Taxi holdepladser
Fra : bem

Dato : 27-02-03 20:42

Det har tidligere været sådan at færdselstavlen E 31,3 Taxiholdeplads alene
betød, at det på den afmærkede parkeringsplads var *tilladt* taxaer at
stands og søge hyre (hvilket de ikke må alle andre steder). Det betød, at
hvis parkeringspladsen ikke samtidig var afmærket med gule streger, så måtte
man gerne foretage almindelig parkering på stedet.
Er dettte ændret, eller er det stadig tilladt at parkere på taxiholdepladser
uden gul afmærkning?

/Bo

Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-02-03 13:02

bem wrote:
> [...]
> man gerne foretage almindelig parkering på stedet.
> Er dettte ændret, eller er det stadig tilladt at parkere på taxiholdepladser

Jeg ved ikke hvor du har fået den ide at det er tilladt at parkere på en
afmærket hyrevognsplads.
Her er klippet lidt ud af færdselsloven :

§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
10) på afmærket holdeplads for hyrevogne.

Der er endvidere ingen regel om at afmærkningen skal være gul, men at
hvis holdepladsen er forbeholdt hyrevogne at denne er klart afmærket.

mvh
Kim

Fra : bem

Dato : 28-02-03 13:49

Kim Jespersen wrote:

> Jeg ved ikke hvor du har fået den ide at det er tilladt at parkere på
> en afmærket hyrevognsplads.

Fra en tidligere taxichauffør, som havde det fra Københavns Politi. Formålet
med bestemmelsen skulle være, at man ikke ville *reservere* en p-plads til
hyrevogne men blot lade dem søge hyre på stedet, hvis der var ledigt. Taxier
må jo ikke standse for at søge hyre uden for afmærkede pladser. Men det
kunne se ud som om, at det er en misforståelse.

/Bo