/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Vedr.: Politianmeldelse ved at sende en re~
Fra : Overby Christiansen


Dato : 27-02-03 21:59

Goddag..!

Er der en som kan hjælpe mig??

Jeg kører et selvstændigt firma og udenfor min normale kontortid ringer
telefonen og min telefonsvare går i gang og siger at jeg ikke er på kontoret
for øjeblikket da kontoret er lukket men man kontakte mig på kontoret
indenfor mine normale telefontider som er "Så bliver tiderne nævnt" og så
bliver tiderne nævnt og man får afhvide at hvis det er vigtigt så kan man
kontakte mig på firmaets mobiltelefon hvor man vil blive takseret for et
service opkald plus timeløn plus moms og kunden ringer til min mobil og jeg
hjælper kunden med et problem vedr. opsætning af e-mails på sin computer og
et par timer ringer hun igen og samme problem og dagen efter ringer hun to
gange og får hjælp til at lægge spil ind på sin computer og så syns jeg ikke
at jeg vil arbejde gratis og jeg fremsender hende en regning for de timer
jeg har givet hende den service hun ønskede

Beløbet for 4 timer udenfor arbejdstiden lød på 3500,- exkl moms.

Regningen var opgjort således.

Hovedstol: 3500
Moms: 900
I alt: 4400

Men nu har hun politianmeldt anmeldt mig og mit firma for bedrageri og nu
har jeg så været til afhøring ved politiet her i Esbjerg.

Så nu lyder mit spørgsmål på om jeg ikke har ret til at sende en regning for
noget arbejde som jeg har udført udenfor min normale arbejdstid for den tid
jeg har lavede noget arbejde kunne jeg jo ikke være sammen med min familie
og der er jo ingen firmaer eller privat personer der vil arbejde gratis.

Håber I kan hjælpe

Overby Christiansen





 
 
Henrik Stidsen (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 27-02-03 23:12

"Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk> wrote in
news:3e5e7c0b$0$52145$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Men nu har hun politianmeldt anmeldt mig og mit firma for
> bedrageri og nu har jeg s† v‘ret til afh›ring ved politiet her i
> Esbjerg.
>
> S† nu lyder mit sp›rgsm†l p† om jeg ikke har ret til at sende en
> regning for noget arbejde som jeg har udf›rt udenfor min normale
> arbejdstid for den tid jeg har lavede noget arbejde kunne jeg jo
> ikke v‘re sammen med min familie og der er jo ingen firmaer
> eller privat personer der vil arbejde gratis.

Hvis kunden var klar over at der ville blive takseret timeløn for
ydelsen vil jeg mene du har en god sag. Hvis vedkommende har hørt din
"tale" på telefonsvareren er der vist ingen undskyldning.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/
http://hs235.dk/billeder :=)

Jon Bendtsen (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 27-02-03 23:42

In article <Xns932FEBCFBE73DHS235DK@130.225.247.90>, Henrik Stidsen wrote:

[klip]


> Hvis kunden var klar over at der ville blive takseret timeløn for
> ydelsen vil jeg mene du har en god sag. Hvis vedkommende har hørt din
> "tale" på telefonsvareren er der vist ingen undskyldning.

Jeg forestiller mig dette:
kunden ringer og hører beskeden: "... hvis det er meget vigtigt ring mobil 21394893
(her ligger kunden på og ringer til mobilen, hvorimod tlf. svaren forsætter "bemærk
du faktureres for mobil support kroner ... pr time ...)

Hvad så ?




JonB

Mikael Nørrelund And~ (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 27-02-03 23:49

Jon Bendtsen wrote:
> Jeg forestiller mig dette:
> kunden ringer og hører beskeden: "... hvis det er meget
> vigtigt ring mobil 21394893 (her ligger kunden på og
> ringer til mobilen, hvorimod tlf. svaren forsætter "bemærk
> du faktureres for mobil support kroner... pr time ...)
>
> Hvad så ?

God pointe, nummeret burde først oplæses til sidst,
så er man sikker på kunen hører det hele - evt. kan
der henvises til nummeret i starten af beskeden.

Undskyld for dette ikke juridiske indslag, men jeg følger
denne interessante tråd ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.


Henrik Stidsen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 28-02-03 15:10

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote in
news:slrnb5t51n.o24.bendtsen@brok.diku.dk

> Jeg forestiller mig dette:
> kunden ringer og hører beskeden: "... hvis det er meget vigtigt
> ring mobil 21394893 (her ligger kunden på og ringer til mobilen,
> hvorimod tlf. svaren forsætter "bemærk du faktureres for mobil
> support kroner ... pr time ...)
>
> Hvad så ?

Det kunne jeg forestille mig ville være det samme som hvis prisen for
adgang til <indsæt selv forlystelse> først står i bunden af den tekst
der forklarer hvad der findes inden for porten.

Gæsten læser kun til punktet "fri bar" der står i den øverste del af
teksten.

Det er vel sådan set kundens problem at de ikke opdager at der skal
betales ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/
http://hs235.dk/billeder :=)

Ryan Hansen [2600] (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Ryan Hansen [2600]


Dato : 28-02-03 03:16

Overby Christiansen wrote:

> Beløbet for 4 timer udenfor arbejdstiden lød på 3500,- exkl moms.
> I alt: 4400
>
> Men nu har hun politianmeldt anmeldt mig og mit firma for bedrageri
> og nu har jeg så været til afhøring ved politiet her i Esbjerg.

Alene beløbet på 4400kr. for 4 timers hjælp med opsætning af e-mail samt
hjælp til installering af lidt spil, viser jo næsten at hun ikke har hørt at
du tager 1100kr. i timen for den type hjælp og du har nok ikke oplyst om
denne horrible pris da hun ringede til dig første gang.

Og i mine ører lyder det lidt som forsøg på bondefangeri- der er jo ikke
nogen (private) der ved sine fulde fem vil give 1100kr, i timen for den
slags...



Bjørn Jørvad (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 28-02-03 03:32


"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> skrev i en meddelelse
news:b3mgpf$1pge$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Og i mine ører lyder det lidt som forsøg på bondefangeri- der er jo ikke
> nogen (private) der ved sine fulde fem vil give 1100kr, i timen for den
> slags...

Sagt på en anden måde... hvad vil private betale for PC-support..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Per Christoffersen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-02-03 09:39


"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote
in message news:3e5ec9fc$0$123$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> skrev i en meddelelse
> news:b3mgpf$1pge$1@news.cybercity.dk...
>
> KLIP
>
> > Og i mine ører lyder det lidt som forsøg på bondefangeri- der er jo ikke
> > nogen (private) der ved sine fulde fem vil give 1100kr, i timen for den
> > slags...
>
> Sagt på en anden måde... hvad vil private betale for PC-support..?

En kop kaffe eller en øl, mens der arbejdes.
Det er ihvertfald den grundtakst jeg arbejder ud fra.

/Per



Thore Sorensen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 28-02-03 13:57

On Fri, 28 Feb 2003 09:38:34 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> wrote:

>> Sagt på en anden måde... hvad vil private betale for PC-support..?
>
>En kop kaffe eller en øl, mens der arbejdes.
>Det er ihvertfald den grundtakst jeg arbejder ud fra.
>
>/Per
>
Nå, så du underbyder markedet?..:)

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Per Christoffersen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-02-03 14:04


"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message
news:23nu5vkgihqp5hmekh3055uao7d7hjqlqb@4ax.com...
> On Fri, 28 Feb 2003 09:38:34 +0100, "Per Christoffersen"
> <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> wrote:
>
> >> Sagt på en anden måde... hvad vil private betale for PC-support..?
> >
> >En kop kaffe eller en øl, mens der arbejdes.
> >Det er ihvertfald den grundtakst jeg arbejder ud fra.
> >
> >/Per
> >
> Nå, så du underbyder markedet?..:)

Jeg angiver altså min normale pris som køber.
Ved særligt alvorlige problemer, eller feks. en hel reinstallation beregnes
antal øl efter medgået tid

/Per



Bjørn Jørvad (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 28-02-03 17:55


"Per Christoffersen" <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3e5f1fa0$0$4222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

> En kop kaffe eller en øl, mens der arbejdes.

Det kan accepteres fra familie og gode venner.

> Det er ihvertfald den grundtakst jeg arbejder ud fra.

Den grundtakst kan man ikke drive virksomhed på og da slet ikke, når der er
tale om overarbejde.

