diskrep (10.2.4)
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 12-03-03 20:05

Hjælp

Diskførstehjælp kan ikke reparere - extend file allocation

Jeg kører DF fra OSX-CD'en - reparerer - og prøver bagefter verify.
Stadig samme fejl - og meddelelse: Disken trænger til at blive
repareret.

Jeg har fil-nummeret fra den rapport DF laver.

Kan jeg slette filen på en eller anden måde - kan ikke find ud af, hvad
det er. Jeg skal jo nok ned og rode i terminal - det har jeg ikke prøvet
før (gys)

Eller skal jeg stakkels lærer investere i andet diskrep-program?

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-03 21:17

In article <1frq4zf.4z1kedts3riaN%ammentorp@get2net.dk>,
ammentorp@get2net.dk (Martin Ammentorp) wrote:

> Eller skal jeg stakkels lærer investere i andet diskrep-program?

Har du prøvet ævle-S fuck you?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-03-03 15:46

> Har du prøvet ævle-S fuck you?

Og det er??

venlig hilsen

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-03-03 15:52

On Thu, 13 Mar 2003 15:45:44 +0100, martin@xyzammentorp.org (Martin
Ammentorp) wrote:

>Og det er??

Øv, jeg håbede lige at jeg havde dannet en trend. Formuleringen var
oppe i gruppen for ikke så længe siden.

Dan lange variant er som følger: Hold æble+S nede under opstart (man
starter på denne måde op i Single User tilstand). Når der er faret en
masse kryptiske beskeder henover skærmen og du har din kommandopromt,
så skriver du /sbin/fsck -y og trykker enter. Dette tager lidt tid,
men er voldsomt rart for din harddisk. Når fsck har tygget din
harddisk igennem og rettet eventuelle fejl, skriver du reboot, og så
starter din maskine op igen.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-03-03 16:17

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Øv, jeg håbede lige at jeg havde dannet en trend. Formuleringen var
> oppe i gruppen for ikke så længe siden.

Tak for hurtigt svar - du har dannet trend, jeg kunne da huske tråden,
men ikke præcis hvad jeg skulle gøre.

Tuysind tak for dit hurtige svar - vil straks prøve (og til de nervøse:
Har backet up)

venlig hilsen

Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-03-03 16:33

> [...]

> men er voldsomt rart for din harddisk. Når fsck har tygget din
> harddisk igennem og rettet eventuelle fejl, skriver du reboot, og så

Det tog da ikke så lang tid, MEN

da jeg skrev /sbin/fsck -y sagde den "/y No such file or directory Can't
stat y"

Jeg prøvede så at skrive det UDEN y - og den gik i gang, og der stod
bl.a. den der fil der havde overlapped osv. Til sidst stod der, at den
var repareret, men om jeg nu tør tro på det...

For øvrigt er jeg den eneste bruger på min maskine - men det er måske
stadig ikke single user?

På forhånd tak

Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-03-03 18:20

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> bl.a. den der fil der havde overlapped osv. Til sidst stod der, at den
> var repareret, men om jeg nu tør tro på det...

AK - nu er det lykkedes at køre med y - og desværre siger Disk Repair
kørt fra Jaguar-CD'en at den stadig er gal. Kunne jeg dog bare finde den
fil... (har nummeret) - det er så besværligt at reformatere HD'en, når
man kun har CD til backUp - og ikke har kunnet finde ud af at gemme de
opdateringer jeg før har hentet med Softwareopdatering.

venlig hilsen

Martin

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-03-03 18:56

in article 1frrut3.1i2ydr110h5bwyN%martin@xyzammentorp.org, Martin Ammentorp
at martin@xyzammentorp.org wrote on 13/03/03 18:19:

> [...]
> man kun har CD til backUp - og ikke har kunnet finde ud af at gemme de
> opdateringer jeg før har hentet med Softwareopdatering.

Prøv at køre den flere gange startet op i Single User Mode.

--
/peter

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-03-03 19:03

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Prøv at køre den flere gange startet op i Single User Mode.

