GSX-R 1000 video
Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-03-01 21:36

Har nettopp fått en video av en Suzuki GSX-R 1000 og en R1 på Autobahn i
Tyskland.

http://www.motorcycle-dk.com/en/multimedia/

Linket ligger nederst på siden over.

JS

Fra : Steen Schmidt

Dato : 18-03-01 23:59

> Har nettopp fått en video av en Suzuki GSX-R 1000 og en R1 på Autobahn i
> Tyskland.
>
> http://www.motorcycle-dk.com/en/multimedia/

Hvad s**** sker der med R1'eren ved 1:14 i videoen? Fuld roulade i 6. gear
til 225, dernæst en kæmpe wobler da han slipper gassen? Scary!! Har du
oplevet det Jørund?

Gixxeren ser for øvrigt ikke ud til at lammetæve R1'eren overhovedet, pånær
måske i topfart?

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 19-03-01 02:02

Steen Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

> .............................Gixxeren ser for øvrigt ikke ud til at
> lammetæve R1'eren overhovedet, pånær måske i topfart?

Hvilket også er essensen af snart alle foretagne sammenlignings-tests!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-03-01 07:50

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message

> Hvad s**** sker der med R1'eren ved 1:14 i videoen? Fuld roulade i 6. gear
> til 225, dernæst en kæmpe wobler da han slipper gassen? Scary!! Har du
> oplevet det Jørund?
Ifølge færeren av R1'en, rammet han en plet med kølerveske, olje e.l. Dermed
mistet bakdekket grepet.

> Gixxeren ser for øvrigt ikke ud til at lammetæve R1'eren overhovedet,
pånær
> måske i topfart?
Toppfart klart høyere, men det tar sin tid. Gixxeren har imidlertid et
kamera på tanken... Filmen er heller ikke 100% rettvisende, idet R1 føreren
alltid er en smule hurtigere på gassen. Men jeg er enig, det er overraskende
liten visuell forskjell, men det er kanskje ikke mere når man taler om 0.9
sekunders forskjell fra 0-200?

JS

Fra : Rune Larsen

Dato : 19-03-01 07:27

origo@earthling.net wrote:

> Har nettopp fått en video av en Suzuki GSX-R 1000 og en R1 på Autobahn i
> Tyskland.

Tjah, det viser jo blot hvor meget man kan ligge i de udtalelser bladene
kommer med

/Rune

Fra : Albert

Dato : 19-03-01 10:05

> Har nettopp fått en video av en Suzuki GSX-R 1000 og en R1 på Autobahn i
> Tyskland.

Jeg ved ikke hvor økonomisk en R1 er, men hvor længe tør man ligge med
250km/t+ når reservetankslampen blinker )

Og så lige for sindige folk på små touringmaskiner : Hvad er en Roll-On ?

mvh Albert
CBR1000

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-03-01 10:15

"Albert" <toma@email.dk> wrote in message
> Jeg ved ikke hvor økonomisk en R1 er, men hvor længe tør man ligge med
> 250km/t+ når reservetankslampen blinker )

Mon ikke det er Gixxerens lampe som blinker?

> Og så lige for sindige folk på små touringmaskiner : Hvad er en Roll-On ?
Akselerasjonstest med rullende start, foretas typisk i 5. og 6. gir.

JS

Fra : Avantgarde

Dato : 19-03-01 12:16

FUCK !!! Hvor kører de bare stærkt... 280 - 290 konstant..

Pretty cool.

Frank.

- - - - - -
RS125 Harada Replica, som aldrig kommer til at kører så stærkt.

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 19-03-01 14:37

Pretty braindead, braindead, braindead.

Henrik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-03-01 15:07

Henrik Nedergaard skrev:

> "Avantgarde" <cft3843@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Pretty braindead, braindead, braindead.

Ligesom din quoting Nu er det jo ikke helt det samme som i dk hvor folk
ikke kan finde ud af at køre på motorvej (blink v. vognbaneskift und so
weiter). Men ok, det er da lidt sygt alligevel
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 19-03-01 15:35

Hej

Ja, jeg ved ikke hvor meget du har kørt i Tyskland... jeg har selv kørt
rigtig mange både bil og MC km i Tyskland, og jeg har ekstremt svært ved at
forstå hvorfor så mange danskere tilbeder tyskernes "fantastiske" måde at
kører på motorvej. I mine øjne både bedre med også meget værre end danske
"bilister" (my opinion).

