Løn udbetalt til forkert bankkonto
Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-03-03 12:27

Min kæreste (Y) har lige fået et ret stort problem.
Hendes arbejdsgiver er kommet til at indbetale hendes løn til forkert
bankkonto.

Arbejdsgiver mener nu at det er Ys problem fordi hun ikke reagerede på
at der stod et forkert kontonummer (3 nullers forskel) på hendes
lønseddel og hun derfor selv skal få kontakt til personen der har fået
hendes løn udbetalt, for at få den fra ham/hende.

Det mener jeg er noget fordrukkent sludder og at det da ALDRIG kan blive
Ys problem at få pengene tilbage fra den forkerte konto.
Det må da være arbejdsgivers ansvar at lønnen bliver udbetalt til den
korrekte konto. Og derefter arbejdsgivesr problem at få pengene tilbage
fra den forkert konto.

Ys kontonummer er aldrig blevet oplyst skriftligt til arbejdsgiver men
de har stavet sig igennem det pr. telefon. Hvis det har nogen betydning.

Men er der nogle love/regler der kan hjælpe hende ud af det her?
Jeg har søgt rundt på retsinfo.dk men kan ikke finde noget.

/Robert

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-03 13:23

Robert Eriksen skrev:

>Arbejdsgiver mener nu at det er Ys problem ...

>Det mener jeg er noget fordrukkent sludder

Det er det også. Arbejdsgiveren skylder Y penge, og det er ikke
lykkedes dem at få dem overført korrekt. Hvad de betaler til
diverse andre mennesker kan aldrig komme Y ved.

Jeg kom til at smide en million i kontanter ned i en kloak. Dem
skyldte jeg banken, men nu har de fået pengene og skal bare selv
fiske dem op af kloakken.

Nul putte ...

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-03-03 15:46

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kom til at smide en million i kontanter ned i en kloak. Dem
> skyldte jeg banken, men nu har de fået pengene og skal bare selv
> fiske dem op af kloakken.

I dette tilfælde har du jo været i berettiget tro om at du skulle droppe
dine penge i kloakken, fordi du misforstod den bankfuldmægtige da du
talte i telefon med vedkommende.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-03 17:24

Martin Højriis Kristensen skrev:

>I dette tilfælde har du jo været i berettiget tro om at du skulle droppe
>dine penge i kloakken, fordi du misforstod den bankfuldmægtige da du
>talte i telefon med vedkommende.

Ja, jeg kan godt se problemet. Men Y kan da vanskeligt overtale Z
til at hoste op med skejserne. Z kan se at pengene er gået
uretmæssigt ind, men han kan ikke se at det var Y der skulle have
dem. Han kan kun se at de er kommet fra firmaet, så derfor er det
alene firmaet der kan få fat i dem igen.

At kontonumrene ligner er ikke nok. Der er massevis af numre der
afviger med op til et par cifre fra Z's kontonummer.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-03-03 20:50

> Men Y kan da vanskeligt overtale Z
> til at hoste op med skejserne. Z kan se at pengene er gået
> uretmæssigt ind, men han kan ikke se at det var Y der skulle have
> dem.

Korrekt. Mente blot ikke at din kloak-analogi var særlig relevant.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 07-03-03 14:35

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message

> Men er der nogle love/regler der kan hjælpe hende ud af det her?
> Jeg har søgt rundt på retsinfo.dk men kan ikke finde noget.

Prøv at søge hjælp i fagforeningen !

Thore

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-03-03 19:46

Robert Eriksen wrote:

> Ys kontonummer er aldrig blevet oplyst skriftligt til arbejdsgiver men
> de har stavet sig igennem det pr. telefon. Hvis det har nogen betydning.

Jeg tror egentlig, at Y skal overveje sit forhold til denne arbejdsgiver.

Og herefter sørge for, at give sin arbejdsgiver de korrekte oplysninger
på en sikker måde, fx ved kopi af bank-kontonr.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.