Skift af forgaffelolie på XV1100 1999
Fra : Boye Wildt

Dato : 13-03-03 08:52

Hej.
Vi er nogle stykker som har drøftet hvordan man skifter olie på forgaflen på
en Virago XV 1100 årgang 1999. På tidligere modeller er der en
aftapningsskrue på gaffelbenet, men på X1100 er der i bunden af gaffelbenet
en "prop" til 8 mm umbraconøgle, men den lader sig ikke umidebart skrue ud,
men drejer bare rundt, som om der ikke er gevind i. Et godt råd fra en som
har prøvet operationen.
Med venlig hilsen
Boye Wildt

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-03-03 08:57

> på XV1100 er der i bunden af gaffelbenet
> en "prop" til 8 mm umbraconøgle, men den lader sig ikke umidebart skrue
ud,
> men drejer bare rundt, som om der ikke er gevind i.

Hej Boye

Lad den unbraco være! Den sidder der og holder sammen på indmaden i
gaffelbenet. Der sidder en kobberskive under den, og roder du længe nok
bliver kobberskiven utæt, og du skal i værste fald adskille gaflen for at få
den tæt igen.

Det du gør er først er at løsne, ikke afmontere, toppen af gaflen med benet
montere på cyklen, men med det øverste åg løsnet. Så piller du gaffelbenet
helt af, skruer toppen af, fjerner fjederen og vender benet på hovedet,
pumper et par gange og lader det stå på hovedet et stykke tid til det er
tømt helt, så hælder du den korrekte mængde og tykkelse forgaffelolie på
igen, og monterer hele molevitten.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 13-03-03 11:24

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en

> [...]
> pumper et par gange og lader det stå på hovedet et stykke tid til det er
> tømt helt, så hælder du den korrekte mængde og tykkelse forgaffelolie på

Jeg fatter ikke at man har droppet den bundskrue!
Jeg mener: Det kan da langtfra være alt olien der kommer ud ved at endevende
et samlet(!) teleskop :-/

Måske at man skulle begynde en produktion af gevindhuller :-/

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-03-03 11:43

On Thu, 13 Mar 2003 11:23:41 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jeg fatter ikke at man har droppet den bundskrue!
>Jeg mener: Det kan da langtfra være alt olien der kommer ud ved at endevende
>et samlet(!) teleskop :-/

Det er det da så heller ikke (ikke engang med en række
pumpeslag),derfor er det også en god ide at totaladskille første
gang,rense alle dele,fylde den angivne mængde på og derefter notere
sig niveauet af væskespejlet,så har man det som ref. til næste
gang,(evt. som udgangspunkt for mods).På en række cykler opgives af
samme grund enten kun dette niveau-mål eller begge mål,det er den mest
præcise måde at gøre det på,spørgsmålet er bare hvor mange der vil
være i stand til at mærke forskel .

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : Armand

Dato : 13-03-03 15:06

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> [...]
> sig niveauet af væskespejlet,så har man det som ref.
> ........................spørgsmålet er bare hvor mange der vil

Jeg tænkte nu mere på forekomsten af slibende partikler i den
tilbageblivende rest !

--
Armand

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-03-03 16:20

On Thu, 13 Mar 2003 15:05:51 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jeg tænkte nu mere på forekomsten af slibende partikler i den
>tilbageblivende rest !

Hvis det er den primære bekymring sååå - Det vil jo ikke engang en
bundaftapningsskrue kunne afhjælpe 100% (Selvom man så bedre kan
skylle lidt med frisk olie fra toppen),så er eneste løsning
totaladskillelse og afrensning,det er nu også ret nemt på de fleste
gafler når først man har gjort det een gang,og skifter man kun olie en
gang om året så er det jo til at overse...

Fra : Armand

Dato : 13-03-03 19:25

> Hvis det er den primære bekymring sååå - Det vil jo ikke engang en
> bundaftapningsskrue kunne afhjælpe 100% (Selvom man så bedre kan
> skylle lidt med frisk olie fra toppen),så er eneste løsning

Mnjaeh :-/
Til gengæld er det forekomsten af tapskrue der burde borgre for at folk
vitterligt får skiftet :-/
Med den generelle ringe servicering man ser af forgafler, gavner "bunden i
vejret-systemet" da ikke servicerings-frekvensen :-|

--
Armand.
(med USD, og dét gør det vist ikke bedre)