Tyskland er et af de eneste lande hvor man ser sammenstød der involvere over
50 biler af gangen, kan det have noget med deres ekstremt dårlige
afstandsbedømmelse at gøre??? Ja jeg spørger bare. I øvrigt benytter
tyskerne, specielt dem i store/hurtige biler, chikaneprincippet i endnu
større grad end danskerne. Hvorfor det trækker hurtigt ind... de er
pissebange...

mvh
Henrik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-03-01 16:22

Henrik Nedergaard skrev:

> Ja, jeg ved ikke hvor meget du har kørt i Tyskland...
Ingenting :o/ Jeg tillod mig dog at nævne det alligevel fordi jeg har hørt
det samme fra så mange forskellige, så jeg regnede med at var rigtigt :-/
Det lyder til at du ved hvad du snakker om, så nu er min opfattelse af
situationen da blevet ændret lidt, selvom vi danskere også burde lære at
køre på motorvej.

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 19-03-01 18:33

Enig, både i første og anden del af det du skriver.

mvh
Henrik

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-03-01 16:45

> I øvrigt benytter
> tyskerne, specielt dem i store/hurtige biler, chikaneprincippet i endnu
> større grad end danskerne.

Jeps, da jeg havde været på Bronze-kursus i Nordjylland kørte jeg tilbage
til Århus ad motorvejen. Jeg kørte måske 170-180 stykker i overhalingsbanen
(ahem, det var sent og jeg ville hjem efter en lang weekend), og pludselig
lå der en stor tysk Audi lige i røven af mig. Jeg tror ikke der har været
meget mere end 5-6 meter ned til ham. Jeg fik jo hurtigt trukket ind mellem
nogle biler, hvor jeg så måtte bremse ned til de 120-130 stykker som folk
kørte. Han accelererede så bare op til måske 250 og forsvandt fremad....

Mvh
Steen

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 19-03-01 18:42

Ja jeg kender det, og der tumler alle mulige og umulige tanker rund i
knolden på een om småmønter eller sten - heldigvis har jeg besindet mig hver
gang - og jeg mener hvis du har kørt 170-180 på en dansk motorvej, så burde
han måske lige lette trykket på speederen lidt tidligere. Jeg kan virkelig
ikke se hvorfor man skal presse på den fuldstændige hensynsløse måde, man
kan sagtens køre hurtigt og allige vel relativt sikkert.
Det lyder fa...... som jeg er blevet gammel.... hmmmmm.

Nå men jeg trykker den også af ind imellem, når der ikke er nogle andre jeg
kan genere (eller omvendt)men som regel holder jeg hastigheden omkring
140-150 når der er anden trafik på motorvejen.

Kør forsigtigt!
mvh
Henrik

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 19-03-01 21:30

> [...]
> kan genere (eller omvendt)men som regel holder jeg hastigheden omkring
> 140-150 når der er anden trafik på motorvejen.

Hvor?? - i Jylland? For det kan da ikke være i Københavnsområdet!!!

--
Rasmus

Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-03-01 21:34

> Hvor?? - i Jylland? For det kan da ikke være i Københavnsområdet!!!

I Jylland kan man ind imellem (sent) køre 10-20 km uden at se et øje på
motorvejen (måske en enkelt modkørende eller to).

Mvh
Steen

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 09:46

> I Jylland kan man ind imellem (sent) køre 10-20 km uden at se et øje på
> motorvejen (måske en enkelt modkørende eller to).

I skulle prøve strækningen Frhavn - Ålborg ved 6 tiden om morgenen. Ikke en
sjæl, og så er det jo lidt svært at overbevise sig selv om det fornuftige i
at køre 110.

Mads Lund, der tit taget ovennævnte tur.
Ninja9RT

Fra : Mads Lund

Dato : 19-03-01 20:19

> [...]
> kører på motorvej. I mine øjne både bedre med også meget værre end danske

Jeg synes nu heller ikke tyskerene kører specielt fantastisk, især deres
evne til alle sammen at køre i venstre side med 120 er lidt irriterende. Men
jeg synes nu aligevel de brede sorte biler skal have lidt ros, for de er
typisk mere venlige til at trækek lidt mod højre så man kan komme uden om.
De små røde biler derimod, har en hvis evne til at klistre til autoværnet.

Mads Lund
Ninja9RT, med ca 6.000 km tilbragt på Autobahn.

Fra : Armand

Dato : 20-03-01 03:34

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en

> jeg synes nu aligevel de brede sorte biler skal have lidt ros, for de
> er typisk mere venlige til at trækek lidt mod højre så man kan komme
uden
> om.

Mine erfaringer kan sammenfattes som: De middelaldrende fruer i store
Mercedes, BMW eller Audi'er, er de der kører allermest regulært!

--
Armand.
(der en anden gang førte statistik på hvem det var der dyttede i Berlins

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-03-01 12:18

On Tue, 20 Mar 2001 03:34:09 +0100, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Mine erfaringer kan sammenfattes som: De middelaldrende fruer i store
>Mercedes, BMW eller Audi'er, er de der kører allermest regulært!

