"Kopisikret cd", hvad må man?
Fra : Rasmus

Dato : 26-02-03 16:22

Jeg har lige købt en cd påtrykt "Kopisikret cd", for at få min nysgerrighed
stillet måtte jeg altså lige se om den kunne kopieres...og til min store
forundring blev den kopieret uden problemer, med det software som fulgte med
brænderen.

Har jeg nu gjort noget ulovligt?, så vidt jeg har forstået er det ulovligt
at omgå kopi-beskyttelsen...., men jeg kan ikke rigtigt se hvordan jeg har
omgået den?

....er der en kopibeskyttelse eller er det falsk varedeklaretion, med det
formål at snyde "naive" forbrugere som vil tage en kopi af deres cd-samling
til bilen?

mvh
Rasmus

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-02-03 16:28

> ...er der en kopibeskyttelse eller er det falsk varedeklaretion, med det
> formål at snyde "naive" forbrugere som vil tage en kopi af deres
cd-samling
> til bilen?

Du må ikke forbigå "effektiv" kopisikring...

Synes du den var "effektiv" ?

--
Regards, Peter Larsen - http://GratisDNS.dk
(som hører webradio selv.., og betaler over 5000,- årligt i Koda afgift for

Fra : Rasmus

Dato : 26-02-03 16:37

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> wrote in message
> cd-samling
>
> Du må ikke forbigå "effektiv" kopisikring...
>
> Synes du den var "effektiv" ?

ok, kunne ikke lige husk at det kun var "effektiv" kopsikring...

mvh
Rasmus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 18:05

"Rasmus" <maximreality@ofir.dk> skrev:

> ok, kunne ikke lige husk at det kun var "effektiv" kopsikring...

Du skal ikke ikke ligge ret meget, om overhovedet noget, i "effektiv" i
InfoSocdirektivets forstand.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-02-03 18:49

> Du skal ikke ikke ligge ret meget, om overhovedet noget, i "effektiv"
> InfoSocdirektivets forstand.

Hvorfor ikke?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-02-03 18:56

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Hvorfor ikke?

Læs evt. direktivets artikel 6:

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=da&numdoc=301L0029

Min tolkning af direktivet er følgende:

Hvis formålet med en foranstaltning er
at beskytte værket mod kopiering, så er foranstaltningen effektiv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rasmus

Dato : 26-02-03 22:00

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
>
> Min tolkning af direktivet er følgende:
>
> Hvis formålet med en foranstaltning er
> at beskytte værket mod kopiering, så er foranstaltningen effektiv.

Men når cd´en nu kunne kopieres med et helt almindelig brænder program, så
er jeg i tvivl om der overhovedet er en kopisikring, måske er det noget de
blot påstår for at stå bedre i forhold til lovgivningen...

mvh
Rasmus

Fra : Gevaldi

Dato : 27-02-03 08:25

Rasmus skrev:

> [...]
> program, så er jeg i tvivl om der overhovedet er en kopisikring,
> måske er det noget de blot påstår for at stå bedre i forhold til

Der er vel ikke nogen lovgivning der siger
at der skal være en kopisikring....

--
/Gevaldi
Indlæg som sendes via kandu.dk besvares ikke.

Fra : Rasmus

Dato : 27-02-03 08:32

"Gevaldi" <georg_valdi369@hotmail.com> wrote in message

> Der er vel ikke nogen lovgivning der siger
> at der skal være en kopisikring....

.....grunden til at pladeselskaberne sætter kopisikring på, er at ifølge det
nye infosoc direktiv er det ulovligt at omgå kopisikring for at kopiere en
musik cd. Den "gamle" lov om digitalkopiering siger at det er tilladt at
tage en kopi af en original cd til eget brug

se evt. http://www.digitalforbruger.dk/

mvh
Rasmus

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-02-03 18:39

"Gevaldi" <georg_valdi369@hotmail.com> wrote:

>Der er vel ikke nogen lovgivning der siger
>at der skal være en kopisikring....

Det var vist heller ikke mandens paastand. Men hvis de er i stand
til at bilde omverdenen ind, at en CD er kopisikret, vil de
sandsynligvis ogsaa kunne bilde omverdenen ind, at en evt. kopi
maa vaere fremstillet ved en omgaaelse af kopisikringen, og at
den dermed er ulovlig.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Søren Houen

Dato : 27-02-03 22:45

Morten wrote:
| Min tolkning af direktivet er følgende:
|
| Hvis formålet med en foranstaltning er
| at beskytte værket mod kopiering, så er foranstaltningen effektiv.

I så fald tolker du forkert.

Det følger af art. 6, stk. 3, at ikke *alle* tekniske foranstaltninger er
undergivet retlig beskyttelse, men kun dem, som kan anses som "effektive".
Foranstaltningen skal altså rent faktisk være egnet til at beskytte værket i
digital form. Tekniske foranstaltninger som ikke reelt hindrer handlinger,
som er omfattet af rettighedshavernes enerettigheder, vil ikke være
kvalificerede til at opnå beskyttelse.

I det i hovedmailen skitserede forløb, var kopisikringen ikke reelt egnet
til at beskytte værket - den var ikke effektiv - og omgåelsen af den
påståede kopisikring var ikke ulovlig.

Mvh. Søren Houen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-02-03 22:56

"Søren Houen" <soren@houen.com> skrev:

> I så fald tolker du forkert.

Det var ellers nogen af en konklusion du der kommer med .

> Det følger af art. 6, stk. 3, at ikke *alle* tekniske
> foranstaltninger er undergivet retlig beskyttelse, men kun dem,
> som kan anses som "effektive".

Ja netop "effektive" og ikke i den betydning som effektiv har i daglig
tale.

Hvis du læser art 6. stk. 3 som du rigtigt nok henviser til ser du
denne meget vigtige passage, der definerer "effektiv":

"Tekniske foranstaltninger skal anses som "effektive", hvis anvendelsen
af beskyttede værker eller andre frembringelser styres af
rettighedshaveren ved anvendelse af en adgangskontrol- eller
beskyttelsesforanstaltning, f.eks. kryptering, scrambling eller anden
omdannelse af værket eller andre frembringelser eller en
kopikontrolanordning, der opfylder beskyttelsesformålet."

Dette kan vi koge ned til "Tekniske foranstaltninger skal anses som
'effektive', hvis anvendelsen opfylder beskyttelsesformålet"

Du kan se selvsamme i den danske implementering af InfoSoc direktivet:

§ 75 c
Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2
forstås enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under
deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre
frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.

> [...]
> foranstaltninger som ikke reelt hindrer handlinger, som er
> omfattet af rettighedshavernes enerettigheder, vil ikke være

Hvor står det henne?

> I det i hovedmailen skitserede forløb, var kopisikringen ikke
> reelt egnet til at beskytte værket - den var ikke effektiv - og
> omgåelsen af den påståede kopisikring var ikke ulovlig.

Formålet med beskyttelsen var at hindre kopiering. At den ikke virker
er ikke relevant med den umiddelbare tolkning af direktivet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren Houen

Dato : 28-02-03 15:56

| Hvor står det henne?
| --
| Morten

For at underbygge min påstand citerer jeg ordret fra bemærkningerne til "Lov
om ændring af ophavsretsloven":

"Det følger desuden af art. 6, stk. 3, at ikke alle tekniske
foranstaltninger er undergivet retlig beskyttelse, men kun dem, som kan
anses som "effektive". Kopispærringer og lign., som inkorporeres i værker i
digital form m.v., skal opfylde beskyttelsesformålet. Tekniske
> [...]

| Formålet med beskyttelsen var at hindre kopiering. At den ikke virker
| er ikke relevant med den umiddelbare tolkning af direktivet.

Jo, det er relevant, for når beskyttelsen ikke virker, opfylder den ikke
beskyttelsesformålet.

Hvis man fx via Windows Media Player, eller anden normal software, kan
kopiere en påstået kopibeskyttet til harddisken, er den påståede
kopibeskyttelse ikke effektiv og der er ikke tale om en strafbar
omgåelseshandling.

Noget andet er, at man ikke må "knække" en kopibeskyttelse ved hjælp af
programmer, som har denne funktion som deres eneste eller primære funktion,
for så er beskyttelsen rent faktisk effektiv, selv om den kan brydes af
komplicerede tekniske indretninger.

Mvh. Søren Houen