Forsikring
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-03 12:34

Hvis han tegner en forsikring på en bil, som der sker en skade på, som
forsikringen betaler, og man efterfølgende ikke betaler præmien, hvad sker
der så?

Forsikringsselskabet vil selvfølgelig kræve præmien, men hvis de ikke får
det, kan de så kræve pengene tilbage fra værkstedet?
Eller vil forsikringstager blot til stadighed blive afkrævet præmien af
forsikringsselskabet?

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-03 15:31

Scripsit "Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com>

> Hvis han tegner en forsikring på en bil, som der sker en skade på, som
> forsikringen betaler, og man efterfølgende ikke betaler præmien, hvad sker
> der så?

Bliver forsikringspræmier ikke normalt opkrævet forud?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-03 15:08

> Scripsit "Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com>

> Bliver forsikringspræmier ikke normalt opkrævet forud?

Jo, men hvis skaden sker inden præmien er betalt, dvs. lige efter at
forsikringen er tegnet.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-03-03 17:55

On 03.03.2003 15:07, in article b3vpht$sa3$1@sunsite.dk, "Morten Fruergaard"
<mitfornavn@mitefternavn.com> wrote:

> Jo, men hvis skaden sker inden præmien er betalt, dvs. lige efter at
> forsikringen er tegnet.

Hvis ikke andet (gunstigere) er aftalt, så gælder forsikringsaftaleloven §
13 vel:

§ 13. Betales første præmie ikke i rette tid, kan selskabet opsige
forsikringen med den virkning, at aftalen helt bortfalder, såfremt præmien
ikke betales inden 3 dage. Det samme gælder, hvis en senere præmie ikke
betales inden en uge efter, at selskabet har rettet påkrav derom til
forsikringstageren. Sådant påkrav må dog tidligst finde sted en uge før
forfaldsdagen.[...]

Sådan som jeg læser, den så betyder det at aftalen hæves helt - d.v.s. at
selskabets ansvar også bortfalder. I øvrigt kan du være forpligtet til at
betale præmie for den forløbne tid - selvom selskabets ansvar er bortfaldet
- jf. § 16.

Men mon ikke Peter G C ved en helt masse om det ?

/kristian

Fra : Klaus

Dato : 03-03-03 16:32

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, kan de så kræve pengene tilbage fra værkstedet?
> Eller vil forsikringstager blot til stadighed blive afkrævet præmien af

Jeg arbejdede for mange år siden i et firma, som ville købe en bestemt
kranbil - brugt. Prisen var der hurtigt enighed om, men bilen kunne ikke
indregistreres på grund af ubetalt forsikring, fra tidligere ejer. Hvis
denne manglende premie skulle lægges oveni prisen blev den for dyr, hvorfor
vi opgav at købe bilen.
Klaus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-03-03 16:11

"Klaus" <hebs@besenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indregistreres på grund af ubetalt forsikring, fra tidligere ejer. Hvis
> denne manglende premie skulle lægges oveni prisen blev den for dyr,

Bilen er solgt videre, og jeg tror næppe, at den nuværende ejer kan blive
gjort ansvarlig for manglende præmiebetaling hos forrige ejere..