Jeg rører af samme grund principielt ikke ved private kunder.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Arne Feldborg (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 28-02-03 10:00

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk>
skrev Fri, 28 Feb 2003 03:32:20 +0100

>> Og i mine ører lyder det lidt som forsøg på bondefangeri- der er jo ikke
>> nogen (private) der ved sine fulde fem vil give 1100kr, i timen for den
>> slags...
>
>Sagt på en anden måde... hvad vil private betale for PC-support..?
>
Det ved du jo ligeså godt som alle vi andre - så lidt som muligt.

Og normalvis er det noget med en bakke Sorte Ceres eller lign. Og det er
jo også helt fint for en vennetjeste.

Men det ændrer jo ikke det faktum, at der faktisk er nogen der lever af
at hjælpe private med deres edb-problemer. Og det er jo en helt legal
forretning.

Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over hvad
betingelserne i det givne tilfælde var.?


--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Jon Bendtsen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 28-02-03 10:09

In article <cr8u5vkf166r5niuf4o9ksb52c68rif2bh@news2.tele.dk>, Arne Feldborg wrote:

[klip]


> Men det ændrer jo ikke det faktum, at der faktisk er nogen der lever af
> at hjælpe private med deres edb-problemer. Og det er jo en helt legal
> forretning.
>
> Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over hvad
> betingelserne i det givne tilfælde var.?

Er det nødvendigt at kunden vidste det i forvejen ? Kunden kunne
jo bare have spurgt da hun ringede på mobilen. Når man ringer til
et firma så må man forvente at man bliver faktureret, og hvis man
ikke på forhånd spørger hvor meget det bliver så må man jo betale
ved kasse 1.




JonB

Arne Feldborg (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 28-02-03 10:39

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev Fri, 28 Feb 2003 09:09:02 +0000
(UTC)

>> Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over hvad
>> betingelserne i det givne tilfælde var.?
>
>Er det nødvendigt at kunden vidste det i forvejen ? Kunden kunne
>jo bare have spurgt da hun ringede på mobilen. Når man ringer til
>et firma så må man forvente at man bliver faktureret, og hvis man
>ikke på forhånd spørger hvor meget det bliver så må man jo betale
>ved kasse 1.
>
I princippet, ja.

Men 4 x 875.00 Kr. for fire telefonsamtaler er måske lige i overkanten
af hvad den almindelige kunde ville forvente.?



--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Snip (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Snip


Dato : 28-02-03 10:47



Arne Feldborg wrote:

> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev Fri, 28 Feb 2003 09:09:02 +0000
> (UTC)
>
>
>>>Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over hvad
>>>betingelserne i det givne tilfælde var.?
>>>
>>Er det nødvendigt at kunden vidste det i forvejen ? Kunden kunne
>>jo bare have spurgt da hun ringede på mobilen. Når man ringer til
>>et firma så må man forvente at man bliver faktureret, og hvis man
>>ikke på forhånd spørger hvor meget det bliver så må man jo betale
>>ved kasse 1.
>>
>>
> I princippet, ja.
>
> Men 4 x 875.00 Kr. for fire telefonsamtaler er måske lige i overkanten
> af hvad den almindelige kunde ville forvente.?
>
Tja, teknikerne i det firma jeg arbejder for tager 1500,- i startgebyr + 1500,- pr påbegyndt time for kunder uden serviceaftale. Og det er uden moms....


Bjørn Jørvad (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-03-03 02:49


"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:ubbu5v02n81a2tj7obrqbugcf705d0d0k3@news2.tele.dk...

KLIP

> Men 4 x 875.00 Kr. for fire telefonsamtaler er måske lige i overkanten
> af hvad den almindelige kunde ville forvente.?

Jeg kan godt se din pointe.

Hvad siger du så til følgende rykkergebyrer samt strafrente:

Ved udeblivende betaling, opkræves et rykkergebyr på
1. Rykker kr.: 250,-
2. Rykker kr. 500,-
3. Rykker kr. 750
samt 8,5% i rente pr. påbegyndt måned.
Dog afregnes opstart kontant, straks efter bestilling.

Det har jeg kun set ifbm. det Offentlige...


--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Arne Feldborg (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 02-03-03 00:23

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk>
skrev Sat, 1 Mar 2003 02:49:15 +0100

>> Men 4 x 875.00 Kr. for fire telefonsamtaler er måske lige i overkanten
>> af hvad den almindelige kunde ville forvente.?
>
>Jeg kan godt se din pointe.
>
>Hvad siger du så til følgende rykkergebyrer samt strafrente:
>
Direkte adspurgt vil jeg sige det er urimeligt højt.

Jeg mener der er (næsten) faste grænser for størrelsen af rykkergebyrer.
Og en rente på 8.5% pr. påbegyndt måned ligger jo et godt stykke over de
100% pro anno - hvis det skal tages for pålydende.

Hvorvidt det overhovedet er lovligt vil jeg lade andre om at svare på,
men personligt finder jeg det ihvertfald ikke rimeligt. Men det er dog
en for for en aftale som folk kan forholde sig til inden de begynder et
kundeforhold - modsat fru Jensen her, der tydeligvis ikke har været klar
over at det var en helt overkvalificeret rådgivning hun havde fat i.


>Det har jeg kun set ifbm. det Offentlige...
>
Ikke engang det offentlige oprerer med renter i den størrelsesorden.

Jeg er iøvrigt enig i, at hvis man ringer udenfor arbejdstiden til en
professionel håndværker eller rådgiver, så må man også være indstillet
på at det koster.

Men omvendt må det også være op til den pågældende rådgiver at bedømme
om situationen overhovedet berettiger til overarbejde. Når fru Jensen
ringer ang. et trivielt problem med et par spil, så må det også være
indlysende for rådgiveren, at hun ikke er klar over at det koster et
beløb i den her nævnte størrelseorden.

Der findes jo masser af dygtige unge menesker der mod en beskeden
betaling hjælper folk med sådanne mere trivielle ting og primært gør det
i fritiden. Det er formentlig hvad hun har regnet med.

Og igen handler det vel om påbegyndte timer - han jo næppe snakket med
hende i samfulde 4 timer.? I så fald kunne man måske godt stille
spørgsmålstegn ved hans ekspertise.



--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Bjørn Jørvad (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 02-03-03 03:39


"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:poe26v4sabjs1b05fhupb3f0ffcei1k0se@news2.tele.dk...

KLIP

> Men omvendt må det også være op til den pågældende rådgiver at bedømme
> om situationen overhovedet berettiger til overarbejde. Når fru Jensen
> ringer ang. et trivielt problem med et par spil, så må det også være
> indlysende for rådgiveren, at hun ikke er klar over at det koster et
> beløb i den her nævnte størrelseorden.

Helt enig.

> Der findes jo masser af dygtige unge menesker der mod en beskeden
> betaling hjælper folk med sådanne mere trivielle ting og primært gør det
> i fritiden. Det er formentlig hvad hun har regnet med.

Hun tog da vist grusomt fejl.

> Og igen handler det vel om påbegyndte timer - han jo næppe snakket med
> hende i samfulde 4 timer.? I så fald kunne man måske godt stille
> spørgsmålstegn ved hans ekspertise.

Jeg tror heller ikke han har snakket med hende i samfulde 4 timer. Som
professionel burde han slet ikke have givet sig i kast med "opgaven"; men
have afvist den som alt for kostbar for kunden.

Jeg vil nu mene hr. Overby Christiansen besidder en vis ekspertise, men den
tåler sikkert ikke dagens lys...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Jesper Nielsen (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 02-03-03 02:06

> Ved udeblivende betaling, opkræves et rykkergebyr på
> 1. Rykker kr.: 250,-
> 2. Rykker kr. 500,-
> 3. Rykker kr. 750

Ulovlig jf. Lov om ændring af lov om renter ved forsinket betaling m.v.:
4. Efter § 9 indsættes:

»§ 9 a. For rykkerskrivelser vedrørende fordringer i henhold til en aftale
som nævnt i § 7, stk. 1, kan den erhvervsdrivende kræve et gebyr, jf. stk.
2, såfremt skrivelsen er fremsendt med rimelig grund (rykkergebyr). Den
erhvervsdrivende kan endvidere kræve et gebyr, jf. stk. 3, for at anmode en
anden om at inddrive fordringen på den erhvervsdrivendes vegne, såfremt
dette er sket med rimelig grund (inkassogebyr).

Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms for
hver rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse.
Har skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i
restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves
rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende
periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med
mindst 10 dages mellemrum.

Stk. 3. Der kan kræves et inkassogebyr på højst 100 kr. inkl. moms.

Stk. 4. Reglerne i stk. 1-3 kan ikke fraviges til skade for skyldneren
ved aftale eller ved handelsbrug eller anden sædvane.«


> samt 8,5% i rente pr. påbegyndt måned.