Hvad er egentlig forskellen på at køre den som beskrevet og på at køre
Disc Utility fra Installations-CD'en? (Har kørt utallige gange fra
installationsCD)

Og vil det hjælpe at lade opstartsfidusen lade disken mounte som ikke
skrivebeskyttet (står beskrevet på skærmen ved æble-s opstart)

venlig hilsen

Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 13-03-03 19:23

> [...]

> Og vil det hjælpe at lade opstartsfidusen lade disken mounte som ikke
> skrivebeskyttet (står beskrevet på skærmen ved æble-s opstart)

Du kunne jo også investere i Diskwarrior, et fremragende diskværktøj der
har reddet mig et par gange

Hvis det er en bærbar du har, kan du evt. komme forbi og låne en
firewire disk ,formatere, installer og smide tingene tilbage.

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-03-03 20:12

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis det er en bærbar du har, kan du evt. komme forbi og låne en
> firewire disk ,formatere, installer og smide tingene tilbage.

Tusind tak for dit venlige tilbud - men jeg befinder mig i
Vordingborg...

Hvad koster Diskwarrior? Fås den i "Try-before-you-buy"?

Har hidtil brugt TechTool Pro under sys 9 (ver. 3)

venlig hilsen

Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 13-03-03 21:21

> [...]

> Vordingborg...
>
> Hvad koster Diskwarrior? Fås den i "Try-before-you-buy"?
>
> Har hidtil brugt TechTool Pro under sys 9 (ver. 3)

Nu er jeg jo lige igang med en ny vampyr bog, så jeg rør ikke mac'en
mere i aften, men jeg tror alle herinde vil anbefale Diskwarrior, tag en
google søg på den, tror de hedder Alsoft dem der laver den og du kan
vist betale og downloade den over nettet, den er pengene værd (kan dog
ikke huske prisen..)
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 14-03-03 00:11

> [...]

> google søg på den, tror de hedder Alsoft dem der laver den og du kan
> vist betale og downloade den over nettet, den er pengene værd (kan dog

Hvis man dl den via nettet skal man så ikke hen og lave en bootdisk med
DiscWarrior liggende på? Eller hvordan...?
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-03-03 00:27

In article <1frrpvc.24qpj6daisswN%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> Det tog da ikke så lang tid, MEN
>
> da jeg skrev /sbin/fsck -y sagde den "/y No such file or directory Can't
> stat y"

Du har nok overset at dit danske tastatur er sat ud af kraft og
erstattet med et engelsk.

> Jeg prøvede så at skrive det UDEN y - og den gik i gang, og der stod
> bl.a. den der fil der havde overlapped osv. Til sidst stod der, at den
> var repareret, men om jeg nu tør tro på det...

Ikke hvis du ikke har sagt yes et par gange undervejs. -y angiver at du
på forhånd har sagt ja til de spørgsmål fsck måtte stille dig.

> For øvrigt er jeg den eneste bruger på min maskine - men det er måske
> stadig ikke single user?

Du er bestemt ikke den eneste bruger på din maskine. Jeg tør vædde hvad
som helst på at der også er en rod logget på...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-03-03 17:03

> Du er bestemt ikke den eneste bruger på din maskine. Jeg tør vædde hvad
> som helst på at der også er en rod logget på...

Nå ja - men jeg er også stadig kun på 14. dagen som X-bruger (men på 14.
år som mac-bruger - og stadig ikke heeelt sikker på jeg synes jaguaren
er så fed. Konen er irriteret over interfacet..)
venlig hilsen

Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 14-03-03 17:59

> [...]

> år som mac-bruger - og stadig ikke heeelt sikker på jeg synes jaguaren
> er så fed. Konen er irriteret over interfacet..)

Bare rolig, Martin - også med konen - der går to-tre måneder med dig og
fire med din kone, så har I "glemt", hvad OS 9 er for noget
M., der har haft OS X siden sommer 2001 og stadig ikke har lært det
hele
(Med fare for at blive kaldt kønschauvenist, er det min erfaring - med
kvinder i min omgangskreds - at de er lidt mere på
vagt/forsigtige/konservative i deres tilgang til nyt edb?)
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Storm

Dato : 14-03-03 23:27

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> kvinder i min omgangskreds - at de er lidt mere på
> vagt/forsigtige/konservative i deres tilgang til nyt edb?)

