/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Spørgsmål vedr. garanti etc. for varer køb~
Fra : dk_sz


Dato : 02-03-03 15:41

Fx kan man læse her (og det er ikke usædvanligt at se):

"Private kunder har 14 dages fortrydelsesret hvis varen er købt via
postordre: "
Ovenstående er taget fra:
"http://www.midtdata.dk/asp/bestil/infocenter/retuterevarer.asp"

Hvis man som firma køber hardware over nettet (enten dankort eller
post-ordre)
og det firmaet sender er fx åbenlyst defekt - skal de så ikke have en eller
anden form for
returret/reparere/bytte/penge-tilbage/eller-hvad-nu garanti?

mvh
Thomas



 
 
dk_sz (02-03-2003)
Kommentar
Fra : dk_sz


Dato : 02-03-03 15:47

> og det firmaet sender er fx åbenlyst defekt - skal de så ikke have en
eller
> anden form for

Og bør den ikke stå på websiden hvis det er derigennem man bestiller?

mvh
/Thomas



dk_sz (02-03-2003)
Kommentar
Fra : dk_sz


Dato : 02-03-03 15:55

> Og bør den ikke stå på websiden hvis det er derigennem man bestiller?

Sorry, fandt den her: http://midtdata.dk/levbetingelser.html
Det er typisk. Jeg havde ledt en del på siden før jeg postede her.
Så poster jeg, og kort tid efter finder jeg selv svaret.

mvh
Thomas



Morten Fruergaard (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-03-03 15:49

"dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e6217a0$0$52110$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Fx kan man læse her (og det er ikke usædvanligt at se):
>
> "Private kunder har 14 dages fortrydelsesret hvis varen er købt via
> postordre: "
> Ovenstående er taget fra:
> "http://www.midtdata.dk/asp/bestil/infocenter/retuterevarer.asp"

Jeg har lige et tillægsspørgsmål:
Hvis man handler B2B gælder de 14 dages fortrydelsesret så ikke?

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk
http://SyverRace.dk - nu med nyt og bedre forum
http://cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.




Kristian Storgaard (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 02-03-03 16:05

On 02.03.2003 15:49, in article b3t626$1q3$1@sunsite.dk, "Morten Fruergaard"
<mitfornavn@mitefternavn.com> wrote:

> Jeg har lige et tillægsspørgsmål:
> Hvis man handler B2B gælder de 14 dages fortrydelsesret så ikke?

Nej. Det er kun i forbrugerkøb.

/kristian


Kristian Storgaard (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 02-03-03 16:03

On 02.03.2003 15:40, in article
3e6217a0$0$52110$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "dk_sz" <dk_sz@hotmail.com>
wrote:

> Hvis man som firma køber hardware over nettet (enten dankort eller
> post-ordre)
> og det firmaet sender er fx åbenlyst defekt - skal de så ikke have en eller
> anden form for
> returret/reparere/bytte/penge-tilbage/eller-hvad-nu garanti?

Den returret du har i fjernsalg som forbruger er uafhængig af evt. mangler
ved salgsgenstanden. Den ret har du ikke (med mindre det er aftalt) når du
handler som erhvervsdrivende.

Hvis ikke der er angivet andet i jeres købsaftale, så gælder købelovens
regler om hhv. handels- og civilkøb, afhængig af i hvilken sammenhæng du
køber.

Hvis der er mangler ved salgsgenstanden kan du hæve købet, kræve omlevering
eller kræve afslag i prisen. Du kan kun hæve, hvis manglen er væsentlig. Du
kan ikke kræve omlevering, hvis købet angår en bestemt genstand
(specieskøb). Køber har i et vist omfang ret til at udbedre manglen.
Reglerne findes i købelovens § 42 og fremefter. Se www.retsinfo.dk

/kristian


Bertel Lund Hansen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-03-03 17:23

dk_sz skrev:

>Hvis man som firma køber hardware over nettet (enten dankort
>eller post-ordre) og det firmaet sender er fx åbenlyst defekt -
>skal de så ikke have en eller anden form for
>returret/reparere/bytte/penge-tilbage/eller-hvad-nu garanti?

Nej, ikke "skal". Firmaer må lave de indbyrdes aftaler som det
passer dem (sådan nogenlunde). De formodes at kunne tage vare på
sig selv.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

No-one (03-03-2003)
Kommentar
Fra : No-one


Dato : 03-03-03 09:49

Der er altid 30 dages fuld returret ved fjernsalg!


"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:6rb46v0p3i1fdsm79t8jv9f7mcj7qc0duf@news.stofanet.dk...
> dk_sz skrev:
>
> >Hvis man som firma køber hardware over nettet (enten dankort
> >eller post-ordre) og det firmaet sender er fx åbenlyst defekt -
> >skal de så ikke have en eller anden form for
> >returret/reparere/bytte/penge-tilbage/eller-hvad-nu garanti?
>
> Nej, ikke "skal". Firmaer må lave de indbyrdes aftaler som det
> passer dem (sådan nogenlunde). De formodes at kunne tage vare på
> sig selv.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Per Christoffersen (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 03-03-03 10:02


"No-one" <noone@nowhere.dk> wrote in message
news:3e6316cd$0$52189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Der er altid 30 dages fuld returret ved fjernsalg!

Nej, det er der ikke.
For forbrugere er der 14 dages fri returret (forbrugeraftaleloven), og for
virksomheder er der kun den returret, som er aftalt mellem de handlende ved
købet.

Nogle virksomheder der driver fjernsalg vil måske frivilligt give 30 dages
returret, men det kakn man altså ikke forvente. 'Ekstratiden' fra de 14 til
de 30 dage, er en service som firmaet selv bestemmer over, og de kan derfor
fastsætte skrappere regler end hvad der er dækning for iloven, - feks. at
varen ikke må være taget i brug, afprøvet el. lign.

/Per



jacob nielsen (04-03-2003)
Kommentar
Fra : jacob nielsen


Dato : 04-03-03 16:11

"No-one" <noone@nowhere.dk> wrote in message
news:3e6316cd$0$52189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Der er altid 30 dages fuld returret ved fjernsalg!

Det tror jeg ikke du skal regne med...

Mvh.
Jacob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste