må man filme en forbrydelse ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 28-02-03 18:45

for ikke så læneg siden var der en frisk ung man der smadered bus
skuret uden for mit vindu - jeg tænkte lidt på at tage mit video
kamera og forevige begivenheden og aflevere den til poltiet ....
men må man det ??
Mv
Bo M Mogensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-02-03 20:01

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> skuret uden for mit vindu - jeg tænkte lidt på at tage mit video
> kamera og forevige begivenheden og aflevere den til poltiet ....

Ja selvfølgelig må man det. Offentligt område.

Og selvom det ikke var offentligt område, ville jeg anbefale at du gør
det næste gang.

Hvorfor tror du at man ikke må.????

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 28-02-03 23:58

Jørgen Rasmussen wrote:

> Ja selvfølgelig må man det. Offentligt område.

ok jamen jeg troede konflikten lå i at man filmede fra privat bo pæl til
offentlig gade ( ? ) se længer nede

> Og selvom det ikke var offentligt område, ville jeg anbefale at du gør
> det næste gang.

ja jeg vil jo nok lige hoppe ned igenem gåren også tage det fra gård
åbningen af - det er jo lidt noget trist noget hvis det bliver brugt som
ebvis materiale om man kan se hvor det er filmet fra - der bor jo nogen
pysopater af første klasse herude - vi har en nazi borg lige om hjørnet
fyldt med skinheads og de er ret aktive med at opsøge folk med trusler -
sååå der gik en del tanker igenem mit hoved imens han smadrede det her ht
skur .

> Hvorfor tror du at man ikke må.????

jamen det er fordi jeg er ved at sætte noget overvågnings kamera op igenem
min dør spion - men det er inferno og finde du af hvor meget og hvor lang
man må filme - ja jeg ringede til poltiet og spurgte - det viste de sgu ikke
:) jeg sagde de ku måske være intereseret i at følge med da min sidebo er
narkoman og har et straffe register der går tilbage til 1974.... Nå men det
er ved siden af sagen - jeg har prøvet at få det afklaret i denne gruppe før
og fik også en link men den var ikke specilt præcis med hvor langt man måtte
hae overvågnings udstyr til at række - man skal selvfølige skilte med.

Mv
Bo M Mogensen

Fra : David T. Metz

Dato : 01-03-03 13:00

Bo M Mogensen skriblede:

> ok jamen jeg troede konflikten lå i at man filmede fra privat bo pæl
> til offentlig gade ( ? ) se længer nede

Det er to vidt forskellige ting at etablere permanent overvågning hhv. at
tage et kamera i hånden og filme. Det første kan være ulovligt, men ikke
det sidste - hvis man filmer offentligt område.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 01-03-03 15:53

On Sat, 1 Mar 2003 13:00:11 +0100, "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk>
wrote:

> [...]
>tage et kamera i hånden og filme. Det første kan være ulovligt, men ikke
>det sidste - hvis man filmer offentligt område.

Ok -
David du pljer at vide det meste om det meste HVOR langt må jeg dægge
fra min dør spion med mit web cam ?

Mv
Bo M Mogensen

Fra : David T. Metz

Dato : 01-03-03 18:23

Bo M Mogensen skriblede:
> [...]
> wrote:
> Ok -
> David du pljer at vide det meste om det meste HVOR langt må jeg dægge

Det aner jeg (heller) ikke. Beklager.

Fra : Overby Christiansen

Dato : 01-03-03 21:41

Hej Bo..

Nej Selvfølgelig må Du ikke filme en forbrydelse for Du må ikke filme på
offentlige gader og stræder.
Skulle Du komme til at gøre det kan Du være udsat for at Du bliver anmeldt
efter straffeloven som kan
give på til 3 års fængsel for jeg har selv prøvet dette.

Du kan se meget mere inde på www.retsinfo.dk

Venlig hilsen

Robert Overby

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-03 21:44

Scripsit "Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk>

> Nej Selvfølgelig må Du ikke filme en forbrydelse for Du må ikke filme på
> offentlige gader og stræder.

Pladder. Det er der ikke noget generelt forbud mod.

> Skulle Du komme til at gøre det kan Du være udsat for at Du bliver anmeldt
> efter straffeloven som kan give på til 3 års fængsel

Hvilken paragraf?

> for jeg har selv prøvet dette.

Det tvivler jeg på.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 01-03-03 23:38

On Sat, 1 Mar 2003 21:41:14 +0100, "Overby Christiansen"
<r-overby@esenet.dk> wrote:

> [...]
>efter straffeloven som kan
>give på til 3 års fængsel for jeg har selv prøvet dette.

jow som anden skribent har svaret det må man godt
problemet er bare forskellen i mellem at tage spontant billeder af en
begivenhed også have noget systematisk overvågningsværk sat op
det sidste er det MEGET svært at finde nogen retningslinjer for hvor
langt hvor længe og hvor meget - det sidste lidt åndsvagt pt har vi
staladser sat op af facenden bingo der har været 20 indbrud på på 100
lejligheder på en uge - hvor det jo ville have været genilat at have
en total dægning med inferørdt optager udstyr -
men så igen er jeg da sikker på at PET bruger det de steder hvor der
er aktiviteter der har derres interesse som f.eks v marie kirken på
istedegade....

>Du kan se meget mere inde på www.retsinfo.dk

jeg ved ikke om du har tænkt på et bestem sted :) ? der er jo en del
info
på den side

Mv
Bo M Mogensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-03-03 15:07

Bo M Mogensen wrote:

> jow som anden skribent har svaret det må man godt

Hvis det er min kommentar du henviser til ovenfor: Jeg er ikke uddannet
indenfor juraen.
Jeg bruger kun min "sunde fornuft".

Jeg tror ikke på at du vil få problemer med loven hvis du fotograferer
ulovligheder.
Hvis du gør, er der noget galt med loven.

Jo, jeg kender til diskussionen om konstant overvågning af gader og andre
offentlige områder.

Grundlæggende ville jeg helst være fri.
Men med det samfund vi er på vej til at få, bla. med forældres ringe evner til
opdragelse af deres unger, vil jeg til enhver tid stemme for at lovliggøre det.

Diskussionen er knap startet. Den bliver langt værre de kommende år.

Hvis du holder dig indenfor lovens grænser, kan du forhåbentlig ikke komme i
problemer med at blive optaget på TV.

Ihvertfald vil der altid være optagelsen som bevis. Så uenighed kan diskuteres
derfra.

--
Mvh. Jørgen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-03-03 19:43

On Sun, 02 Mar 2003 15:06:47 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Hvis det er min kommentar du henviser til ovenfor: Jeg er ikke uddannet
>indenfor juraen.
>Jeg bruger kun min "sunde fornuft".

Nå jamen sund forunuft og lovgivning hænger nu ikke altid sammen :)

>Jeg tror ikke på at du vil få problemer med loven hvis du fotograferer
>ulovligheder.
>Hvis du gør, er der noget galt med loven.

helt afgjort ....

> [...]
>opdragelse af deres unger, vil jeg til enhver tid stemme for at lovliggøre det.

jeg har heller ikke noget problem med det - selvfølig skal det kun
kunne bruges i sagder der drejer sig om kriminelle handlinger .... men
ja jeg har fået nogen på hovedet et par gange det er så hvad der sker
når man går i byen - men jeg er så en gang reelt blevet overfaldet
hvor jeg ku ha mistet synet på det ene øje - der var ikke beviser nok
havde man ku fundet noget materiale med fra web cam jamen så var
vedkomne da helt sikkert bloevet straffet + rocker kriminalitet hvor
der er mange vidner der frygter for reprisalier jamen med
overvågninger - der behøves de jo ikke at vidne !

>Diskussionen er knap startet. Den bliver langt værre de kommende år.
>
>Hvis du holder dig indenfor lovens grænser, kan du forhåbentlig ikke komme i
>problemer med at blive optaget på TV.

nej hvorfor skulle man det ?

>Ihvertfald vil der altid være optagelsen som bevis. Så uenighed kan diskuteres
>derfra.

ja der var jo de her amerkikankse betjente der bankede en sort mand
sønder og sammen og de blev vist frikendt p.gr af de ting MAN ikke ku
se på filmen .... men der hvor de tæskede løs på manden ja det var
åbenbart hvad der ku ske :)

Hmm ... jeg tror det begynder at nærme sig en livssyns debat ?

Mv
Bo M Mogensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-03 11:22

"Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk> skrev:

> Nej Selvfølgelig må Du ikke filme en forbrydelse for Du må ikke
> filme på offentlige gader og stræder.

Dvs. jeg snarest bør benytte mig af chancen til at aflevere mit
fotografiapparat på nærmeste politistation?

> Skulle Du komme til at gøre det kan Du være udsat for at Du bliver
> anmeldt efter straffeloven som kan
> give på til 3 års fængsel for jeg har selv prøvet dette.

Hvilken §?

--
Morten http://miljokemi.dk