Den bringer jeg omgående videre til Lise hvor den give mindst 10 point

>(der en anden gang førte statistik på hvem det var der dyttede i Berlins
>trafik:
>9 ud af 10 gange var det en Mercedes imens at "den anden" var en BMW Z,
>2 ud af 3 gange !)

Det tror da pokker.
Der er langt flere Mercedes og BMW dernede end vi har råd til at tænke
på.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 21-03-01 03:47

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

BMW
> Det tror da pokker.
> Der er langt flere Mercedes og BMW dernede end vi har råd til at tænke
> på.

Netop!
Der er også masser af store BMW'er og Audi's; men der er altid (næsten)
en Mercedes der dytter!
At det af alle BMW'er er Z-ejerne der dytter mest, er også værd at
betænke!

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 21-03-01 03:51

Armand wrote:

> Der er også masser af store BMW'er og Audi's; men der er altid (næsten)
> en Mercedes der dytter!
> At det af alle BMW'er er Z-ejerne der dytter mest, er også værd at
> betænke!

Min er faring er at mercedes'erne kører hurtigt, især S klassen. Men en Audi
A8 kommer som regel flyvende forbi.

--
Morten Dybdal

Fra : Albert

Dato : 20-03-01 12:22

> Jeg synes nu heller ikke tyskerene kører specielt fantastisk, især deres
> evne til alle sammen at køre i venstre side med 120 er lidt irriterende.

Skulle hjem fra Sverige til Jylland i sommers, og gjorde den dumhed at køre
via KBH. Hvad oplever man så her :
Alle kører 110-113 km/t (ikke min kop te), MEN de ligger sgu i 2. og 3.
spor. inderste spor er ryddet for biler. Så er det man tænker - HVAD er
der galt med det, skrub nu derind og lad os finde 6. gear.

DET synes jeg er sjusk - så hjælper det jo ikke meget med 3 spor

mvh Albert - der overvejede at provokere ved at overhale indenom, men
undlod da det for det første er tåbligt - for det andet kunne der jo være
en grund til at alle kørte så langsomt (måske der er mere færdelspoliti??)

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 19-03-01 21:25

> jeg har ekstremt svært ved at forstå hvorfor så mange danskere
tilbeder...........

Hør! - Tyskerne er ikke en skid bedre end alle andre... Svenskerne ej
heller!!!

Fra : PHK

Dato : 20-03-01 09:31

"Rasmus Rosenquist" <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en meddelelse
> tilbeder...........
>
> Hør! - Tyskerne er ikke en skid bedre end alle andre... Svenskerne ej
> heller!!!

Her vil jeg godt lige komme med en indskudt bemærkning.

Jeg oplever tyskerne off-motorvejen også her i området - og dér er det en
helt anden slags tyskere man møder. Kommer man ud fra f.eks. en tankstation
og skal holde tilbage for en håbløs lang kø af biler - så er det _altid_ en
tysker der hjælper en ud - også hvis det er den eneste tysker i hele den
lange kø af biler!

Utroligt så stor forskel der er på de tyskere der kører på motorvej og de
tyskere der kører off-motorvej.

Det kan _umuligt_ være de samme tyskere!

--
_
|_|

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 20-03-01 13:05

Jeg enig i at stort set alle andre lande end danmark kan der bliver der
givet plads i den slags situationer.

Jeg har kørt en hel del i asien, senest 3 uger i thailand (med
venstrekørsel), og en ting jeg bemærkede var at næsten uanset hvilken dum
manøvre jeg (eller andre) foretog, så var der ingen sure miner, fuckfinger
eller anden indikation af intolerance. Sikke en befrielse i forhold til
herhjemme hvor man daglig ser "streetfights".

mvh
henrik

Fra : Jørund Seim

Dato : 25-03-01 15:49

"Henrik Nedergaard" <henry@mail.removethis.dk> wrote in message
> [...]
> tyskerne, specielt dem i store/hurtige biler, chikaneprincippet i endnu
> større grad end danskerne. Hvorfor det trækker hurtigt ind... de er

Har nettopp kommet tilbake fra 5 dager i Tyskland. For det meste i bil, men
også en smule kjørsel på MC. Jeg er enig i at mange tyskere holder lovlig
liten avstand, og en del eiere av BMW's 7 serie o.l. tror at venstre
vognbahe tilhører dem personlig. Når dette er sagt, så opplever jeg en
markant større grad av høflighet og våkenhet i trafikken.

