og stabil. Dog er forfjedrene alt for
bløde. Man burde se at skifte til nogle bedre - siges at hjælpe
utroligt. Også ved topfart opfører den sig pænt. Blot du får
justeret bagfjederens forspænding til din vægt/bagage !
Det siges at den i droslet tilstand accelerere som om den ikke
var droslet, først omkring ~130 ebber den ud i utide. Det skulle
skyldes den måde den er droslet på - vacumspjældene i
karburatorerne er gennemborede så de falder ned igen og forhindrer
motoren i at nå top-omdrejninger. Sku' også være billigt at
afdrosle: to nye spjæld og et par nye dyser.
Alt i alt er jeg en glad mand - ku' måske finde på at skifte til
en Virago 535 pga. stilen - acceleration og fart er rigelige til
at komme til skade. Især i byen vil flere heste - for mig at se -
være lidt til besvær: de skal holdes nede - der er sjældent plads
til at lege med dem.
Og før alle racer-rødderne farer til at skrive: det kommer jo alt
sammen an på hvad du vil >;o{)

Men som jeg ser det har du nogle valg:
1 Køb en drosselbar større maskine og behold den efter de 2 år.
2 Køb en droslet maskine med god gensalgsværdi og skift efter 2 år.
3 Køb en gammel, billig maskine til lillekort (svært) og håb den
holder nogenlunde i de 2 år. Uden for mange reperationer !

Og endelig: forhør dig om pris på forsikring hos alle selskaber på
hver maskine du overvejer ! I sidste ende kan det være det der
bestemmer hvad du har råd til at købe !

Håber dette kan hjælpe dig lidt - og at du snart kommer ud at køre.

Jesper
---
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 15-03-03 09:35

"Jesper Hedegaard (slet 2PZ68)" <jesper@2PZ68hedegaard.mail.dk> skrev i en
meddelelse >
> [...]
> bestemmer hvad du har råd til at købe !
>
> Håber dette kan hjælpe dig lidt - og at du snart kommer ud at køre.

Tak for de gode råd, jeg har hørt lidt hos forsikringsselskaberne, og det
spiller da også en stor rolle hvad de siger. Som jeg ser det lige nu har jeg
to muligheder.
1: Købe en gs 500, ER-5, CB-500 eller en anden "allround" maskine, af nyere
dato og låne en del penge i banken. denne maskine skal dog have kasgo for at
banken vil låne mig pengene.

2: Købe en lidt ældre mere sports betonet maskine, og tage et almindeligt
forbrugs lån. Og så nøjes med en ansvars forsikring, og evt tyveri. da kasgo
til en "sports" maskine koster kassen( fx koster en kasgo til en ER-5 ca
10.000 og 17.000 til en gpz500, HaLOOOO der er kun 10 heste til forskel)

Jeg hælder nog mest til #2, problimeter bare atjeg ville gå helt i opløsning
hvis jeg indvisterede 30.000 i noget som efter 4.000km skulle repareres for
mange tusinde kr.

Mvh Tobias Larsen
P.S. jeg er ikke helt alene i verden, jeg har en tennisbold jeg snakker
meget med

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-03-03 09:43

Tobias Møller Larsen <tobber@wanadoo.dk> skrev:
>P.S. jeg er ikke helt alene i verden,
>jeg har en tennisbold jeg snakker
>meget med

Jamen så hils bolden mange gange og HUSK NU at købe en godkendt
hjelm til den også !
Den skal da også med ud og køre
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : ulrich lopdrup

Dato : 15-03-03 11:55

Jeg orker ikke at læse hele tråden, men jeg fornemmer at folk skriver at det
vil være bedre med en gs500 .....jeg er dybt uenig. Jeg startede i sin tid
på en gl gsx550. 16 " 16 v dob karb monosvinger osv...det ER en supergod
begyndermaskine og af en hel anden kvaltiet end gs500.

Jeg har kørt med kæresten til Nord Kap på den, jeg har været land og rige
rundt, den har været rørende billig at holde på hjulene, og den har kræfter
og køreegenskaber nok til sjov et godt stykke tid. Flere af mine venner
kørte GS500 på den tid og de stod i kø for at bytte og var tudefærdige når
de kom tilbage på deres 2 cyl Ginge motor (hvor er den gummedimmer man skal
trække i for at starte?). Jeg har kørt mange gs 500 og hver gang komme jeg
frem til at den mc kører fint, men motoren og den tilhørende gearing er
frygtelig, frygtelig, frygtelig!!. Jeg er tusind gange mere underholdt på
foregængeren gs450, der er hæslig, nok kører som en gl damecykel, men har et
godt moment og en lav gearing der passer til motorens karateristik.

Min GSX 550 blev solgt til min gode ven, da den havde kørt 90 000 km. Han
kørte derefter Tjekkiet, Østtyskland, Frankring Italien rundt med damen over
flere sæsoner, hvorefter den blev solgt til en ny lykkelig ejer (km 1200000
km). Sidst jeg så den havde den stadig ikke været åbnet, brugte meget lidt
olie og spandt som en mis!

Det er ikke et bøttejern. Jeg er på ingen måde suzuki ´fanatiker, men lige
netop den model var altså en aldeles udemærket model, og både skalpen på 600
banditter, XJ 600, GS500, GSX1100FJ hænger i bæltet på den gl kværn, der i
sin storheds tid kørte kvartmile på 12,37!

"Jesper Hedegaard (slet DBF2I)" <jesper@DBF2Ihedegaard.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:10477178910.577214474041607@dtext.news.tele.dk...

Fra : Stig Christiansen

Dato : 15-03-03 12:47

"ulrich lopdrup" <ulopdrup@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> på en gl gsx550. 16 " 16 v dob karb monosvinger osv...det ER en supergod
> begyndermaskine og af en hel anden kvaltiet end gs500.

tjah, som jeg skrev i mit tidligere indlæg, startede jeg også i sin tid på
netop en gsx550esd og min var måske et ualmindeligt forskruet eksemplar (8
år da jeg købte den) som gav en masse småærgelser (ud over el-systemet som
vist er en generel Suzuki 80'er ting). Men i forhold til den CBR jeg
efterfølgende købte var der simpelthen himmelvid forskel i køreegenskaberne,
så meget at jeg helt klart ville gå efter en maskine med mere moderne
køreegenskaber. Om det så er en gs500, det ved jeg ikke - jeg har ikke kørt
så mange forskellige maskiner og heller ikke en gs500.
Det jeg mest lagde mærke til ved skiftet var, at jeg ikke længere skulle
"kæmpe" for at dreje maskine - først for at få den til at dreje, derefter
for at modvirke "vælte ind i svinget" følelsen, som jeg er blev fortalt
netop var pga. 16 tommer forhjulet. På CBR'eren skulle man bare tænke på at
dreje. Den slags egenskaber vil jeg klart fortrække frem for motorkraft - og
når nu motoren alligevel skal drosles.
Motoren giver jeg dig iøvrigt ret i er god og ganske skæg - første gang over
7-8000 omdrejninger kan jeg stadigt huske :) som begynder gav det et
imponerede ryk :)

Men, du har gode erfaringer med modellen, jeg har knap så gode (mest set i
bagklogskabens lys - mens jeg havde den var jeg tilfreds).

Stig
SL1000

Fra : Jonas Holt

Dato : 15-03-03 12:44

> ... hvorefter den blev solgt til en ny lykkelig ejer (km 1200000
> km). Sidst jeg så den havde den stadig ikke været åbnet, brugte meget lidt
> olie og spandt som en mis!

1.200.000 km på en skruzuki!
Har du sat et eller to for mange nuller på? ,-)

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 15-03-03 16:59

Hvilken model havde du? Den jeg har kigget på står til at være en 87´er, den
har ikke omnodæmper bag, men to almindelig støddæmpere, er det godt eller
skidt?

Tobias Larsen
"ulrich lopdrup" <ulopdrup@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

En masse om Gsx 550
(klip)

Fra : ulrich lopdrup

Dato : 16-03-03 20:42

En GSX 550 er en 16 ventilet 4 cyl suzuki. Den har monodæmper, 16 " forhjul
18" baghjul, antidive, 2 skiver foran en bag, den har 4 i to udstødning. EF
har fuldkåbe, E med styrkåbe (amerikansk model også kaldet katana)
Den har ikke meget at gøre med en gs550

mvh
Ulrich Lopdrup

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 16-03-03 21:07

Det undre mig lidt, for jeg mener at den jeg så har to almindelige
støddænpere, men alle de gsx 550 Exx, jeg har set har haft monodænper.
Nogen andre der har set maskinen, den står hos Bikes And Parts i Aalborg.
Tobias Larsen, Der ikke kan vente til han får styrepap

Fra : Hekto

Dato : 15-03-03 12:23

In article <lBBca.127308$Hl6.11394340@news010.worldonline.dk>, Tobias
Møller Larsen says...

