Udlevere grafikfiler
Fra : Incognito

Dato : 01-03-03 16:11

Jeg er indehaver af et mindre grafisk bureau hvor jeg hovedsageligt
beskæftiger mig med design og tryk af små tryksagsoplag.
Jeg har imidlertid en kunde som skal bruge nogle af de logoer, designs etc.
jeg har designet på timeløn.

Spørgsmålet er så: Har kunden ret til at få udleveret sine designs, logoer
etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive
rettighederne også?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-03 16:36

Incognito skrev:

>Spørgsmålet er så: Har kunden ret til at få udleveret sine designs, logoer
>etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive
>rettighederne også?

Det kommer an på hvad der er aftalt.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-03 21:12

In article <h448a.102681$Hl6.9678342@news010.worldonline.dk>, Incognito wrote:
> [...]
> etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive

Hvad siger jeres aftale ? Jeg arbejde på et tidspunkt hos et grafisk
hus med alt fra reklamedesign til tryk. Vi opbevarede alle udskrevne
film og lignende i mange år, og kunder ringede bare og fik genbrugt
gammelt materiale, og kunne også få det udleveret.

Såfremt de ville have filer i stedet for, så fik de dette mod
en normal timelønsydelse + medier.

Det materiale du har, har du designet det helt fra starten, eller
har du bare rentegnet etc (så er der nemlig IKKE tale om værkshøjde,
og dermed ingen ophavsret til dig).

Fra : Incognito

Dato : 01-03-03 23:44

Alt materialet er designet helt fra bunden. Billederne har kunde leveret.
Men alt fra logo til visitkort etc.

Fra : co

Dato : 01-03-03 23:39

"Incognito" <i_want@no_spam.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive

Normalt er kunden ikke berettiget til at få udleveret noget, som regel tages
der udgangspunkt
i gældende salgs- og leveringsbetingelser for den grafiske branche, hvor der
blandt andet står

§ 5.1 leverandørens skitser, lauout, rentegninger, tekstforslag o.l. uamset
med hvilke teknik de
er fremstillet, og uanset hvilke måde de opbevares, tilhøre leverandøren og
må ikke uden
leverandørens godkendelse overlades til tredjemand.

Du er altså ikke pligtigt til at udlevere noget, og såfremt du gør det er du
berettiget til at opkræve
honorar for det, og det gælder uanset du har påført filmomkostninger m.m. på
faktura.

Dog kan der være twist såfremt et firma har bedt dig om at designe et logo
( bomærke ) hvor der
skelnes til hvilken aftale der er indgået.

men du har som udgangspunkt altid ophavsret på hvad du har fremstillet.

mvh
Claus

Fra : No-one

Dato : 02-03-03 15:19

Gældende salgs- og leveringsbetingelser for den grafiske branche?
Hvor finder man dem henne - for som kunde skal man jo være bekendt med disse
betingelser?

Fra : co

Dato : 02-03-03 21:27

"No-one" <noone@nowhere.dk> skrev i en meddelelse
> Gældende salgs- og leveringsbetingelser for den grafiske branche?
> Hvor finder man dem henne - for som kunde skal man jo være bekendt med
disse
> betingelser?

Du kan finde dem her : http://www.werk.dk/pdf/salgs_.pdf

mvh