De fleste holder tilbake så man kan komme inn, hva enten det er på
motorveiene eller i tett bytrafikk. I forhold til i DK, er det sjeldent man
ser folk som i halvsøvne legger seg i ventre vognabane - og blir liggende.
Det er også sjeldent man opplever uventede overhalinger på motorveien, uten
å sjekke sidespeilene.

Som motorsyklist har jeg så godt som aldri opplevd at noen bevist forsøker å
sperre muligheten for at man kan passere. Er det kø, trekker de fleste ut
mot kanten, så man kan komme imellom. Jeg opplever ikke at folk plutselig
bremser hardt opp, for liksom å "straffe" de som kommer bakfra i høyere
hastighet. Jeg opplever i langt mindre grad at biler trekker ut i et kryss,
rett foran nesen på en, for deretter nonchalant å fortsette sin ferd med
40km/t.

Jo, det finnes mange ting man kan kritisere tyskerne for i trafikken, men i
store trekk finner jeg at det fungerer bedre enn i DK. I og for seg ikke noe
nytt, det er samme opplevelse jeg har de siste mange år på turer syd for
grensen.

JS

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 27-03-01 08:08

Jeg prøver nu hellere ikke at overbevise jer om at danskerne skulle være
bedre end tyskere, jeg pointerede blot, at jeg ikke mente at tyskerne lever
op til den myte at de skulle være så fantastiske i trafikken, jeg mener
endda at de er vildt opreklameret.
Og ja, vi ser tit danskere der sidder og "sover" i trafikken, det tror da
fanden med de hastigheder vi må køre, 110 på motorvejen..... en tur på 100km
med 110km/t kan sgu da lulle enhver i dyb coma. Pisse farligt.

Jeg køre personligt efter 50-60 i byen, 80-100 på landevejen og 130-150 på
motorvejen. Alt under hensyntagen til den øvrige trafik, forholdene og
bødestørrelserne

Henry

Fra : Mads Lund

Dato : 19-03-01 20:34

> Pretty braindead, braindead, braindead.

Hmm, er det din vurdering efter at have set filmen ? hvis nu du sætter et
stykke tape på skærmen hvor speedometeret er, og vurderer deres kørsel i
almindelighed (ham på R1'eren kører lidt tæt på før han trækker ud til
overhalinger) I min verden ser det ud som ganske almindelig high speed
touring.

Husk nu også lige at trække x% fra til fejlvisning, den viser 284 ved 11.000
(0:38) og mon ikke omdrejningsbegrænseren klipper ved 13.000 hvilket vil
resulterer i at nålen står på 336 kmt, hvilket den nok næppe er gearet til.
mere sandsynligt er at den er gearet til ca 305 ved 13.000 hvilket
resulterer i at den kører 258 ved 11.000 hvilket er en fejlvisning på 9%.
Måske nogle der har læst en test, hvor fejlvisningen kontrolleres ?

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-03-01 20:44

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message

> Måske nogle der har læst en test, hvor fejlvisningen kontrolleres ?

4km/t for meget ved en ekte hastighet på 100km/t (Motorrad).

JS

Fra : Ulf Bang

Dato : 20-03-01 08:42

> "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message

> 4km/t for meget ved en ekte hastighet på 100km/t (Motorrad).
>
> JS

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Jeg har nogle tal fra Bikes test.

Ydelse
R1 148 hk ved 10210 omdr; 113 Nm ved 7070 omdr
GSXR1000 158 hk ved 10380 omdr; 117 Nm 7620 omdr

R1 Speedo visning 298 km/t = ægte 278 km/t
GSXR1000 Speedo visning 299 km/t = ægte 287 km/t

acc: Yam R1 GSXR1000
0-100 km/t 3,4 3,4
0-200 km/t 9,0 8,3
0-400 m 11,0/212km/t 10,7/224km/t
0-1000m 20,0/248km/t 19,5/261km/t
6. gear
60-90 km/t 2,9/61meter 3,0/64meter
90-130 km/t 3,4/105meter 3,4/107meter
130-160 km/t 2,4/100meter 2,5/101meter

Man kan se at Suzukien har et højere 6. gear end R1'eren ved 100 km/t viser
GSXR1000 4110 omdr mod R1 4230 omdr, hvilket også viser sig i roll-on acc.
tiderne og tophastighed GSXR 287 mod R1 278 km/t.

På racerbanen udråber Bike GSXR1000 til ny konge. Gennemsnits tiderne for de
forskellige kører på banen var:

ZX9R 1:39,74
CBR900RR 1:38,60
R1 1:37,71
GSXR1000 1:36,95

mvh
Ulf GSX7½F med sølle 95,5 hk på baghjulet.

