Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign og PDF-formatet.... PDF er ikke b~
Fra : Carsten Thomsen

Dato : 13-03-03 21:14

Hej!

Et trykkeri har fortalt mig, at jeg ikke kan aflevere en PDF-fil som er
lavet i IN-Design.

InDesign 2.0 skulle gemme i et særligt PDF-format... InDesign skulle
formattere til PDF på en "så speciel måde" at det giver kludder med
billederne! Kan det virkelig passe???

Hvis ja: Kan I evt. fortælle lidt mere om dette?

Hvis man vil aflevere jobs i PDF-format, skal man så virkelig investere i
Acrobat'en ???

Mange hilsner fra
Carsten
cajuth@hotmail.com
--

PS:
Læser du skønlitteratur?

Fra : Studio Smalbro

Dato : 13-03-03 22:39

Det kan godt passe at trykkeriet har problemer, men det er alligevel et
enormt bredt spørgsmål, fordi: Hvad er det mere præcist for en slags
"kludder" de har med billederne og hvor i forløbet opstår deres problemer?
Du kan jo foreslå at aflevere et åbent ID job eller en printfil.
Kh
Bjørn

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 14-03-03 23:28

> eller en printfil.

God idé - men hvis det skal være i en printfil, skal jeg så ikke have deres
printerdriver... og da
det er et kæmpe avistrykkeri i Danmark, er det ikke måske ikke så smart at
aflevere i en printfil ?

Tak for alle jeres svar!

Mange hilsner fra
Carsten
cajuth@hotmail.com

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-03-03 05:41

Carsten Thomsen wrote:

> [...]
> printerdriver... og da
> det er et kæmpe avistrykkeri i Danmark, er det ikke måske ikke så smart at

Branchestandarden er PDF filer der er lavet ved hjælp af Acrobat Distiller.
Jeg har samlet vejledningen sammen med de nødvendige indstillingsfiler og
printerdriver i en fil du kan downloade på
http://www.hammel-nyt.dk under afsnittet materialets art - scroll ned i bunden
klik på linket: PDF vejledning med tilhørende hjælpefiler.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 14-03-03 02:50

Carsten Thomsen wrote:

> [...]
> billederne! Kan det virkelig passe???
>
> Hvis ja: Kan I evt. fortælle lidt mere om dette?

Det skyldes at Indesign arbejder i lag som ikke understøttes af level 2 rips
- og ikke særlig mange trykkerier har investeret i level 3 rips - og ikke
engang alle level 3 rips kan klare det.

> Hvis man vil aflevere jobs i PDF-format, skal man så virkelig investere i
> Acrobat'en ???

Det er rigtigt at PDF ikke bare er PDF.
Programmer som InDesign, Illustrator, Photoshop m. fl. der kan eksportere
direkte til PDF er der tit kludder med.
Men trykkeriet kan nemt komme uden om det. De skal blot gemme PDF filen som
en PS fil - og bruge den til trykningen - evt. kan man distillere filen til
PDF ved hjælp af Acrobat Distiller - det fungerer fint.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 14-03-03 23:26

> [...]
rips
> - og ikke særlig mange trykkerier har investeret i level 3 rips - og ikke

Hvad er en RIP ?
Hvad er forskellen på en level 2 og 3-rip ?
Og hvilken sammenhæng er der mellem level og dét "at arbejde i lag" som i
InDesign ???

Jeg er meget nysgerrig for at lære mere !

Mange hilsner fra
Carsten
cajuth@hotmail.com

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-03-03 05:34

Carsten Thomsen wrote:

> rips
>
> Hvad er en RIP ?

Raster Image Processor. Forbehandler postscriptfiler til udkørsel.

> Hvad er forskellen på en level 2 og 3-rip ?

Level 2 kan max klare postscript version 2 og 3 version 3.
Version 3 er væsentlig hurtigere og kan bl. a. arbejde med lag (udjævner
lagene til 1 lag som kan trykkes)

> Og hvilken sammenhæng er der mellem level og dét "at arbejde i lag" som i
> InDesign ???

InDesigns eksport til PDF bibeholder lagene - OK til skærmvisning og
Laserprint - men ikke til separeret trykning.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-04-03 23:43

On Thu, 13 Mar 2003 21:14:25 +0100, "Carsten Thomsen"
<cajuth@hotmail.com> wrote:

>Et trykkeri har fortalt mig, at jeg ikke kan aflevere en PDF-fil som er
>lavet i IN-Design.

Kender et trykkeri, der heller vil have PDF'er istedet for
InDesign-filer. Undrede mig godt nok over det. Det er ikke et lille
trykkeri....

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen