Er jeg kriminel ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-03 15:08

Jeg har i al hemmelighed opsat en såkaldt honeypot proxy server.
Den opfører sig som en proxy server der tillader at man forbinder sig
til mailservere ude i byen. Den sender de rigtige svar, og tager dermed
imod e-mails som jeg logger i en fil eller bortkaster.

Gør jeg noget ulovligt ? Jeg tænker på om jeg undrager folk post ?

Mit formål er alene at genere spammere, som uberettiget forsøger
at anvende andre folks ressourcer til at sende anonyme spam mails.

På serveren befinder der sig også en korrekt opsat mailserver, hvortil
man kan skrive hvis man vil i kontakt med mig

Hvilke straffelovsbestemmelser overtræder spammeren der forsøger
at bruge min leg-proxy-med-smtp-og-smid-mailen-væk ? Det skal huskes
at servicen ikke er annonceret, og er fundet ved portscanninger.

For at være venlig og undgå problemer, så melder min mailserver
sig sådan her:
220 server.name.is.invalid SMTP This is not a mail server

Emnet har været diskuteret i dk.admin.netmisbrug - hvor der er
en der mener at enhver lovligt kan bruge min honeypot, da den
findes på Internet. Men det ved vi her i gruppen ikke er sandt.

Fra : Martin Kofoed

Dato : 01-03-03 16:45

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> imod e-mails som jeg logger i en fil eller bortkaster.
> Gør jeg noget ulovligt ? Jeg tænker på om jeg undrager folk post ?

Jeg ved ikke, om det juridisk set er et problem, men som jeg ser det,
handler det jo om, at der er nogen, der forsøger at bruge dig som
distributør af tusindvis (måske millioner) af breve. Det er ikke noget, du
har bedt dem om, eller overhovedet behøver at være vidende om. Endnu mindre
modtager du nogen form for betaling for den "service", du yder. Derfor er
du også i din gode ret til at gøre med brevene, som du lyster. Det svarer
vel lidt til, at en distributør af reklamer læsser en lastbilfuld reklamer
af i din indkørsel, i håb om at du begynder at dele dem rundt i nabolaget.
Ville du gøre det? Næppe.

Jeg overvejer også selv at sætte en honeypot op. Hvis man kan hjælpe nogle
millioner spam-modtagere hver måned, så er det da givet godt ud. I dag
rejecter jeg bare alle forsøg på at lave mail relays.

--

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-03 16:50

Martin Kofoed skrev:

> [...]
>af i din indkørsel, i håb om at du begynder at dele dem rundt i nabolaget.

Det mener jeg er en god sammenligning (og de er sjældne).

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-03-03 16:52

Martin Kofoed <inzide@hot.mail.c.o.m> skrev:

> [...]
> distributør af reklamer læsser en lastbilfuld reklamer af i din
> indkørsel, i håb om at du begynder at dele dem rundt i nabolaget.

Forskellen er, at der er tale om adresserede breve og her er der
følgende straffelovsbestemmelse:

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

Emails er ifølge en dom fra Køge at opfatte som lukkede meddellelser.
Det er alm. uadresserede reklamer formentligt ikke.

Det er formentligt dette Pouls spørgsmål går på. (Jeg har ikke selv
noget bud på, hvorvidt Poul gør noget forkert eller ej)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 01-03-03 16:57

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> [...]
>
> 1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
> meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

For nu at forsætte parallelen:
Vil det sige at når jeg skal sende breve, kan jeg spare turen på posthuset.
Jeg kan bare smide dem i naboens postkasse, så har han pligt til at bringe
dem videre?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-03 17:49

Morten Bjergstrøm skrev:

>1) bryder eller unddrager nogen et brev ...

Jo, men det forudsætter at brevet (og mailen) er afleveret i en
'relevant kanal', jf. HKJ's bemærkning.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-03-03 19:32

On 01.03.2003 16:52, in article Xns9331AB9C816C0.miljokemi.dk@130.133.1.4,
> [...]

> 1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
> meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

Kernen i bestemmelsen ligger i ordet "uberettiget". Netop fordi de f....
spammere bruger Pouls server uberettiget, så er det vel ikke "uberettiget"
at han smider deres (ubrugelige l...-)mails ud.

/kristian

p.s.: Jeg ved ikke om ordvalget i mit svar antyder det - men jeg er træt af
spam!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-03 21:06

In article <BA86BB34.1778A%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>, Kristian Storgaard wrote:

> Kernen i bestemmelsen ligger i ordet "uberettiget". Netop fordi de f....
> spammere bruger Pouls server uberettiget, så er det vel ikke "uberettiget"
> at han smider deres (ubrugelige l...-)mails ud.

P.t. er 202.177.22.174 og 202.177.22.177 ved at levere spam.
De har nu de sidste godt 2 timer leveret mails til over 9000 brugere
(Over 900 mails and counting med flere modtagere på hver).

Alle disse mails er adresserede forsendelser. Og de har forskellige
subjects, næsten alle som en. Det ligner spam:

Subject: Priority: Nearly Free Software
Subject: Sub: Software Bargains Galore, Less Than Half Price
Subject: Best Deal: The Software You Want at Less Than Half Price
Subject: Project: Most Popular Software Less Than Wholesale
Subject: Sub: Wholesale Direct Software
Subject: Subj: Taxes Made Easy with $24.99 Quicken

Jeg har informeret KDD i Hong Kong som er den ISP der ejer
adresserne, og også til deres udbyder (Global Crossing), og bedt
dem om at sikre beviser, da jeg vil lave en politianmeldelse.

Samtidigt bad jeg Global Crossing om at revurdere om de ønsker kunder
som KDD.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-03-03 21:44

meddelelse
> --
> To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
> Writing to the above address will blacklist your mailserver.
> Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.

Hvad betyder det på dansk?

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-03 00:15

In article <b3r6id$l7$1@sunsite.dk>, Morten Fruergaard wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse
>
> Hvad betyder det på dansk?

Det betyder, at hvis du skriver nogle gange til ovenstående adresse,
så stryger din eller din udbyders server på en blackliste, som
man kan anvende til at afvise serveren når den vil aflevere mails.

Disse realtime blacklister fjerner ret mange spammails, og jeg
anvender flere af dem.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-03 11:19

> [...]

> så stryger din eller din udbyders server på en blackliste, som
> man kan anvende til at afvise serveren når den vil aflevere mails.

Dvs. hvis en bruger uforvarende kommer til at skrive til en sådan
adresse så er der en risko for, at internetudbyderes mailservere bliver
blacklistet. Hvad siger udbyderne til det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-03-03 11:29

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

>Dvs. hvis en bruger uforvarende kommer til at skrive til en sådan
>adresse så er der en risko for, at internetudbyderes mailservere bliver
>blacklistet. Hvad siger udbyderne til det?

At modtageren skal lade være med at bruge tumpede DNSBLs. Der
er ikke noget juridisk i vejen med dem; folk vælger jo via brug
af DNSBLs selv, om de vil modtage mails fra deres venner eller
ej.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-03 11:52

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> skrev:

> [...]
> er ikke noget juridisk i vejen med dem; folk vælger jo via brug
> af DNSBLs selv, om de vil modtage mails fra deres venner eller

Det er selvfølgelig rigtigt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-03 21:12

Kristian Storgaard skrev:

>Kernen i bestemmelsen ligger i ordet "uberettiget".

Husk at tilføje "med vilje". Det var uberettiget at jeg en
overgang fik al post adresseret til Hansen, Sundvej, uanset om
husnummeret passede (okay, lidt overdrevet), men alligevel havde
jeg pligt til at sørge for at det blev ekspederet videre.

>Netop fordi de f....spammere bruger Pouls server uberettiget, så
>er det vel ikke "uberettiget" at han smider deres (ubrugelige l...-)mails ud.

Enig.

--
Bertel

Fra : -ALU-

Dato : 02-03-03 18:12

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> men alligevel havde
> jeg pligt til at sørge for at det blev ekspederet videre.

D.v.s. hvis nu avisdrengen fylder 200 ens reklamer i min postkasse, og mine
naboer ingen får.. så skal jeg dele dem ud for ham?

-A-

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-03 18:19

"-ALU-" <@ .> skrev:

> D.v.s. hvis nu avisdrengen fylder 200 ens reklamer i min
> postkasse, og mine naboer ingen får.. så skal jeg dele dem ud for
> ham?

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-03 20:39

In article <b3te13$67u$1@dknews.tiscali.dk>, -ALU- wrote:

> [...]
>
> D.v.s. hvis nu avisdrengen fylder 200 ens reklamer i min postkasse, og mine
> naboer ingen får.. så skal jeg dele dem ud for ham?

Nej, det er adresseløse forsendelser. Hvis det derimod er
kuverter med navn og adresse, så må du ekspedere dem videre,
eksempelvis omdele eller smide i postkassen.