Handler det ikke om, at de synes det skal fungere - og er det nyt - så
skal det fugere bedre

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-03 00:30

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Handler det ikke om, at de synes det skal fungere - og er det nyt - så
> skal det fugere bedre

Nej, kvinder er generelt bagstræberiske. De var også meget skeptiske
overfor dankortet og euroen og mange andre nye ting. Argumentet er altid
noget med, at det gode gamle ved man, hvad er. Jeg læste engang, at en
undersøgelse havde vist, at befolkningen deler sig i tre lige store
grupper: Den ene omfavner med glæde alt nyt uden kritik, den anden har
en almindelig sund skepsis, og den tredje er generelt mod alt nyt. Til
den sidste gruppe hører især kvinder og socialdemokrater.
Husk, at her er tale om statistik. Jeg siger ikke, at alle
kvinder er sådan. Endelig er det ikke min undersøgelse, men den skulle
være god nok.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-03 21:26

> Husk, at her er tale om statistik. Jeg siger ikke, at alle
> kvinder er sådan. Endelig er det ikke min undersøgelse, men den skulle
> være god nok.

Nej, her er tale om sociologisk baseret segmentanalyse à la Henrik Dahl.
Og det er der mange forskellige meninger om. Gæt min, Henrik

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Storm

Dato : 16-03-03 22:11

> [...]
> Husk, at her er tale om statistik. Jeg siger ikke, at alle
> kvinder er sådan. Endelig er det ikke min undersøgelse, men den skulle

Min undersøgelse siger noget _helt_ andet Henrik og den deler
befolkningen i mange flere grupper. Men den viser tydeligt, at generelt
er kvinder absolut ikke bagstræberiske.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-03 23:59

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Min undersøgelse siger noget _helt_ andet Henrik og den deler
> befolkningen i mange flere grupper. Men den viser tydeligt, at generelt
> er kvinder absolut ikke bagstræberiske.

Undersøgelsen siger også, at kvinder ikke kan finde ud af statistik
Jeg må lige forsvare mig med, at jeg ikke har lavet undersøgelsen. Jeg
fik den refereret for efterhånden nogle år siden. Da jeg ikke selv har
læst den, kan jeg naturligvis ikke vurdere kvaliteten. Nu brugte jeg
ordet bagstræberisk for at drille. De brugte vist en mere moderat
betegnelse i undersøgelsen.
Jeg ved godt, at man absolut ikke kan regne med, hvad man selv
iagttager i sin omgangskreds. Den er jo slet ikke statistisk
signifikant. Jeg vil dog mene, at det ikke er helt forkert, at kvinder
er skeptiske overfor mange nye ting. For år tilbage var det dankortet.
"Rigtige penge ved man jo, hvad er". "Jeg vil ikke have, at de kan se,
hvor jeg køber min leverpostej". Som en rationelt tænkende mand kan jeg
ikke se ret meget fornuft i disse argumenter.
I lidt nyere tid, har det f.eks. være Euro-afstemningen. Der var
kvinderne straks fremme med argumenter om den gode gamle krone og vores
nationale særpræg. Når jeg nævnte køb over internettet og sammenligning
af priser ligeledes over internettet, så var det få og små problemer,
man ikke var generet af. Nu kan de sør'me godt se, at det er noget bøvl
at skulle veksle penge frem og tilbage, når man er ude at rejse. Nu skal
det lige siges, at kvinderne fik kaldt så meget på min nationalfølelse,
at jeg også stemte mod Euroen. Jeg var meget i tvivl. Nu fortryder jeg
det nok ligesom alle jer andre, men min lille stemme gjorde sikkert ikke
den store forskel.
Der er mange andre pudsige ting ved kvinder: Temperaturen i et
rum er aldrig rigtig. Enten fryser de, eller også kan de ikke få luft
pga. varmen. Ja, eller der mangler ligefrem luft, hvad det så betyder.
Og jeg ved, hvad jeg taler om. Ud over at være gift og have både mor og
svigermor, så arbejder jeg på et sygehus fuldt af kvinder. Vi har lige
haft det halve år, hvor de klagede over kulden. Nu er de allerede
begyndt at klage over varmen, så det er med gru, jeg går sommeren i
møde.
Her er da vist basis for en lang og sjov tråd om kvinders
særheder. Jeg ved ikke, om vi skal sige, at Martin Edlich ikke må skrive
noget, men ellers er I andre velkomne til at bidrage med sjove
iagttagelser.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 17-03-03 00:52

Henrik Münster wrote:
> [...]

Det gælder vel i særdeleshed for kvinder der vælger Mac, da de har
forstået at fremskridtet skal have en vis kvalitet

> Der er mange andre pudsige ting ved kvinder: Temperaturen i et
> rum er aldrig rigtig. Enten fryser de, eller også kan de ikke få luft
> pga. varmen. Ja, eller der mangler ligefrem luft, hvad det så betyder.

At de er i overgangsalderen

> [...]
> særheder. Jeg ved ikke, om vi skal sige, at Martin Edlich ikke må skrive
> noget, men ellers er I andre velkomne til at bidrage med sjove

Hvorfor må Martin ikke deltage, ved han noget som vi andre ikke ved ?
(det minder mig om at det er ungkarle der ved mest om kvinder........
det er derfor de er ungkarle)

Ps.Der er vel en grund til at det hedder de kvindelige og de herlige

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-03 01:18

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Hvorfor må Martin ikke deltage, ved han noget som vi andre ikke ved?

Sikkert ikke, men den slags holder vi andre for os selv. Der kan jo være
mindreårige, som læser med her.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 17-03-03 18:50

> [...]
> særheder. Jeg ved ikke, om vi skal sige, at Martin Edlich ikke må skrive
> noget, men ellers er I andre velkomne til at bidrage med sjove

hi, hi......tør ikke, Henrik
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-03 09:52

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Handler det ikke om, at de synes det skal fungere - og er det nyt - så
> skal det fugere bedre

......sikkert........
M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-03 21:26

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Handler det ikke om, at de synes det skal fungere - og er det nyt - så
> skal det fugere bedre

SMukt sagt, Nina, smukt. Og hvor er det sandt!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Karl Antz

Dato : 12-03-03 22:13

Martin Ammentorp <ammentorp@get2net.dk> wrote:

> Hjælp
>
> Diskførstehjælp kan ikke reparere - extend file allocation

Uha - den havde jeg forleden!

Kopier alle dine brugerfiles og dine ikke-Apple-programmer på en anden
disk. Slet så HELE disken fra installations-CD'en og installer påny. Pas
endelig på at du giver samme brugernavn som du har lige nu - ellers
bliver det bøvlet at åbne filerne igen.

Extent File Allocations beskriver hvad der ligger hvor på disken. Hvis
de er overskrevet - hvad denne fejlmeddelelse tyder på - riskikerer du
at hele disken snarft bryder sammen og kun kan reddes fordedelst
specialværktøjer.

Morale: backup, backup, backup"

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Storm

Dato : 14-03-03 09:00

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> de er overskrevet - hvad denne fejlmeddelelse tyder på - riskikerer du
> at hele disken snarft bryder sammen og kun kan reddes fordedelst

Kan man gemme en backup af sin Application mappe og de 3 Libraries
mapper (Computer - System - User) og hælde dem tilbage efter en evt.
geninstallation (uden userpref og netværksindstillinger).

Forudsat at man giver samme brugernavn selvfølgelig. Det er måske hvad I
andre forstår ved backup?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Karl Antz

Dato : 14-03-03 10:04

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> geninstallation (uden userpref og netværksindstillinger).
>
> Forudsat at man giver samme brugernavn selvfølgelig. Det er måske hvad I

Da jeg havde problemet, var disken så totalt ødelagt at hverken
DiskWarrior eller DiskUtility kunne klare ærterne.

Jeg gjorde det at jeg kopierede min komplette Users-mappe samt alle
ikke-Apple-programmer på en anden disk.

