Overværelse af retsmøder i Tvindsagen ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-03 09:09

Hej NG.

Nu bor jeg tæt på Århus, hvor retsmøderne i Tvindsagen holdes.
Er der offentlig adgang til de retsmøder ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 06-03-03 09:16

Christian B. Andresen (mailto:username@domain.country) skrev:

> Nu bor jeg tæt på Århus, hvor retsmøderne i Tvindsagen holdes.
> Er der offentlig adgang til de retsmøder ?

Ja.
Henriette Døssing

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-03 09:23

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote in message

> Ja.

Møder man bare op ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-03-03 09:50

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote in message

> Møder man bare op ?

Ja, sammen med de hundredevis af andre der gerne vil ind...
Pladserne er jo begrænsede, og det foresvæver mig noget om, at nogle af dem
er reserveret til pressen af hensyn til almenvellet (så alle vi andre også
akn få at vide hvad der sker).

/Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-03 10:34

"Per Christoffersen" <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> wrote in message

> [...]
dem
> er reserveret til pressen af hensyn til almenvellet (så alle vi andre også

Det er rigtigt, men retsagen forløber indtil 2004-5 stykker så mon ikke det
kan lade sig gøre at komme derind engang

Fra : Martin Poulsen

Dato : 06-03-03 11:52

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> nogle af dem er reserveret til pressen af hensyn til almenvellet
> (så alle vi andre også akn få at vide hvad der sker).

Hundredevis? Jeg er lige kommet hjem fra retsmødet i dag, og der var 12
tilhører udover mig: Frede Farmand og 11 pressefolk.

--
Martin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-03-03 12:06

"Martin Poulsen" <pi10y3002@sneakemail.com> wrote in message

> Hundredevis? Jeg er lige kommet hjem fra retsmødet i dag, og der var 12
> tilhører udover mig: Frede Farmand og 11 pressefolk.

OK.
Min vurdering af tilstrømningen var udelukkende baseret på pressens
forventninger.
Det er naturligvis en fejl, hvis det er sandheden der skal frem...

/Per

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-03-03 21:42

Martin Poulsen <pi10y3002@sneakemail.com> wrote:

>Hundredevis? Jeg er lige kommet hjem fra retsmødet i dag, og der var 12
>tilhører udover mig: Frede Farmand og 11 pressefolk.

Saa er tilslutningen dalende. Igaar var der ifoelge JP ud over
pressen moedt en del tilhoerere op, men efter en time var
maengden reduceret til "et par unge interesserede jurastuderende,
som nikkende og anerkendende fulgte det juridiske opgoer".

Nogen herfra, der kan melde sig skyldige i nikkeriet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Poulsen

Dato : 06-03-03 21:52

Allan Olesen wrote:

> [...]
> maengden reduceret til "et par unge interesserede jurastuderende,
> som nikkende og anerkendende fulgte det juridiske opgoer".

Korrekt. Der var et par få stole ledige, lige da sagen blev indledt,
men efter frokostpausen var der albuerum igen.

> Nogen herfra, der kan melde sig skyldige i nikkeriet?

Nej. Jeg havde ikke megen forståelse for selve juraen - var dels mødt
op for at se girafferne, dels at se hvordan en større retssag foregår.

--
Martin

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-03-03 10:37

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> writes:

> Møder man bare op ?

Ja, men tidligt! Der er rift om de få pladser der er.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-03 11:24

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev:

>Møder man bare op ?

Hvis du får en plads, så skal du sidde ekstremt stille. Jeg har
engang overværet en politisag, og da jeg lænede mig over mod min
sidemand for at hviske noget, var lederen (?) over mig som en
høg.

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-03-03 11:51

On Thu, 06 Mar 2003 11:23:30 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>engang overværet en politisag, og da jeg lænede mig over mod min
>sidemand for at hviske noget, var lederen (?) over mig som en

Så galt plejer det nu ikke at være, men tilhørerne må naturligvis ikke
virke forstyrrende.

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-03 12:05

Jakob Paikin skrev:

>Så galt plejer det nu ikke at være, men tilhørerne må naturligvis ikke
>virke forstyrrende.

Hvad hedder lederen af en politisag? Han har måske bare sin egen
stillingsbetegnelse?

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-03-03 13:17

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad hedder lederen af en politisag? Han har måske bare sin egen
> stillingsbetegnelse?
>
> --
> Bertel

Hvad er for dig lederen? Lederen i en retssag er uden tvivl dommeren. Men
noget tyder på, at du tænker på en anden. I politisager kunne det være
anklageren du tænker på (men han/hun er ikke leder i retssalen). Alt efter
hvilken slags sag det er og i hvilken politikreds, kan det så være en
juristuddannet anklager eller en politiuddannet. Hvis det var en i uniform,
vil det typisk være en politiassistent eller en vicepolitikommissær. De
omtales generelt som politianklagere, men det er ikke deres officielle
stillingsbetegnelse, altså inden for egne rækker.

Kurt

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-03-03 13:49

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>

> Hvad hedder lederen af en politisag?

Retsformand.

--
Henning Makholm "Så drikker jeg det hele. Det har en festlig smag."

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-03-03 15:10

On Thu, 06 Mar 2003 12:05:12 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Hvad hedder lederen af en politisag? Han har måske bare sin egen
>stillingsbetegnelse?

Rettens formand er dommeren i sagen - og det er ham/hende, der har den
overordnede ledelse af sagen.

Derudover vil der i straffesager (hvor tiltalte er varetægtsfængslet)
typisk være 2 politibetjente til stede, men de har sådan set ikke
noget med domsforhandlingen at gøre.

--
Jakob Paikin

Fra : Martin Poulsen

Dato : 06-03-03 12:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> engang overværet en politisag, og da jeg lænede mig over mod min
> sidemand for at hviske noget, var lederen (?) over mig som en

Så galt er det nu ikke. Der bliver hvisket og småsnakket på
tilhørerpladserne, og ingen er endnu blevet bedt om at forholde sig i
ro - ej heller anvist om hvor udgangen er at finde.

Plads er der masser af. Der er opstillet ca. 45 siddepladser til
tilhører, og som nænvt andetsteds i denne tråd, var kun 13 besat i dag.

--
Martin