/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Faktura via email
Fra : Dan Mortensen


Dato : 03-03-03 18:10

Hej,

Er det korrekt at udsende faktura og efterfølgende rykkere og trusler om
inkasso via email ?

Kunne man forestille sig at en ikke havde modtaget deres emails og blev
sendt direkte i hænderne på et inkasso firma ? QXL benytter denne metode da
de åbenbart ikke vil spilde penge på frimærker.

/DM



 
 
Morten Bjergstrøm (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 03-03-03 18:21

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev:

> Er det korrekt at udsende faktura og efterfølgende rykkere og
> trusler om inkasso via email ?
>
> Kunne man forestille sig at en ikke havde modtaget deres emails og
> blev sendt direkte i hænderne på et inkasso firma ? QXL benytter
> denne metode da de åbenbart ikke vil spilde penge på frimærker.

Vi har faktisk mere eller mindre haft diskussionen prøv evt at se
<news:Xns9329B41311631.miljokemi.dk@130.133.1.4>

--
Morten http://miljokemi.dk

Gevaldi (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 03-03-03 18:22

Dan Mortensen skrev:

> Hej,
>
> Er det korrekt at udsende faktura og efterfølgende rykkere og trusler
> om inkasso via email ?

Se denne tråd fra 19.2. i dk.forbruger:
news:b2voga$l3h$1@sunsite.dk


--
/Gevaldi
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html
Indlæg som sendes via kandu.dk besvares ikke.


M (04-03-2003)
Kommentar
Fra : M


Dato : 04-03-03 21:12

Hey

Sådan er det at handle på QXL, til inkasso med dig. De oplysninger du har
givet QXL skal være korekte, dermed den mail du opgiver, ergo kan du modtage
den mail du oplyser. QXL er en forretning og de vil naturligvis have deres
penge for deres service de yder. Hvorfor skulle de spilde penge på
frimærker, når de kan sende dig en mail uden det store besvær.

Venlig hilsen

Michael Tidemand


"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e638c72$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej,
>
> Er det korrekt at udsende faktura og efterfølgende rykkere og trusler om
> inkasso via email ?
>
> Kunne man forestille sig at en ikke havde modtaget deres emails og blev
> sendt direkte i hænderne på et inkasso firma ? QXL benytter denne metode
da
> de åbenbart ikke vil spilde penge på frimærker.
>
> /DM
>
>



Morten Bjergstrøm (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 04-03-03 21:18

"M" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev:

> Sådan er det at handle på QXL, til inkasso med dig. De oplysninger
> du har givet QXL skal være korekte, dermed den mail du opgiver,
> ergo kan du modtage den mail du oplyser. QXL er en forretning og
> de vil naturligvis have deres penge for deres service de yder.
> Hvorfor skulle de spilde penge på frimærker, når de kan sende dig
> en mail uden det store besvær.

Du har glemt en lille men meget væsentligt detalje - nemlig, at det er
aftalt med QXL, at pengene bliver hævet på et betalingskort. Det er
aldrig blevet aftalt, at der skal sendes regninger ud pr. mail.

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003
http://www.miljokemi.dk/dk.videnskab.jura.200302.htm

M (04-03-2003)
Kommentar
Fra : M


Dato : 04-03-03 21:39

Hey

Hvordan afregnes Succesgebyrer på min konto? Succesgebyrer opgøres og
afregnes på din konto ved fakturering en gang månedligt. Herefter fremsendes
en elektronisk faktura vedhæftet i en email.

Du kan se alle detaljer om dine Succesgebyrer ved at vælge
gebyroversigten under Min Konto.




Er det her ikke en aftale ?? Den skulle man læse før man sælger, så ville
det ikke komme bag på en.

Du kan kun sælge hvis du har opgivet dine kreditkort oplysninger.
Venlig hilsen

Michael Tidemand





"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9334D8B54541E.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> "M" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev:
>
> > Sådan er det at handle på QXL, til inkasso med dig. De oplysninger
> > du har givet QXL skal være korekte, dermed den mail du opgiver,
> > ergo kan du modtage den mail du oplyser. QXL er en forretning og
> > de vil naturligvis have deres penge for deres service de yder.
> > Hvorfor skulle de spilde penge på frimærker, når de kan sende dig
> > en mail uden det store besvær.
>
> Du har glemt en lille men meget væsentligt detalje - nemlig, at det er
> aftalt med QXL, at pengene bliver hævet på et betalingskort. Det er
> aldrig blevet aftalt, at der skal sendes regninger ud pr. mail.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003
> http://www.miljokemi.dk/dk.videnskab.jura.200302.htm



Morten Bjergstrøm (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 04-03-03 21:58

"M" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev:

> Er det her ikke en aftale ?? Den skulle man læse før man sælger,
> så ville det ikke komme bag på en.

Aftalen går på, at pengene bliver hævet på ens kreditkort/dankort men
dette sket ikke, da QXL af uforklarlige årsager ikke er i stand til
dette og i stedet sender regninger til emailadresser, der måske, måske
ikke bliver læst.

> Du kan kun sælge hvis du har opgivet dine kreditkort oplysninger.

For tiden er QXL ikke i stand til at hæve penge på betalingskort og det
er derfor nødvendigt at lave en bankoverførsel.

"Vi er desværre ikke i stand til at trække penge fra kreditkort i
øjeblikket
Derfor vil du på dine kommende fakturaer blive bedt om at overføre
beløbet manuelt. Du vil få medsendt betalingsoplysninger i din faktura.
Vi arbejder i øjeblikket på en ny løsning."

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003
http://www.miljokemi.dk/dk.videnskab.jura.200302.htm

Thunderbird[7100] (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 04-03-03 22:11

On Tue, 4 Mar 2003 21:39:19 +0100, "M" <michael.tidemand@adslhome.dk>
wrote:

>Hey
>
> Hvordan afregnes Succesgebyrer på min konto? Succesgebyrer opgøres og
>afregnes på din konto ved fakturering en gang månedligt. Herefter fremsendes
>en elektronisk faktura vedhæftet i en email.
>
> Du kan se alle detaljer om dine Succesgebyrer ved at vælge
>gebyroversigten under Min Konto.
>
>
>
>
>Er det her ikke en aftale ?? Den skulle man læse før man sælger, så ville
>det ikke komme bag på en.
>
>Du kan kun sælge hvis du har opgivet dine kreditkort oplysninger.

Det passer ikke, jeg har en sælger konto hos dem hvor at jeg fint kan
sælge uden at have tastet mine kort oplysninger ind.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Thunderbird[7100] (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 04-03-03 21:51

On 4 Mar 2003 20:18:25 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>"M" <michael.tidemand@adslhome.dk> skrev:
>
>> Sådan er det at handle på QXL, til inkasso med dig. De oplysninger
>> du har givet QXL skal være korekte, dermed den mail du opgiver,
>> ergo kan du modtage den mail du oplyser. QXL er en forretning og
>> de vil naturligvis have deres penge for deres service de yder.
>> Hvorfor skulle de spilde penge på frimærker, når de kan sende dig
>> en mail uden det store besvær.
>
>Du har glemt en lille men meget væsentligt detalje - nemlig, at det er
>aftalt med QXL, at pengene bliver hævet på et betalingskort. Det er
>aldrig blevet aftalt, at der skal sendes regninger ud pr. mail.

Udover at de har sagt at de regninger de har liggende pt skal betales
via betalingskort da de ikke kan udfører Kort hævninger pt.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Morten Bjergstrøm (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 04-03-03 21:59

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

> Udover at de har sagt at de regninger de har liggende pt skal
> betales via betalingskort da de ikke kan udfører Kort hævninger
> pt.

Regningerne kan netop *ikke* betales med betalingskort. De skal derimod
betales via en bankoverførsel, hvor regning og betalingsoplysninger
sendes pr. mail.

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003
http://www.miljokemi.dk/dk.videnskab.jura.200302.htm

Kim Kolmorgen (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Kim Kolmorgen


Dato : 04-03-03 22:30

On Mon, 3 Mar 2003 18:10:10 +0100, "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote:

>Hej,
>
>Er det korrekt at udsende faktura og efterfølgende rykkere og trusler om
>inkasso via email ?
>
>Kunne man forestille sig at en ikke havde modtaget deres emails og blev
>sendt direkte i hænderne på et inkasso firma ? QXL benytter denne metode da
>de åbenbart ikke vil spilde penge på frimærker.
>
>/DM
>
Ifm. med ehandel, anfører Forbrugerombudsmanden via
<http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/kob-levering.htm>:

