Bankdiskriminering
Fra : Anette

Dato : 01-03-03 10:05

Hej
Min kæreste og jeg bor sammen og er kommet i en temmelig håbløs situation.
Efter en skilsmisse er jeg desværre registreret i RKI og er der i 3 år
endnu.
Vil lige tilføje at min gæld er så stor at jeg ikke kan betale mig ud af den
før de 3 år. Og har søgt om gældsanering med afslag.

For et par dage siden henvendte min kæreste i sin bank Nordea via netbank
hvor han har været kunde i ca 8 år og aldrig lånt en krone af dem.
Han bad om at få oprettet et Visadankort.
Men blev skriftligt afvist med den begrundelse at jeg står i RKI.
Jeg ved at banker kan vælge sine kunder.
Men er det egentlig lovlig at give denne begrundelse?
Kan vi gøre noget ved dette?
Ikke nok med at jeg ikke kan låne eller leje noget.
Men jeg kunne jo egentlig have svært ved at finde en kæreste også.
Jeg er da så heldig at min kæreste er ret glad for mig.
Men tanker om at flytte fra hinanden har gentagne gange strejfet os begge.
Hvad skal vi gøre?

Fra : Kim Jespersen

Dato : 01-03-03 12:51

Hej Anette

I er havnet i en temmelig kedelig situation, da der desværre ikke er
noget der forhindrer en bank i at vælge ikke at godkende en
kreditfacilitet til en kunde.
Nu er det sådan at man som regel ansøger sammen med sin samboende
partner, men det er rigtigt at ansøgning om et visadankort til ham,
burde ikke være påvirket af din økonomiske situation, hvis i har adskilt
bankkonti. Men det er altid en banks rettighed ikke at oprette en
kreditfacilitet, da dette kan forventes at påvirke tab på debitorer og
virksomhedens øvrige solvenskriterier.
Det er nemlig sådan at banker skal, ligesom andre virksomheder kalkulere
med forventninger og da deres forventninger i jeres tilfælde
tilsyneladende er ret risikofyldte, så undlader de at stille bankens
ressourcer til jeres rådighed.
Det virker lidt grotesk at en enkelt lille familie kan påvirke så meget,
men det indgår altid som en post i banken.
Nu kan en bank selvfølgelig heller ikke kan forhindre jer i at søge en
anden bank.
Så jeg vil foreslå jer at kigge på de lidt mindre banker, hvor man
faktisk er interesserede i at tjene penge og hvor jeg vil forvente i
muligvis kunne have en større chance for at oprette en kreditfacilitet
som visadankort.
Jeg ved godt at din kæreste har haft banken i 8 år og der kan ligge
noget loyalitet i det, men banken tilgodeser tilsyneladende ikke hans
ancienitet og tidligere bankforretninger som værende risikodæmpende.
Det kan godt være i kommer til at betale 1-2 % mere end en ikke-risiko
betonet kontrakt, selv i en mindre bank, men i det mindste kunne i få
jeres visadankort.
Grunden til at jeg anbefaler en mindre bank er ikke, at de ikke skal
kalkulere med det samme som en større bank, for det skal de, men
undersøgelser har vist at nærhedspricippet eksisterer i større grad hos
mindre banker, der faktisk gør noget ud af, at gøre deres kunder til
mere end tal. Undskyld til de større banker, jeg ved godt i prøver, men
sådan er det nu en gang.
Så hvis i nu sammen leder efter en god, mindre og billig bank i jeres
område, ligger alt på bordet første gang (ulykkelig situation lige nu,
forbedret situation om 3 år) og forklarer dem at i faktisk er økonomisk
fornuftige mennesker, med en normalt sund økonomi og viljen til at
forbedre den, så tror jeg ikke at i vil få svært ved at finde en
fornuftig bank. Stadig vil jeg forvente at de selvfølgelig vil
kompenseres for den umiddelbare risiko der er.

Nu er i i en ulykkelig situation og for ikke at gøre den værre, så er
godt råd. Opret aldrig en konto udenfor jeres bank, hos de "billige"
finansieringsselskaber. Jeg har set familier gå fra ulykkelig
situationer til uoverskuelige økonomiske situationer.

mvh
Kim

PS! Nej jeg er stadig ikke bankansat :)

Fra : alexbo

Dato : 01-03-03 13:14

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev

> da der desværre ikke er noget der forhindrer en bank i at vælge ikke at
godkende en
> kreditfacilitet til en kunde.

Hvorfor desværre?

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 01-03-03 13:22

Hej Alex

> Hvorfor desværre?

"Desværre" fordi jeg gerne ville have givet Anette en paragraf der påbød
banken at oprette den pågældende kreditfacilitet.

mvh
Kim

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-03-03 13:27

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "Desværre" fordi jeg gerne ville have givet Anette en paragraf der påbød
> banken at oprette den pågældende kreditfacilitet.

Hvorfor yder du ikke selv Anette en kredit/et lån eller kautionerer for
samme...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kim Jespersen

Dato : 01-03-03 13:34

> Hvorfor yder du ikke selv Anette en kredit/et lån eller kautionerer for
> samme...?

For det første, hvorfor i alverden skulle jeg det?
For det andet, hvad har det med noget som helst i tråden at gøre?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-03-03 13:38

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> For det første, hvorfor i alverden skulle jeg det?

Nej vel ... og løbe en risiko....

> For det andet, hvad har det med noget som helst i tråden at gøre?

For at få dig til at forstå at *ingen* smider gode penge efter dårlige.

Jeg kan kun tilskrive dit tidligere "desværre" som manglende
indsigt/erfaring i "låneverdenen".

Fra : Kim Jespersen

Dato : 01-03-03 13:40

> For at få dig til at forstå at *ingen* smider gode penge efter dårlige.

Ok det her er nok det sjoveste indlæg jeg har set nogensinde. Mit
"desværre" var rettet til Anette og ikke om låneverdenen.
Prøv evt. at læse mit indlæg før du svarer

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-03-03 13:45

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ok det her er nok det sjoveste indlæg jeg har set nogensinde. Mit
> "desværre" var rettet til Anette og ikke om låneverdenen.

Det frem aldeles ikke klart.

Jeg og andre læser det som der *burde* være en paragraf, der *påbyder*
pengeinstitutter at oprette et *kreditkort* til dårlige betalere.

> Prøv evt. at læse mit indlæg før du svarer

Det har jeg gjort flere gange.

Prøv du heller at skrive lidt mere præcist.

Fra : alexbo

Dato : 01-03-03 13:28

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev

> "Desværre" fordi jeg gerne ville have givet Anette en paragraf der påbød
> banken at oprette den pågældende kreditfacilitet.

Aha, en sådan paragraf ville kunne skræmme livet af enhver bankdirektør.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-03-03 13:32

KLIP

> Aha, en sådan paragraf ville kunne skræmme livet af enhver bankdirektør.

En sådan paragraf ville være *helt* ude i hampen.

Enhver bank vil der i mod gerne oprette et hævekort.

Fra : Anette

Dato : 02-03-03 11:12

Hej Kim

Jeg siger tusind tak for svaret.
Det du skriver kunne jeg bruge til noget.

Med venlig hilsen Anette

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev
i en meddelelse news:3e60a7e4$0$145$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...