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 09:33

> [...]
> GSXR1000 4110 omdr mod R1 4230 omdr, hvilket også viser sig i roll-on acc.
> tiderne og tophastighed GSXR 287 mod R1 278 km/t.

De nævner ikke noget om total gearinger ?

Mads Lund
ninja9RT

Fra : Ulf Bang

Dato : 20-03-01 09:53

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en meddelelse

> viser
>
> De nævner ikke noget om total gearinger ?
>
> Mads Lund
> ninja9RT

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Nope

mvh
Ulf

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-03-01 11:35

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> wrote in message

> De nævner ikke noget om total gearinger ?

Jeg har tallene et eller annet sted, skal se om jeg kan fiske dem frem.
GSX-R'en er ihvertfall høyere giret i ale gir, hvilket selvsagt forklarer
hvorfor den ikke helt kunne hamle opp med R1'en ved lavere omdreininger.

JS

Fra : Ulf Bang

Dato : 20-03-01 12:16

> [...]
> hvorfor den ikke helt kunne hamle opp med R1'en ved lavere omdreininger.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Noget af forklaringen kan også ligge i forløbet i ydelse og moment. R1 og
GSXR følges stortset ad op til 8000 omdr hvor GSXR stikker af både på moment
og ydelse. Det kombineret med den højere GSXR gearing giver nok den bedre R1
acc. ved lave omdr.
Med fare for helbred har jeg lagt dyno kurverne ind i dk.binaer.

mvh
Ulf

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-03-01 12:22

"Ulf Bang" <ulfb@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
R1
> acc. ved lave omdr.
> Med fare for helbred har jeg lagt dyno kurverne ind i dk.binaer.

Det "sjove" er at Gixxeren ikke føles vesentlig kraftigere enn R1'en,
uansett omdreiningstall. Enten skyldes dette store variasjoner i
produksjonsmodellene, eller også skyldes det Gixxerens turbinelignende
motor, som trekker så jevnt at man ikke merker effekten.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 15-03-01 13:14

> [...]
R1
> acc. ved lave omdr.
> Med fare for helbred har jeg lagt dyno kurverne ind i dk.binaer.

Ret interassant. Susukien bærer tydeligt præg af at man har brug resonanser
og relativt skarpe knaster til at skabe den høje topeffekt og der er jo
alletiders, når exupventilen har gjort at mellemområdet stadig er ok.

Men er det gearkasse målinger der er tale om, for 148 hk på en fireblade er
da lidt langt fra den 125 hk måling jeg så sådan en svans lave i sommers
(der er lige så slemt for 9'eren 142 hk mod normalt ca 130)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-03-01 13:21

> [...]
> da lidt langt fra den 125 hk måling jeg så sådan en svans lave i sommers
> (der er lige så slemt for 9'eren 142 hk mod normalt ca 130)
Jeps, det er girkassemålinger. Det ser også ut til at Honda har fått hevet
effekten på '01 modellene. Nå er da toppeffekten på det nivå man forventer.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 15-03-01 13:44

> Jeps, det er girkassemålinger. Det ser også ut til at Honda har fått hevet
> effekten på '01 modellene. Nå er da toppeffekten på det nivå man
forventer.

Ja kurverne ligger nærmest som man selv ville tegne dem.

Susukiens lidt ujevne momentkurve er dog lidt (negativt) overraskende, når
man kigger tilbage på 1100W motoren. Men de har så lavet nogenlunde samme
effekt på en 1000 ccm motor som man får på en middel tunet GSXR1100 motor,
så det er da ganske imponerende.

Jeg var dog lidt skuffet over at kigge ind i den motor der var i Herning,
for det ligner normal suzuki design, hvilket indikerer at man nok lige skal
se børnesygdommene an, får man springer på sådan en kværn.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 20-03-01 13:57

Mit bud på den ujævne kurve er at der skal modificeres på filter,
udstødningen og indsprøjtningen. K&N og en Powercommander vil gøre tricket.
Den vil også kunne kompencere for den mapning der er lavet på T2 spjælet.

mvh
Henrik

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-03-01 14:04

> [...]
tricket.
> Den vil også kunne kompencere for den mapning der er lavet på T2 spjælet.

Det er mulig kurven er ujevn, men det kan overhodet ikke merkes under
kjørsel. Jeg har aldri kjørt en MC med jevnere trekk opp igjennom
omdreinings skalaen. Totalt lineær, og dermed meget nem å kontrollere ved
stor nedlegningsvinkel i kurver.

Problemet med en dynokurve er at man ikke får tatt hensyn til ram-air, og
dermed blir ikke resultatet nødvendigvis helt korrekt. Innsprøytingen er
optimert i henhold til de enkelte gir, og med formodning om et visst
lufftrykk.

JS

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 20-03-01 14:32

Det er korrekt, så vidt jeg ved har dynojet 250 ikke nogen hårtørrer. Men
Ram Air har vel ingen interesse under 150km/t? Der hvor mellemområdet
bruges.

Findes der virkelig ikke rullefelter der kan simulerer vinden?

mvh
Henrik

Fra : Mads Lund

Dato : 15-03-01 17:47

> Det er korrekt, så vidt jeg ved har dynojet 250 ikke nogen hårtørrer. Men
> Ram Air har vel ingen interesse under 150km/t? Der hvor mellemområdet
> bruges.

jeg har en test hvor netop Ramair bliver gået efter i sømmene, og den bedste
konstruktion på det tidspunkt (TL1000R, Busa, XX, ZX9C, ZX7R, GSXR750T) var
ZX7'eren som opnåede positiv lufttryk ved 120 kmt. Men det skal sammenlignes
med (ZRX1100) at en std cykel på det tidspunkt havde et mindre vaccum.
Trykforskellen på ren sug og Ramair viser sig alerede ved 50kmt.

Testen fastslog for øvrigt at TL1000R ramairsystemet var det dårligst
designede. Kawa, XX og Busa var derimod næsten lige gode.

> Findes der virkelig ikke rullefelter der kan simulerer vinden?

Rydberg's mc har et rullefelt med en ordentlig ram air simulator. (ca 150
kmt kan den simulere så vidt jeg husker) Men for at simulere topfart brugte
de i testen 2 store mobilkompressorer for at lave volumen og tryk nok.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Ulf Bang

Dato : 20-03-01 14:40

> [...]
> dermed blir ikke resultatet nødvendigvis helt korrekt. Innsprøytingen er
> optimert i henhold til de enkelte gir, og med formodning om et visst

Jeg har nærlæst testen, der står ikke en pind om hverken ram air eller andre
parametre som kan påvirke resultatet. Så kurverne skal nok kun bruges til
sammenligning af maskinerne. Man må da gå ud fra at betingelserne er ens
under alle målinger.
Der står forøvrigt heller ikke at det er en dynobænk den er lavet i, ej
heller ikke hvilken bænk den er lavet i. Det var bare mit lidt uheldige
ordvalg.

mvh
Ulf

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-03-01 15:05

> Jeg har nærlæst testen, der står ikke en pind om hverken ram air eller
andre
> parametre som kan påvirke resultatet.
Nei, men BIKE er heller ikke verdens mest avanserte blad.

>Så kurverne skal nok kun bruges til
> sammenligning af maskinerne. Man må da gå ud fra at betingelserne er ens
> under alle målinger.
Ja, betingelsene er ens, men på en maskine med Ram-air får man ikke helt så
rettvisende en måling som hvis det er en maskine uten. Men som sagt,
uavhengig av hva kurvene viser, så er Gixxerens effektforløp totalt jevnt i
virkelighetens verden. tilogmed jevnere enn R1. Da jeg eier en R1 og nettop
har prøvekjørt Gixxeren, har jeg et rimelig sammenligningsgrunnlag

JS

Fra : Armand

Dato : 21-03-01 03:46

> [...]
> GSX-R'en er ihvertfall høyere giret i ale gir, hvilket selvsagt
> forklarer hvorfor den ikke helt kunne hamle opp med R1'en ved lavere

Samt hvorfor at den trods stor jævnbyrdighed i alle accelerationer, lige
har en undtagelse ved 0-200 km/t: Den sparer lige akkurat et gearskifte
inden 200-mærket :-/

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 20-03-01 03:33

> [...]
> resulterer i at den kører 258 ved 11.000 hvilket er en fejlvisning på
> 9%. Måske nogle der har læst en test, hvor fejlvisningen kontrolleres
?

Er triptælleren, såvel som nogle af autobahns blå 0,5 km-skilte, da ikke
synlig?
Er det så ikke blot at måle tid og gange ud med distancen!?

--
Armand.

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 20-03-01 08:41

Hvis speedometeret viser forkert, hvad forhindre så triptælleren i også at
gøre det?

mvh
Henrik (der ikke har en skid forstand på speedometer)

Fra : boe

Dato : 20-03-01 08:49

> Hvis speedometeret viser forkert, hvad forhindre så triptælleren i også at
> gøre det?
>

> mvh
> Henrik (der ikke har en skid forstand på speedometer)

Forskellen er, at triptælleren trækkes direkte ved hjælp af tandhjul,
hvorimod speedometernålen flyttes ved hjælp af en roterende magnet, som
drejer rundt inde i en metalkapse, som sidder fast på nålen.

