Hvor står jeg ifølge købeloven?
Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 27-02-03 17:04

Hej NG

Jeg har købt en 120 GB Western Digital harddisk hos SHG (afhentet i selve
butikken) d. 12/12-02.

Der er 3 års garanti på disken (hos producenten).

2 mdr efter købet kom der en mislyd på disken (som jeg siden har fundet ud
af, fremkommer, når jeg tilgår bestemte områder på disken).

Denne form for defekt betyder at jeg godt kan køre med disken (den er altså
ikke helt død), og jeg vil derfor gerne have en anden identisk disk, så jeg
kan overføre alle mine data, inden jeg indleverer denne disk.

Jeg har snakket med en hos SHG (der knap 2 mdr efter købet), og vedkommende
fortalte, at jeg kunne købe en ny disk, overføre data til den, og derefter
indlevere den defekte disk, og så få dagsprisen for den gamle disk(1).

Da tog jeg ud til SHG for at købe en ny disk, men de havde på det tidspunkt
ikke nogen på lager.

Det har de nu fået igen, men da jeg kontaktede dem, for at få det på skrift,
at ovennævnte bytningsmetode ville forløbe gnidningsfrit, lyder det ikke til
at det kan lade sig gøre.

Han siger endda, at det efterhånden er en gammel disk?!?

Hvor står jeg?

Jeg mener at have hørt, at man har ret til at få en ny vare, hvis den
oprindelige vare bliver defekt inden for 6 mdr, eller måske endda ophæve
købet (og få købsprisen dengang eller dagsprisen idag??).

Vil jeg kunne købe en ny disk, overføre data til den, og dernæst ophæve
købet på den "gamle" defekte disk, hvis de ikke giver mig andre muligheder,
for at overføre data?

Er der andre muligheder?

På forhånd tak.

Mvh Michael

(1) Jeg forstod ikke helt, om det var når jeg indleverede den defekte disk,
eller om det var når jeg fik den retur igen, at jeg kunne få dagsprisen.

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 27-02-03 22:50

Michael Aggerholm, Brabrand wrote:

[klip det hele]

Er der slet ingen der kan hjælpe mig i denne sag?

Jeg er måske en anelse utålmodig, men jeg har idag skrever t frem og tilbage
med en hos SHG, som ikke lyder særlig samarbejdsvillig, og det ville jo være
rart at kunne gøre opmærksom på sine rettigheder (hvis jeg da har nogen, og
jeg finder ud af hvilke).

Mvh Michael

Fra : Kim Hansen

Dato : 27-02-03 23:14

Jeg køber rigtigt meget privat hos SHG og har derfor også haft fået en del
produkter som har haft fået fejl. Jeg har dog altid snakket med teknikken
hos shg (du skal endelig ikke snakke med andre afdelinger) og lynhurtigt
fået en løsning på problemet.
Du har i første omgang "kun" krav på at få byttet din disk til en ny. Hvis
der ikke er en identisk model på lager, har SHG altid tilbudt mig et andet
produkt af samme eller lidt bedre type eller pengene (oprindelige pris)
tilbage.
Hvis de har fået disken på lager igen, kan du nok ikke købe en ny for at
overføre data før du returnere den defekte og så derefter får pengene retur.
De vil sikkert holde på at du skal lave en RMA sag på deres side og så
returnere disken hvorefter du vil få et nyt eksemplar.
Ring til teknikken og bed dem om at sende en returlabel da du skal holdes
skadesløs: dvs det er SHG som betaler for forsendelsen. Dette gør de uden
brok.

mvh
Kim Hansen

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 28-02-03 00:38

Kim Hansen wrote:
> [...]
> med teknikken hos shg (du skal endelig ikke snakke med andre
> afdelinger) og lynhurtigt fået en løsning på problemet.

Jeg snakkede først med teknikken, men hvad angår om det var muligt at få en
anden disk inden jeg returnerede den defekte, så skulle jeg snakke med
salgsafdelingen.

Der fik jeg så at vide, at det kunne lade sig gøre med den metode jeg
beskriver i det oprindelige indlæg.

En anden ting der kunne give problemre ved ombytningen, er at WD's eget
diagnostiseringsværktøj ikke melder fejl, men der er i mine øjne (ører) ikke
tvivl om, at den er defekt.

Jeg har sendt en optagelse af den lyd, disken siger engang imellem til SHG,
men fik bare et standardsvar:
"Hvad siger WD's diagnostiseringsværktøj?"
Da jeg så spurgte om han overhovedet havde lyttet til optagelsen, sagde han
bare, at de ikke havde lydkort i deres arbejdscomputere.
Så jeg frygter også lidt, at jeg når den bliver sendt ind, bare får den
tilbage igen med svaret "den fejler ikke noget"

> Du har i første omgang "kun" krav på at få byttet din disk til en ny.

Ja en helt ny, ikke?
Ikke bare en erstatningsdisk, vel?

> Hvis der ikke er en identisk model på lager, har SHG altid tilbudt
> mig et andet produkt af samme eller lidt bedre type eller pengene
> (oprindelige pris) tilbage.

Jeg vil gerne have en identisk disk, og har derfor ventet på at de fik denne
model på lager igen.

> [...]
> pengene retur. De vil sikkert holde på at du skal lave en RMA sag på
> deres side og så returnere disken hvorefter du vil få et nyt

Både og.
Som sagt fik jeg først at vide at det kunne lade sig gøre at købe en ny
disk, og senere returnere bytteren til kontanter (dagsprisen på dette
tidspunkt, jeg kunne altså tabe lidt, hvis den var faldet i pris i
mellemtiden).

Men det var en telefonisk aftale, med en, som jeg ikke kan huske navnet på,
og nu lyder det ikke til, at det kan lade sig gøre.
Det er i hvert fald op til personen der betjener mig den dag jeg returnerer
disken, og jeg synes jo ikke det kan være rigtigt, at jeg kan risikere at
står med en disk for meget, bare fordi sælgeren er i dårligt humør.

> Ring til teknikken og bed dem om at sende en returlabel da du skal
> holdes skadesløs: dvs det er SHG som betaler for forsendelsen. Dette
> gør de uden brok.

Jeg bor i Brabrand ikke langt fra SHG, og ville derfor indlevere disken
personligt, men det er måske bedre på den anden måde?

Jeg kan bare ikke forstå at det ikke er muligt at få en disk i hænderne
inden man indleverer den anden, når jeg nu har tilbudt at lægge et
depositum.

Jeg er ikke så bange for at have penge ude og svæve, så længe der er klare
retningslinier om at jeg kan få pengene tilbage, hvis jeg overholder min del
af aftalen.
Det er jo ikke fordi jeg kræver, at de skal sende mig varer, uden at have
dækning, hvis jeg nu skulle stikke af med sagerne.

Det er en 120GB disk med styresystem, og ca 100GB data. Det er altså ikke
bare lige noget man brænder ud på CD'er, og en PC er jo ikke særlig
funktionel uden en HD.

Derfor var det jeg gerne ville vide, om jeg som sidste udvej (med købeloven
i ryggen) kunne sige at jeg ville have pengene istedet for en anden disk
_efter_ jeg selv havde købt en ny disk, og overført data til den.

Mvh Michael

Fra : David T. Metz

Dato : 28-02-03 10:05

Michael Aggerholm, Brabrand skriblede:

> Ja en helt ny, ikke?

Nej.

> Ikke bare en erstatningsdisk, vel?

Jo. (Jeg er dog ikke helt sikker på hvad du mener forskellen skulle være).

> [...]
> returnerer disken, og jeg synes jo ikke det kan være rigtigt, at jeg
> kan risikere at står med en disk for meget, bare fordi sælgeren er i

Tjah. Du har en aftale (som iøvrigt er meget flot efter min mening), men du
har måske svært ved at bevise at aftalen eksisterer. I den situation er det
nok klogest at gå ud fra at aftalen ikke eksisterer - desværre.

> Jeg bor i Brabrand ikke langt fra SHG, og ville derfor indlevere
> disken personligt, men det er måske bedre på den anden måde?

Nej. Ikke når du har købt i butikken - så har shg ikke pligt til at sende
dig en returlabel. Henvend dig derfor selv.

> [...]
> købeloven i ryggen) kunne sige at jeg ville have pengene istedet for
> en anden disk _efter_ jeg selv havde købt en ny disk, og overført

Det kan du ikke, da du har købt den i en butik.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-02-03 12:44

> Det kan du ikke, da du har købt den i en butik.

Han siger han har afhentet den i butik, ikke at den er købt i butikken. Der
er direkte mulighed for selv at afhente varen hos SHG selvom man har lavet
handlen på nettet

Kim

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 28-02-03 13:47

Kim Hansen wrote:

> Han siger han har afhentet den i butik, ikke at den er købt i
> butikken. Der er direkte mulighed for selv at afhente varen hos SHG
> selvom man har lavet handlen på nettet
>
> Kim

Jeg kan ærlig talt ikke huske om jeg bestilte den på nettet først, men jeg
betalte først da jeg kom ud i butikken, så det tyder vel på, at jeg købte
den i butikken, og ikke bare afhentede.

Mvh Michael

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 28-02-03 13:55

David T. Metz wrote:
> Michael Aggerholm, Brabrand skriblede:

> Nej.

> Jo. (Jeg er dog ikke helt sikker på hvad du mener forskellen skulle
> være).

Jeg mener forskellen er, at erstatningsdiske (refurbished tror jeg det
hedder) er tidligere defekte diske der er blevet istandsat

> [...]
> men du har måske svært ved at bevise at aftalen eksisterer. I den
> situation er det nok klogest at gå ud fra at aftalen ikke eksisterer

Ja det er ærgeligt.

> Nej. Ikke når du har købt i butikken - så har shg ikke pligt til at
> sende dig en returlabel. Henvend dig derfor selv.

Will do.

> Det kan du ikke, da du har købt den i en butik.

Er der meget stor forskel på, om jeg havde købt via nettet, eller direkte i
butikken.

Er der ikke noget med at de nye regler om reklamationsret, sige at hvis en
vare er defekt inden for de første 6 mdr, så antages det, at det er en
defekt, der har været til stedet fra produktionen, og derfor en mangel ved
varen (noget med at bevisbyrden er hos sælger, og at det er meget svært at
modbevise)?

Hvis ja, hvad giver det så ret til?

Er der nogle væsentlige forskelle på garanti og reklamationsret, som jeg bør
vide i dette tilfælde?

Disken er som sagt under 3 mdr, og "startede defekten" de den var under 2
mdr.

Mvh Michael

Fra : David T. Metz

Dato : 28-02-03 20:04

Michael Aggerholm, Brabrand skriblede:

> Jeg mener forskellen er, at erstatningsdiske (refurbished tror jeg det
> hedder) er tidligere defekte diske der er blevet istandsat

Det vil jeg tro er "godt nok", men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken.

> Er der meget stor forskel på, om jeg havde købt via nettet, eller
> direkte i butikken.

Ja. Ved fjernhandel har du 14 dages returret. Dvs. du ville kunne lade
handlen gå tilbage uden videre inden for 14 dage.

> [...]
> det er en defekt, der har været til stedet fra produktionen, og
> derfor en mangel ved varen (noget med at bevisbyrden er hos sælger,

Korrekt. Om det er svært for sælger at "modbevise" afhænger dog af mange
forhold (defektens karakter osv.)

> Hvis ja, hvad giver det så ret til?

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330
Se §78 og §79.

> Er der nogle væsentlige forskelle på garanti og reklamationsret, som
> jeg bør vide i dette tilfælde?

Ja. En garanti skal stille forbrugeren bedre end købelovens
reklamationsbestemmelser.

> Disken er som sagt under 3 mdr, og "startede defekten" de den var
> under 2 mdr.

Så er det under alle omstændigheder en reklamations-/garantisag. Hvad siger
den 3-årige producentgaranti?

Konkret kan det blive et problem at defekten ikke kan detekteres af
diagnoseprogrammet. Sælger/producent vil muligvis hævde at der ikke er en
defekt. Afhængig af butikkens/producentens kulance kan det blive en tricky
sag.

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 01-03-03 14:52

David T. Metz wrote:

> Det vil jeg tro er "godt nok", men jeg tør ikke lægge hovedet på
> blokken.

Ja, men "godt nok" lyder bare ikke tilfredsstillende i mine ører når disken
er så ny, og jeg troede egentlig jeg havde ret til en helt ny, når disken
fejler så hurtigt.

> Ja. Ved fjernhandel har du 14 dages returret. Dvs. du ville kunne lade
> handlen gå tilbage uden videre inden for 14 dage.

Lige netop denne forskel er jo ikke særlig relevant i mit tilfælde, da der
jo er gået over 14 dage.

> Korrekt. Om det er svært for sælger at "modbevise" afhænger dog af
> mange forhold (defektens karakter osv.)

> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330
> Se §78 og §79.

Nu er jeg ikke lige ekspert i at læse love og paragraffer, men jeg kan
tilsyneladende ike ophæve købet, hvis SHG tilbyder "afhjælpning eller
omlevering", og dette sker "inden for rimelig tid, uden udgift og uden
væsentlig ulempe for køberen", og når det skal vurderes om ombytningen sker
inden for rimelig tid, så tager man hensyn til "genstandens art, mangelens
beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen
regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed".

Hvad vil rimelig tid være i mit tilfælde, hvor det er en harddisk med
styresystem, der er essentiel for at min computer virker?

Hvad er væsentlig ulempe for køberen i mit tilfælde?
Jeg synes jo det er en ret væsentlig ulempe, at jeg ikke kan redde alle mine
data, fordi jeg ikke har en harddisk af samme størrelse af overføre data på.

Hvad med delen om en erstatningsgenstand, som sælger skal stille til til
rådighed for egen regning?
Kunne det ikke være en tilsvarende disk, som jeg fik før jeg indleverede den
defekte disk (og som jeg tilmed har tilbudt at lægge et dipositum for), så
jeg undgik væsentlig ulempe i form af data tab, eller genindlæsning af
styresystem.

> Så er det under alle omstændigheder en reklamations-/garantisag. Hvad
> siger den 3-årige producentgaranti?

Det ved jeg ikke med sikkerhed.
Hvor finder jeg ud af det?

> [...]
> diagnoseprogrammet. Sælger/producent vil muligvis hævde at der ikke
> er en defekt. Afhængig af butikkens/producentens kulance kan det

Hvad er "kulance"?

Jeg har en lydoptagelse, af den lyd disken frembringer engang imellem.
Denne har jeg sendt til SHG, men fik bare at vide, at de ikke havde lydkort
i deres arbejdscomputere.

Min mistanke går på, at lyden kommer, når jeg arbejder bestemte steder på
disken.
Den er fremkommet, når jeg arbejder med et bestemt regenark, men ikke med
det samme efter at jeg ahr åbnet regnearket.
Det kan være at fejlen derfor ikke når at opstå, når
diagnostiseringsprogrammet undersøger disken.

Kan jeg ikke dokumentere defekten med denne lydoptagelse, af en lyd som en
harddisk unden tvil _ikke_ skal frembringe ved normalt brug?

Mvh Michael

Fra : David T. Metz

Dato : 01-03-03 18:31

> [...]
>
> Hvad vil rimelig tid være i mit tilfælde, hvor det er en harddisk med
> styresystem, der er essentiel for at min computer virker?

Svært at sige. "rimelig" vedrører ikke blot dine behov, men også hvad der
må forventes med den type vare ... Jeg tør ikke byde på det.

> [...]
> Jeg synes jo det er en ret væsentlig ulempe, at jeg ikke kan redde
> alle mine data, fordi jeg ikke har en harddisk af samme størrelse af

Jo, men det er ret irrelevant, da det er et standardforbehold at
garanti/reklamation kun omfatter disken og ikke data. Iøvrigt /kan/ du jo
redde data ved en backup - det er bare besværligt.

> [...]
> indleverede den defekte disk (og som jeg tilmed har tilbudt at lægge
> et dipositum for), så jeg undgik væsentlig ulempe i form af data tab,

Jo, det kunne det. Jeg tror dog ikke det er gængs praksis for pc-dele. Det
er mere hvis det er en hel pc at man kan være så heldig.

> Det ved jeg ikke med sikkerhed.
> Hvor finder jeg ud af det?

På producentens hjemmeside?

> Hvad er "kulance"?

Situationsfornemmelse og service.

> Kan jeg ikke dokumentere defekten med denne lydoptagelse, af en lyd
> som en harddisk unden tvil _ikke_ skal frembringe ved normalt brug?

Det er nok lige så meget et teknisk som et juridisk spsml.

Fra : Henning

Dato : 01-03-03 10:53

On Thu, 27 Feb 2003 17:03:43 +0100, "Michael Aggerholm, Brabrand"
>Denne form for defekt betyder at jeg godt kan køre med disken (den er altså
>ikke helt død), og jeg vil derfor gerne have en anden identisk disk, så jeg
>kan overføre alle mine data, inden jeg indleverer denne disk.

?? Hvorfor ikke bare montere den nye disk og genindlæse din backup?
Det er ikke forhandlerens skyld, du ikke har backup af dine data -
hvad vil du gøre den dag disken står helt af?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 01-03-03 14:29

Henning wrote:

> ?? Hvorfor ikke bare montere den nye disk og genindlæse din backup?

Tjah, det er nok fordi jeg ikke har en backuå (endnu).

> Det er ikke forhandlerens skyld, du ikke har backup af dine data -

Det er korrekt, men derfor kan jeg stadig ikke forstå at det ikke er muligt
at få udleveret en disk, når jeg nu er villig til at lægge et depositum.
Jeg har jo ikke på noget tidspunkt bedt butikken om at udlevere mig noget,
som de ikke har dækning på, hvis jeg nu skulle være en slem mand, og blive
væk.

Så vidt jeg ved, så er det hos IBM muligt at lave en avanceret RMA, hvor man
vha VISA lægger et depositum for en disk, får tilsendt ombytningsdisken,
overfører data, og derefter returnerer den defekte disk.
Dernæst får man depositum tilbage, når IBM har modtaget den defekte disk.

Jeg ved faktisk ikke om WD har lignende service, men jeg synes bare at en så
ny en disk skal returneres til butikken.

> hvad vil du gøre den dag disken står helt af?

Den dag skulle efter min mening gerne være lidt længere ude i fremtiden, og
jeg har derfor ikke fået lavet en backup endnu.
Men det er jo egentlig ikke særlig relevant for denne her sag.

Mvh Michael

Fra : regnar1

Dato : 05-04-03 14:58

Hej Michael Aggerholm

Efter købloven står du helt utroligt godt i denne sag. Det vil sige du
har 2 års reklamertions ret efter købeloven (KBL), og denne
reklamationsret dækker alle fejl der ikke er din fejl eller alm. slid og
det er dette jo ikke. Det er videre ikke lovligt at bruge ordet garanti
ved mindre det stiller forbrugeren bedre en KBL, så dette taler får du
skal have den byttet. Der skal dog nævnes at de har ret til at prøve at
lave den inden de giver dig en ny eller pengende tilbage. Det med at
overføre dine data er dog ikke deres problem det må du selv løse.

VH

KP

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus

Dato : 05-04-03 17:11

Der skal dog nævnes at de har ret til at prøve at
> lave den inden de giver dig en ny eller pengende tilbage. Det med at
> overføre dine data er dog ikke deres problem det må du selv løse.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Klaus

Fra : regnar1

Dato : 05-04-03 18:38

Hej igen

Jeg vil lige suplere oven stående med at din mangels vurdering skal
fortages efter KBL pargraf 76 nr. 4. Du kan kikke i købeloven i
forbruger afsnittet fra pragraf 72.

Ps: den er ændret sin min udgave

http://www.kandu.dk/