|
| Udlevering af Passwords Fra : Thomas Nielsen |
Dato : 05-03-03 10:32 |
|
Hej NG
Som konsulent inde for IT. Opretter jeg adgangskoder til IT systemer. Der
kun er kendt af mig.
Og hvis kunden ønsker at få udlevert disse, ønsker jeg at kunden
underskriver et stykke papir, hvor jeg fravælger et hvert ansvare omkring
installation af IT systemet, da kunden har den mulighed for at ændre samt
skade IT systemet..
Er der nogen som kan hjælpe med sådan en skrivelse. ?
Thomas Nielsen
| |
Per Christoffersen (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 05-03-03 12:05 |
|
"Thomas Nielsen" <thomas.nielsen@tdn.dk> wrote in message
news:hrj9a.111486$Hl6.10175215@news010.worldonline.dk...
> Hej NG
>
> Som konsulent inde for IT. Opretter jeg adgangskoder til IT systemer. Der
> kun er kendt af mig.
>
> Og hvis kunden ønsker at få udlevert disse, ønsker jeg at kunden
> underskriver et stykke papir, hvor jeg fravælger et hvert ansvare omkring
> installation af IT systemet, da kunden har den mulighed for at ændre samt
> skade IT systemet..
Hvis jeg forstår dig ret, så vil du lave en aftale der indebærer,at når
kunden for udleveret et password, så fraskriver du dig alt ansvar for
systemet. Det er en noget hård aftale overfor dine kunder som har en ganske
legitim interesse i at kunne skaffe sig adgang til systemet (feks. ved skift
af leverandør...).
Den vil i mine øjne være på grænsen til at være så urimelig at den ikke kan
holde.
Det du bør gå efter, er en normal ansvarsfraskrivelse, hvor du fraskriver
dig ansvaret for skader der opstår som følge af, at kunden selv har
foretaget ændringer i systemet. Den er langt nemmere at formulere, og også
meget mere spiselig for kunden. Så kan du lade den indgå i dine almindelige
forretningsbetingelser, og lægge det fast fra starten også.
Jeg har desværre ikke en præcis formulering på et sådant afsnit.
/Per
| |
Thomas Nielsen (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Nielsen |
Dato : 05-03-03 12:17 |
|
> Hvis jeg forstår dig ret, så vil du lave en aftale der indebærer,at når
> kunden for udleveret et password, så fraskriver du dig alt ansvar for
> systemet. Det er en noget hård aftale overfor dine kunder som har en
ganske
> legitim interesse i at kunne skaffe sig adgang til systemet (feks. ved
skift
> af leverandør...).
> Den vil i mine øjne være på grænsen til at være så urimelig at den ikke
kan
> holde.
>
> Det du bør gå efter, er en normal ansvarsfraskrivelse, hvor du fraskriver
> dig ansvaret for skader der opstår som følge af, at kunden selv har
> foretaget ændringer i systemet. Den er langt nemmere at formulere, og også
> meget mere spiselig for kunden. Så kan du lade den indgå i dine
almindelige
> forretningsbetingelser, og lægge det fast fra starten også.
>
> Jeg har desværre ikke en præcis formulering på et sådant afsnit.
>
> /Per
>
Hej Per
Takker for dit meget gode svar.
Og jeg er også mere til din måde.
Så hvis du er flink at lave sådan et skriv. vil det glæde mig meget.
eller hjælpe mig på vej..
/Thomas Nielsen
| |
alexbo (05-03-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 05-03-03 21:05 |
|
"Per Christoffersen" <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> skrev
> Det du bør gå efter, er en normal ansvarsfraskrivelse, hvor du fraskriver
> dig ansvaret for skader der opstår som følge af, at kunden selv har
> foretaget ændringer i systemet.
Er der nogen mening i en sådan ansvarsfraskrivelse, har den overhovedet
nogen juridisk værdi.
Man kunne med samme grund fraskrive sig ansvaret for skader forårsaget af
ildebrand, vandskade, vold og alle andre ting man ikke har indflydelse på.