> Jeg hælder nog mest til #2, problimeter bare atjeg ville gå helt i opløsning
> hvis jeg indvisterede 30.000 i noget som efter 4.000km skulle repareres for
> mange tusinde kr.

???????? ... hvorfor skal du låne i banken til en GS500?
HVis du kan 'råde' over ca. 30.000, ved hjælp af et forbrugslån, er der
da muligheder!
Et hurtigt kig i DBA viser at der er en større stabel GS500e fra '94 -
'97, til priser omkring og under 30.000???
Hvis man står og nulrer sedlerne åbenlyst, er de fleste villige til at
handle straks, og lidt billigere.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 14-03-03 00:09

Køb en Suzuki gs500 i stedet for. For 30 kkr kan du få en, der er under 5 år
(ingen syn) og der har kørt en 30 kkm.

Så længe en gs500 får olie, så kører og kører og kører den bare.

Eneste ulempe. Efter 1.5 til 2 sæsoner begynder den at blive for lille.

mvh - Michael Kristensen (sv650s, tidlige gs500)

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 14-03-03 09:44

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b4r39e$27dk$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Eneste ulempe. Efter 1.5 til 2 sæsoner begynder den at blive for lille.

hmm det må være fordi folk vasker den for meget at den krymper

det er sjovt at man får at vide at de bliver for små allerede efter 1-2 sæsoner. det kommer vel helt an på personen, og dennes behov. nogle har bare brug for at komme ud på 2 hjul og nyde det som vi alle jo gør, også får man at vide at den er da alt for lille og den kan ikke klare en tur sydpå eller en tur på motorvejen. manden leder efter en begynder cykel og skal jo have den i mindst 2 år da han ikke må kører på en stor så en gs500 må vel nærmest betegnes som værende en rigtig god ide for når de 2 år er gået så kan han evt afdrossle den og køre på den uden og hvis han så der føler behov for en større maskine ja så skifter han den bare ud med en større eller også beholder han den hvis den opfylder hans behov.....

Allan(fzr600us) min begyndermaskine på tredie år og jeg har ikke behov for en større da den opfylder mine behov for både touring og sport....

Fra : Stig Christiansen

Dato : 14-03-03 09:26

"Tobias Møller Larsen" <tobber@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> spørgsmål, men jeg er helt på bar bund, og ingen af mine venner kører mc.

Jeg startede på sådan een i tidernes morgen... jeg var begynder med stort B,
havde ikke engang haft knallert...
Den føles tung (kan ikke huske vægten præcis), den har 16 tommer forhjul
hviket gav en underlig tendens til at "falde" ind i svingene og min var
temmeligt forskruet (men det behøver den du har kig på jo ikke at være). Det
havde Suzuki elsystemet - dvs. det kostede mig et laderelæ (2 gange, men
anden gang dækkede forhandleren). Alle sikinger i sikringsboksen sad løse -
det fandt jeg naturligvis ud af da een af dem rystede ud på en motorvej. Der
var tit et eller andet mindre problem med den - den var simpelthen gammel (8
år på det tidspunkt).
Den havde kørt ca. 65.000 og motoren kørte egentligt ok, dog var
knastkædestrammeren færdig så kæden raslede en del (det skal den gøre -
sagde sælger...). Motoren har den finte at den tager rigtigt fat over 7000
omdrejninger - det var nu sjovt :)

Mens jeg havde den, syntes jeg egentligt at den var ok - men da jeg efter et
par år købte en (ny) CBR600 var der en verden til forskel...
Jeg tror jeg ville kigge mig om efter en nyere GS500 hvis jeg skulle starte
igen (selvom jeg ingen erfaringer har med den, er jeg sikker på at den er
bedre).

Stig
SL1000