Ulovlige hyperlinks?
Fra : Lennart Borregaard

Dato : 03-03-03 16:53

Jeg ved at det er ulovligt at linke til fx copyright beskyttede mp3
filer på nettet, kaldet deep-linking.
Men ville det også være ulovligt at lave links af formatet ed2k:// (som
http:// og ftp://)
Et eksempel på sådan et "link" kunne være:
ed2k://|file|FILNAVN|25948|fbb4e5bc94c762c897cb4f29a190e708|/
Altså først et filnavn, så størrelsen og til sidst et id-nummer for
filen. I dette link er der på ingen måde en direkte henvisning til filen
og så ville jeg jo mene at det er ganske lovligt at have linket på sin
hjemmeside. Det kræver nemlig et helt bestemt program som går på dette
bestemte netværk for at kunne hente filen fra en tilfældig bruger.

Men jeg vil gerne lige være sikker før jeg putter disse "links" på en
hjemmeside.

ps. eMule (www.emule-project.net) og eDonkey (www.edonkey2000.com) er de
to programmer som benytter disse links.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-03 17:00

Lennart Borregaard <loony@tiscali.dk> skrev:

> [...]
> linket på sin hjemmeside. Det kræver nemlig et helt bestemt
> program som går på dette bestemte netværk for at kunne hente filen

Det er stadig en henvisning til at hente filen og det vil næppe blive
godtaget jvf. MP3-dommen.

> Men jeg vil gerne lige være sikker før jeg putter disse "links" på
> en hjemmeside.

Medmindre du tør tage en sag på det, så bør du klart lade være.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-03 17:42

Lennart Borregaard skrev:

>hjemmeside. Det kræver nemlig et helt bestemt program som går på dette
>bestemte netværk

.... ligesom et almindeligt link kræver et bestemt program - en
browser - som går på et bestemt netværk - nemlig internettet.

--
Bertel

Fra : Meta Lennart

Dato : 12-03-03 01:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... ligesom et almindeligt link kræver et bestemt program - en
> browser - som går på et bestemt netværk - nemlig internettet.

Men her er ingen adresse-angivelse. Jeg mener, i så fald ville det også
være ulovligt at give selv det minste hint om hvor man ville kunne hente
en copyright beskyttet fil. For hvor går grænsen? Men en sådan specifik
markering kan jeg nok ikke finde nogen steder.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 03-03-03 17:49

On Mon, 03 Mar 2003 16:52:57 +0100, Lennart Borregaard
<loony@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>hjemmeside. Det kræver nemlig et helt bestemt program som går på dette
>bestemte netværk for at kunne hente filen fra en tilfældig bruger.

Det link er ulovligt det at der er henvisning til en fil som man kan
hente med Edonkey 2000. Ja jeg ved godt at man kan hente lovlige ting
over EDonkey 2000. men er ikke det det blider brugt til i 90 % af
tilfældene.
Flemming Jacobsen