stort kørekort/bus kørekort
Fra : [4660] Carsten Peter~

Dato : 04-03-03 22:41

Hej jeg har stort kørekort og hænger kort.. spørgsmål er må jeg køre en
bus.. ?
en kammerat siger jeg godt må og jeg mener at i 1995 der blev regler lavet
om så at man skulle have buskørekort for at ex. køre en transit (ikke
erhverv) med plads til 10 personerog jeg fik mit store kørekort i 1998 og
der er ikke stempel i bus,kun i lastbil med hænger og derved mener jeg at
jeg ikke må køre en bus (ikke erhverv) har jeg ret. ?

Hilsen Cp

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-03-03 22:46

"[4660] Carsten Petersen" <c.p@privat.dk> skrev:

> [...]
> store kørekort i 1998 og der er ikke stempel i bus,kun i lastbil
> med hænger og derved mener jeg at jeg ikke må køre en bus (ikke

Jeg tog også lastbilkørekort i 1998 og du har helt ret i, at man hvis
man har taget lastbilkørekort på det tidspunkt ikke må føre bus. Hvis
man må føre bus vil det være specifikt angivet på kørekortet.

Det passer i øvrigt meget godt med en skæringsdato i 1995.

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003

Fra : [4660] Carsten Peter~

Dato : 04-03-03 22:58

tak...og øv... min kammerats far har ellers ringet til motor kontor og
hun sagde at det måtte man godt...hun er da helt galt på den...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-03-03 00:13

In article <3e6521b6$0$31954$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, [4660] Carsten Petersen wrote:
> tak...og øv... min kammerats far har ellers ringet til motor kontor og
> hun sagde at det måtte man godt...hun er da helt galt på den...

Sandsynligvis. Jeg fik kørekort i ca. 1986 til lastbil, og
fik så "gratis" stempler til lille personbil samt bus.
Altså kategori B+C+D.

Det rettede de nogle år efter så det er 3 selvstænddige køreprøver.

Jeg har aldrig kørt bus, og ser ikke med glæde frem til den dag
jeg evt. skulle blive tvunget til det. Man skal vænne sig til at
hjulene er MEGET langt bagude. Lastbil af diverse typer har jeg
aldrig haft problemer med, selvom jeg ikke kører specielt ofte.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-03-03 00:33

On 05.03.2003 00:12, in article
slrnb6acnf.2ci.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> hjulene er MEGET langt bagude. Lastbil af diverse typer har jeg
> aldrig haft problemer med, selvom jeg ikke kører specielt ofte.

Du kommer sikkert heller ikke til at køre bus, medmindre du køber en. Der er
kommet nye regler fra 1. januar 2003, så man heller ikke kan leje en bus
uden at have en eller anden form for erhvervskort. Kørekort til kat. D er
ikke længere nok.

/kristian

Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-03-03 18:28

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>
skrev i en meddelelse
> [...]

> uden at have en eller anden form for erhvervskort. Kørekort til kat. D er

Hvis man skal "have glæde" af D-stemplet på sit kørekort, så er man altså
nødt til at blive ejer af en bus el.lign? Har jeg lov til at låne/leje en transit med
plads til 10 personer og lovligt føre den med D-stemplet (ikke erhverv) på
mit kørekort? Jeg tænker at det er muligt at man skelner mellem en (meget)
stor personbil og en rigtig bus.

Claus

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-03-03 00:06

On 05.03.2003 18:28, in article b45c29$1sci26$1@ID-62896.news.dfncis.de,
"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mit kørekort? Jeg tænker at det er muligt at man skelner mellem en (meget)

Reglerne er som sagt blevet ændret. Før var der en grænse, så man kunne leje
en 18-personers bus uden at have erhvervskort. Nu er denne "bagatelgrænse"
ophævet. En bus er en bus...

Jeg er ikke helt klar over, hvordan det ligger med at låne en bus, men
reglerne gælder i hvert fald for leje.

/kristian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-03-03 08:50

Povl H. Pedersen skrev Onsdag den 5. marts 2003 00:12 i dk.videnskab.jura:

> [...]
> hjulene er MEGET langt bagude. Lastbil af diverse typer har jeg
> aldrig haft problemer med, selvom jeg ikke kører specielt ofte.

Selvom forhjulene sider noget længer bagud, så er der ikke den storeforskæld
på bus og lastbil.

Ivar Madsen