3 Harddiske i MDD G4
Fra : Asbjørn Måstrup Kris~

Dato : 13-03-03 22:46

Jeg skal til at sætte 2 nye 7200 rpm harddiske i min Dual 867 MDD G4.

Der sidder i forvejen en 60 Gb, og jeg skal til at sætte 2 stk. 120 Gb i.
60 Gb disken skal være min system- og programdisk og de 2 120'ere skal
fungere som dv-video-diske.

Skal jeg tage specielle hensyn til på hvilke ATA-kæder og på hvilke pladser
jeg installere de forskellige diske?
Vil det være en fordel, at flytte 60 Gb disken til ATA-66 kæden? og kan den
så stadig være systemdisk? eller bliver hastigheden for lav når jeg brænder
eller læser fra Superdrivet (x2 speed DVD-brænder)

Eller er det fuldstændig ligemeget?

Dette . . . og meget mere, håber jeg at få svar på - i næste udgave af:
DK.EDB.MAC
.. . . . (musik og rulletekster)

Med venlig hilsen
Asbjørn Måstrup Kristensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-03-03 23:44

Asbjørn Måstrup Kristensen [Kbh] <am.kristensenFJERN@get2net.dk> wrote:

> [...]
> så stadig være systemdisk? eller bliver hastigheden for lav når jeg brænder
> eller læser fra Superdrivet (x2 speed DVD-brænder)

Jeg har selv 3 diske i min Mac, som er akkurat samme model. Den
originale 60 GB sidder på ATA-100 kæden og agerer i øjeblikket stadig
systemdisk, men jeg har også installeret et nyt system på en 120 GB
disk, som sidder på ATA-66 kæden, sammen med en 20 GB disk.

Min plan er at flytte rundt på diskene, så 120 GB disken kommer over på
ATA-100 kæden, men det er mest af psykologiske årsager. I praksis burde
der ikke være nogen forskel, da en ATA-66 bus med sine maks. 66 MB/s
sagtens kan følge med selv de hurtigste diske, sålænge der læses fra
selve disken. Det eneste tilfælde hvor en ATA-100 bus er en fordel, er
når harddisken allerede har de ønskede data i sin cache, for så kan den
selvfølgelig levere sine data meget hurtigere. Det bliver mere og mere
aktuelt, efterhånden som harddiskene får større cache. Det er nu muligt
at få diske med 8 MB cache, mod normalt 2 MB.

En 2x DVD-brænder skal blot (svjh) have 3-4 MB/s, så det er ikke noget
problem og selve brænderen sidder også kun på en ATA-33 bus.

--
Mvh.
René Frej Nielsen