Bo, VF1000F (med fare for at blive til grin, fordi det er ca 23 år siden jeg
har skilt et speedometer ad, så måsek har teknikken ændret sig

Fra : PHK

Dato : 20-03-01 09:34

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en meddelelse

> Forskellen er, at triptælleren trækkes direkte ved hjælp af tandhjul,
> hvorimod speedometernålen flyttes ved hjælp af en roterende magnet, som
> drejer rundt inde i en metalkapse, som sidder fast på nålen.

Det er det samme på min scooter. Og den viser _ikke_ rigtigt. Faktisk viser
den 5% for lidt.

Triptælleren er ikke mere præcis end speedometeret.

--
_
|_|

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 09:38

> [...]
jeg
> har skilt et speedometer ad, så måsek har teknikken ændret sig

På de nye cykler har teknikken ændret sig en anelse, så man nu opsamler
omdrejningstallet på forreste kædehjul, hælder det i en computer som styrer
en lille stepmotor, hvorpå speedometer nålen sidder. Det er primært vægten
der kan sultes et 1/2 kg på denne måde, og så kan man jo lave pop ala
Hayabusa, hvor nålen lige smutter op på 340 når man sætter tænding på.

Mads Lund
Ninja9RT, kun med BC800

Fra : boe

Dato : 20-03-01 09:51

> [...]
> der kan sultes et 1/2 kg på denne måde, og så kan man jo lave pop ala
> Hayabusa, hvor nålen lige smutter op på 340 når man sætter tænding på.

Kalder du dét en ændring - ændringen er da vist marginal (noget med
ledninger i stedet for kabler, who cares), bortset fra, at man nu åbenbart
selv kan bestemme hvor hurtigt man kører, uanset hastigheden på motorcyklen.
Computere kan manipuleres, det ved jo enhver

Bo, VF1000F (hvis gamle Viffer har et godt, gammeldaws speedometerkabel til
forhjulet OG en roterende magnet OG direkte triptællerdrev med tandhjul OG
en dertil hørende fejlvisning)

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 10:21

> [...]
> selv kan bestemme hvor hurtigt man kører, uanset hastigheden på
motorcyklen.
> Computere kan manipuleres, det ved jo enhver

Forskellen er at det "nye" system kan laves ganske precist (dynamiske
afvigelser at forholdet mellem hastighed og omdrejningstal på gearkasse
akslen kan der ikke kompenseres for, medmindre de er kendte og lagt i
computeren) Men ellers er systemet meget precst. Stepmotoren er i modsætning
til magnet/fjedersystemet 100% liniær og kan positioneres ganske precist (de
motorer vi bruger har en opløsning på 200 helstep/omgang, men man kan
positionere mellem steppene).

Så stepmotorløsningen (elektromekanisk) er da afgjort et fremskridt ifht. de
rent mekaniske. Bare sådan en detalje som produktionstolerencer. Med
stepmotorløsningen kan man (jeg ved ikke om det bliver brugt) ved reset lade
motoren rotere ganske langsomt baglæns, til man rammer 0 kmt stoppet, og så
er speedometeret kalibreret. Og desuden har man da altid kunne bestemme hvor
hurtigt man kørte, det er blot at ændre lidt på forspændingen af fjedren i
speedometeret.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : boe

Dato : 20-03-01 10:28

> [...]

hvor
> hurtigt man kørte, det er blot at ændre lidt på forspændingen af fjedren i

Behøver du at VADE i min uvidenhed -tak for "belæringen" :-

Bo, VF1000F

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 10:30

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-03-01 17:54

> (de
> motorer vi bruger har en opløsning på 200 helstep/omgang, men man kan
> positionere mellem steppene).

Hvor meget? Jeg arbejder i øjeblikket med en brushless DC-motor (ikke
stepmotor), der ved hjælp af en kvadraturdekoder har 1566 step pr. omgang.
Den kan justere én fuld omdrejning pr. sekund, med en nøjagtighed under én
grad (i praksis ligger præcissionen omkring 2-8 step).

Mvh
Steen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-03-01 11:24

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in message
> [...]
jeg
> har skilt et speedometer ad, så måsek har teknikken ændret sig

Jeps, den har. I dag er det hele digitalt, både speedovisning og km teller.

JS.

Fra : boe

Dato : 20-03-01 11:30

<origo@earthling.net> wrote in message

> "boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in message

> jeg
>
> Jeps, den har. I dag er det hele digitalt, både speedovisning og km
teller.

Begynder du nu også, Jørlund. Mads HAR spanket mig, tak

Bo, VF1000F

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-03-01 11:35

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in message news:3ab730b3$0$5728>
>Begynder du nu også, Jørlund. Mads HAR spanket mig, tak

Ja, jeg så det. Etter at jeg hadde skrevet min post
Men nå er du ihvertfall hel inneforstået med det. Og hvor Mads snakker om
steppermotorer, så er det også på vei ut. LCD display for visning av farten
er hva de flete kommer med i dag. Visere er tydeligvis "yt".

