/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Dørsalgsloven
Fra : Lars


Dato : 06-03-03 16:12

Hej

Hvordan er reglerne mht. til salg på email i forhold til telefonsalg. Gælder
der de samme regler når man prøver at sælge ved at sende en mail som når man
ringer til nogen uopfordret?

lars



 
 
David T. Metz (06-03-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 06-03-03 16:31

Lars skriblede:
> Hej
>
> Hvordan er reglerne mht. til salg på email i forhold til telefonsalg.
> Gælder der de samme regler når man prøver at sælge ved at sende en
> mail som når man ringer til nogen uopfordret?

Nej. Man må overhovedet ikke henvende sig uopfordret pr. mail med henblik
på salg. Hverken til private eller erhvervsdrivende.


David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Jakob Paikin (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 06-03-03 16:31

On Thu, 6 Mar 2003 16:12:07 +0100, "Lars" <lkj@person.dk> wrote:

>Hvordan er reglerne mht. til salg på email i forhold til telefonsalg. Gælder
>der de samme regler når man prøver at sælge ved at sende en mail som når man
>ringer til nogen uopfordret?

Uopfordrede henvendelser pr. e-mail er generelt forbudt.

Uopfordrede henvendelser pr. telefon er tilladt overfor
erhvervsdrivende men (stort set) forbudt overfor forbrugere.

Men det er glimrende beskrevet i forbrugeraftaleloven (den du kalder
dørsalgsloven).
--
Jakob Paikin

Allan Olesen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 06-03-03 21:43

Jakob Paikin <news@paikin.dk> wrote:

>(den du kalder dørsalgsloven).

....i lighed med www.retsinfo.dk.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Kim Jespersen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 06-03-03 16:32



Lars wrote:
> Hej
>
> Hvordan er reglerne mht. til salg på email i forhold til telefonsalg. Gælder
> der de samme regler når man prøver at sælge ved at sende en mail som når man
> ringer til nogen uopfordret?
>

E-Mail sidestilles med telefonsalg og det er markedsføringsloven §6a du
vil have fat i.


Bertel Lund Hansen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-03-03 17:28

Kim Jespersen skrev:

>E-Mail sidestilles med telefonsalg

Nej.

>og det er markedsføringsloven §6a du vil have fat i.

Den gælder (bl.a.) e-mail, men ikke telefonsalg. Der er det
forbrugeraftaleloven man skal have fat i.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kim Jespersen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 06-03-03 19:55




>
> Nej.
>

Det var da godt at du kan irettesætte mig, men lad mig så gøre det samme.
Markedsføringsloven §6a, stk 2.
..... Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere reglerne
om uanmodet henvendelse ....
Med henvisning til forbrugeraftalelovens §2.

så jo

>
>>og det er markedsføringsloven §6a du vil have fat i.
>
>
> Den gælder (bl.a.) e-mail, men ikke telefonsalg. Der er det
> forbrugeraftaleloven man skal have fat i.
>

jo igen, men med henvisning og før du vil diskutere det, det er
ligestillelse, da telefoniske reklamer også er forbudt, med mindre du
har anmodet om det.
Lad os endeligt køre den ud med sms reklamer, som også er forbudt med
mindre du har anmodet om det.

mvh
Kim


Bertel Lund Hansen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-03-03 20:22

Kim Jespersen skrev:

>jo igen, men med henvisning og før du vil diskutere det, det er
>ligestillelse, da telefoniske reklamer også er forbudt, med mindre du
>har anmodet om det.

Så overser du at der er nogle varegrupper der er undtaget fra
forbudet mod telefonsalg samt at der slet ikke er forbud mod
telefonisk henvendelse til firmaer. Der er ingen undtagelser ved
e-mail.

Derfor er det forkert at sige at telfon- og e-mail-salg er
ligestillede.

At markedsføringsloven refererer til forbrugeraftaleloven som
forbyder det meste telefonsalg til private, betyder ikke at
markedsføringsloven forbyder telefonsalg.

Og hvis du ikke vil være præcis, så er juragruppen ikke noget for
dig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kim Jespersen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 06-03-03 20:54


>
> Så overser du at der er nogle varegrupper der er undtaget fra
> forbudet mod telefonsalg samt at der slet ikke er forbud mod
> telefonisk henvendelse til firmaer. Der er ingen undtagelser ved
> e-mail.
>

Jeg skriver udelukkende om forbrugerjura til privatpersoner. Hvis du vil
diskutere btb jura, så kan vi da godt det.

> Derfor er det forkert at sige at telfon- og e-mail-salg er
> ligestillede.
>

Jeg har en professors ord for det. læs længere nede.

> At markedsføringsloven refererer til forbrugeraftaleloven som
> forbyder det meste telefonsalg til private, betyder ikke at
> markedsføringsloven forbyder telefonsalg.
>

ok

> Og hvis du ikke vil være præcis, så er juragruppen ikke noget for
> dig.
>

Hvor skriver jeg upræcist? Jeg henviser spørgeren direkte til
markedsføringslovens § 6a, som han forespørger på.
Vil du gerne have jeg refererer hele teksten?

