kontrol af restgæld ?!
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 18-03-01 20:51

Hej NG

Hvor og hvordan kan man kontrollere for evt. restgæld, når man handler
privat ?!

Fra : Uffe Ibh Iversen

Dato : 18-03-01 21:14

Hej
Du låner stelnummeret og tager det med ind i en bank. De kan fortælle dig om
der er restgæld i. Sådan gjorde jeg vist for et år siden.
Uffe
Mini Bol d'Or

Fra : Claus Lorentzen

Dato : 18-03-01 22:09

Det gjorde jeg osse, no problem - de har elektronisk adgang til bilbogen.

Eneste ulempe er, at hvis de ikke kan finde stelnummeret kan de både skyldes
at den ikke er lånebehæftet OG det kan betyde at stelnummeret er forkert, så
pas på !

--

Claus

Fra : Armand

Dato : 19-03-01 02:05

Claus Lorentzen <Lorentzen@privat.dk> skrev i en
> [...]
de
> både skyldes at den ikke er lånebehæftet OG det kan betyde at

Det er også en ulempe at de kun kan se om der er et pantebrev skrevet på
køretøjet, og ikke om det er betalt ned (= "tomt").
Sælger kan sagtens være uvidende (hvis aldrig selv checket!) om et
pantebrev, som ejeren før har haft på køretøjet!

Eksempel:
En af mine venner stod for at købe konebilen ved en privat, som havde en
temmelig bred bil stående ved siden af i dobbelt-carporten. Ejendommen
lyste også klart af at det var en familie med $$ på kistebunden og
manden trøstede Thomas med at bilen var købt kontant(!) hvorfor hans
søgen på stelnummeret ville ende uden resultat. Men han forstod
udemærket behovet for bevis herpå fra "Bil-bogen".
Imidlertid sagde Bilbogen at der var(!) et pantebrev i køretøjet!
Sælger blev meget indigneret og fremviste en salgskvittering hvorpå der
stod at læse at bilen var købt kontant!
Efter søgen og laden, viste det sig at den fallerende bilforhandler, som
havde solgt bilen fra ny, havde haft pant i sine udstillede biler, for
at kunne oppebære
kassekredittens størrelse, og det var dette pantebrev der stadig spøgte

Stort set alle køretøjer har velsagtens været belånt med et billån,
hvilket medfører et pantebrev, og det gør i sig selv ikke så meget,
blot skal man sikre sig at dette er betalt ud, eller alternativt:
_Bliver_betalt_ud_ med dine penge (sørg for at afslutte handelen
i sælgers bank, hvor pantebrevet sandsynligvis er udskrevet!?)!

--
Armand.

Fra : MicJen

Dato : 18-03-01 22:12

Hej!

Rigtig nok! Få fat i stel nr. ( og evt. nr. plade) og så ringer du til
"bilbogen" i Århus.
Har ikke lige nummeret...
Kan andre hjælpe?

Mvh
Michael

Fra : Armand

Dato : 19-03-01 02:06

MicJen <2216901m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Har ikke lige nummeret............ Kan andre hjælpe?

Nix!
Pantebreve skrives på stelnummeret, dels fordi nye køretøjer endnu ikke
er indregistreret, når pantebrevet skrives (lånet er til at købe et
køretøj, som sidenhen skal indregistreres i lånerens navn!), dels fordi
registreringsnumre kan svinge med afmeldelser og gen-indregistreringer;
imens stelnummeret består!
Derfor er det stelnummeret at du skal bruge!

Og få det nu oplyst, så du ikke brænder dig !

--
Armand.

Fra : Birgit Iversen

Dato : 18-03-01 22:46

Du kan også ringe til "bil-bogen" i Århus tlf.:8612 9145 og oplyse
stelnummeret, så får du svar med det samme. Jeg ved ikke, om den i Århus kun
gælder for Jylland....?

MVH Biv

Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 18-03-01 22:47

"SmaRTrxxv" <smartrxxv@hotmail.com> wrote..
> Hvor og hvordan kan man kontrollere for evt. restgæld, når
> man handler privat ?!

https://www.statstidende.dk/cgi-bin/search-edit.cgi?user=&searchtype=f&ad_ty
pe=792363

Mvh