On 02.03.2003 15:40, in article
3e6217a0$0$52110$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "dk_sz" <dk_sz@hotmail.com>
wrote:
> Hvis man som firma køber hardware over nettet (enten dankort eller
> post-ordre)
> og det firmaet sender er fx åbenlyst defekt - skal de så ikke have en eller
> anden form for
> returret/reparere/bytte/penge-tilbage/eller-hvad-nu garanti?
Den returret du har i fjernsalg som forbruger er uafhængig af evt. mangler
ved salgsgenstanden. Den ret har du ikke (med mindre det er aftalt) når du
handler som erhvervsdrivende.
Hvis ikke der er angivet andet i jeres købsaftale, så gælder købelovens
regler om hhv. handels- og civilkøb, afhængig af i hvilken sammenhæng du
køber.
Hvis der er mangler ved salgsgenstanden kan du hæve købet, kræve omlevering
eller kræve afslag i prisen. Du kan kun hæve, hvis manglen er væsentlig. Du
kan ikke kræve omlevering, hvis købet angår en bestemt genstand
(specieskøb). Køber har i et vist omfang ret til at udbedre manglen.
Reglerne findes i købelovens § 42 og fremefter. Se
www.retsinfo.dk
/kristian