Distributør, forhandler og slutbruger.
Fra : Dennis Persson

Dato : 11-03-03 15:42

Hejsa,

Er der nogle der kan forklare mig lidt om garanti regler i en let forstålig
måde ;)

f.eks.

er en distributør forpligtet til at give samme "garanti" som i købeloven
til en forhandler.

forhandleren skal vel ALTID overholde de 2 års "garanti" til slutbrugeren.

hvis man nu snakker import, er det så ikke importørens opgave at få så lang
garanti periode som muligt, den er vel forskellige fra land til land, UDEN
FRA EU altså. Og i dette tilfælde skal importøren vel stadig give samme
garanti til forhandler eller slutbruger som hvis produktet ikke var
importeret....

Mvh,

Dennis Persson.

Fra : DS

Dato : 11-03-03 16:29

"Dennis Persson" <dpe@nospam.remove.camex.dk> wrote in message
> er en distributør forpligtet til at give samme "garanti" som i købeloven
> til en forhandler.

Nej, købeloven gælder kun for private forbrugere... virksomheder skal selv
indbyrdes aftale betingelserne, herunder også garanti.

> forhandleren skal vel ALTID overholde de 2 års "garanti" til slutbrugeren.

Ja.

> [...]
> FRA EU altså. Og i dette tilfælde skal importøren vel stadig give samme
> garanti til forhandler eller slutbruger som hvis produktet ikke var

Jeg mener ikke der er noget "skal", når importøren sælger noget til en
forhandler. Importøren kan give forhandleren den garanti der aftales, og det
er ikke altid 2 år. Men du har ret i at når der sælges til slutbrugeren, så
skal der altid gives 2 års reklamationsret, uanset om der er importeret
eller ej.

/Daniel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-03-03 19:49

"DS" skrev:

> Nej, købeloven gælder kun for private forbrugere... virksomheder skal selv
> indbyrdes aftale betingelserne, herunder også garanti.

NEJ! Købeloven gælder for alle køb (undtagen køb af fast ejendom) jf.
købelovens § 1a stk. 1.
Købeloven kommer til anvendelse, når ikke andet er aftalt eller følger af
sædvane jf. § 1 stk. 1. I forbruger kan en stor del af bestemmelserne dog
ikke fraviges til skade for forbrugeren, jf. § 1 stk. 2

> Ja.

Nej. Forhandleren skal ikke give garanti jf. loven. Garanti er pr.
definition en aftalt ydelse der går ud over de rettigheder lovgivningen
giver jf. markedsføringsloven § 4 (f.s.v.a. forbrugerkøb).
Forbrugeren har en 2 års reklamationsfrist for mangler, som er suppleret med
en formodningsregel, så mangler der konstateres inden 6 måneder formodes at
have været der ved købet, jf. kbl. §§ 83 stk. 1 hhv. 77a stk. 3.

> [...]
> skal der altid gives 2 års reklamationsret, uanset om der er importeret

Hvis ikke andet er aftalt, så gælder der også en 2 års reklamationsfrist for
mangler i forholdet mellem evt. importør og forhandler jf. kbl. § 54.

/kristian

Fra : HKJ

Dato : 11-03-03 17:16

> [...]

> til en forhandler.
>
> forhandleren skal vel ALTID overholde de 2 års "garanti" til slutbrugeren.

Det eneste sted hvor nogen "skal" noget er ved salg til forbruger. Der er
altid 2 års reklamationsret og der kan eventuelt aftales en garanti.

I alle andre tilfælde er det muligt at aftale betingelserne, forhandlere vil
selvfølgelig helst have nogle betingelser, så reklamationer fra forbrugerne
kan sendes tilbage til importøren eller fabrikanten, men det er op til dem
at aftale dette.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 11-03-03 21:01

1: er der så ikke en der kan forklarer mig hvad forskellen garanti &
reklamation?
exempelvis: et kunde køber et bundkort af mig, bundkortet brænder
sammen efter 1½ år, ikke grundet misligholdelse eller lign, men
udelukkende en fejl i kortet, er det garanti eller reklamation dette
høre ind under?

2: Ang. købeloven, der er 14 dages fortrydelsesret på vare købt over
internette, gælder dette også mig som forhandler hvis jeg køber vare
fra min distributørs hjemmeside?

Venligst
Johnny

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-03-03 21:50

"Johnny Christensen" skrev:

> 1: er der så ikke en der kan forklarer mig hvad forskellen garanti &
> reklamation?

De rettigheder man har efter købeloven drejer sig om mangler - de kaldes
også mangelsbeføjelser. Manglen skal som udgangspunkt være tilstede på
købstidspunktet (helt præcist på tidspunktet for risikoens overgang - det er
faktisk ikke helt det samme). I forbrugerkøb er der dog særlige regler i §§
77a og 77b om hvornår manglen skal foreligge. Det nemmeste er at læse §§ne:

§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra
dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette
tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser
sig senere.
Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75
a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser
efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.
Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§
75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende
overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt,
medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den
manglende overensstemmelses art.

§ 77 b. Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var eller måtte
være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre der er holdepunkt herfor
i aftalen eller sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

En forbrugerkøber skal påberåbe sig en mangel inden 2 år efter købet, jf. §
83 stk. 1. Det er denne frist der populært (og fejlagtigt) ofte kaldes "2
års reklamationsret". Der er mange flere nuancer end jeg vil beskrive her,
så du må spørge ind, hvis du ikke forstår.

Garanti (i forbrugerkøb) er noget man aftaler - det kan evt. være en fast
del af en forretnings handelsbetingelser. En garanti skal indebære at
forbrugeren stilles væsentlig bedre end efter lovgivningen. Det nærmere
indhold af en garanti må fastlægges ved fortolkning.

> 2: Ang. købeloven, der er 14 dages fortrydelsesret på vare købt over
> internette, gælder dette også mig som forhandler hvis jeg køber vare
> fra min distributørs hjemmeside?

Nej. For det første er det ikke købeloven, men forbrugeraftaleloven (også
kendt som dørsalgsloven eller) der giver denne ret. Som det også fremgår af
navnet, gælde retten kun forbrugerkøb.

/kristian