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 15-03-01 12:47

> [...]
farten
> er hva de flete kommer med i dag. Visere er tydeligvis "yt".

Tja, lidt afhængig af cykeltype og skribenterne på blandene. De er
tydeligvis ikke enstemmigt begejstret for digital aflæsning (noget med at
analog er hurtigere at aflæse). Men jeg er nu også tilhænger af
digitalløsning.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : boe

Dato : 20-03-01 11:44

> teller.

Til gengæld ved jeg en masse om dampmaskiner og jeg har set "Ingrid og
Lillebror" som lille. Stik den barnerumper

Bo, VF1000F

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-03-01 12:59

boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in article
<3ab733de$0$5727$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...
> "boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in message

> Til gengæld ved jeg en masse om dampmaskiner og jeg har set "Ingrid og
> Lillebror" som lille. Stik den barnerumper

*LOL*

Touche

--
Mikkel

Fra : Søren L Hansen

Dato : 20-03-01 13:27

> [...]
> Til gengæld ved jeg en masse om dampmaskiner og jeg har set "Ingrid og
> Lillebror" som lille. Stik den barnerumper

Det har jeg også! Og jeg har endda *bygget* en dampmaskine selv, i
metalsløjd.
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 09:40

> Er triptælleren, såvel som nogle af autobahns blå 0,5 km-skilte, da ikke
> synlig?
> Er det så ikke blot at måle tid og gange ud med distancen!?

hvad er det for en kedelig praktisk forslag ? lad os nu bruge en god
lang tråd på at diskutere gearinger, dækomkredsvariationer og hjulspin.

Mads Lund
ninja9RT

Fra : Jakob Barfod

Dato : 20-03-01 10:26

> hvad er det for en kedelig praktisk forslag ? lad os nu bruge en god
> lang tråd på at diskutere gearinger, dækomkredsvariationer og hjulspin.

Nemlig. Tænk også på tidsusikkerheden på videokamera + afspiller.

--
Jakob

Fra : origo@earthling.net

Dato : 20-03-01 11:26

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote in message
> Nemlig. Tænk også på tidsusikkerheden på videokamera + afspiller.

He-he, det er også digitalt

JS

Fra : Jakob Barfod

Dato : 20-03-01 12:10

> He-he, det er også digitalt

(Forsøg på halvredder:) Øhja, men det skal vel stadig være kalibreret!?

--
Jakob

Fra : Mads Lund

Dato : 15-03-01 12:49

> (Forsøg på halvredder:) Øhja, men det skal vel stadig være kalibreret!?

Mon ikke kamaraet bruger en ret precis krystal til generering af timekoden ?
og hvis man har overspillet filmen fra bånd til mpg via samme kamara som har
optaget filmen skulle den sidste usikkerhed hvist være elimineret.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-03-01 17:55

> He-he, det er også digitalt

Og det skulle gøre det mere præcist? Ikke nødvendigvis - ofte tvætimod
faktisk.

Mvh
Steen

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 18:49

> Og det skulle gøre det mere præcist? Ikke nødvendigvis - ofte tvætimod
> faktisk.

Det kommer vel lidt an på anskuelserne. Digitalt stret betyder i praksis at
en krystal bruges som referance, og mon ikke man er ved at være der, hvor
pecisionen på sådan en fætter ligger på langt under 1 sek/år. Og da "alt"
relateres til denne frekvens kan er følgefejl og tolerancekæder en saga
blot.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-03-01 19:22

> [...]
> pecisionen på sådan en fætter ligger på langt under 1 sek/år. Og da "alt"
> relateres til denne frekvens kan er følgefejl og tolerancekæder en saga

Ok, nu tænker jeg ikke så meget i binær representation af analoge data og
deres forbliven i ét eller andet stade, men derimod på ting som
samplingsproblemer, ulineære codec'er, svingningsstøj i udgangstrin af en
DSP'er og afrundingsstøj. Bare fordi noget er "digitalt" behøver det og dets
interaktion med den analoge verden absolut ikke at være fin og lineær.
Hvornår har du sidst set et inherent lineært digitalt filter? Det kan skam
sagtens være fløjtende ringe selv med den mest præcise clockfrekvens man kan
forestille sig.

Mvh
Steen

Fra : N/A

Dato : 24-03-01 16:08

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-03-01 16:08

> Det mener jeg også!!!!
> )

Det gør Mads nok også - den der tier samtykker

Mvh
Steen