Hvis man har anvaret, kan man ikke skrive sig ud af det, og hvis man ikke
har ansvaret, behøver man ikke fraskrive sig det.
mvh
Alex Christensen
| |
Peter G C (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-03-03 21:00 |
|
alexbo <alexbo@email.dk> skrev i b45kqf$7sh$1@news.cybercity.dk:
[klip]
> Er der nogen mening i en sådan ansvarsfraskrivelse, har den
> overhovedet nogen juridisk værdi.
Ja da.
> Man kunne med samme grund fraskrive sig ansvaret for skader
> forårsaget af ildebrand, vandskade, vold og alle andre ting man ikke
> har indflydelse på.
>
> Hvis man har anvaret, kan man ikke skrive sig ud af det, og hvis man
> ikke har ansvaret, behøver man ikke fraskrive sig det.
Man kan fraskrive sig ansvar. Ingen tvivl om det.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
alexbo (05-03-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 05-03-03 21:18 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev
> Man kan fraskrive sig ansvar. Ingen tvivl om det.
Cykler fjernes uden ansvar.
Ophold på værkstedet er på eget ansvar.
Når porten er lukket er hunden løs, adgang er på eget ansvar.
Er dette gyldige ansvarsfraskrivelser, og hvis ikke hvordan skal de så
formuleres.
mvh
Alex Christensen
| |
Peter G C (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-03-03 21:41 |
|
alexbo <alexbo@email.dk> skrev i b45m76$9mk$1@news.cybercity.dk:
[klip]
> Er dette gyldige ansvarsfraskrivelser, og hvis ikke hvordan skal de så
> formuleres.
Vi taler erstatning i kontrakt.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Morten Bjergstrøm (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 05-03-03 21:39 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
>> Hvis man har anvaret, kan man ikke skrive sig ud af det, og hvis man
>> ikke har ansvaret, behøver man ikke fraskrive sig det.
>
> Man kan fraskrive sig ansvar. Ingen tvivl om det.
Det er jeg såmænd ikke uenig i, men har du et konkret eksempel. Alex
nævner jo nogle eksempler, hvor det er alment anerkendt, at
ansvarsfraskrivelsen ikke holder.
--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003
http://www.miljokemi.dk/dk.videnskab.jura.200302.htm
| |
Peter G C (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 05-03-03 21:43 |
|
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev i
Xns9335DC328C994.miljokemi.dk@130.133.1.4:
[klip]
> Det er jeg såmænd ikke uenig i, men har du et konkret eksempel. Alex
> nævner jo nogle eksempler, hvor det er alment anerkendt, at
> ansvarsfraskrivelsen ikke holder.
Der findes ansvarsfraskrivelse eller begrænsninger i en lang række
standardvilkår - f.eks. NSAB 2000 (hedder den vist), AB 92 ....kig på enhver
hjemmeside med køb og salg - der er ansvarsfraskrivelser.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Per Christoffersen (06-03-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 06-03-03 08:53 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
news:Xns9335DC328C994.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
>
> >> Hvis man har anvaret, kan man ikke skrive sig ud af det, og hvis man
> >> ikke har ansvaret, behøver man ikke fraskrive sig det.
> >
> > Man kan fraskrive sig ansvar. Ingen tvivl om det.
>
> Det er jeg såmænd ikke uenig i, men har du et konkret eksempel. Alex
> nævner jo nogle eksempler, hvor det er alment anerkendt, at
> ansvarsfraskrivelsen ikke holder.
Alle eksemplerne er jo uden for kontrakt.
Læs leveringsbetingelserne for webhosting (et sted hvor de er så kvikke at
meddele om dem...). Her vil der typisk være ansvarsfraskrivelser inden for
kontrakt på driftsforstyrrelser og meget andet.
Jeg ved ikke om det er alment anerkendt at de vil holde, men er aftalen
indgået ordentligt (så kunden uden tvivl er oplyst om betingelsernes
eksistens) så kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle holde.
/Per
| |
Morten Bjergstrøm (06-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 06-03-03 17:20 |
|
"Per Christoffersen" <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> skrev:
> Alle eksemplerne er jo uden for kontrakt.
> Læs leveringsbetingelserne for webhosting (et sted hvor de er så
> kvikke at meddele om dem...). Her vil der typisk være
> ansvarsfraskrivelser inden for kontrakt på driftsforstyrrelser og
> meget andet.
Det har du ret i og et samme gør sig gældende med internetudbydere
forudsat, at nedetiden er begrænset.
> Jeg ved ikke om det er alment anerkendt at de vil holde, men er
> aftalen indgået ordentligt (så kunden uden tvivl er oplyst om
> betingelsernes eksistens) så kan jeg ikke se hvorfor de ikke
> skulle holde.
Der kan være tale om urimelige aftalevilkår jvf. Aftalelovens §36, hvis
et vilkår stiller forbrugeren væsentligt ringere end den
handelsdrivende.
Et af vilkårene i mange betingelser er eksempelvis at nogle
internetudbydere angiver, at såfremt de er erstatningsansvarlige er
deres økonomiske ansvar begrænset til 10.000,- mens hvis kunden er
ansvarlig for skader, der påføres udbyderen er de ansvarlige efter de
almindelige erstatningsretlige regler.
--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003
http://www.miljokemi.dk/dk.videnskab.jura.200302.htm
| |
Henning Makholm (06-03-2003)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 06-03-03 14:11 |
|
Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> alexbo <alexbo@email.dk> skrev i b45kqf$7sh$1@news.cybercity.dk:
> > Er der nogen mening i en sådan ansvarsfraskrivelse, har den
> > overhovedet nogen juridisk værdi.
> Ja da.
Kun hvis der er tale om et ansvar der ville have været til stede uden
ansvarsfraskrivelsen. Det ser der ikke ud til at være tale om her
(ihvertfald ikke med Pers mildere formulering, hvor der kun fraskrives
ansvar for skade som kunden selv forvolder).
Uden en ansvarsfraskrivelse ville Thomas jo alligevel ikke være
ansvarlig for skader der skyldes at kunden selv har kludret. I den
forstand er ansvarsfraskrivelsen uden juridisk værdi, idet den ikke
ændrer den i forvejen bestående retstilstand.
Derimod kan kundens skriftlige accept af ansvarsfraskrivelsen have
bevismæssig værdi, idet den er en bekvem måde for Thomas at
dokumentere at han har advaret kunden om at uforsigtig eller ukyndig
brug adgangskoden kan medføre vilkårligt omfattende skader på
systemet. Man kan jo udmærket mene at Thomas har et vist
professionslignende ansvar for ikke at udlevere adgangskoden uden
sådan en advarsel. Men advarslen behøver ikke være formuleret som en
ansvarsfraskrivelse.
Og desuden kan kundens accept i givet fald gøre det lettere at
sandsynliggøre at et senere svigt af systemet skyldes kundens
pilleroderagen snarere end at Thomas har leveret det med en defekt.
--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor
ordentlige mennesker kan tillade sig at stjæle slaver fra
hinanden. Så er det ligegyldigt, hvor stærke, politiske modstandere vi er."
| |
Per Christoffersen (06-03-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 06-03-03 15:00 |
|
"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yahel5kiqru.fsf@pc-043.diku.dk...
> Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> > alexbo <alexbo@email.dk> skrev i b45kqf$7sh$1@news.cybercity.dk:
>
> > > Er der nogen mening i en sådan ansvarsfraskrivelse, har den
> > > overhovedet nogen juridisk værdi.
>
> > Ja da.
>
> Kun hvis der er tale om et ansvar der ville have været til stede uden
> ansvarsfraskrivelsen. Det ser der ikke ud til at være tale om her
> (ihvertfald ikke med Pers mildere formulering, hvor der kun fraskrives
> ansvar for skade som kunden selv forvolder).
Værdien kan også ligge i at man på forhånd afværger juridiske slagsmål, som
den uheldige kunde kunne tænkes at indlede.
Afhængig af hvordan fraskrivelsen formuleres kan den også være med til at
flytte tvivlstilfælde over på den rigtige side (altså set fra sælgers
side...).
Jeg tænker på direkte og indirekte følger, feks. hvor et normalt
velfungerende system bryder ned i et hjørne i en kombination af flere
omstændigheder hvor en af dem er inkompetent brug i en anden del systemet.
Men ellers er jeg enig i, at den altovervejende grund til at anvende en
sådan fraskrivelse er den pædagogiske overfor kunden.
/Per
| |
|
|