Vandskade i mit hjem - Boligforening
Fra : Jens Jensen

Dato : 02-03-03 13:31

Opdagede her til morgen at min radiator var sprunget læk. Kontaktede straks
viceværten for at begrænse skaden.
Inden han kom havde jeg revet noget af mit gulvtæppe af (gulvtæppet var
MEGET vådt) for at kunne komme til at begrænse skaden, ved at lægge
avispapir UNDER gultæppet således dette kunne suge noget af vandet. Da jeg
afmontrede gulvtæppet ødelægger jeg dette rundt i hele kanten af tæppet
fordi dette er tapet fast rundt i kanterne. dette arbejde er udført af en
tæppemomtør og de klæber det fast i kanterne for at tæppet skal ligge fast.
Det er umuligt at undgå at ødelægge tæppet når det skal af, grundet de
tiltapede kanter. Jeg kontanterer også at min reol er våd i det ene hjørne i
en samling. Og jeg vil vædde på at træet giver sig nu når det begynder at
tørre.

Viceværten kommer så og lukker for radiatoren. Og efter hans mening er det
MIN indboforsikring der skal betale mit gulvtæppe og evt. reol.
Boligforeningen skal kun betale radiator og parketgulvet som er begyndt at
bule. Han mener ikke at jeg kan få min indboforsikring til at betale for mit
tæppe da jeg kunne lade være med at tape det i kanterne. Det der nøjagtig er
sket med tæppet er at det skridsikre gummi på bagsiden sidderr tilbage på
tapen efter at have rykket tæppet fra.

Så er spørgsmålet... er det min indboforsikring der skal betale skaden på
mit tæppe, når det er boligforeningens radiator der er sprunget læk?

Og kan man klandre mig for at tape tæppet fast i kanterne (og dermed
ødelægge det når det skal af), når det er en gulvmontør der har lagt det og
at det er almindeligt at tape tæppet fast på parketgulve således tæppet
ligger helt fast?.

/Jensen.....

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 02-03-03 13:35

"Jens Jensen" <jens1956@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /Jensen.....
>
> Ring til dit forsikringsselskab, de må vide det. En indboforsikring kan jo
variere fra selskab til selskab

MVH Rikke

Fra : Gevaldi

Dato : 02-03-03 13:46

Torup & Bachmann skrev:

> variere fra selskab til selskab

Var det virkelig nødvendig at medtage det
oprindelige indlæg for at skrive den linie.

Se mit link til citatteknik.

--
/Gevaldi
Indlæg som sendes via kandu.dk besvares ikke.

Fra : Overby Christiansen

Dato : 02-03-03 14:20

Goddag Jens Jensen....

Dit problem kan jeg godt løse for Dig da jeg hjælper i Esbjerg og omegns
lejerinfomation.
Der udover har jeg selv haft samme problem.

Du kan ganske rolig kontakte Din boligforening på mandag og bede Inspektøren
om at komme ud til Dig og se på skaderne og gøre ham opmærksom på at det
skal være lavet indenfor 3 dage i følge lejelovens §§11, 12 og 13 og hvis
det ikke er lavet indenfor de 3 dage som Du har givet boligforeningen til at
få skaderne lavet skal Du tage ind på boligkontoret og spørge dem om hvordan
det går med skaderne for nu vil Du ikke vente længere.

Boligforeningen skal dække de skader der er sket fra deres ting.

Du skal kun orringtere Din egen forsikring om skaden.

Vil boligforeningen ikke erstatte skaden er Du meget velkommen til at
kontakte mig på telefon 22861475 eller via telefax: 75181835

§11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i
den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan
kræve, og afhjælpe udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan
lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det
lejdes forsyning med lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved
fogdens bistand skaffe sig adgang til ejendommens installationer for at
afhjælpe mangelen..
Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en
mangel forringer det lejedes værdi for lejeren.

§12 Er det lejede mangelfuldt som nævnt i §11, og afhjælper udlejeren ikke
straks mangelen, eller kan det ikke afhjælpes inden for rimelig tid, kan
lejeren hæve lejeaftalen, hvis mangelen må anses for væsentlig eller
udlejeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Er mangelen afhjulpet, inden lejeren har hævet lejeaftalen, kan
lejeren ikke senere påberåbe sig mangelen som grund for ophævelse.

§13 Lejeren kan kræve erstatning, hvis det lejede ved aftalens indgåelse
savnede egenskaber, som må anses for tilsikrede, eller udlejeren har handlet
svigagtigt. Det samme gælder, hvis det lejede senere lider skade som følge
af udlejerens forsømmelse, eller der i øvrigt opstår hindringer eller
ulemper for lejerens brugsret som følge af forhold, som udljeren er
ansvarlig for.

Du kan også finde lejelovens regler på www.retsinfo.dk eller ved at kontakte
mig.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-03-03 15:00

"Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk> skrev :

>og gøre ham opmærksom på at det
>skal være lavet indenfor 3 dage i følge lejelovens §§11, 12 og 13

Fri fantasi fra din side af.......

Lejelovens §'fer di citerer nævner ikke nogen tid
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : alexbo

Dato : 02-03-03 15:18

"Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk> skrev

> Dit problem kan jeg godt løse for Dig da jeg hjælper i Esbjerg og omegns
> lejerinfomation.

Jeg ville tænke mig om to gange, inden jeg bad dig om hjælp på et
boligkontor.
Dine råd er både dyre og dårlige.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 02-03-03 16:14

Overby Christiansen <r-overby@esenet.dk> skrev i
3e620528$0$52163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[klip]

> Boligforeningen skal dække de skader der er sket fra deres ting.

Ja, men boligforeningen er vel ikke erstatningsansvarlig for Jensens
tingsskader?

[klip]

> [...]
> øvrigt opstår hindringer eller ulemper for lejerens brugsret som
> følge af forhold, som udljeren er ansvarlig for.

Har boligforeningen handlet culpøst, jf. § 13?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Hansson

Dato : 02-03-03 22:03

"Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Goddag Jens Jensen....
>
> Dit problem kan jeg godt løse for Dig da jeg hjælper i Esbjerg og omegns
> lejerinfomation.

Tak for oplysningen. Nu ved vi andre hvor vi ihvertfald ikke skal henvende
os i lignende sager!!

PH

Fra : Henning

Dato : 02-03-03 14:23

>Viceværten kommer så og lukker for radiatoren. Og efter hans mening er det
>MIN indboforsikring der skal betale mit gulvtæppe og evt. reol.

Vicecærten har ret - din indbo dækker dit indbo, men ikke underboens
og huset.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : alexbo

Dato : 02-03-03 15:05

"Jens Jensen" <jens1956@jubiipost.dk> skrev

> Så er spørgsmålet... er det min indboforsikring der skal betale skaden på
> mit tæppe, når det er boligforeningens radiator der er sprunget læk?

Jep,
det har kostet mange dyrt at mangle indboforsikring, det har været fremme
mange gange i forbindelse med tagbrande.

Folk stod uden noget tilbage, selv genhusning under reparationen er ens eget
problem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-03-03 15:09

Jeg mangler ingen Indboforsikring !! Men der er da ikke grund til at belaste
min, hvis skaden skal betales af foreningen..

/Jensen......

Fra : alexbo

Dato : 02-03-03 15:16

"Jens Jensen" <jens1956@jubiipost.dk> skrev

> Jeg mangler ingen Indboforsikring !!

Det er jeg klar over, men det skulle bare vise at det er den der skal i
brug.
Men min formulering kunne have været bedre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-03-03 15:31

Scripsit "Jens Jensen" <jens1956@jubiipost.dk>

> Jeg mangler ingen Indboforsikring !! Men der er da ikke grund til at belaste
> min, hvis skaden skal betales af foreningen..

Lad du trygt forsikringsselskabet om at slås med det. Ring til dem i
morgen og få at vide hvordan du skal forholde dig.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Mr K.

Dato : 02-03-03 15:55

> fremme
>
> Jeg mangler ingen Indboforsikring !! Men der er da ikke grund til at
belaste
> min, hvis skaden skal betales af foreningen..

Sådan fungerer forsikring ikke - du anmelder bare skaden til dit selskab og
oplyser omstændighederne. Så finder forsirkingsselskaberne selv ud af, hvem
der skal bære byrden. Du kan være fuldstændig ligeglad - i hvert fald så
længe regningen ikke ender hos dig selv.

Venlig hilsen
Knud