At du ønsker at diskutere telefonsalg kan vi da godt, det er
forbrugeraftalelovens § 2, hvortil der er en henvisning i
markedsføringslovens § 6a, stk. 2.
Så nu vi er ved det, så skal jeg fortælle dig hvorfor den pågældende §
indeholder en henvisning fremfor en selvstændig § der forbyder reklame
via telefonen, der er nemlig noget der hedder redundans og uden denne
henvisning, så ville det være uklart om hvorvidt telefonisk reklame,
ikke telefonisk salg, var ulovligt, da forbrugeraftalelovens §2 kun
behandler telefonisk salg og ikke reklamer.

Grunden til at jeg er så sikker :
Problemet går ud på om hvorvidt telefonisk reklame er tilladt jf.
markedsføringsloven.
Reklamerne køres af et telefonselskab, hvorved abonnenten er tilmeldt,
der som en del af deres prisstrategi laver en 10 sekunders afbrydelse
for hver time der bliver talt. Dette brud vil indeholde reklamer af
forskellig varighed og art.
Er det tilladt for dette firma at reklamere for egne eller andre firmaer
telefonisk?

Svaret er forkortet for at tilpasse den længdemæssigt :
Jf. markedsføringslovens § 6a, stk. 2 med henvisning til
forbrugeraftalelovens § 2 om uanmodet henvendelse, må det anses som
ulovligt hvorvidt markedføring foregår telefonisk overfor en forbruger
der ikke har anmodet om dette, til trods for at det fremgår af
telefonselskabets iøvrigt uklare forretningsforhold.

Markedsføringsdelen tager markedsføringsloven sig af og den telefoniske
henvendelse tager forbrugeraftalelovens sig af.
Der var ved problemet lagt en 5 sider lang forretningsplan, som
forbrugeren underskriver, hvori det med småt fremgår på side 4 at der
kunne forekomme reklamer, ikke at der gjorde.
Behøver jeg skrive at jeg fik ret??

mvh
Kim


Henning Makholm (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 06-03-03 23:11

Scripsit Kim Jespersen <kim.jespersen@privat.dk>

> > Derfor er det forkert at sige at telfon- og e-mail-salg er
> > ligestillede.

> Jeg har en professors ord for det. læs længere nede.

Så er den pågældende professor enten uvidende eller et fjols.
Telefon og email er *ikke* ligestillede. Email falder under §6a stk 1,
telefoniske henvendelser under §6a stk 2. Reglerne i de to stykker er
ganske forskellige.

> Behøver jeg skrive at jeg fik ret??

I hvad? Hvornår? Af hvem?

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Kim Jespersen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 06-03-03 23:22



> Så er den pågældende professor enten uvidende eller et fjols.
> Telefon og email er *ikke* ligestillede. Email falder under §6a stk 1,
> telefoniske henvendelser under §6a stk 2. Reglerne i de to stykker er
> ganske forskellige.
>

det er iorden Henning. Næste gang jeg har en tvivl eller noget der skal
vurderes så kommer jeg til dig, for du ser ud til at have styr på det.


Allan Olesen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 06-03-03 23:29

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Så er den pågældende professor enten uvidende eller et fjols.

....eller misforstaaet.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Henning Makholm (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 06-03-03 23:31

Scripsit Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>
> Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> >Så er den pågældende professor enten uvidende eller et fjols.

> ...eller misforstaaet.

Javist. Min vurdering var betinget af ("så er...") at Kim havde ret i
at han havde udtalt det pladder.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Bertel Lund Hansen (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-03-03 00:07

Kim Jespersen skrev:

>> Derfor er det forkert at sige at telfon- og e-mail-salg er
>> ligestillede.

>Jeg har en professors ord for det.

Jeg tvivler.

>Hvor skriver jeg upræcist?

Dit udsagn om at telefonsalg og e-mail-salg er ligestillede, er
upræcist.

>Reklamerne køres af et telefonselskab, hvorved abonnenten er tilmeldt,
>...

I et konkret tilfælde er det rigtigt at der kan gælde samme
regler for telefonsalg og e-mail-salg. Det gør ikke dit postulat
korrekt, og professoren har næppe udtalt sig så generelt som du
gjorde.

>Behøver jeg skrive at jeg fik ret?

Du får i hvert fald ikke mig til det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 07-03-03 14:11

> >E-Mail sidestilles med telefonsalg
>
> Nej.
>
> >og det er markedsføringsloven §6a du vil have fat i.
>
> Den gælder (bl.a.) e-mail, men ikke telefonsalg. Der er det
> forbrugeraftaleloven man skal have fat i.
>
OK, jeg takker lige her og beklager at jeg lige fik en mindre kamp startet.

lars



Bertel Lund Hansen (07-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-03-03 14:40

Lars skrev:

>OK, jeg takker lige her og beklager at jeg lige fik en mindre kamp startet.

Det er ikke din skyld, så det behøver du ikke beklage.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste