Ændring af fuld forældremyndighed.
Fra : Sofie Hansen

Dato : 02-03-03 15:09

Hej

Jeg vil blive glad for hvis nogen kunne komme med nogen råd - eller
henvisninger til nogen domme som kunne have relation til nedenstående
situation.
Jeg kender til foreningen far, og har tænkt mig at ringe i deres telefontid
her i aften - men ville gerne have lidt flere informationer - og så meget
hjælp som man nu kan finde.

Sagen er den at min kærreste får et barn med et pige for 5 år siden i
Jylland. De beslutter umiddelbart efter fødslen at gå fra hinanden og hun
får derfor fuld forældremyndighed. Han flytter efter et halvt års tid til
Sjælland, og ser derfor ikke barnet særlig tit (en gang hver anden måned).
Et par måneder senere møder hun så en mand og flytter Sjælland og får et
barn med ham og bliver gift med ham.
Efter hun flytter til Sjælland bliver det aftalt at faderen ser sit barn - i
første omgang en dag hver fjortende dag - for at vænne ham til det, og
herefter er han hos faderen fra fredag til mandag hver anden weekend. Dette
har stået på i ca. 4 år nu
Der er ikke nogen problemer med at få aftalt weekender og moderen oplyser da
barnet er ca. 2 år at hun nægter at afgive noget forældremyndighed, og da
der ingen problemer er med aftalerne så gøres der ikke noget ved sagen.
Nu skal moderen så skilles fra den nye mand og har besluttet at flytte
tilbage til Jylland - så hun kommer nærmere familien. Hun siger at hun jo
har fuld forældremyndighed så faderen har ikke noget at sige til den
situation. Hun vil stadig leve op til den aftale med hver anden weekend. Men
umiddelbart kommer det jo til at volde en del problemer - i forhold til
hvordan tingene hidtil har virket.
Dels kommer det jo til at betyde mindre samværd - dels fordi det ikke
længere bliver muligt med besøg i løbet af ugen - og dels betyder
transporttiden at det vil tage en del af samværdet. Barnet skal jo i skole
til fredag eftermiddag og mandag morgen.

Men spørgsmålet er så om man evt. kan søge om delt forældremyndighed - fordi
vi jo gerne vil have indflydelse på barnets liv og frem for alt undgå
situationer som nu hvor hun ligger det frem som at vi intet har at sige for
hun har fuld forældremyndighed.

Moderens holdning er at børnene har det bedst ved at være hos hende - uanset
hvor.

Vi ved ikke hvad den nye mands holdning er - men det virker som om det
allerede er aftalt at han kommer og henter børnene hver anden weekend - og
så kan vi så hente "vores" barn hos ham. Så det virker som om han har
accepteret at hun flytter og at de ligesom har aftalt alt udenom os.

Hvad er sandsynligheden for at man kan få delt forældremyndighed - og kan
man på nogen måde få hende til ikke at flytte? Og kan den nye far evt.
"forhindre" hende i at flytter - for han får vel delt forældremyndighed.

Det skal måske nævnes at hun er "et kommunalt tilfælde" hvor kommunen har
sørget for bolig og job. Jeg ved ikke om det betyder noget.

Vi er meget fortvivlede - og håber på nogen kan hjælpe.

Sofie

Fra : Sofie Hansen

Dato : 02-03-03 15:28

> Jeg vil blive glad for hvis nogen kunne komme med nogen råd - eller
> henvisninger til nogen domme som kunne have relation til nedenstående
> situation.

Lige et tillægsspørgsmål:
Hvis de nu flytter og barnet skal med "skilsmissetoget" hver anden weekend
så kommer det til at betyde en ekstra udgift på 1000 kr om måneden. Er det
faderen alene som kommer til at skulle betale den udgift?

Sofie

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-03 16:01

Sofie Hansen skrev:

>Hvis de nu flytter og barnet skal med "skilsmissetoget" hver anden weekend
>så kommer det til at betyde en ekstra udgift på 1000 kr om måneden. Er det
>faderen alene som kommer til at skulle betale den udgift?

Det er et spørgsmål om hvad de aftaler indbyrdes. I værste fald
er svaret ja, for hvis moderen nægter at medvirke, har faderen
valget mellem ikke at se barnet eller betale.

Resten af dine spørgsmål kan jeg ikke hjælpe med.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 02-03-03 16:29

Sofie Hansen <sofie@ofir.dk> skrev i b3t4bf$29u9$1@news.cybercity.dk:

[klip]

> Er det faderen alene som kommer til at skulle betale den
> udgift?

Jep.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mari

Dato : 02-03-03 17:56

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/583.html

Du finder "lov om forældremyndighed" på http://www.retsinfo.dk
http://www.civildir.dk/regler/foraeldremyndighed.htm

http://www.lokk.dk/faktablade/foraeldremyndighed%20og%20samvaer.htm

> [...]
> barnet er ca. 2 år at hun nægter at afgive noget forældremyndighed, og da
> der ingen problemer er med aftalerne så gøres der ikke noget ved sagen.

Det er hendes suveræne ret at bosætte sig, hvor hun ønsker det.....
og faren kan nok få besvær med at overbevise en dommer om, at hendes
flytning
er mere belastende end hans egen i sin tid.

/Mari

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-03-03 23:34

On Sun, 2 Mar 2003 15:08:56 +0100, "Sofie Hansen" <sofie@ofir.dk>
wrote:

>Men spørgsmålet er så om man evt. kan søge om delt forældremyndighed
Kan altid søge hos modpartens statsamt.
Tildeles kun når der er enighed derom mellem begge parter.

>- fordi vi jo gerne vil have indflydelse på barnets liv og frem for alt undgå
>situationer som nu hvor hun ligger det frem som at vi intet har at sige for
>hun har fuld forældremyndighed.
Det skal i så fald være en fuld forældremyndighed der skal søges.

>Moderens holdning er at børnene har det bedst ved at være hos hende - uanset
>hvor.
Fint, så kan han nok glemme alt om delt forældremyndighed.

>Vi ved ikke hvad den nye mands holdning er - men det virker som om det
>allerede er aftalt at han kommer og henter børnene hver anden weekend - og
>så kan vi så hente "vores" barn hos ham.
Det er en ordning der kun kan frarådes at medvirke i. Evt konflikter
mellem "nye mand" og barnets moder vil ramme........., ja du kan selv
gætte.
Det er den der ikke har barnet "fastboende" der skal have alt besværet
(tid og kroner) med "hente/bringe".
Der afhentes på den faste bopæl, og der bringes dertil. Medmindre
parterne kan blive enige om andet.

>Så det virker som om han har accepteret at hun flytter og at de ligesom har aftalt alt udenom os.
Han har jo nok ikke megen indflydelse på om hun flytter, eller hvor
hun ønsker at flytte hen.
Den aftale de har lavet udenom jer, skal nok opfattes som et forslag
til en "praktisk udførlig aftale".

>Hvad er sandsynligheden for at man kan få delt forældremyndighed
Det får man hvis der er enighed derom mellem begge parter.
Delt forældremyndighed kan på ingen måde anbefales med mindre, man på
forhånd ved, at man kan enes om alt.

>- og kan man på nogen måde få hende til ikke at flytte?
Hvordan kan du bare få denne tanke ? Det er et frit land, vi kan bo
der hvor vi har lyst, stavnsbåndet er ophævet.

>Og kan den nye far evt."forhindre" hende i at flytter
Ingen kan forhindre hende i at flytte.

> - for han får vel delt forældremyndighed.
Det kommer an på hvad far/mor kan blive enigen om overfor statsamtet.
Hvis begge parter ønsker fælles/delt forældremyndighed, opnåes dette
som reglen. Ingen bliver pålagt forældremyndighed pr automatik.

>Det skal måske nævnes at hun er "et kommunalt tilfælde" hvor kommunen har
>sørget for bolig og job. Jeg ved ikke om det betyder noget.
Det betyder intet for jeres sag, glem dette som argument i sagen hvis
i vil tages seriøst af myndighederne. Fremhæv egne fortræffeligheder,
fremfor at fremhæve modpartens manglende.

>Vi er meget fortvivlede - og håber på nogen kan hjælpe.
Hjælp til, at i kan opnå hvad i måtte ønske, kan ikke gives.
Foreningen Far er et sted at få "luft" og lidt mere klarhed over
sagen, et andet sted er en advokat, men det koster. Statsamtet kan
også bruges. Prøv at starte med "Børneloven"/"lov om børns vilkår"
(Eller hvad den nu hedder) Den kan også være værd at læse igemmen et
par gange.

/Hans

Fra : Morten Phillipsen

Dato : 04-03-03 14:11

Hej Sofie

fordi vi jo gerne vil have indflydelse på barnets liv og frem for alt undgå
situationer som nu hvor hun ligger det frem som at vi intet har at sige for
hun har fuld forældremyndighed.<<

Fælles Forældremyndighed lader sig kun gøre hvis forældrene er enige herom.
Så her er der tale om en evt. overførsel jvf. § 13 i FML.

"forhindre" hende i at flytter - for han får vel delt forældremyndighed.<<

Den "nye far" kan - hvis han har FFM - nægte at acceptere flytningen på
"deres" barn...det medfører sandsynligvis retssag om ophør af den FFM.

Dit tillægsspørgsmål vedr. transport...

Udgangspunktet er at det er den samværsberettiget der afholder udgifterne i
forbindelse med transporten MEN der er i Svend Danielsen kommentarer til FML
anført at hvis bopælsforælderen besværliggør samværet - fx- ved at flytte
langt væk kan bopælsforældrene pålægges at deltage i transport udgifterne -
typisk er det at bringe barnet til nærmeste Tog/lufthavn e.lign.

Vær endvidere opmærksom på servicelovens § 83 der giver mulighed for tilskud
til samværsudgiftene....