Nye Nitrox normer???
Fra : Anders Bomholdt

Dato : 12-03-03 12:36

Nedenstående er set på Dykkercentrets hjemmeside idag.
Kommentarer????

Nitrox normer 2
Jeg vil hermed opfordre til at I informerer de danske dykkere om de
kommende regler for dykning med nitrox uanset blandingsforhold.
Baggrunden for dette er den almindelige manglende viden om de kommende
normer, der vil være gældende for alle EU medlemslande inkluderet
Danmark.
Normerne kommer til at hedde EN144-3 for flasker og ventiler samt
EN13949 for regulatorer. Juli 2002 forelå final draft for begge normer
i form af prEN144-3 og prEN13949. Der foreligger altså allerede nu
helt klare retningslinier for udstyrets udformning og krav for test af
udstyret før godkendelse til brug med nitrox. Ventil og
regulatortilslutning vil være forskellig fra den almindelige nuværende
EN-250 tilslutning, der gælder for luft. Det vil derfor ikke være
muligt/lovligt at benytte luft godkendt udstyr til nitrox, når
normerne træder i kraft.
Disse informationer er af den ene eller anden grund ikke
videreformidlet til de danske dykkere af hverken presse eller andre
dykkercentre, hvilket ikke er rimeligt da en del investerer i udstyr,
de om meget kort tid ikke må benytte til det de har købt det til.
For nuværende er Aqualung de eneste vi har information om, der i
nærmeste fremtid vil kunne levere udstyr fremstillet og godkendt efter
de nye regler.

Med venlig hilsen René Nielsen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-03-03 12:58

"Anders Bomholdt" <anbope@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> Nedenstående er set på Dykkercentrets hjemmeside idag.
> Kommentarer????
>
> Nitrox normer 2
<snip nye normer for nitrox>

Sålænge de ikke ændrer på ventilen på de iltflasker
vi får fra AGA / Hede-Nielsen, så har vi vist ikke
nogen problemer de første par år.

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-03-03 14:14

Anders Bomholdt:

> Nedenstående er set på Dykkercentrets hjemmeside idag.
> Kommentarer????

EU eller hvem det nu er har også forsøgt at indføre det (eller noget
lignende) i Tyskland.

Uden nogen succes.

Jeg synes tiltaget er 100% tåbeligt.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-03-03 14:27

"Anders Bomholdt" <anbope@ruc.dk> wrote in message
> For nuværende er Aqualung de eneste vi har information om, der i
> nærmeste fremtid vil kunne levere udstyr fremstillet og godkendt efter
> de nye regler.

Spørgsmålet er vel hvad hans kilde til denne information er og om han sælger
et par ekstra Aqualung automater på den konto..

Fra : Kalle

Dato : 13-03-03 17:04

Hej

Jeg var inde i Dykkercenteret (Rene) hvor det meget kraftigt blev slået fast
at nitrox kun er en flop gas.
Dykkercenteret er meget i mod nitrox og vil ikke have noget med det at gøre,
og mener andre dykkercentre har taget det ind i deres sortiment for at tjene
flere penge.
Mangler du en god diskution så tag ind i dykkercenteret og nævn ordet
nitrox, men lad være med at spørge om de har luft i deres oxybox for så
stopper samtalen ret hurtigt.

Hilsen Casper

(Der aldrig handler i Dykkercenteret.)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-03-03 17:41

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gøre,
> og mener andre dykkercentre har taget det ind i deres sortiment for at

åhh, nej, og her har vi gået og troet, at de gjorde det for sjov.

Men det er da rart at vide at Dykkercenteret ikke hopper på profit-galejen.

Søren Arnvig

Fra : Morten Saabye

Dato : 14-03-03 09:10

> åhh, nej, og her har vi gået og troet, at de gjorde det for sjov.
>
> Men det er da rart at vide at Dykkercenteret ikke hopper på profit-galejen.
>
> Søren Arnvig

- - - -

Nej, det er dejlig ikke..

(Kommentar fra een, som måtte slippe 1.149,- for at får serviceret en
ellers velholdt Seac reg...)

/Morten

Fra : Kalle

Dato : 14-03-03 09:34

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse

> - - - -
>
> Nej, det er dejlig ikke..
>
> (Kommentar fra een, som måtte slippe 1.149,- for at får serviceret en
> ellers velholdt Seac reg...)

Så tog du rigtigt røven på dem hva

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-03-03 09:45

Morten Saabye <morten@saabye.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4e10fec1b899a7aec55826ac1aa99fa3.53124@mygate.mailgate.org.
> (Kommentar fra een, som måtte slippe 1.149,- for at får serviceret en
> ellers velholdt Seac reg...)

Det er forhåbentligt ikke en Seac-Sub Sorius. En ny koster 876,03 Kr hos
Diveinn. Måske har jeg hermed skabt en brug og smid væk regulator

Allan Hansen

Fra : Morten Saabye

Dato : 14-03-03 11:01

"Allan Hansen" <REMOVETHISalhansen@rh.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er forhåbentligt ikke en Seac-Sub Sorius. En ny koster 876,03 Kr hos
> Diveinn. Måske har jeg hermed skabt en brug og smid væk regulator

- - - -

Det er ikke en Sorius - kan ikke huske model-navnet (Mener at huske at
der står ZX 2002 på 2. trinet). Bliver fremover kun brugt som pool-reg.,
da det netop, som du skriver nok er billigere at skifte den helt ud en
gang om året.. (Den er et gammelt levn fra "mit første udstyr" købt
i DBA).

/Morten

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-03-03 11:58

Morten Saabye <morten@saabye.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:35b4b9fc911adc485e0d519cf68ce7d8.53124@mygate.mailgate.org.
> [...]
> da det netop, som du skriver nok er billigere at skifte den helt ud en
> gang om året.. (Den er et gammelt levn fra "mit første udstyr" købt

Sælg den som DIR regulator. SJH kan hele 2.trinnet nemt skilles ad uden brug
af værktøj

Allan Hansen

Fra : Morten Saabye

Dato : 14-03-03 13:06

> [...]
> ..
>
> Sælg den som DIR regulator. SJH kan hele 2.trinnet nemt skilles ad uden brug

- - - -

Den går sgu nok ikke eftersom alle justerings-"knapper" er groet fast
igen efter få gange i vandet.. Plastic l...

/Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-03-03 12:06

> [...]
>
> - - - -
>
> Nej, det er dejlig ikke..
>
> (Kommentar fra een, som måtte slippe 1.149,- for at får serviceret en

jeg fik sendt dette til Morten, men i kan ligeså godt få den alle:

En af mine venner måtte også lige slippe ca. 1100,- pisk for samme show
imens gik jeg ned og fik lavet service på både min TX50 og TX40
til en samlet pris af 695,- alt incl.
Hovsa fik lige kigget på regningen det var kun 493,-

For at det ikke skal være negativt det hele så tillad mig i den
forbindelse at komme med lidt ros til ESA-Dyk i Roskilde.
De er særdeles effektive og giver en rigtig god service.

Man skal vælge både regulator og leverandør med omhu.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-03-03 15:22

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message news:b4qa5u$9av$1@sunsite.dk...
> Jeg var inde i Dykkercenteret (Rene) hvor det meget kraftigt blev slået
fast
> at nitrox kun er en flop gas.

HAHAHHA.. jeg troede det var løgn da jeg hørte den historie første gang..
hvor er det vildt..

> Mangler du en god diskution så tag ind i dykkercenteret og nævn ordet
> nitrox, men lad være med at spørge om de har luft i deres oxybox for så
> stopper samtalen ret hurtigt.

:P

Fra : René Kofoed

Dato : 12-03-03 15:40

Her er lige en skrivelse der skulle kast lys over dette enme, og total
profitrenset.

René Kofoed

Nye nitrox normer - hvad betyder de for mig?

Af Adam Rubin - Nitrox Arbejdsgruppen

Der har det seneste stykke tid verseret diverse rygter om nye standarder for
udstyr til nitrox dykning. Denne artikel skulle meget gerne bringe klarhed
over, hvad bagrunden er, samt betydningen for os som dykkere.

Baggrunden er udarbejdelsen af to nye europæiske standarder, der pt.
foreligger som endelige forslag til afsluttende godkendelse. De to forslag
eller prenormer om man vil , har de sigende titler:

· prEN 13949 Åndingsudstyr - Dykkerudstyr - Trykflaskeapparat til
komprimeret Nitrox eller oxygen - Krav, prøvning, mærkning

· prEN 144-3 Åndedrætsværn - Trykflaskeventiler - Del 3:
Ventilafgange for Nitrox og oxygen dykkerblandinger

Der er i øjeblikket ved at blive lagt sidste hånd på disse standarder. Dansk
Standard, som forvalter standardiseringen i Danmark, forventer at de bliver
endeligt vedtaget og træder i kraft inden sommerferien i år.

Inden vi ser på, indholdet af de to standarder, er det vigtigt at gøre sig
klart, at der er tale om konstruktionsstandarder. Det betyder at de stiller
krav til de egenskaber et produkt skal opfylde for at det må sælges, samt
hvilken dokumentation der skal følge produktet. Standarderne forholder sig
ikke til, hvordan et produkt eller apparat anvendes, efter at det er
anskaffet af køberen.

Så meget om, hvad det er for standarder vi har med at gøre, men hvad står
der så i dem? De omhandler almindeligt apparatudstyr (flaske, flaskeventil
og regulator inklusiv slanger og manometer) til brug med nitrox. Nitrox
defineres som en blanding af nitrogen og oxygen med mere end 22% oxygen. Her
er en oversigt over de vigtigste krav:

· Udstyret skal opfylde krav stillet i DS/EN 250:2000
(Åndingsudstyr - Dykkerudstyr - Trykflaskeapparat - Krav, prøvning,
mærkning)

· Design og materialer skal være kompatibel med 100% oxygen, og
oxygen rengjorte

· Komponenterne i udstyret, der udsættes for højt tryk, bortset fra
trykflasken, skal kunne gennemgå en test, hvor udstyret hurtigt tryksættes
gentagede gange med ren oxygen

· Størrelsen på ventilafgangen skal være ny. Typen er som vi kender
det fra DIN gevindtilslutningen, men med en større diameter. Dette krav
træder først i kraft efter en 5 årig overgangsperiode.

· Udstyret skal mærkes med "Nitrox", "O2" eller "Nitrox/O2"

Som det fremgår skal udstyr der er produceret og markedsført til brug med
nitrox opfylde kravene i standarden, og altså være kompatible med oxygen.
Dette står lidt i modsætning til den udbredte opfattelse af, at udstyr
benyttet til nitox blandinger med mindre en 40% oxygen ikke behøver være
oxygen kompatibelt. Det skal dog endnu engang understreges, at standarderne
på ingen måde tager stilling til brugen af det udstyr vi har anskaffet os.

Det er fortsat Dansk Sportsdykker Forbunds holdning, at udstyr skal benyttes
i overensstemmelse med producentens anvisninger. Det betyder at udstyr, der
er købt som værende egenet til nitrox blandinger med op til 40% oxygen,
fortsat kan anvende efter producentens anvisninger. Ligeledes er udstyr der
er sat i oxygen service efter producentens anvisninger naturligvis fortsat
brugbart.