Hjælp! Asbestpakningsmateriale - hvor k
Fra : Richard

Dato : 13-03-03 14:28

Min genbo skal lave en udstødningspakning til en ældre motor og mangler
et stykke asbestpakningsmateriale på 100x120 mm og i en tykelse på 2-3
mm. Evt. kan han bruge et andet/nyere materiale, der er egnet til en
udstødningspakning. Min genbo har selv værktøj til at skære det til.

Han har ringet til en række maskinvareforretninger uden held - hvor får
køber man den slags i dag?

- eller har en af jer en rulle eller et ark liggende, som de vil sælge
et stykke af? Håber en af jer kan hjælpe.

NB. Sæt . i stedet for PUNKTUM ved direkte svar.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Freddy Lang

Dato : 13-03-03 15:57

Richard wrote:
> [...]
> skære det til.
>
> Han har ringet til en række maskinvareforretninger uden held - hvor

Han kan bruge glasfiber. Jeg har lige ompakket min Micron med et originalt
re-pack kit, og det er ikke spor andet end en tyk glasfiber-måtte. Re-pack
kittet er lidt små-dyrt, men glasfiber i metermål kan vist fås hos de fleste
farvehandlere.

Nu er der jo forskel på glasfiber. Det, man normalt bruger til at lappe både
og andre ting, er en type, som er temmelig flad, næsten samme tykkelse som
karton. Den type, som mit re-pack kit var lavet af, var nærmest som en tyk
(3-4 mm) måtte, nærmest lidt stof-agtig.

Jeg ved ikke, om en farvehandler kan skaffe de forskellige slags, men man
kan da høre ad.

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Mvh
Freddy

Fra : Richard

Dato : 13-03-03 16:49

Freddy Lang wrote:

> [...]
> kittet er lidt små-dyrt, men glasfiber i metermål kan vist fås hos de fleste

Men er det formfast nok? - går ud fra at pakfladerne kun er 10-12 mm
brede? Og den skulle jo gerne holde sig sammen, når den er skåret/hugget ud.

> Jeg håber, du kan bruge svaret.

Ja tak, det er da et forsøg værd, hvis en tilstrækkelig formfast
kvalitet kan fremskaffes.

--
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2

Fra : Freddy Lang

Dato : 13-03-03 19:24

Richard wrote:

> [...]
> skåret/hugget ud.

> Ja tak, det er da et forsøg værd, hvis en tilstrækkelig formfast

Jeg misforstod dig... jeg troede, der var tale om noget indmad til
lyddæmpning... (fjols)

Pakninger ved jeg desværre ikke så meget om. Kan det ikke fås på de fleste
autoværksteder?
Jeg sidder og prøver at komme i tanke om nogen, som evt. kunne have sådan
noget (i stil med bremse/koblingsfirmaer, køler/radiatorfirmaer). Men jeg er
lidt blank.

Glasfiber i sig selv kunne måske egentlig godt bruges, så vidt jeg ved, er
det i hvert fald rimelig varmefast (så længe det ikke er støbt ind i
polyester!!!), men om det er særligt anvendeligt, vil jeg helst lade en
ekspert udtale sig om. Mht. tykkelsen kan man jo lægge flere lag sammen. Men
der må sq kunne findes noget bedre derude.

Undskyld det misvisende svar.

Mvh
Freddy

Fra : Richard

Dato : 13-03-03 21:01

Freddy Lang wrote:

> Jeg misforstod dig... jeg troede, der var tale om noget indmad til
> lyddæmpning... (fjols)

Ok, det var skrevet hurtigt.

> Pakninger ved jeg desværre ikke så meget om. Kan det ikke fås på de fleste
> autoværksteder?

Ikke mere, nu for tiden laver værkstederne ikke selv pakninger. Da jeg
selv var lærling i 70'erne var det en anden sag, da havde vi
pakningspapir og kork liggende, så vi kunne lave ukurante pakninger
selv. Men det er nok for dyrt i arbejdsløn i dag.

> Undskyld det misvisende svar.

Det er tanken, der tæller ;)

Fra : Mogens Dammand

Dato : 13-03-03 19:38

Hej

Nu ved jeg jo ikke hvordan den skal se ud, men jeg har før set en der var
lavet i tyndt kobber, der har været udglødet. Så er den jo blød og føjelig
indtil den bliver bearbejdet.

Mvh
Mogens
TA

Fra : Richard

Dato : 13-03-03 21:06

Mogens Dammand wrote:
> Nu ved jeg jo ikke hvordan den skal se ud, men jeg har før set en der var
> lavet i tyndt kobber, der har været udglødet. Så er den jo blød og føjelig
> indtil den bliver bearbejdet.

Jeg forestiller mig, at den skal sidde mellem en traditionel flerrørs
udstødningsmanifold og topsykket. Kobber var også mit forslag, da asbest
nu for længst er dømt ud til alt undtagen, hvor der ingen erstating
findes (næppe meget i dag). Men min genbo er af den ældre, kræsne skole,
der ved præcis, hvad han vil have - og gerne går langt for at få det ;)

Fra : Bjørn S

Dato : 13-03-03 20:01

Richard wrote:
> Han har ringet til en række maskinvareforretninger uden held - hvor
> får køber man den slags i dag?

Hej Richard,
jeg er ikke sikker, men er ikke asbest mer eller mindre luset ud af branchen
grundet helsemessige årsager mon ??

Jeg har dog nogle bud
- den lokale Marina, det er mange afdankede industrimotorer som sidder i
diverse flydende farkoster, mon de har noget til formålet ?
- nogen som gør det i brændeovne, eller enda olie / gasfyr

- og mens jeg skrev dukket måske svaret op : Dansk Maskinpakning i Rødovre,
tlf.44 52 81 11 : http://www.dmp.dk - mon ikke de kan klare ærtene, eller
henvise videre ?

/Bjørn

Fra : Richard

Dato : 13-03-03 21:11

Bjørn S wrote:
> jeg er ikke sikker, men er ikke asbest mer eller mindre luset ud af branchen
> grundet helsemessige årsager mon ??

Ja, det er det nok, men derfor kunne der jo godt ligge en plade og flyde
hos en entusiast ;)

> [...]
> diverse flydende farkoster, mon de har noget til formålet ?
> - nogen som gør det i brændeovne, eller enda olie / gasfyr

Det er nok til gl. skibsmotorer, behovet er størst - skulle heller ikke
undre mig, at behovet er til en marinemotor; min genbo har så mange
spændende projekter - giver ham tippet hvis det ikke går hos...

> - og mens jeg skrev dukket måske svaret op : Dansk Maskinpakning i Rødovre,
> tlf.44 52 81 11 : http://www.dmp.dk - mon ikke de kan klare ærtene, eller
> henvise videre ?

.... dmp som ser rigtig lovende ud. Ligner en adresse enhver
marine-/veteranbilsentusisat må kunne i søvne Tak for tippet.

Fra : Futte & Co.

Dato : 13-03-03 22:27

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> - eller har en af jer en rulle eller et ark liggende, som de vil sælge
> et stykke af? Håber en af jer kan hjælpe.

Hej Richard

Prøv at ringe til firmaet O. K. Kenvig, Vibeholms alle i Glostrup, 43962600
De laver pakninger og filtre. Hvis det findes skulle de jo vide hvor.
Vi ses jo sikkert i løbet af året

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 13-03-03 21:41

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> "Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message

Hej Richard

Hvis ikke nogen af de andre råd funker, så har svenske Biltema i deres
katalog en del forskellige pakningstyper i ark. Mon ikke nogen af dem kan
bruges. På s. 97 i kataloget findes et asbestfri alroundpakningsmateriale
(ark 25X30 cm i tyk fra o,4 - 1,5 mm) der modstår varme og alle typer
opløsningsmidler.
www.biltema.se

Har selv brugt det til bl.a. ventildækselpakning til gl. BMW for en del år
siden.

God jagt Henrik Damgaard.

Fra : Richard

Dato : 13-03-03 21:51

Henrik Damgaard wrote:
> [...]
> bruges. På s. 97 i kataloget findes et asbestfri alroundpakningsmateriale
> (ark 25X30 cm i tyk fra o,4 - 1,5 mm) der modstår varme og alle typer

Tak. Hmm, at dømme efter udseendet og de anvendelser, Biltema nævner,
mistænker jeg at det ikke er tilstrækkelig varmebestandigt til
udstødningspakninger. Men jeg nævner det for ham.

> Har selv brugt det til bl.a. ventildækselpakning til gl. BMW for en del år
> siden.

Ja til top og bund er det sikkert fint. Man burde selv have et ark
liggende...

Fra : Richard

Dato : 13-03-03 21:47

Futte & Co. wrote:
> Prøv at ringe til firmaet O. K. Kenvig, Vibeholms alle i Glostrup, 43962600
> De laver pakninger og filtre. Hvis det findes skulle de jo vide hvor.

Tak Jørgen, det er noteret...

> Vi ses jo sikkert i løbet af året

....ja det håber jeg da :)

Fra : Richard

Dato : 14-03-03 18:01

Sagen er bøf: Min genbo ringede rundt til de steder, i foreslog, og
fandt så et stykke armeret grafitpakning hos Dansk Maskinpakning. Den
har han så skåret til og monteret her i eftermiddag.
- tusind tak for hjælpen skulle jeg hilse og sige !