Bil på plader uden lovpligtig forsikring?
Fra : Digit

Dato : 08-03-03 18:27

Hej

En af mine venner købte bil for 2 måneder tid siden. Den forrige ejer tog
selv på motorkontoret og afmeldte bilen og kunne oplyse min ven om at han
havde 3 uger til at få en forsikring.
Nu 2 måneder efter har min ven endelig fået bestilt en forsikring til
bilen. Han har dog ikke modtaget noget fra assurandøren og der er vel
derfor oplagt at der ingen forsikring er på bilen? Jeg mener engang at have
læst man ikke kan have bil på plader uden at have en forsikring og at det
derfor må være den tidligere ejers forsikring min ven kører med. Dette er
dog også tvivlsomt eftersom min ven står listet som ejer på reg.attesten.

--
/Digit

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-03-03 20:05

On 08.03.2003 18:27, in article Xns9338BBA3D8A8Digit0wnYou@Utopia.Dk,
"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

> Han har dog ikke modtaget noget fra assurandøren og der er vel
> derfor oplagt at der ingen forsikring er på bilen?

Forsikringsdækningen indtræder allerede på aftaletidspunktet.

> Jeg mener engang at have
> læst man ikke kan have bil på plader uden at have en forsikring og at det
> derfor må være den tidligere ejers forsikring min ven kører med.

Bilen skal være ansvarsforsikret jf. færdselslovens § 105. Det er rigtigt,
at der er en eller anden overgangsperiode (vistnok 2 uger), hvor køberen af
en bil kan "køre på sælgers forsikring".

Det undrer mig meget, at politiet ikke har bedt ham aflevere pladerne? Har
sælgeren afmeldt forsikringen også, eller har han kun været på
motorkontoret?

/kristian

Fra : Digit

Dato : 08-03-03 20:30

"Kristian Storgaard" ræsonnerede, og skrev d. 08 mar 2003:

> Forsikringsdækningen indtræder allerede på aftaletidspunktet.

Han har ringet og givet til ønske at han ønsker en forsikring på denne bil
men har ellers ikke hørt fra dem siden. Så hvis jeg forstår dig ret er der
altså med udgangpunkt i dette telefonopkald indgået en aftale om en ydelse
tiltrods for at han hverken har modtaget en bekræftigelse eller en kopi af
aftalen?

> Det undrer mig meget, at politiet ikke har bedt ham aflevere pladerne?
> Har sælgeren afmeldt forsikringen også, eller har han kun været på
> motorkontoret?

Jeg har fået at vide af ham at sælger selv har været på motorkontoret og
afmelde (dette dokumenteres vel også i form af reg.attesten med min vens
navn på). Ved ikke om sælger også har afmeldt forsikring, men dette er vel
egentlig noget Motorkontoret foretager automatisk ikke sandt?

Tak for dit svar

--
/Digit

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-03-03 20:43

On 08.03.2003 20:29, in article Xns9338D0723C5D5Digit0wnYou@Utopia.Dk,
> [...]

> tiltrods for at han hverken har modtaget en bekræftigelse eller en kopi af

Nej, ikke helt rigtigt. Hvis han har indgået en aftale om forsikring (uden
at aftale, hvornår den skal starte), så starter den fra aftaletidspunktet.
Men det kræver selvfølgelig at aftalen er indgået - og det kan den sagtens
være telefonisk.

Forsikringsaftaleloven:
§ 11. Er forsikringsaftale sluttet, uden at det er bestemt, når ansvaret
skal begynde, anses selskabets ansvar at indtræde allerede på det tidspunkt,
da selskabet eller forsikringstageren afsender meddelelse om, at den anden
parts tilbud antages. [...]

Det kan dog frit aftales, hvornår forsikringen skal træde i kraft, dog med
en enkelt undtagelse, nemlig:
§ 14. [...]
Stk. 3. Forbehold om, at selskabets ansvar først skal indtræde, når første
præmie er betalt eller policen udleveret, er ugyldigt.[...]

> Ved ikke om sælger også har afmeldt forsikring, men dette er vel
> egentlig noget Motorkontoret foretager automatisk ikke sandt?

Nej det tror jeg ikke. Det omvendte sker automatisk, nemlig når man opsiger
forsikringen. Det skal selskabet orientere politiet (eller Centralregistret
for Motorkøretøjer) om, hvorefter de nok skal prøve at "klippe pladerne".

Jeg ved ikke om (og tror ikke at) det omvendte er tilfældet. Man kunne jo
godt forestille sig at bilen blev omregistreret, men at det var den samme,
der havde forsikringen. Forsikringsselskabet foretager sig nok ikke noget af
sig selv.

> Tak for dit svar

Det var da så lidt.

/kristian

Fra : Digit

Dato : 09-03-03 20:48

> [...]
> (uden at aftale, hvornår den skal starte), så starter den fra
> aftaletidspunktet. Men det kræver selvfølgelig at aftalen er indgået -

[klip §]

Det var jeg alligevel ikke klar over.. tak for redegørelsen.

--
/Digit

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-03-03 23:56

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået at vide af ham at sælger selv har været på motorkontoret og
> afmelde (dette dokumenteres vel også i form af reg.attesten med min vens
> navn på).

Man skal aflevere 1 stk. forsikringsbevis, når man omreg. en bil.
Er du sikker på at den er omreg?
Har han modtaget den rigtige reg. attest eller er det bare den man får når
man omreg?
I så fald er der noget bevis på den, at den er omreg?

Underligt, hvis den er omreg. uden at din ven har afleveret et
forsikringsbevis, modtaget den rigtige reg. attest eller hørt noget fra et
forsikringsselskab...

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Digit

Dato : 09-03-03 20:56

"Morten Fruergaard" ræsonnerede, og skrev d. 09 mar 2003:

> Man skal aflevere 1 stk. forsikringsbevis, når man omreg. en bil.
> Er du sikker på at den er omreg?

Umiddelbar ville jeg jo sige ja eftersom min ven fik fortalt af sælger at
denne selv ville gå på motorkontoret og omregistrere.. meget tyder dog på
at dette ikke er sket hvis man skal medbringe et forsikringsbevis.

> Har han modtaget den rigtige reg. attest eller er det bare den man får
> når man omreg?

First thing in the morning..

> Underligt, hvis den er omreg. uden at din ven har afleveret et
> forsikringsbevis, modtaget den rigtige reg. attest eller hørt noget
> fra et forsikringsselskab...

Ja det er lidt uldent. Det var også derfor jeg ville undersøge sagen lidt
nærmere for ham

--
/Digit

Indlæg i dk.edb.grafik med mere
end ét '!' efter et ord ignoreres

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-03-03 22:38

> [...]
> denne selv ville gå på motorkontoret og omregistrere.. meget tyder dog på
> at dette ikke er sket hvis man skal medbringe et forsikringsbevis.

Det skal man.
Men det er jo ikke til at vide om sælger blot har hentet et hos et tilfældig
selskab...

Fra : alexbo

Dato : 08-03-03 22:39

> [...]

> dog også tvivlsomt eftersom min ven står listet som ejer på reg.attesten.

Det lyder mærkeligt, hvis din ven har har fået tilsendt en reg.attest fra
centralregistret, så er bilen forsikret, den ville ikke kunne omregisteres,
hvis ikke der var afleveret et forsikringsbevis i forbindelse hermed.

Din ven kan ikke køre på tidligere ejers forsikring, i så fald skulle han
også køre i hans navn.

Hvad der kunne være sket er dette,
din ven har fortalt sælger hvilket forsikringsselskab han ønskede og sælger
har skrevet et forsikringsbevis for ham.
Eller sælger har bare forsikret din ven i et tilfældigt selskab.

Det mærkelige er din ven endnu ikke har modtaget en opkrævning.
Jeg vil foreslå at din ven tager kontakt med sit forsikringsselskab og beder
dem tjekke forsikringen på bilen, de har adgang til centralreg. og kan se
hvor den er forsikret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Digit

Dato : 09-03-03 21:06

"alexbo" ræsonnerede, og skrev d. 08 mar 2003:

> [...]
> fra centralregistret, så er bilen forsikret, den ville ikke kunne
> omregisteres, hvis ikke der var afleveret et forsikringsbevis i

Hvad er forskellen på en omreg.attest og reg.attest?

> Din ven kan ikke køre på tidligere ejers forsikring, i så fald skulle
> han også køre i hans navn.

Ok. Jeg troede netop at dette kunne lade sig gøre efter at have læst et
par indlæg inde i dk.fritid.bil.

> Hvad der kunne være sket er dette,
> din ven har fortalt sælger hvilket forsikringsselskab han ønskede og
> sælger har skrevet et forsikringsbevis for ham.
> Eller sælger har bare forsikret din ven i et tilfældigt selskab.

Det er ikke tilfældet. Sælger er privat og min ven havde slet ikke
besluttet sig for hvilken assurandør han ønskede at benytte på
købstidspunktet.

> [...]
> Jeg vil foreslå at din ven tager kontakt med sit forsikringsselskab og
> beder dem tjekke forsikringen på bilen, de har adgang til centralreg.

Ja, det lyder som det eneste rigtige at gøre.

Tak for dit svar.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 09-03-03 21:23

On Sun, 9 Mar 2003 20:06:11 +0000 (UTC), Digit <Digit@Gnaveren.invalid>
wrote:

>Hvad er forskellen på en omreg.attest og reg.attest?

Omreg attest er noget man udfylder og får med fra motorkontoret, denne
fungerer som midlertidig registrerings attest indtil den rigtige kommer
med posten.