Når du har købt en vare eller en tjenesteydelse på nettet, har du krav på at få
følgende oplysninger på et varigt medie:
sælgers navn og adresse (ikke bare en postboksadresse, men en fysisk adresse)
varens eller ydelsens karakter og væsentligste egenskaber
prisen for varen eller ydelsen, inklusive moms og alle andre afgifter
vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen samt om en
eventuel uopsigelighedsperiode
eventuelle leveringsomkostninger
eventuel fortrydelsesret og hvilke betingelser du skal overholde for at bruge
fortrydelsesretten – samt, hvad der gælder af begrænsninger for, f.eks.
plomberede varer og varer, som sælger har fremstillet specielt til dig
((det beløb du skal betale for at bruge den pågældende kommunikationsteknik,
hvis beløbet ikke beregnes efter grundtaksten))
hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller tjenesteydelsen
udbydes til den anførte pris
hvilke betingelser du skal overholde for at få glæde af løfter om garanti,
service og vedligeholdelse
hvilke betingelser du skal overholde, når du vil opsige aftaler med lang
løbetid.
Oplysningerne skal du som nævnt have på et varigt medie. Det betyder, at du skal
have oplysningerne på en måde, som gør det muligt for dig at gemme oplysningerne
(og genskabe dem). Sælger vil altid kunne sende dig informationerne i et brev.
Hvis sælger ved, at du har adgang til at kunne læse informationer leveret via
e-mail, på en diskette eller på en CD-rom, kan han også give dig oplysningerne
på denne måde. Omvendt kan sælger ikke nøjes med at sende dig oplysningerne med
en SMS-besked eller give dig en kvittering på skærmen, heller ikke selv om du
f.eks. via en kode kan få siden frem igen.

Umiddelbart læser jeg det som at Faktura skal modtages på varigt medie, og at
email kan betragtes som varigt medie, når sælgeren er bekendt med at du kan
håndtere emails.


--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen
Hjemmeside: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" adresse kan ændres uden varsel.

Thore Sorensen (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 05-03-03 12:55

On Mon, 3 Mar 2003 18:10:10 +0100, "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk>
wrote:

>Hej,
>
>Er det korrekt at udsende faktura og efterfølgende rykkere og trusler om
>inkasso via email ?
>
>Kunne man forestille sig at en ikke havde modtaget deres emails og blev
>sendt direkte i hænderne på et inkasso firma ? QXL benytter denne metode da
>de åbenbart ikke vil spilde penge på frimærker.

Jeg har en lille afart....:

Jeg blev medlem af Jubii Auktion for nogle år siden....solgte nogle få
ting...ingen betaling til Jubii, da det jo er en gratis tjeneste...

Har heller aldrig oplyst noget kreditkortnummer...

QXL køber derefter Jubii Auktion...jeg fortsatte med at sælge et par
ting...

Lige pludselig dumper der en faktura på "successgebyr" ind i min
mailbox...

Jeg har aldrig tilmeldt mig noget successgebyr.
Kan man bare ændre medlemsbetingelser udi et væk?
Og nu pludselig kræve successgebyr på noget der var gratis?

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952
Croma 2.0ie 1993 - Pluto 1.2 1996 - Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Morten Bjergstrøm (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 05-03-03 18:34

Thore Sorensen <dinotec@pc.dk> skrev:

> Jeg har aldrig tilmeldt mig noget successgebyr.
> Kan man bare ændre medlemsbetingelser udi et væk?

Nej. QXL ønsker dog ikke at svare på, hvorfor de mener, de er
berettiget til uden varsel at ændre på deres betingelser.

> Og nu pludselig kræve successgebyr på noget der var gratis?

Under absolut ingen omstændigheder. Hvis det du fortæller er rigtigt,
så begynder QXL at være ude i noget rigtigt snavs.

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003
http://www.miljokemi.dk/dk.videnskab.jura.200302.htm

Thore Sorensen (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 06-03-03 15:26

On 5 Mar 2003 17:33:32 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Thore Sorensen <dinotec@pc.dk> skrev:
>
>> Jeg har aldrig tilmeldt mig noget successgebyr.
>> Kan man bare ændre medlemsbetingelser udi et væk?
>
>Nej. QXL ønsker dog ikke at svare på, hvorfor de mener, de er
>berettiget til uden varsel at ændre på deres betingelser.
>
>> Og nu pludselig kræve successgebyr på noget der var gratis?
>
>Under absolut ingen omstændigheder. Hvis det du fortæller er rigtigt,
>så begynder QXL at være ude i noget rigtigt snavs.

Kigget i gemmerne...har modtaget denne mail fra QXL 28/8-2001:

<snip>

To: xxx@xxxxx.dk
Subject: Vigtigt nyt fra QXL.dk
From: svar-ikke@qxl.dk
Date: Tue, 28 Aug 2001 13:25:49 +0100

Nu har QXL.dk startet de vildeste konkurrencer. Hvad siger du til at
vinde 8 dage i Caribien med din kæreste eller hvad med en ny fed
mountainbike eller en lækker Dolby Surround forstærker med 5x70 watt. Vi
kunne blive ved! Besøg
http://www.qxl.com/isroot/html/denmark/jump_page/bydpaalod/index.shtml
og vær med i konkurrencerne. Det eneste du skal gøre for at være med -
er at lægge et bud på en fiktiv auktion.
--------------------------------------

Succesgebyr på QXL.dk
--------------------------------------
Fra 1. august 2001 tager QXL et mindre Succesgebyr hos sælger for
auktioner, der opnår mindstepris og salg. Vi kalder det et Succesgebyr,
fordi sælger kun skal betale ved auktioner, der opnår mindstepris (og
derved salg). Det er gratis at byde, købe og se på auktioner samt søge
efter varer på QXL. Men ved auktioner, der opnår mindstepris (og derved
salg), fakturerer vi et mindre Succesgebyr hos sælger. Succesgebyrets
størrelse afhænger af, hvor meget varen er blevet solgt for. Det betyder
også, at alle, der ønsker at sælge, skal registreres på QXL.dk med deres
kreditkortoplysninger. Indførelsen af Succesgebyr har ingen betydning
for køber.

Læs mere om Succesgebyr og betaling her :

http://www.qxl.com/isroot/html/DA/static/157.shtml - gebyroversigt
http://www.qxl.com/isroot/html/DA/static/159.shtml - ang. betaling


<snip>


Har også modtaget et par e-mail fakturaer.... har blot ignoreret dem....

Citat: "Det betyder også, at alle, der ønsker at sælge, skal registreres
på QXL.dk med deres kreditkortoplysninger."

Jeg har aldrig givet nogen oplysning om kreditkort....(Til alt held...så
havde de vel blot hævet selv...)

Ændrer ovenstående på lovligheden? Jeg har haft 10-12 salg i perioden
ca 2/1999 - til 10/2002.

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Morten Bjergstrøm (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 06-03-03 17:21

Thore Sorensen <dinotec@pc.dk> skrev:

> Kigget i gemmerne...har modtaget denne mail fra QXL 28/8-2001:

Jeg er ikke helt klar over, hvad du vil med den pågældende mail?

--
Morten http://miljokemi.dk
Statistik: dk.videnskab.jura februar 2003
http://www.miljokemi.dk/dk.videnskab.jura.200302.htm

Thore (06-03-2003)
Kommentar
Fra : Thore


Dato : 06-03-03 21:32

On 6 Mar 2003 16:21:26 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Thore Sorensen <dinotec@pc.dk> skrev:
>
>> Kigget i gemmerne...har modtaget denne mail fra QXL 28/8-2001:
>
>Jeg er ikke helt klar over, hvad du vil med den pågældende mail?

Du skrev:

<snip>

>> Jeg har aldrig tilmeldt mig noget successgebyr.
>> Kan man bare ændre medlemsbetingelser udi et væk?

>Nej. QXL ønsker dog ikke at svare på, hvorfor de mener, de er
>berettiget til uden varsel at ændre på deres betingelser.

>> Og nu pludselig kræve successgebyr på noget der var gratis?

>Under absolut ingen omstændigheder. Hvis det du fortæller er rigtigt,
>så begynder QXL at være ude i noget rigtigt snavs.

<snip>

Min gengivelse af mail'en var som et spørgsmål om hvorvidt mail'en
ændrede på, hvorvidt de (QXL) var ude i noget snavs, eller de bare kunne
ændre betingelser ved at skrive en mail til mig.....hvis du forstår...

Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952
Croma 2.0 ie 1993 - Pluto 1.2 SX 1996 - Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste