Hvad hvis entreprenøren har skadet min bil~
Fra : Niels L.

Dato : 26-02-03 17:00

Hej gruppe.....

Jeg er (muligvis) kommet i en kedelig situation....

Min bil holdt ved indkørslen til en byggeplads og da jeg ville hente den var
den trukket sidelæns over baghjulene fra vejbanen og ind over en (lav)
fortovskant.
I alt er den trukket ca. en halv meter - der ses tydelige slæbespor. Det er
en voldsom belastning, hvis den ikke samtidig er belevet løftet lidt op! Jeg
har ladet bilen stå og har taget billeder af "åstedet". Jeg har også talt
med byggepladslederen, som godt kan forstå min bekymring. Der k a n være
opstået skade på baghjulsophæng mv., og jeg har foreløbig besluttet at lade
bilen stå.

Så mit spørgsmål er i denne sag er: Hvad skal jeg gøre - vil det f.eks være
en god idé at lade politiet se på sagen, så det bliver officielt
"registreret", hvis det senere skulle vise sig at bilen har taget skade?
Kan jeg forlange en at entreprenøren skriver under på at han er klar over
situationen, og vedkender sig at der ER firmaet der har flyttet bilen?

Jeg tænker også på om ikke entreprenøren skulle have rekvireret eksempelvis
Falck evt. via politiet? På en måde måde er det vel en slags selvtægt at
flytte folks biler på en, måske, uautoriseret måde? Bilen holdt formelt ikke
i vejen for entreprenøren, men de havde brug for at få et særlig langt
krankøretøj ind på byggepladsen.

I håb om gode råd i denne forbindelse.
Med venlig hilsen
Niels L.

Fra : MAndersen

Dato : 26-02-03 17:30

"Niels L." <nilau3@SLETyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en god idé at lade politiet se på sagen, så det bliver officielt
> "registreret", hvis det senere skulle vise sig at bilen har taget skade?

Du kan prøve, men jeg tror ikke de har tid til at køre efter det - men på
den anden side der er vel en eller anden der er stukket af. Billederne må
være nok.

> Kan jeg forlange en at entreprenøren skriver under på at han er klar over
> situationen, og vedkender sig at der ER firmaet der har flyttet bilen?

Det kan du godt - men det skal du ikke regne med. De vil sikkert henvise til
deres forsikringsselskab, hvis de vil erkende skyld.

> [...]
ikke
> i vejen for entreprenøren, men de havde brug for at få et særlig langt

Du kontakter dit forsikringsselskab og beskriver uheldet, og skriver hvem
modpart er - i dette tilfælde navnet på entreprenørfirmaet.

mvh
MAndersen

Fra : Niels L.

Dato : 26-02-03 17:41

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kontakter dit forsikringsselskab og beskriver uheldet, og skriver hvem
> modpart er - i dette tilfælde navnet på entreprenørfirmaet.

Hej M Andersen
Nej, der ingen der er "stukket af". Entreprenøren vedkender at have flyttet
bilen. Og forhåbentlig er der ikke sket noget med bilen, men det vil jeg
snarest konstatere.
Det jeg ville prøve, er at undgå at komme til at stå en situation hvor jeg
skal have bilen repareret og selv skulle betale det. Den eventuelle
skadevolder skulle helst ikke kunne løbe fra ansvaret.

Hilsner
Niels

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-02-03 20:35

Niels L. skrev Onsdag den 26. februar 2003 17:41 i dk.videnskab.jura:

> Det jeg ville prøve, er at undgå at komme til at stå en situation hvor jeg
> skal have bilen repareret og selv skulle betale det.

Du er pligtig til at minimere (følge) skader, dvs. du skal ikke køre flere
tusinde km før du lader et værksted kikke på den. Jeg tror at det kan give
dig problemmer hvis der er sket noget.

Ivar Madsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-02-03 17:37

On Wed, 26 Feb 2003 17:00:22 +0100, "Niels L." <nilau3@SLETyahoo.dk>
wrote:

> [...]
>en voldsom belastning, hvis den ikke samtidig er belevet løftet lidt op!
En bil er mere solid end man udmildbart tror.

> [...]
>en god idé at lade politiet se på sagen, så det bliver officielt
>"registreret", hvis det senere skulle vise sig at bilen har taget skade?
Ja kontakt da politiet, så er sagen registreret.
Send din bil på værksted, og få konstateret om den fejler andet end
"slid på dækkene".
Er der skader, kontakter du dit forsikringsselskab, så klarer de
resten. Du giver dem billeder, evt. politirapport, evt. erklæring fra
entreprenøren. Det er i sidste ende en kamp mellem entreprenørens
forsikringsselskab og dit.

>Jeg tænker også på om ikke entreprenøren skulle have rekvireret eksempelvis
>Falck evt. via politiet?
Det kan man mene. Men det ville jo havde taget tid, og kraner koster
mange penge pr time, rigtig mange penge.

>På en måde måde er det vel en slags selvtægt at
>flytte folks biler på en, måske, uautoriseret måde?
Enig.

>Bilen holdt formelt ikke i vejen for entreprenøren, men de havde brug for at få et særlig langt
>krankøretøj ind på byggepladsen.
Den holdt jo i vejen, men du mener nok, at du ikke havde parkeret i
strid med færdselsloven ?

/Hans

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-03 18:05

In article <efqp5vsip0utnui3s4k1r2099dsqlfnco5@4ax.com>, Hans Kjaergaard wrote:

[klip]

> Den holdt jo i vejen, men du mener nok, at du ikke havde parkeret i
> strid med færdselsloven ?

Hvis den ikke holder ulovligt, hvordan kan den så holde i vejen?
Entreprenøren ved da at der kommer en kran, så kan de da bare
sætte skilte op der forbyder parkering i det tidsrum kranen er der.

JonB

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-02-03 20:09

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Hvis den ikke holder ulovligt, hvordan kan den så holde i vejen?

Ser du en modsaetning? Man kan sagtens paa fuldt lovlig vis vaere
i vejen for andre.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-02-03 23:13

In article <3e5d10e8$0$135$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Ser du en modsaetning? Man kan sagtens paa fuldt lovlig vis vaere
> i vejen for andre.

Ja, jeg ser en modsætning. Vi har i danmark nogle maximale krav til
køretøjer der bruger vores veje. Derfor må det selvfølgelig ikke
være lovligt at parkere således at disse køretøjer ikke kan passere.
Omvendt så, hvis der er parkeret ulovligt, og du ikke mener du kan
komme til... tough luck.

JonB

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-02-03 23:55

> [...]

>køretøjer der bruger vores veje. Derfor må det selvfølgelig ikke
>være lovligt at parkere således at disse køretøjer ikke kan passere.

Saa fordi nogen paa et fremtidigt tidspunkt kunne finde paa at
dreje en fuldt lovlig lastbil med vindmoelletaarn ind paa en
lille sidevej og derved ville have brug for at skaere 20-25 m af
hjoernet, maa det ikke vaere lovligt at parkere mindre end 25 m
fra et gadehjoerne?

Der er ikke altid plads til alle, selv om alle foelger loven.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-02-03 00:01

In article <3e5d45bc$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> [...]
> fra et gadehjoerne?
>
> Der er ikke altid plads til alle, selv om alle foelger loven.

Nej, men lastbilen kunne opsætte skilte, de ved jo som regel
hvornår de kommer. Desuden mener jeg ikke at det kan være lovligt
at beskadige anden mands ejendom, selvom den står i vejen.

JonB

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-02-03 00:43

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Nej, men lastbilen kunne opsætte skilte, de ved jo som regel
>hvornår de kommer.

Vender du ikke paa en tallerken nu?

Hvorfor skal det vaere noedvendigt at opsaette skilte, hvis du
har ret i:

Modsiger det noget, jeg har skrevet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-02-03 11:41

In article <3e5d510b$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Vender du ikke paa en tallerken nu?

Det synes jeg ikke.

> Hvorfor skal det vaere noedvendigt at opsaette skilte, hvis du
> har ret i:

Så folk kan parkere et andet sted og entreprenøren kan undlade at
flytte andres ejendom.

JonB

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-02-03 18:35

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Så folk kan parkere et andet sted og entreprenøren kan undlade at
>flytte andres ejendom.

Ja, til begge dele. Men det har ingen relevans til dit udsagn om,
at en lovligt parkeret bil ikke kan vaere i vejen for et lovligt
koeretoej.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-02-03 00:36

> Ja kontakt da politiet, så er sagen registreret.

Der er intet politimæssigt i denne sag. Det er udelukkende et spørgsmål om
en evt. erstatning, som helt og aldeles vil være civilretligt.

Kurt

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-02-03 17:36

> [...]
> Der k a n være
> opstået skade på baghjulsophæng mv., og jeg har foreløbig besluttet at

Hvis den er blevet trukket/skubbet sidelæns er der med 99 % sikkerhed ikke
sket noget.
Hvordan tror du at biler kan klare at skride sidelæns uden at tage skade?
De kan holde til en del.

--
Mvh. Morten Fruergaard
http://fruergaard-racing.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 18:04

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev:

> Hvis den er blevet trukket/skubbet sidelæns er der med 99 %
> sikkerhed ikke sket noget.
> Hvordan tror du at biler kan klare at skride sidelæns uden at tage
> skade? De kan holde til en del.

Nu er der forskel på en bil, der er i bevægelse og en bil, der holder
stille.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-02-03 18:12

> Nu er der forskel på en bil, der er i bevægelse og en bil, der holder
> stille.

Ja. Hvad belaster den så hårdeste?
At skride sidelæns med blokerede dæk med 100 km/t eller hvis den bliver
trukket sidelæns med 1 km/t?

Fra : alexbo

Dato : 26-02-03 20:14

> [...]

er
> en voldsom belastning, hvis den ikke samtidig er belevet løftet lidt op!

Det mest sandsynlige er at man ved hjælp af fire mand har gynget med din
bil, derved kan man næsten få hjulene til at slippe, og hoppe sidelæns, den
er jo næppe slæbt sidelæns over kantstenen, det er nærmest umuligt.

Du har taget nogle billeder, og det er jo altid godt, du kan også lade dit
værksted kigge på den, bare for en sikkerheds skyld.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-02-03 22:46

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Det mest sandsynlige er at man ved hj‘lp af fire mand har gynget
> med din bil, derved kan man n‘sten f† hjulene til at slippe, og
> hoppe sidel‘ns, den er jo n‘ppe sl‘bt sidel‘ns over kantstenen,
> det er n‘rmest umuligt.

Det ville ikke give slæbemærker...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...