Broken mirror backup/installation med Comp~
Fra : Thomas

Dato : 12-03-03 11:03

Hej

Jeg har et en flok Compaq DL360 G3 med smart array 5i raid contoller.
Til hver server er der 3 diske, så den 3. disk kan bruges til backup -
det fungerer fint.

Det jeg overvejer er vedr. installation af OS, f.eks. at tage en disk
fra server B (som ikke er installeret med OS, men konfigureret til
raid 1) og smide i server A (som er installeret med OS og konfigureret
til raid 1). Disken fra server B vil så blive et mirror af disken fra
server A - Det fungerer fint.

Disken fra server B (som er en kopi af disk fra server A) sætter jeg
herefter i server B og serveren skulle nu kunne boote? Det virker bare
ikke?
Raid controlleren kan ikke finde noget logisk drev... Skulle
controlleren ikke selv kunne læse konfigurationen fra disken?

Hvis ovenstående er volapyk, hvordan skal det så gøres således jeg kan
lave "broken mirror installationer"?

Mvh.
Thomas

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 12-03-03 15:56

Thomas <-FJERN-tk@sejlflod.dk> wrote:

>Jeg har et en flok Compaq DL360 G3 med smart array 5i raid contoller.
>Til hver server er der 3 diske, så den 3. disk kan bruges til backup -
>det fungerer fint.

Backup? Mener du spejl over tre diske eller hotspare? Jeg mener ikke
5i kan spejle over tre diske.

> [...]
>controlleren ikke selv kunne læse konfigurationen fra disken?
>
>Hvis ovenstående er volapyk, hvordan skal det så gøres således jeg kan

Det lyder lidt omstændigt. Metoden er:

1. Stop server med OS installeret. Tag disk ud og boot. Vælg
reocevery-mode og boot serveren. Efter boot sættes ny disk i og lad
den spejle.

2. Sæt disk fra 1. server i ny server (samme slot) UDEN adgang til
net. Boot, vælg recovery. Tryk F9/F10 alt efter model og få den til at
skrive til BIOS/CMOS. Sørg for at vælge operativsystem. Boot OS og sæt
ny disk i.

3. Skift IP-adresse og sørg for at evt. virutelle mac-adr resettes til
default. Hvis der er installeret yderlig software så sørg for at
maskine-specifik ændres. F.eks. hvis det er citrix servere (se
whitepaper) eller Compaq Insight, hvor du skal slette ID eller sætte
til use netbios. (hlklm\software\ .. - det er ret indlysende).

4. Kør newsid /a <nytnavn> og vent på at serveren rebooter.

4. Efter boot og cached logon, sæt netstik i. Gå til kontrol panel |
system, skift navn og tilmeld til domain. Reboot.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas

Dato : 13-03-03 10:02

On Wed, 12 Mar 2003 15:55:41 +0100, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

>Backup? Mener du spejl over tre diske eller hotspare? Jeg mener ikke
>5i kan spejle over tre diske.

Der er kun fysisk plads til 2 diske. Med backup mener jeg at når jeg
har lavet større ændringer, så piller jeg en disk ud og smider i
brandboksen og sætter en hot spare i. I brandboksen har jeg så en kopi
af OS mv. til evt. disaster recovery.
Det er lidt lettere at plugge en disk i end at rode med ghost eller
lignende.

>Det lyder lidt omstændigt. Metoden er:

[...]

Mange tak for opskriften. Det vil jeg prøve.

--
Mvh.
Thomas