Så reformatterede jeg hoveddisken, installerede et rent system og lavede
et symbolic link _på backup-disken_. Dette link kopierede jeg så under
det tildelte navn "users link" til systemdisken, lagde "Users"-mappen i
papirkurven og ombenævnte linket _på systemdisken_ til "Users".

Efter en genstart kunne jeg så tømme papirkurven, og linket fungerede:
systemet opfattede "Users"-mappen på backup-disken som den faktiske
Users-mappe.

Håber det er forståeligt

Teoretisk burde det være nok - men der er altid programmer der også
lægger emner i Systemets Library; derfor gennemgik jeg den minutuiøst,
især dens undermappe Applications Support.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Storm

Dato : 14-03-03 22:25

"Karl Antz" <karlantz@isa.dknet.dk> skrev

> Jeg gjorde det at jeg kopierede min komplette Users-mappe samt alle
> ikke-Apple-programmer på en anden disk.

Det gjorde jeg også.

> [...]
> det tildelte navn "users link" til systemdisken, lagde "Users"-mappen i
> papirkurven og ombenævnte linket _på systemdisken_ til "Users".

Ja, det gjorde jeg ikke.
Jeg brugte det bare som en pluk fra kilde, og det var ikke særlig godt/nemt.

> Efter en genstart kunne jeg så tømme papirkurven, og linket fungerede:
> systemet opfattede "Users"-mappen på backup-disken som den faktiske
> Users-mappe.

Ja, da jeg tømte papirkurven viste det sig at et par vigtige programmer
brugte filer herfra :-/

> Håber det er forståeligt

Tak - jeg forstår nok ikke stuntet helt. Du får dit nye system til at hente
preferencer fra Users-mappen på din back-up disk, derefter linker du
tilbage til systemdisken og smider din nyinstallerede User-mappe ud og
gør linket på systemdisken til egentlig user. Altså alle dine preferencer
ligger på din backup-disk, og ændres dermed i brug og kan crashe?

Du må godt grine her - men sådan forstå jeg det
Har du et link hvor jeg kunne prøve at forstå?

Jeg ville gerne have en kopi af mine veltrimmede Libraries der lige
kunne smides ind når der opstår problemer. Men det er måske
ikke lige sådan det gøres.

> Teoretisk burde det være nok - men der er altid programmer der også
> lægger emner i Systemets Library; derfor gennemgik jeg den minutuiøst,
> især dens undermappe Applications Support.

Ufff - det er netop Applications Support og Adobe Acrobat jeg har
problemer med (tror jeg - ihvertfald Acrobaten).

Tak for indspark.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Karl Antz

Dato : 14-03-03 22:59

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> gør linket på systemdisken til egentlig user. Altså alle dine preferencer
> ligger på din backup-disk, og ændres dermed i brug og kan crashe?

.... ku' ikke drømme om at grine - havde selv problemer med at forstå det
da jeg i sin tid fik det firklaret

Sagen er den at almindelige henvisninger ikke fungerer når kilden ligger
på en anden disk.

Hvis du laver et Symbolic Link, bliver der lavet en fast forbindelse til
kildemappen, som bibeholdes også når dette link - og altså _ikke_
kildemappen - flyttes over til en anden disk.

Et Symbolic Link kan du lave med en Unix-kommando - eller ved hjælp af
nogle ganske bestemte programmer. Jeg gjorde det med det
(shareware-)program der nu hedder PathFinder. Men der findes idag også
et freeware-program ved navn Cocktail, som kan lave trikket.

For at beskrive fremgangsmåden lidt mere præcist:

Først kopierede jeg min Users-mappe fra den alvorligt syge disk til en
anden disk. Det turde jeg godt fordi både System Utility og DiskWarrior
meddelte at det var disk_fortegnelsen_ (og altså ikke selve filerne) der
var i stykker.

Så reformaterede jeg systemdisken og installerede et nyt system - hele
vejen igennem, altså inklusive at oprette mig selv som bruger. Jeg var
meget omhyggelig med at tildele mig som user samme navn og password som
jeg havde haft på den nu slettede systemdisk.

Det førte i sagens natur til at der blev oprettet en ny Users-mappe på
den nye systemdisk - en mappe som jeg _ikke_ agtede at bruge.

På backup-disken lå nu min gamle Users-mappe - med alle mine (samt de
andre brugers) filer. Og det var den jeg gerne ville bruge i det nye
system.

Nu kommer trikket:

Ved hjælp af PathFinder - som er en mere effektiv erstatning for
systemets Finder-program - lavede jeg et Symbolic Link på Users. Sådan
her: Jeg markerede i PathFinder Users-mappen på Backup-disken og valgte
under menuen File punktet Make Symbolic Link. Derved blev der lavet en
henvisnings-fil ved navn "Users Link", som lå ved siden af selve
Users-mappen på backup-diskens øverste niveau.

Denne fil "Users Link" flyttede - eller rettere kopierede - jeg så over
til min nye systemdisk. Så puttede jeg Users-mappen _på den nye
systemdisk_ i papirkurven og _omdøbte straks_ "Users Link" til "Users".

Grunden til denne umiddelbart lidt komplicerede fremgangsmåde er den
simple at systemet _forventer_ en Users-mappe på systemdisken. Havde jeg
smidt Users-mappen i papirkurven straks, havde systemet prompte lavet en
ny systemmappe. Ved at kopiere "Users Link" til systemdisken og først
derefter at lægge Users-mappen i papirkurven og omgående at omdøbe
"Users Link" til "Users" snød jeg systemet til at tro at det der nu lå
på disken ikke var en henvisningsfil men en mappe ved navn Users - altså
præcist det systemet forventer at se.

Der er lidt Unix-fifleri i baggrunden af det her som jeg selv ikke helt
forstår - men summa er følgende:

Systemet opfatter den "Users"-mappe der ligger på backup-disken som
User-mappe - og behandler den som om den lå på selve systemdisken.

Hvis der er problemer med filer i den gamle Users-mappe, vil de
selvfølgelig fortfarende bestå efter denne operation. Men problemer er
for det meste opstået i Preferences for de forskellige programmer - og
her gælder som det det gamle Mac-OS: er der en korrumpewret
Preferences-(indstillings-)fil, så slet den - systemet eller programmet
opretter en ny.

Lang smøre - men jeg håber det blev lidt klarere

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Storm

Dato : 14-03-03 23:24

> [...]

> opretter en ny.
>
> Lang smøre - men jeg håber det blev lidt klarere

Jeg studerer det nærmere og vender tilbage.
Tusind tak og god weekend

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 15-03-03 01:31

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
snip

> Jeg studerer det nærmere og vender tilbage.
> Tusind tak og god weekend

Tak for god forklaring, jeg kan blot ikke forstå hvorfor man skal gøre
det så besværligt ?? Eller også har jeg misforstået noget, og så må
I undskylde afbrydelsen !

Jeg har skiftet Mac en del gange inde for det sidste halvår, og jeg har
hvergang taget mine gamle ting over på den nye uden problemer...
på 2 forskellige måder:
1. back'ede op mine homemappe + div. special applicationer på en extern
firewiredisk, lagt system ind på den nye og derefter sat firewire disken
til og lagt mine indstillinger/dokumenter og App. ind (her ikke
erstattet homemappen, men blot lagt tingene i de rigtige mapper)

2. sat den gamle Mac til som en extern firewiredisk, til den nye Mac og
ligesom den anden måde kopieret tingene over....

Begge måde syntes jeg har fungeret fint uden retighedsproblemer... når
man kopier fra en extern disk, får man jo automatisk de rigtige
retigheder osv....

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 15-03-03 10:38

> [...]

> Tak for god forklaring, jeg kan blot ikke forstå hvorfor man skal gøre
> det så besværligt ?? Eller også har jeg misforstået noget, og så må

.... en ganske simpel årsag: når brugermappen (og for den sags skyld
ikke-Apple-programmer) ligger på en anden disk, tager det (næsten
ingen tid at installere et nyt rent system på hoveddisken - man kan bare
gen-bruge den symbolske link fra den "anden" disk.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Holm

Dato : 15-03-03 11:05

> [...]

> ingen tid at installere et nyt rent system på hoveddisken - man kan bare
> gen-bruge den symbolske link fra den "anden" disk.

det kan jeg godt se, men Storms sprøgsmål med :

> [...]
>geninstallation (uden userpref og netværksindstillinger).

>Forudsat at man giver samme brugernavn selvfølgelig. Det er måske >hvad

Der må svaret da være "Ja" med hensyn til "User"' Library, og de 2 andre
er det lidt mere tricky med pga af retighederne. + de 2 sidste bliver jo
ikke påvirket at det med brugermappen på en anden disk...?

pause...
Nu har jeg lige læst dt første svar til Storm igen, og kan godt se at du
giver hende ind anden måde at løse problemet på, men begge måder virker
vel

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 15-03-03 11:57

> [...]

> Nu har jeg lige læst dt første svar til Storm igen, og kan godt se at du
> giver hende ind anden måde at løse problemet på, men begge måder virker

yep - begge måder virker.

Fordelen ved den af mig foreslagne metode er at man slipper for at
kopiere frem og tilbage når man først hat gjort det een gang.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Storm

Dato : 16-03-03 19:37

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> yep - begge måder virker.
>
> Fordelen ved den af mig foreslagne metode er at man slipper for at
> kopiere frem og tilbage når man først hat gjort det een gang.

Tusind tak for forklaring - jeg prøver så snart jeg får mulighed for
det. Jeg vil ihvertfald lave back-upén og kigge på Martins forslag med
TarGaz. Jeg får vist ikke tid til at eksperimenterer med "Symbolic Link"
stuntet lige med det første (eller før jeg får problemer). Jeg vil gerne
forstå krystal klart hvad jeg gør.

Er der ikke problemer i, at jeg arbejder på en bærbar, som bliver båret
meget, og koblet op forskellige steder?

Eller mener du eventuelt bare en anden logisk disk på en partitioneret
harddisk?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Karl Antz

Dato : 16-03-03 19:43

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Eller mener du eventuelt bare en anden logisk disk på en partitioneret
> harddisk?

.... er fuldtud tilstrækkelig
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-03-03 23:08

In article <b4thc5$22d4cj$1@ID-119002.news.dfncis.de>,
"Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg ville gerne have en kopi af mine veltrimmede Libraries der lige
> kunne smides ind når der opstår problemer. Men det er måske
> ikke lige sådan det gøres.

Hent TarGz
(http://www.gouedart-lafeuille.net/software/applescript/TarGz/) og
hfstar (http://www.metaobject.com/downloads/macos-x/hfstar.gz). Udpak
begge dele, læg hfstar i TarGz-mappen. Du kan nu droppe din
Library-mappe på TarGz så du får en pakket kopi af den. Tilladelser osv
bibeholdes.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Storm

Dato : 14-03-03 23:24

> [...]
> begge dele, læg hfstar i TarGz-mappen. Du kan nu droppe din
> Library-mappe på TarGz så du får en pakket kopi af den. Tilladelser osv

Jeg prøver senere - tak for tip.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-03-03 17:03

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Kan man gemme en backup af sin Application mappe og de 3 Libraries
> mapper (Computer - System - User) og hælde dem tilbage efter en evt.
> geninstallation (uden userpref og netværksindstillinger).

Jeg prøvede - men fik ikke lov til at kopiere Libraries (både på HD og i
Users)

venlig hilsen

Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-03-03 22:00

> [...]

> før (gys)
>
> Eller skal jeg stakkels lærer investere i andet diskrep-program?

Kære hjælpere: Jeg har løst problemet (uden at slette disken):
TechToolPro + en del tænkeri fandt synderne - TechTool reparerede.
Acrobat reader 5 havde nogen filer, der gav problemer, de er slettede.
Og hvis jeg ikke kan starte readeren (gider først i morgen) kan den jo
bare hentes igen.

Tusind tak for Jeres omsorg

venlig hilsen

Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 14-03-03 00:11

> [...]

> Acrobat reader 5 havde nogen filer, der gav problemer, de er slettede.
> Og hvis jeg ikke kan starte readeren (gider først i morgen) kan den jo

Kørte du TechTool fra cd eller hd?
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.