Ihvertfald så vidt jeg ved
Flemming Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 09-03-03 21:32

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev

> Hvad er forskellen på en omreg.attest og reg.attest?

Der findes kun reg.attest.

Det der forvirrer er, at når en bil skifter ejer så bliver bilen
omregistreret.
Den gamle reg.attest med den gamle ejer på, bliver afleveret på
motorkontoret, og den nye ejer får sendt en reg.attest fra centralregistret
med sit navn på.
Så på en og samme tid bliver den gamle ejer afmeldt og den nye tilmeldt.

For at det skal kunne lade sig gøre skal den nye ejer have en forsikring,
der udfylder man et forsikringsbevis, disse beviser findes i løs vægt hos
alle der handler med biler, så man behøver ikke at henvende sig til et
selskab for at udfylde sådan en.

For at forvirre endnu mere bliver der udstedt en midlertidig attest på
motorkontoret, den hedder en midlertidig reg.attest.

Denne midlertidige attest kan der laves numre med, det er ikke normalt men
det er muligt, det er en man selv udfylder, den bliver så stemplet på
motorkontoret, men hvis han ikke ved det opdager køberen ingenting.

Hvis man ikke selv har været på motorkontoret kan man først være sikker når
man får reg. attesten med posten fra centralregistet.

Kontroller at din vens reg.attest er den originale fra centralregistret.
Du kan tydeligt se forskel, den midlertidige ligner hvad den er, en dårlig
kopi.
Spørg forsikringen om hvordan bilen er forsikret.

Så kan du komme videre derfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-03-03 23:58

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse
> En af mine venner købte bil for 2 måneder tid siden. Den forrige ejer tog
> selv på motorkontoret og afmeldte bilen

Afmelde? Dvs. aflevere pladerne?
Ellers kan man da ikke afmelde den...

> Dette er
> dog også tvivlsomt eftersom min ven står listet som ejer på reg.attesten.

Hvilken reg. attest?
Kopien man får når man omreg eller den originale?
Hvis det er den originale er der blevet afleveret et forsikringsbevis, da
den blev omreg, da dette er krævet.

Fra : Digit

Dato : 09-03-03 21:09

> Afmelde? Dvs. aflevere pladerne?
> Ellers kan man da ikke afmelde den...

Undskyld, det er mig der vrøvler. Mente selvfølgelig omregistrere

> Hvilken reg. attest?
> Kopien man får når man omreg eller den originale?
> Hvis det er den originale er der blevet afleveret et forsikringsbevis,
> da den blev omreg, da dette er krævet.

Jeg er ikke helt sikker. Vill tjekke det i morgen. ..Men lad os nu sige at
det er en omreg.attest han ligger inde. Hvad vil dette betyder i forhold
hvis det var reg.attesten min ven har? Han står ikke som ejer hvis han blot
har en omreg.attest?

Tak for dit svar.

--
/Digit

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-03-03 21:42

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> skrev :

> ..Men lad os nu sige at det er en omreg.attest han ligger inde.

En sådan findes ikke.

Når du omregistrerer en bil , får man en midlertidig
registreringsattest på motorkontoret, som er gyldig indtil den rigtige
attest fremkommer (dog max 1 måned)

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-03-03 21:34

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke helt sikker. Vill tjekke det i morgen. ..Men lad os nu sige at
> det er en omreg.attest han ligger inde.

Det hedder ikke en omreg. attest. Men en midlertidig reg. attest. Det er den
man udfylder, når man omreg. en bil og som man har indtil man modtager den
rigtige reg. attest med posten.

> Hvad vil dette betyder i forhold hvis det var reg.attesten min ven har?
> Han står ikke som ejer hvis han blot har en omreg.attest?

Hvis der er blevet udfyldt en omreg. på motorkontoret og denne er afleveret
med hans navn som ejer, står han som ejer.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-03-03 23:16

Morten Fruergaard skrev Søndag den 9. marts 2003 21:33 i dk.videnskab.jura:

> Det hedder ikke en omreg. attest. Men en midlertidig reg. attest. Det er den
> man udfylder, når man omreg. en bil og som man har indtil man modtager den
> rigtige reg. attest med posten.

Og hvis jeg husker ret, så skal der også stå i hvilket selskab man ønsker den
forsikret i, og så er den også forsikret i dette selskab. Eller tager jeg
helt fejl her?

Ivar Madsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-03-03 23:13

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> forsikret i, og så er den også forsikret i dette selskab. Eller tager jeg

Der står ikke på hverken reg. attesten eller den midlertidige, hvor bilen er
forsikret.
(Jeg udfyldte det i hvert fald ikke i fredag, da jeg omreg. min sidst
indkøbte bil)
Det er kun udfra forsikringsbeviset dette kendes.