Ulovlig jf. rentelovens §5:
"Renten efter forfaldsdagen fastsættes til en årlig rente, der svarer til
den fastsatte referencesats med et tillæg på 7 pct. Som referencesats anses
i denne lov den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat
henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år."

Referencesatsen er pt. 2,95%, og procesrenten er således 9,95%.

--
Mvh. Jesper



Bjørn Jørvad (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 02-03-03 03:45


"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> skrev i en meddelelse
news:6Oc8a.103360$Hl6.9724832@news010.worldonline.dk...

KLIP .... en ganske fornuftig gennemgang.

Du skal dog huske at præcisere Jesper, det *kun* omhandler salg til privat
og *ikke* B2B (salg mellem virksomheder).

Ved B2B er der frit slag i "bolledejen", men så kraftige rykkergebyrer og
strafrentesats, ville nok afholde mig fra at benytte virksomheden som
leverandør/rådgiver, da jeg har mistanke om at leverancen/ydelsen ikke vil
leve op til forventningerne, når så useriøse (i mine øjne)
inddrivelsesomkostninger forlanges.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



jan@stevns.net (02-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 02-03-03 07:56

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk>
skrev :

>Du skal dog huske at præcisere Jesper, det *kun* omhandler salg til privat
>og *ikke* B2B (salg mellem virksomheder).

Ja - og nu aner vi jo ikke , da Overby Christiansen ikke har nævnt
det, om kunden er privatkunde, eller et firma.... (medarbejder i et
firma)

(At det ville klæ den person der startede tråden, at deltage i den, er
jo så en anden sag)

>Ved B2B er der frit slag i "bolledejen", men så kraftige rykkergebyrer og
>strafrentesats, ville nok afholde mig fra at benytte virksomheden som
>leverandør/rådgiver, da jeg har mistanke om at leverancen/ydelsen ikke vil
>leve op til forventningerne, når så useriøse (i mine øjne)
>inddrivelsesomkostninger forlanges.

Jeg ved ikke som man (du) kan trække det så skarpt op, hverken du
eller jeg, kender ret meget til det pågældende firma - men jeg har da
set firmaer, der bruger sådanne "betingelser" til at skræmme
privatbrugere langt væk.






--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Bjørn Jørvad (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 02-03-03 15:03


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:ffa36vk31aue75ej9b7e5869jhokpjjfcp@dtext2.news.tele.dk...

KLIP

> Ja - og nu aner vi jo ikke , da Overby Christiansen ikke har nævnt
> det, om kunden er privatkunde, eller et firma.... (medarbejder i et
> firma)

Der er oplyst bl.a. installation af spil. Det kan måske indikere at der er
tale om en privatkunde.

> Jeg ved ikke som man (du) kan trække det så skarpt op, hverken du
> eller jeg, kender ret meget til det pågældende firma - men jeg har da
> set firmaer, der bruger sådanne "betingelser" til at skræmme
> privatbrugere langt væk.

Jeg ville ikke anbefale nogen at anvende *de* satser på rykkergebyrer og
strafrente.

Når man anvender slige satser risikerer man at skræmme virksomhedskunder væk
..... også.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Peter G C (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 28-02-03 11:47

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:cr8u5vkf166r5niuf4o9ksb52c68rif2bh@news2.tele.dk...

[klip]

> Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over hvad
> betingelserne i det givne tilfælde var.?

Jeg vil gerne henvise til princippet i købelovens § 5.

/Peter
--
http://www.grauslund.com



Jon Bendtsen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 28-02-03 11:55

In article <b3nekh$qfb$1@sunsite.dk>, Peter G C wrote:
> "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> news:cr8u5vkf166r5niuf4o9ksb52c68rif2bh@news2.tele.dk...

[klip]

>> Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over hvad
>> betingelserne i det givne tilfælde var.?
>
> Jeg vil gerne henvise til princippet i købelovens § 5.

Hvad er princippet i den ?




JonB

Per Christoffersen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-02-03 12:07


"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
news:slrnb5ug0k.2sm.bendtsen@brok.diku.dk...
> In article <b3nekh$qfb$1@sunsite.dk>, Peter G C wrote:
> > "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> > news:cr8u5vkf166r5niuf4o9ksb52c68rif2bh@news2.tele.dk...
>
> [klip]
>
> >> Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over
hvad
> >> betingelserne i det givne tilfælde var.?
> >
> > Jeg vil gerne henvise til princippet i købelovens § 5.
>
> Hvad er princippet i den ?

§ 5. Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har køberen
at betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses for
ubilligt.

Ud over den ganske morsomme formulering er den også interessant i den givne
situation, for man kan nemlig ikke bare bone kunden for hvad som helst. En
vurdering af om en pris er ubillig må ske i forhold til markedet, i hvert
fald i den her situation.

/Per



Karina og Christian (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 28-02-03 11:59

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:b3nekh$qfb$1@sunsite.dk...
[klip]
> Jeg vil gerne henvise til princippet i købelovens § 5.

Jeg synes, det lyder fornuftigt

Jeg synes også, man bør ulejlige sig med at kigge lidt på den bestemmelse.

Med venlig hilsen
Karina



Jon Bendtsen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 28-02-03 12:07

In article <3e5f40f7$0$25841$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Karina og Christian wrote:
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> news:b3nekh$qfb$1@sunsite.dk...
> [klip]
>> Jeg vil gerne henvise til princippet i købelovens § 5.
>
> Jeg synes, det lyder fornuftigt
>
> Jeg synes også, man bør ulejlige sig med at kigge lidt på den bestemmelse.

heh, google, købeloven, [ i'm feeling lucky ] ;-D

Men er det ubilligt ?




JonB

Karina og Christian (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 28-02-03 12:35

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
news:slrnb5ugmb.34r.bendtsen@brok.diku.dk...
[klip]
> heh, google, købeloven, [ i'm feeling lucky ] ;-D

Jamen Google er altså vores ven

For en god ordens skyld bør det nævnes - som Peter også siger - at det der
er interessant er princippet i købelovens § 5, idet denne bestemmelse ikke
finder direkte anvendelse på forbrugerforhold. Se om forbrugerkøb købelovens
§ 72, der opererer med et rimelighedsbegreb.

Med venlig hilsen
Karina



Henning Makholm (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-02-03 17:36

Scripsit "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> Se om forbrugerkøb købelovens § 72, der opererer med et rimelighedsbegreb.

Jo, men selv den kan vel kun anvendes analogt - der er jo i den
konkrete sag ikke tale om et køb, men om en tjenesteydelse.

--
Henning Makholm "You propose to avoid dying? I will be
interested to hear the method you plan for this endeavour."

Karina og Christian (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 28-02-03 19:51

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yah65r4fjmt.fsf@pc-043.diku.dk...
[klip]>
> Jo, men selv den kan vel kun anvendes analogt - der er jo i den
> konkrete sag ikke tale om et køb, men om en tjenesteydelse.

Enig. Købelovens område er overdragelse af løsøre, og som Peter også lagde
ud med at skrive, så er det /princippet/ i købelovens § 5, der evt. kunne
være interessant. Tilsvarende mener jeg, at også at princippet (det burde
jeg have specificeret) i købelovens § 72 i den sammenhæng kunne have
interesse.

Med venlig hilsen
Karina



Morten Fruergaard (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 01-03-03 11:46

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:b3nekh$qfb$1@sunsite.dk...
> > Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over hvad
> > betingelserne i det givne tilfælde var.?
>
> Jeg vil gerne henvise til princippet i købelovens § 5.

Men er 880 kr. i timen + moms ubilligt?

Indenfor EDB o. lign er det vel ikke - når man tænker på, hvad virksomheder
betaler EDB konsulenter.

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk
http://SyverRace.dk - nu med nyt og bedre forum
http://cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.




Morten Bjergstrøm (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 01-03-03 12:05

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev:

>> Jeg vil gerne henvise til princippet i købelovens § 5.
>
> Men er 880 kr. i timen + moms ubilligt?

Hvis der ikke er mere i hele sagen end det, der er oplyst her i tråden
er det det det hele handler om.

> Indenfor EDB o. lign er det vel ikke - når man tænker på, hvad
> virksomheder betaler EDB konsulenter.

Men her er der jo vist tale om support til en privat.

--
Morten http://miljokemi.dk

Morten Fruergaard (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 01-03-03 12:05

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93317AE503FD.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> > Indenfor EDB o. lign er det vel ikke - når man tænker på, hvad
> > virksomheder betaler EDB konsulenter.
>
> Men her er der jo vist tale om support til en privat.

Korrekt. Men normalt er prisen da stort set den samme om det er til private
eller virksomheder.
jeg har aldrig set nogen, der har en pris på 1.000 kr. i timen til
virksomheder og 200 kr. til private..

