måske OT: moms
Fra : oollee

Dato : 10-03-03 21:53

måske OT - men jeg tager chancen
Jeg er ved at starte egen momsreg. virksomhed (detailsalg til private). I
den forbindelse vil jeg gerne købe noget der er fremstillet af en privat til
videresalg i min biks - men hvordan med momsen ??? Kan man fratrække
købsmomsen når det er købt af en privat ???

mvh
MP

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-03-03 21:57

nej

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-03-03 22:06

"oollee" <dleo@oot.dk> skrev :

>Kan man fratrække købsmomsen når det er købt af en privat ???

Der er normalt ikke nogen moms på det du køber af en privat, og du kan
ikke sige at 20 kroner ud af hver 100, er et momsbeløb, du kan
fratrække som købsmoms.

Kun hvis den private opkræver moms - hvilket han næppe gør
(du husker vel at få hans Se nummer i så fald)

ps. dk.erhverv - er den rette gruppe, for den slags spørgsmål

Venligst

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : oollee

Dato : 10-03-03 22:21

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse > >Kan man fratrække købsmomsen når
det er købt af en privat ???

> Der er normalt ikke nogen moms på det du køber af en privat, og du kan
> ikke sige at 20 kroner ud af hver 100, er et momsbeløb, du kan
> fratrække som købsmoms.

Hej Jan og tak for dit svar.....
Lige et tillægsspm: det vil sige, hvis jeg køber noget hos en privat til ex.
kr. 100, skal jeg for bare for at kunne få det til at balancere sælge varen
for min. kr 125, - er det rigtig forstået ???

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 10-03-03 22:25

"oollee" <dleo@oot.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
varen
> for min. kr 125, - er det rigtig forstået ???

Nej, du skal også betale skat, evt. salgsomkostninger, løn til dig selv etc.
Men hvis du kun tænker på momsen, så ja.

mvh
Torben

Fra : David T. Metz

Dato : 11-03-03 11:19

Torben Mathiassen skriblede:

> Nej, du skal også betale skat,

Hmm. Salg=100, Køb=100, dvs. skat=0.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-03-03 23:13

"oollee" <dleo@oot.dk> skrev :

>Lige et tillægsspm: det vil sige, hvis jeg køber noget hos en privat til ex.
>kr. 100, skal jeg for bare for at kunne få det til at balancere sælge varen
>for min. kr 125, - er det rigtig forstået ???

Ja - du skal svare salgsmoms af alt du sælger, men skattemæssigt er
der et rundt 0, da du ingen avance har (intet skattemæssigt overskud)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : HKJ

Dato : 10-03-03 22:33

> [...]
> videresalg i min biks - men hvordan med momsen ??? Kan man fratrække
> købsmomsen når det er købt af en privat ???

Der er meget simpelt:

På alt du køber, må du fratrække moms (hvis der er moms på det).

På alt du sælger skal du opkræve moms.

Forskellen på opkrævet og fratrukket moms afregner du med Told og Skat.