fortolkning af lovparagraf
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-03-03 10:44

Vi har et hold tvillinger (en dreng og en pige) på 6 år hvoraf den ene
(drengen) har en diagnose som atypisk autist. Dette giver mulighed for
tilskud til daginstitution efter servicelovens paragraf 15 stk.4 (iflg
komunens sagsbehandler) (hvorfor kan paragraf 28 ikke anvendes??)

Det skal siges at moderen arbejder i fast aftenvagt, hvorfor vi mener at vi
kan argumentere at hans plads er pædagogisk betinget, og ikke betinget af et
"pasningsbehov" men komunen siger at der skal søges efter paragraf 15 i
serviceloven.

I sit svar skriver kommunen:

citat:

Da XX pholder sig i et dagpasningstilbud af behandlingsmæssige årsager
nedsættes forældrebetalingen til halvdelen af betalingen, jvfr §5 i
bekendtgørlse om forældrebetaling for ophold i dagtilbud til børn; nr 1166
af 29 dec.1999.

Ud fra de indsendte oplysninger vurderes det at i selv er i stand til at
afholde udgiften der er forbundet med børnepasning, hvorfor der meddeles
afslag på socialpædagogisk friplads i henhold til servicelovens § 15 stk. 4

det kan oplyses at jeres egenbetaling efter fratrækkelse af søskende
rabatten og den halve friplads til XX er beregnet til at udgøre Kr. 1975 pr
måned.

Citat slut

Ud over at jeg er uening i afgørelsen (af ovennævnte grunde) så er jeg
heller ikke enig i beregningen. jeg skal her redegøre hvorfor og håber en
eller anden kan hjælpe med fortolkningen af paragrafferne (eller saglig
forklare mig at jeg tager fejl og bør holde mund)

Pris for instutitionsplads for pigen Kr. 1580 (får pt søskenderabat på pigen
så betaling er 790
Pris for instutitionsplads for drengen Kr. 1580 (får pt ingen nedslag)

Samlet pris nu: Kr. 2295

Kommunens tal på 1995 fremkommer ved at de flytter søskende rabatten over på
drengen så det kun er halvdelen af de 790 vi får i tilskud, og som de kalder
½ friplads.

Som jeg tolker §15 i bekendtgørelse nr. 1166 (se nedenfor) så skal den
fremtidig egenbetaling for begge børn være 790 x 2 = 1580.

Citat:
§ 10. Der ydes søskenderabat til familier med mere end et barn i dagtilbud e
fter lov om social service og skolefritidsordninger, jf. lov om folkeskolen,
excl. børn og unge optaget i klubtilbud m.v. efter lov om social service §
19. Der betales fuld pris for den dyreste plads, og søskenderabatten udgør
50 pct. af betalingen for øvrige pladser. Kommunen kan beslutte, at
søskenderabatten skal være større end 50 pct.

Citat slut

har jeg ret?

hvis ja - hvorfor?

hvis nej - hvorfor?

Med venlig hilsen

Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 11-03-03 16:23

Peter K. Nielsen skriblede:
> [...]

> Som jeg tolker §15 i bekendtgørelse nr. 1166 (se nedenfor) så skal den
> fremtidig egenbetaling for begge børn være 790 x 2 = 1580.

Jeg har nul forstand på området, men læser teksten i bekendtgørelsen (§10
som du delvist citerede og ikke §15). Så vidt jeg kan se betyder den at I
har en plads til 1580 (pigen) og en plads til 790 (drengen/halv friplads).
På den sidste får I så søskenderabat, 50%=395. Samlet pris =
1580+375=1.975. Det virker efter paragraffens bogstav.

Det kan ikke ud fra den paragraf du citerer blive til 2*790 da
søskenderabatten kun gives til pladser ud over den dyreste, som i den nye
situation med halv friplads til drengen er pigens. Bemærk stk 2 i §10, der
siger at søskenderabatten beregnes af forældrebetalingen efter kapitel 1 og
2. Herunder hører § 5 der er benyttet til at give halv friplads til
drengen. Dvs. fremgangsmåden i beregningen er som skitseret: Først ser man
på hvad I skulle betale for de to pladser efter kap. 1 og 2 (dvs. hhv. 790
og 1580) derefter beregnes søskenderabatten (50% af den billigste plads).

Det andet tør jeg ikke svare på.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-03-03 17:42

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
..

> [...]
> På den sidste får I så søskenderabat, 50%=395. Samlet pris =
> 1580+375=1.975. Det virker efter paragraffens bogstav.

Ja det er sådan kommunen har regnet den ud, men den gamle kommune regnede
efter "mine" regler. Altsø søskenderabat til pigen og den halve pædagogiske
friplads til drengen. Det kan godt ske du har ret, men så vil jeg hellere
have den anden halvdel af fripladsen (den gratis)

Du får tak for din vurdering. Det er altid rart når nogen gider bruge lidt
krudt på ens problemer.

Håber dog at der også er andre der vil give deres besyv med

Peter