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk
http://SyverRace.dk - nu med nyt og bedre forum
http://cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.




Bjørn Jørvad (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 28-02-03 18:00


"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:cr8u5vkf166r5niuf4o9ksb52c68rif2bh@news2.tele.dk...

KLIP

> Det ved du jo ligeså godt som alle vi andre - så lidt som muligt.

Jow ... men "det så lidt som muligt" skal altså stadig så i et vist forhold
til ydelsen.

> Og normalvis er det noget med en bakke Sorte Ceres eller lign. Og det er
> jo også helt fint for en vennetjeste.

Når det er til famile eller gode venner, ja helt enig.

> Men det ændrer jo ikke det faktum, at der faktisk er nogen der lever af
> at hjælpe private med deres edb-problemer. Og det er jo en helt legal
> forretning.

Jow ... den er da også med til at skaffe mig lidt tandsmør på brødet.

> Spørgsmålet her er bare om 'kunden' overhovedet har været klar over hvad
> betingelserne i det givne tilfælde var.?

Hvis man ringer til en virksomhed, må efter min bedste overbevisning være
100 5 klar over, det koster penge og naturligvis moms.

Vi ved jo også alle at ønsker man "on site support" udenfor normal
arbejdstid, så koster det kassen.

Om kunden har været klar over *prisen* er så en helt anden sag, men under
900 kr. i timen for "overtidssupport" er efter min mening helt legalt.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Frederiksen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Frederiksen


Dato : 28-02-03 08:08

> Og i mine ører lyder det lidt som forsøg på bondefangeri- der er jo ikke
> nogen (private) der ved sine fulde fem vil give 1100kr, i timen for den
> slags...

Når man ringer til et firma for at få hjælp, så sætter man sig da ind i hvad
det koster? Det var jo ikke som privatperson, at han svarede, og dermed er
han i sin fulde ret til at fakturere sine timer. Det gør værksteder,
elektrikkere osv jo også, når de udfører arbejde for private.
Så kan vi diskuttere timepris, men det er jo ikke det, der er på tapetet.
Det er regningen. Den kunne i princippet være på 10 kr.

Mvh Maria



Dennis Pedersen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 28-02-03 11:16


"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> wrote in message
news:b3mgpf$1pge$1@news.cybercity.dk...


> Og i mine ører lyder det lidt som forsøg på bondefangeri- der er jo ikke
> nogen (private) der ved sine fulde fem vil give 1100kr, i timen for den
> slags...

Det kommer vel an på personen og om hvor desperat man er for at få sit mail
til at køre
Vi havde en privat der ringede her til firmaet og skulle have noget hjælp
(daværende timeløn 980/time+moms) , hvorefter prisen blev oplyst. 30min
senere ringer han for at høre hvor hurtigt vi kan være der.


/Dennis



Ryan Hansen [2600] (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Ryan Hansen [2600]


Dato : 28-02-03 13:21

Dennis Pedersen wrote:

> Det kommer vel an på personen og om hvor desperat man er for at få
> sit mail til at køre
> Vi havde en privat der ringede her til firmaet og skulle have noget
> hjælp (daværende timeløn 980/time+moms) , hvorefter prisen blev
> oplyst. 30min senere ringer han for at høre hvor hurtigt vi kan være
> der.

Vi kan da kun være enige om at firmaer tit er villige til at betale store
beløb for at holde deres IT kørende, i det at det kan betyde store tab hvis
ikke tingene fungerer som de skal... men her er der tale om en dame der
mangler lidt hjælp til opsætning af en mail + lidt installation af spil og
hvis man vil betragtes som et seriøst firma frem for et bondefangerfirma, ja
så oplyser man da frivilligt damen om prisen da det jo sandsynligvis vil
resultere i at hun kan vente til mandag.

Og jeg syntes helt klart at prisen på 1100/time er horribel så et hvert
seriøst firma straks ville oplyse en privat kunde om dette- så på trods af
hvad loven evt. siger om dette så syntes jeg stadigvæk det lugter af
bondefangeri.

Og den pris du nævner på 980/time + moms er jo for en tekniker der møder op
på stedet, det der i denne tråd er tale om er jo blot for 4 timer telefon
support til opsætning af mail og spil på en dames privat pc... og syntes du
selv at det lyder rimeligt ?

TDC Internet tager feks.fra 445-665/time + moms for telefon support i
weekenden hvis ikke man har en form for service/support abb.



Kristian Storgaard (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 28-02-03 15:14

On 28.02.2003 13:20, in article b3nk6r$2oe3$1@news.cybercity.dk, "Ryan
Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> wrote:

> Og jeg syntes helt klart at prisen på 1100/time er horribel så et hvert
> seriøst firma straks ville oplyse en privat kunde om dette- så på trods af
> hvad loven evt. siger om dette så syntes jeg stadigvæk det lugter af
> bondefangeri.

En teknikerpris på mellem 900 og 1600 + moms i timen hos et seriøst firma er
hverken umormal eller ubillig. Hvis man skal have on-site-service, ja så
kommer der kørsel oveni.

Jeg tror ikke damen kommer nogen steder med den sag. Måske skulle vores
spørger overveje en kontraanmeldelse for overtrædelse af strfl. § 164. Men
man kan jo diskutere om der er forsæt...

/kristian


Morten Bjergstrøm (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 28-02-03 15:23

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

>> Og jeg syntes helt klart at prisen på 1100/time er horribel så et
>> hvert seriøst firma straks ville oplyse en privat kunde om dette-
>> så på trods af hvad loven evt. siger om dette så syntes jeg
>> stadigvæk det lugter af bondefangeri.
>
> En teknikerpris på mellem 900 og 1600 + moms i timen hos et
> seriøst firma er hverken umormal eller ubillig.

Det virker ikke vanvittigt dyrt i forhold til de mindste timetakster,
der er for akademisk konsulentarbejde (5-700,-) men ved alm.
simpel telefonsupport vil der næppe kunne forsvares priser i det leje
du nævner. Bla. med henblik på de supportpriser fra TDC som Ryan
nævner.

> Hvis man skal have
> on-site-service, ja så kommer der kørsel oveni.

Der er tale om telefonsupport.

> Jeg tror ikke damen kommer nogen steder med den sag.

Jeg kan slet ikke se, hvor bedrageri kommer ind i billedet.

> Måske skulle
> vores spørger overveje en kontraanmeldelse for overtrædelse af
> strfl. § 164. Men man kan jo diskutere om der er forsæt...

Så er der jo alternativt §165 men det er måske politiet selv, der skal
vælge at tage en sådan sag op?

--
Morten http://miljokemi.dk

Kristian Storgaard (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 28-02-03 16:43

On 28.02.2003 15:22, in article Xns93309C7521E5A.miljokemi.dk@130.133.1.4,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Det virker ikke vanvittigt dyrt i forhold til de mindste timetakster,
> der er for akademisk konsulentarbejde (5-700,-) men ved alm.
> simpel telefonsupport vil der næppe kunne forsvares priser i det leje
> du nævner. Bla. med henblik på de supportpriser fra TDC som Ryan
> nævner.

TDC's almindelige (forbruger)support er vist ikke sammenlignelig med den
slags jeg refererer til. Jeg ved ikke hvad deres erhvervssupport tager i
timen.
Jeg mener ikke der er nogen forskel på hjælp i telefonen og hjælp på stedet,
bortset fra udgiften til kørsel. Teknikeren bruger tid og hjælper med sin
viden og erfaring - det koster penge.
(En advokat tager til sammenligning også normalt den samme timepris uanset
om tiden går med at procedere, tale i telefon, skrive breve eller forberede
sig).

> Der er tale om telefonsupport.

I know - der var bare en der nævnte, at de høje timepriser gjaldt for
on-site. (Jeg var for doven til at svare på to indlæg, så jeg to det med
her...)

> Jeg kan slet ikke se, hvor bedrageri kommer ind i billedet.

En lægmands (-kvindes) krampagtige forsøg på at slippe for en regning og
hænge modparten ud som the bad guy. Hvis der var tale om en falsk regning
eller lignende, ville bedrageri jf. strfl. § 279 nu nok være den rigtige.

> Så er der jo alternativt §165 men det er måske politiet selv, der skal
> vælge at tage en sådan sag op?

Ja, men s.v.j.h. (jeg har ikke slået efter), så er tommelfingerreglen, at
når man anmelder en faktisk person, er det §164, og når det er en fiktiv
person (fx - der er nogen der har stjålet min bil) er det § 165.
Politiet kan selvfølgelig tage sagen op af egen drift. Men som tidligere
nævnt, så er den nok tvivlsom m.h.t. forsættet (i hvert fald vanskelig at
bevise).

/kristian


Henning Makholm (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-02-03 17:40

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>

> Ja, men s.v.j.h. (jeg har ikke slået efter), så er tommelfingerreglen, at
> når man anmelder en faktisk person, er det §164,

Tja. Der er næppe forsæt til §164. Når man tager den almindelige
uvidenhed om hvad "bedrageri" betyder, hos lægfolk i betragning, er
det ikke usandsynligt at anmelderen var overbevist om at det faktisk
var strafbart at sende en regning i dén situation. Derfor mangler
forsætelementet der består i at anmelderen skal vide at den anmeldte
er uskyldig.

> og når det er en fiktiv person (fx - der er nogen der har stjålet
> min bil) er det § 165.

Første del af §165 "anmelder en strafbar handling, der ikke er begået"
kan heller ikke bruges her - den handling der blev anmeldt *var*
foretaget og er ikke strafbar. Anden del "indgiver falske klagemål" er
heller ikke brugbar - der mangler forsæt til "falske".

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Jon Bendtsen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 28-02-03 18:05

In article <Xns93309C7521E5A.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Det virker ikke vanvittigt dyrt i forhold til de mindste timetakster,
> der er for akademisk konsulentarbejde (5-700,-) men ved alm.
> simpel telefonsupport vil der næppe kunne forsvares priser i det leje
> du nævner. Bla. med henblik på de supportpriser fra TDC som Ryan
> nævner.

Det var via en mobil telefon. Dvs. (formodentlig) uden for normal
åbningstid. Det koster extra. Desuden er det jo ikke sådan at han
sidder og venter på at kunden ringer. Kunden afbryder noget andet
som han laver. Det koster også extra.



JonB

Morten Bjergstrøm (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 28-02-03 18:15

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

> Det var via en mobil telefon.

Som kunden ringende til så der er der jo ingen ekstraudgift.

> Dvs. (formodentlig) uden for normal
> åbningstid. Det koster extra.

Jo.

> Desuden er det jo ikke sådan at han
> sidder og venter på at kunden ringer. Kunden afbryder noget andet
> som han laver. Det koster også extra.

Jo. Men hvis man kigger lidt på de mange, der udbyder EDB support så
ligger priserne i et leje omkring 300,-. Uden for normal tid vil jeg
finde det svært at argumentere for mere end ca. det dobbelte.

--
Morten http://miljokemi.dk

Jon Bendtsen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 28-02-03 18:27

In article <Xns9330B9B1B832F.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Jo. Men hvis man kigger lidt på de mange, der udbyder EDB support så
> ligger priserne i et leje omkring 300,-. Uden for normal tid vil jeg
> finde det svært at argumentere for mere end ca. det dobbelte.

kommer an på hvem man sigter imod. Desuden tror jeg heller ikke
at det er mandens intention at være support, men noget mere
advanceret. Når nogen så ringer til ham vil han da ikke afvise dem,
men fakturerer dem bare.



JonB

Anders Wegge Jakobse~ (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 28-02-03 20:57

"Morten" == Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Jo. Men hvis man kigger lidt på de mange, der udbyder EDB support så
> ligger priserne i et leje omkring 300,-. Uden for normal tid vil jeg
> finde det svært at argumentere for mere end ca. det dobbelte.

Spørgsmålet er om der tidligere er foretaget en handel, hvor support
i dagtimerne har ligget på 300,- Hvis prisen der har ligget højere,
eller der har været tale om en decideret professionel handel, så er
den angivne pris ikke helt ved siden af.

I dagtimerne tager jeg 625,- pr påbegyndt time, og udenfor normal
arbejdstid er mindsteprisen 925,- og det vel at mærke for kunder[1] der
har en hotlineaftale. Dem der ikke har en, kommer til at betale op til
3500,- for den første time.

Så set med professionelle øjne, er der bestemt ikke tale om en
opskruet pris.


[1] Heriblandt dem med de "Intelligente pakker".

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Dennis Pedersen (05-03-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 05-03-03 22:34


"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> wrote in message
news:b3nk6r$2oe3$1@news.cybercity.dk...
>> Dennis Pedersen wrote:

[snip eksempel med privat bruger der vil betale kassen for support her og
nu]

> Og den pris du nævner på 980/time + moms er jo for en tekniker der møder
op
> på stedet, det der i denne tråd er tale om er jo blot for 4 timer telefon
> support til opsætning af mail og spil på en dames privat pc... og syntes
du
> selv at det lyder rimeligt ?

Nej, det hip som hap on det er 'onsite' eller telefonisk (onsite skal der
yderligere tillægges kørsel.).
Jeg kan ikke se andet end at bonge kunden fuldt ud, at vedkommende ikke har
hørt det hele er vel noget lig at man ikke læser det der står med småt?


/Dennis



Henning Makholm (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-02-03 17:48

Scripsit "Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk>

> Og i mine ører lyder det lidt som forsøg på bondefangeri- der er jo ikke
> nogen (private) der ved sine fulde fem vil give 1100kr, i timen for den
> slags...

Uanset om prisen er rimelig eller ej, er en anklage for bedrageri helt
hen i vejret. Det kan være at kravet ikke vil overleve at blive prøvet
ved retten [1], men der er ikke noget kriminelt i at fremsætte det.

[1] Fx kunne man argumentere for at Overby burde have indset at kunden
var i en vildfarelse om prisen når hun brugte et "serviceopkald" i
den prisklasse til at få hjælp til at installere spil (!). Og at
han derfor burde have skaffet sig en mere udtrykkelig aftaleaccept
fra hende.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

alexbo (28-02-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-02-03 18:22


"Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk> skrev

> og man får afhvide at hvis det er vigtigt så kan man
> kontakte mig på firmaets mobiltelefon hvor man vil blive takseret for et
> service opkald plus timeløn plus moms

> Beløbet for 4 timer udenfor arbejdstiden lød på 3500,- exkl moms.
>
> Regningen var opgjort således.
>
> Hovedstol: 3500
> Moms: 900
> I alt: 4400

Ifølge telefonbeskeden skulle regningen være på et antal serviceopkald, plus
et antal timer, plus moms.
men sådan ser regningen jo ikke ud.

Hvad laver en hovedstol i en regning ?
Tidsforbruget fremgår ikke af regningen.
Timeprisen fremgår ikke af regningen.
Prisen på serviceopkald fremgår ikke af regningen.

Ingen af delene fremgår af din telefonsvarer

Jeg synes også der mangler noget mellem afsendelse af regning og
politianmeldelsen,
har du slet ikke talt med kunden efter at hun har fået regningen?

Som andre allerede har været inde på, burde du selv have indset, at ingen
vil betale den pris for noget email og spilhalløj.
Så du burde have stoppet sagen allerede ved første opkald, eller i det
mindste have fået kundens klare accept af prisen, inden du gik videre.

Det vil gavne din sag hvis du kan påvise, at andre kunder har betalt
tilsvarende for en sådan ydelse, det vil kunne vise at du ikke havde nogen
særlig grund til at tro, at denne kunde ville blive overrasket.

Jeg kunne da også godt tænke mig at høre, om der overhovedet er andre der
har betalt en sådan regning.

Jeg driver selv et autoværksted, og bliver tit ringet op på ugudelige
tidspunkter,
det kunne jeg sikkert godt få stoppet, med en tilsvarende prispolitik.

mvh
Alex Christensen







Bjørn Jørvad (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 28-02-03 18:27


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:b3o5rm$ckg$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Jeg driver selv et autoværksted, og bliver tit ringet op på ugudelige
> tidspunkter,

Føj, det er ikke morsomt.

> det kunne jeg sikkert godt få stoppet, med en tilsvarende prispolitik.

Hvad koster en normaltime på eks. et aut. mærkeværksted i KBH..?

Hvad koster en overarbejdstime på eks. et aut. mærkeværksted i KBH..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



alexbo (28-02-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-02-03 18:58


"Bjørn Jørvad"

> Hvad koster en normaltime på eks. et aut. mærkeværksted i KBH..?

5-700 kr.

> Hvad koster en overarbejdstime på eks. et aut. mærkeværksted i KBH..?

En overtime i den forstand, vil ligge i forlængelse af normaltimerne, og
bliver næppe merfaktureret.

Men det er da klart at hvis man kalder en mekaniker ind uden for
normaltiden, vil der
blive merfaktureret.

Det var egentlig heller ikke for at sammenligne, mine kunder kommer jo
jævnligt, og "telefonsupporten" er derfor en del af kundeforholdet.

Hvis man lever af telefonsupport kan man selvfølgelig ikke regne sådan.

Vi ved jo heller ikke om der var et etableret kundeforhold i denne sag.

mvh
Alex Christensen




Bjørn Jørvad (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 28-02-03 19:26


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:b3o80v$fa1$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> > Hvad koster en normaltime på eks. et aut. mærkeværksted i KBH..?
>
> 5-700 kr.

Jeg fandt en statistik fra 2001 og dine tale passer meget godt.

Jeg betaler selv 409,- kr excl. moms for min lokale Volvo-pusher.

http://www.ks.dk/publikationer/2001/kr2001/kap4-5.htm

> Vi ved jo heller ikke om der var et etableret kundeforhold i denne sag.

Det ville jeg mene, der er, når kunden har henvendt sig og modtaget mindst
én ydelse.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Henning Makholm (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-02-03 18:42

Scripsit "alexbo" <alexbo@email.dk>

> Det vil gavne din sag hvis du kan påvise, at andre kunder har betalt
> tilsvarende for en sådan ydelse,

Bemærk lige at der er to potentielle "sager" at gavne. Den ene er
Overbys mulighed for at inddrive det beløb han har opkrævet. Den anden
er bedragerianmeldelsen. Jeg håber det er den første du taler om - den
anden er der vist intet hold i overhovedet.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

alexbo (28-02-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-02-03 18:59


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Jeg håber det er den første du taler om - den
> anden er der vist intet hold i overhovedet.

Politiet har dog ikke afvist anmeldelsen, men indkaldt Overby til afhøring.

Hvis nu anklagemyndigheden mener, at Overby har forsøgt at udnytte en kundes
manglende kendskab til hans prispolitik, hvilken sigtelse kunne der så
rejses.

mvh
Alex Christensen




Karina og Christian (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 28-02-03 19:54

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:b3o814$fa1$2@news.cybercity.dk...
[klip]
> Politiet har dog ikke afvist anmeldelsen, men indkaldt Overby til
afhøring.

Er jeg den eneste, der undrer mig over, at politiet rent faktisk /har/
indkaldt ham?

Med venlig hilsen
Karina



Erik G. Christensen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 28-02-03 20:29

Karina og Christian wrote:

> Er jeg den eneste, der undrer mig over, at politiet rent faktisk /har/
> indkaldt ham?

Næ, efter en overvejelse over, hvilke regninger jeg sender ud, så er
det egentlig overraskende, at de har tid til det,
men de har formentlig ikke forstået problemstillingen, fremført alene af den
forudrettede.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Morten Bjergstrøm (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 28-02-03 20:58

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev:

>> Politiet har dog ikke afvist anmeldelsen, men indkaldt Overby til
>> afhøring.
>
> Er jeg den eneste, der undrer mig over, at politiet rent faktisk
> /har/ indkaldt ham?

Det kan jo være, der ligger mere i sagen end vi ved af? Det er jo ret
svært at vurdere når man kun kender sagen set fra den ene parts
synspunkt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Karina og Christian (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 28-02-03 21:10

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
news:Xns9330D55737B8B.miljokemi.dk@130.133.1.4...
[klip]
> Det kan jo være, der ligger mere i sagen end vi ved af?

Ja, det er egentlig også det, jeg fisker lidt efter - tror jeg nok. Hvis
/ikke/ der ligger noget mere i det, finder jeg det en kende besynderligt, at
man ligefrem vælger at kalde manden ind til afhøring - dette vel at mærke
for et stykke arbejde, der så vidt jeg kan forstå ubestridt /er/ udført -
men til en pris, kunden syntes var for høj.

Eller?

Med venlig hilsen
Karina



alexbo (28-02-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-02-03 21:16


"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev

> Er jeg den eneste, der undrer mig over, at politiet rent faktisk /har/
> indkaldt ham?

Nja, jeg tager som et tegn på, at der er huller i vores viden om sagen.

mvh
Alex Christensen



Henrik Stidsen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 28-02-03 22:22

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in
news:3e5fb046$0$19090$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

>> Politiet har dog ikke afvist anmeldelsen, men indkaldt Overby
>> til afhøring.
>
> Er jeg den eneste, der undrer mig over, at politiet rent faktisk
> /har/ indkaldt ham?

Mon ikke de bare har villet høre hans side af sagen ? - sådan for at
finde ud af hvad der foregår.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/
http://hs235.dk/billeder :=)

Bjørn Jørvad (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 28-02-03 23:01


"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9330E36871C06HS235DK@130.225.247.90...

KLIP

> Mon ikke de bare har villet høre hans side af sagen ? - sådan for at
> finde ud af hvad der foregår.

Det kan ji også være *kunden*, der ikke er helt ukendt i "systemet"...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Overby Christiansen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Overby Christiansen


Dato : 28-02-03 19:01

Jeg takker for den store debat og jeg har nu sat min advokat på sagen og han
siger at jeg har store muligheder for at vinde sagen og få mine penge.



"Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e5e7c0b$0$52145$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Goddag..!
>
> Er der en som kan hjælpe mig??
>
> Jeg kører et selvstændigt firma og udenfor min normale kontortid ringer
> telefonen og min telefonsvare går i gang og siger at jeg ikke er på
kontoret
> for øjeblikket da kontoret er lukket men man kontakte mig på kontoret
> indenfor mine normale telefontider som er "Så bliver tiderne nævnt" og så
> bliver tiderne nævnt og man får afhvide at hvis det er vigtigt så kan man
> kontakte mig på firmaets mobiltelefon hvor man vil blive takseret for et
> service opkald plus timeløn plus moms og kunden ringer til min mobil og
jeg
> hjælper kunden med et problem vedr. opsætning af e-mails på sin computer
og
> et par timer ringer hun igen og samme problem og dagen efter ringer hun to
> gange og får hjælp til at lægge spil ind på sin computer og så syns jeg
ikke
> at jeg vil arbejde gratis og jeg fremsender hende en regning for de timer
> jeg har givet hende den service hun ønskede
>
> Beløbet for 4 timer udenfor arbejdstiden lød på 3500,- exkl moms.
>
> Regningen var opgjort således.
>
> Hovedstol: 3500
> Moms: 900
> I alt: 4400
>
> Men nu har hun politianmeldt anmeldt mig og mit firma for bedrageri og nu
> har jeg så været til afhøring ved politiet her i Esbjerg.
>
> Så nu lyder mit spørgsmål på om jeg ikke har ret til at sende en regning
for
> noget arbejde som jeg har udført udenfor min normale arbejdstid for den
tid
> jeg har lavede noget arbejde kunne jeg jo ikke være sammen med min familie
> og der er jo ingen firmaer eller privat personer der vil arbejde gratis.
>
> Håber I kan hjælpe
>
> Overby Christiansen
>
>
>
>



Bjørn Jørvad (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 28-02-03 19:27


"Overby Christiansen" <r-overby@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e5fa3d9$0$52160$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg takker for den store debat og jeg har nu sat min advokat på sagen og
han
> siger at jeg har store muligheder for at vinde sagen og få mine penge.

Du mener vel at advokaten er sikker på at tjene mindst 5.000 kr. .....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Ryan Hansen [2600] (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Ryan Hansen [2600]


Dato : 01-03-03 02:18

Overby Christiansen wrote:
> Jeg takker for den store debat og jeg har nu sat min advokat på sagen
> og han siger at jeg har store muligheder for at vinde sagen og få
> mine penge.

Hvad hedder dit firma i grunden ? og hvad er din hovedbeskæftigelse med
dette firma ?



Bjørn Jørvad (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-03-03 02:37


"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> skrev i en meddelelse
news:b3p1ou$1bn6$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Hvad hedder dit firma i grunden ? og hvad er din hovedbeskæftigelse med
> dette firma ?

Det kan jeg ikke hjælpe dig med (umiddelbart), men virksomheden tager for 3.
rykker 750 kr. i gebyr.

Ved gennemgang af rykkergebyr for 1. og 2. rykker ser jeg også her noget
helt og aldeles horribelt.....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



jan@stevns.net (01-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-03-03 07:38

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk>
skrev :

>Det kan jeg ikke hjælpe dig med (umiddelbart), men virksomheden tager for 3.
>rykker 750 kr. i gebyr.

Det er der vel ikke noget galt i

rykker1 250 kroner

rykker 2 : rykker 1 + yderligere 250 kroner ~ 500.-

rykker 3 : rykker 1 + rykker 2 + 250 kroner ~ 750.-

Helt ok i min bog


>Ved gennemgang af rykkergebyr for 1. og 2. rykker ser jeg også her noget
>helt og aldeles horribelt.....

tænker du på teksten herunder
http://www.rc-design.dk/dk/betingelser.htm


--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Morten Bjergstrøm (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 01-03-03 09:56

jan@stevns.net skrev:

> Det er der vel ikke noget galt i

Det afhænger af hvem butikken henvender sig til og hvem der indgås
aftaler med.

> rykker1 250 kroner
>
> rykker 2 : rykker 1 + yderligere 250 kroner ~ 500.-
>
> rykker 3 : rykker 1 + rykker 2 + 250 kroner ~ 750.-
>
> Helt ok i min bog

Må jeg henvise dig til rentelovens §9b.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020074329

--
Morten http://miljokemi.dk

Bjørn Jørvad (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-03-03 13:20


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:p5l06vg5objqegs02luqgia0nqdiai4pll@dtext2.news.tele.dk...

KLIP

> Helt ok i min bog

Det er jeg ked af, du synes.

Morten Bjergstrøm har givet en udmærket svar/henvisning.

Desuden er jeg af den klare opfattelse at rykkergebyrerne udløses som
skrevet/pålydende: 1. rykker 250 kr. ... 2. rykker 500,- kr. ... 3. rykker
750 kr...., hvilket givet et sammenlagt rykkergebyr ved anvendelse af alle 3
på siger og skriver 1.500,- kr.

Dertil lægges i min bog *ågerrenter* på 8,5 % pr. påbegyndt måned.

Skylder du virksomheden eks. 100,- kr. i 12 måneder, hvad er din gæld så
akkumuleret til efter dette år inkl.. rykkergebyrer og rentes rente...?

Det er jo *helt* ude i hampen.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



jan@stevns.net (01-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-03-03 14:04

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk>
skrev :

>> Helt ok i min bog

>Det er jeg ked af, du synes.

Hvorfor dog det - folk kan sgu' da bare betale deres regning til tiden

Jeg kan ikke rigtigt se noget odiøst i et gebyr på 250 kroner pr.
rykker. Hvis jeg skal bruge tid på at finde ud af hvem der ikke har
betalt til tiden, er der kun 1 at sende regningen til : kunden.

>Morten Bjergstrøm har givet en udmærket svar/henvisning.

Ja - der står at rykkergebyret må højst være 100 kroner - der står
ikke, at man ikke må opkræve kunden for den tid, der iøvrigt bruges,
kald det flueerotik, men jeg arbejder sgu'tte gratis.

Måske man skal opdele rykker i 2 dele ? Jeg ved det ikke

>Desuden er jeg af den klare opfattelse at rykkergebyrerne udløses som
>skrevet/pålydende: 1. rykker 250 kr. ... 2. rykker 500,- kr. ... 3. rykker
>750 kr...., hvilket givet et sammenlagt rykkergebyr ved anvendelse af alle 3
>på siger og skriver 1.500,- kr.

Nope - den går inte Grandbergh, selv om det kan læses sådan:

3 rykkere på hver beløbet - derefter afsted til retslig inkasse

(men rykker 2 må gerne indeholde kravet fra rykker1)

>Dertil lægges i min bog *ågerrenter* på 8,5 % pr. påbegyndt måned.

>Skylder du virksomheden eks. 100,- kr. i 12 måneder, hvad er din gæld så
>akkumuleret til efter dette år inkl.. rykkergebyrer og rentes rente...?

Jeg har ikke regnet på det, når sagen ryger til inkasso, er det jo en
anden rente man skal beregne. (jeg lægger ikke renter på, men ville
hive den direkte til inkasso, og lade en advokat klare resten)

>Det er jo *helt* ude i hampen.

det er det også at undlade at betale sine regninger til tiden
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Bjørn Jørvad (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-03-03 14:07


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:9eb16vkla4blth7ib9sv773ubib1tsioeu@dtext2.news.tele.dk...

KLIP

> Hvorfor dog det - folk kan sgu' da bare betale deres regning til tiden

Fordi vi som virksomheder skal overholde gældende lovgivning på området - og
naturligvis skal vore kunder betale til tiden.

> Jeg kan ikke rigtigt se noget odiøst i et gebyr på 250 kroner pr.
> rykker.

Du/vi skal overholde gældende lovgivning på området.

> Hvis jeg skal bruge tid på at finde ud af hvem der ikke har
> betalt til tiden, er der kun 1 at sende regningen til : kunden.

Du skal overholde gældende lovgivning omkring størrelsen på *rykkergebyrer*
som du naturligvis sender krav om til kunden.

> Ja - der står at rykkergebyret må højst være 100 kroner -

Netop.

> der står
> ikke, at man ikke må opkræve kunden for den tid, der iøvrigt bruges,
> kald det flueerotik, men jeg arbejder sgu'tte gratis.

Nej ... og jeg tror ikke den holder i byretten eller andre lignende
instanser, såfremt du forsøger at "bøje" lovteksten.

> Måske man skal opdele rykker i 2 dele ? Jeg ved det ikke

Jeg tror ikke den holder i byretten eller andre lignende instanser.

> Nope - den går inte Grandbergh, selv om det kan læses sådan:

Jeg er af den klare opfattelse at metoden anvendes af virksomheden
alligevel.

> Jeg har ikke regnet på det, når sagen ryger til inkasso, er det jo en
> anden rente man skal beregne.

Det skulle du nu gøre.

> det er det også at undlade at betale sine regninger til tiden

Heri er vi ikke uenige, men det fritstiller altså ikke vi næringsdrivende og
virksomheder for at skulle overholde loven.

PS: Mit rykkergebyr er konstant 75,- kr. og renteberegningen er 2 % pr.
påbegyndt måned.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Peter G C (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 01-03-03 14:24

Bjørn Jørvad <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i
3e60b027$0$139$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[klip]

> PS: Mit rykkergebyr er konstant 75,- kr. og renteberegningen er 2 %
> pr. påbegyndt måned.

Er de 75 plus moms? Husk, at gebyret er momsbelagt.

Endelig vil jeg sige til jer begge to: Det er en god ide at holde sig til
eller under de 100 kr (inkl moms).

I den sidste rykker skal det endvidere anføres, at man vil oversende sagen
til retslig inkasso med ydereligere inkassoomkostninger til følge, hvis der
ikke betales senest 10 dage fra d.d. - ellers tager inkassosagen blot
længere tid. Det hænger sammen med de nye regler om inkasso.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Morten Bjergstrøm (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 01-03-03 15:17

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Endelig vil jeg sige til jer begge to: Det er en god ide at holde
> sig til eller under de 100 kr (inkl moms).

Det er ikke kun en god ide - det er et lovkrav.

--
Morten http://miljokemi.dk

Bjørn Jørvad (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-03-03 17:58


"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:pv28a.102153$Hl6.9665102@news010.worldonline.dk...

KLIP

> Er de 75 plus moms? Husk, at gebyret er momsbelagt.

Excl. moms og det gør mit bogholderiprogram ganske automatisk...

> Endelig vil jeg sige til jer begge to: Det er en god ide at holde sig til
> eller under de 100 kr (inkl moms).

Jeg finder også de 75,- kr excl. moms er en rimelig størrelse og finder
ingen anledning til at hæve satsen overfor min erhvervskunder.

> I den sidste rykker skal det endvidere anføres, at man vil oversende sagen
> til retslig inkasso med ydereligere inkassoomkostninger til følge, hvis
der
> ikke betales senest 10 dage fra d.d. - ellers tager inkassosagen blot
> længere tid. Det hænger sammen med de nye regler om inkasso.

Jeg takker høfligst for vejledningen....og glæder mig over .... den er
vederlagsfri...))

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



Peter G C (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 02-03-03 11:36

Bjørn Jørvad <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i
3e60e65c$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[klip]

>> I den sidste rykker skal det endvidere anføres, at man vil oversende
>> sagen til retslig inkasso med ydereligere inkassoomkostninger til
>> følge, hvis der ikke betales senest 10 dage fra d.d. - ellers tager
>> inkassosagen blot længere tid. Det hænger sammen med de nye regler
>> om inkasso.
>
> Jeg takker høfligst for vejledningen....og glæder mig over .... den er
> vederlagsfri...))

Slambert

Men ellers vil jeg opfordre til at man følger denne fremgangsmåde: Det
sparer tid og penge.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Morten Bjergstrøm (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 01-03-03 15:17

jan@stevns.net skrev:

>>Morten Bjergstrøm har givet en udmærket svar/henvisning.
>
> Ja - der står at rykkergebyret må højst være 100 kroner - der står
> ikke, at man ikke må opkræve kunden for den tid, der iøvrigt bruges,
> kald det flueerotik, men jeg arbejder sgu'tte gratis.

Et rykkergebyr kan ikke være højere end 100,- overfor ikke-
erhvervsdrivende uanset om du så måtte have brugt et år på at udskrive
rykkeren.

At du ikke arbejder geratis er irrellevant generelt set og for denne
gruppes emne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Peter G C (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 01-03-03 15:21

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev i
Xns93319B64DD72A.miljokemi.dk@130.133.1.4:

[klip]

> Et rykkergebyr kan ikke være højere end 100,- overfor ikke-
> erhvervsdrivende uanset om du så måtte have brugt et år på at udskrive
> rykkeren.

Rentelovens særlige regel om rykkergebyr gælder direkte kun
forbrugerforhold.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Morten Bjergstrøm (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 01-03-03 15:29

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

>> Et rykkergebyr kan ikke være højere end 100,- overfor ikke-
>> erhvervsdrivende uanset om du så måtte have brugt et år på at
>> udskrive rykkeren.
>
> Rentelovens særlige regel om rykkergebyr gælder direkte kun
> forbrugerforhold.

Det var skam også det jeg skrev, måske ikke så klart, men det står der:

"Et rykkergebyr kan ikke være højere end 100,- overfor ikke-erhvervsdrivende"

--
Morten http://miljokemi.dk

Peter G C (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 01-03-03 15:47

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev i
Xns93319D710F507.miljokemi.dk@130.133.1.4:

[klip]

> Det var skam også det jeg skrev, måske ikke så klart, men det står
> der:
>
> "Et rykkergebyr kan ikke være højere end 100,- overfor
> ikke-erhvervsdrivende"

Ok. Alle Jørvads kunder er erhvervsdrivende. Jeg gætter på, at de fleste af
Jans kunder er erhvervsdrivende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



jan@stevns.net (01-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-03-03 17:23

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Ok. Alle Jørvads kunder er erhvervsdrivende. Jeg gætter på, at de fleste af
>Jans kunder er erhvervsdrivende.

Korrekt - privatkunder vil jeg hverken bruge tid eller kræfter på.

(Dem lader jeg hjertens gerne andre om at slås med)

Firmaerne plejer at holde betalingfrister utroligt flot, nok også
fordi de er klar over at det er deres egen mås de rister ved at smøle
med at betale.


--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Morten Bjergstrøm (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 01-03-03 17:18

jan@stevns.net skrev:

>>Ok. Alle Jørvads kunder er erhvervsdrivende. Jeg gætter på, at de
>>fleste af Jans kunder er erhvervsdrivende.
>
> Korrekt - privatkunder vil jeg hverken bruge tid eller kræfter
> på.

Ok - det var jeg slet ikke klar over, da jeg svarede.

> Firmaerne plejer at holde betalingfrister utroligt flot, nok også
> fordi de er klar over at det er deres egen mås de rister ved at
> smøle med at betale.

Det gør de fleste privatkunder nu også.

--
Morten http://miljokemi.dk

jan@stevns.net (01-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-03-03 17:43

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :

>Ok - det var jeg slet ikke klar over, da jeg svarede.

fair nok .....

>> Firmaerne plejer at holde betalingfrister utroligt flot, nok også
>> fordi de er klar over at det er deres egen mås de rister ved at
>> smøle med at betale.

>Det gør de fleste privatkunder nu også.

Jeg vil ikke skære alle over en kam, og derved modsige dig, så lad os
bare sige "de fleste"

Det er jo normalt heller ikke dem, der giver anledning til debatter.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Bjørn Jørvad (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-03-03 17:54


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:vfn16vgjona2kbbtekr7auenj29ot7qepm@dtext2.news.tele.dk...

KLIP

> >Ok. Alle Jørvads kunder er erhvervsdrivende. Jeg gætter på, at de fleste
af
> >Jans kunder er erhvervsdrivende.

Jep.

> Korrekt - privatkunder vil jeg hverken bruge tid eller kræfter på.

Enig.

> (Dem lader jeg hjertens gerne andre om at slås med)

Jep.

> Firmaerne plejer at holde betalingfrister utroligt flot, nok også
> fordi de er klar over at det er deres egen mås de rister ved at smøle
> med at betale.

Enig .... og sådan har jeg aldrig opfattet en forsinket indbetaling.

Jeg har således også kun fundet anvendelse under 10 gange i de 10 år, jeg
har været selvstændig/kapitalselskab, at fremsende en rykker med samtidig
renteberegning.

Normalt er det blot en svipser i bogholderiet eller en langsom
godkendelsesprocedure.

Jeg har sig og skriver kun tabt 375,- kr. på en debitor og gæt hvilken type
det var...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn
Besøg Dk.Fritid.Bil
og Foreningens hjemmesider:
http://www.dkfritidbil.dk



jan@stevns.net (01-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-03-03 07:35

"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> skrev :

>Hvad hedder dit firma i grunden ?

Overby's firma er da vist http://www.rc-design.dk

(ifølge dk-hostmaster)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ryan Hansen [2600] (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Ryan Hansen [2600]


Dato : 01-03-03 15:53

jan@stevns.net wrote:

> Overby's firma er da vist http://www.rc-design.dk

Kanon... den virker oxo meget professionel hvis man da lige ser bort fra
diverse stave/grammatikfejl

Snip fra siden #1-
"Der ca. 3 fastansatte i firmaet, som vi laver løn til, ligesom vi foretager
hjemmesideopkrævninger og udarbejder tryksager.
Dette medføre at vi har stor kontakt til hjemmesidehaverne, som altid er
velkomne, hvis der er noget, de er I tvivl om"
#1 slut-

Undskyld mig men hvordan har et firma ca. 3 ansatte ?

Snip fra siden #2-
"Har du spørgsmål til siden så ret venligst henvendelse pr. email til
support@rc-design.dk og vil vende tilbage til dig med svar hurtigst muligt"
#2 slut-

Det er der da ingen der har råd til

Snip fra siden #3-
"rc-design.dk er ikke ansvarlig for tab, der skyldes lovforskrifter,
myndighedsforanstaltninger eller lignende, indtruffet krig, oprør,
borgerlige uroligheder, terror, sabotage, naturkatastrofer, strejke,
lockout, boykot eller blokade uanset om rc-design.dk er part i konflikten"
#3 slut-

Firmaets ca. 3 ansatte er måske på vej til Irak eller anden krig i nabolaget
!?

Og så lige en sidste detalje eller hvad man nu kalder det, jeg syntes nok at
det er et mærkelig firma alt i alt- der er et ca. antal ansat timepriser +
gebyrer er helt hen i vejret og for at det ikke skal være løgn så har T&S
intet registreret på de info man på siden giver vedr. firmaet... så mon ikke
han skulle få sin advokat til at forberede sig på henvendelse fra T&S
ifm.med den politianmeldelse der er indgivet mod ham ?



Henrik Stidsen (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 01-03-03 16:35

"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> wrote in
news:b3qhfa$2onh$1@news.cybercity.dk

> Snip fra siden #3-
> "rc-design.dk er ikke ansvarlig for tab, der skyldes
> lovforskrifter, myndighedsforanstaltninger eller lignende,
> indtruffet krig, oprør, borgerlige uroligheder, terror,
> sabotage, naturkatastrofer, strejke, lockout, boykot eller
> blokade uanset om rc-design.dk er part i konflikten" #3 slut-
>
> Firmaets ca. 3 ansatte er måske på vej til Irak eller anden krig
> i nabolaget !?

Din bank har temmelig sikkert samme passage - hvornår er bankfolk
begyndt at føre væbnet krig ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/
http://hs235.dk/billeder :=)

jan@stevns.net (01-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-03-03 17:34

"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> skrev :

>Undskyld mig men hvordan har et firma ca. 3 ansatte ?

de kan benytte freelancere , halvtidsfolk

>Og så lige en sidste detalje eller hvad man nu kalder det, jeg syntes nok at
>det er et mærkelig firma alt i alt- der er et ca. antal ansat timepriser +
>gebyrer er helt hen i vejret og for at det ikke skal være løgn så har T&S
>intet registreret på de info man på siden giver vedr. firmaet... så mon ikke
>han skulle få sin advokat til at forberede sig på henvendelse fra T&S
>ifm.med den politianmeldelse der er indgivet mod ham ?


Deres prispolitik signalerer de henvender sig til firmaer i mine øjne.

Da hverken du eller jeg, nok har set deres arbejde, kan vi nok ikke
udtale os om deres prispolitik.

Mht. T&S kan du ikke regne med noget som helst - du kan verificere om
deres SE/CVR nummer er gyldigt, ikke ret meget andet.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Morten Fruergaard (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 01-03-03 18:43

"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> skrev i en meddelelse
news:b3qhfa$2onh$1@news.cybercity.dk...
SNIP.

Hvad har stavefejl o.lign med jura at gøre?

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk
http://SyverRace.dk - nu med nyt og bedre forum
http://cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste