Erstatningansvarsloven
Fra : Hans Lund

Dato : 26-02-03 09:04

Jeg faldt sidste år og brækkede mit håndled.
Uheldet skete på arbejdspladsen og er blevet anerkendt som arbejdsskade.
Kan jeg nu kræve erstatning for svie og smerte af arbejdsgiverns
forsikringsselskab?

Skaden skete på følgende måde:
Jeg gik og ryddede op efter varerudpakning på lageret, jeg gik med favnen
fuld af plastik som skulle fjernes, en kollega havde uden jeg havde set det
stillet et stativ i gangbanen som jeg efterfølgende snublede over med et
brækket håndled til følge.

Hilsen
Hans Lund

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 26-02-03 09:10

hanslund@mail1.stofanet.dk writes:
> [...]
>det
>stillet et stativ i gangbanen som jeg efterfølgende snublede over med et

Ja, du vil sandsynligvis have ret til erstatning. Arbejdsgiveren er
ansvarlig for sine ansattes handlinger, m.m. den ansatte har handlet groft
uforsvarligt eller gjort det med vilje.

Jeg har aldrig været i retten med en sag, hvor en kollega har været skyld
i ulykke. Forsikringsselskaberne har accepteret, at der var ansvar, og har
udbetalt erstatning uden at kny.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : MAndersen

Dato : 26-02-03 11:23

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i ulykke. Forsikringsselskaberne har accepteret, at der var ansvar, og har

Det er da vist en meget bombastisk dom - groft uforsvarligt eller gjort det
med vilje. Hvis det er en gangbane på 1 m. bred vil jeg give dig ret, men
der står ikke noget om at det er i Hans' gangbane eller om det er 8000 kvm.
hvor den står stillet og Hans blot vælger at gå den vej.

Jeg tror også at Hans bliver meget populær ved arbejdsgiveren - denne har
sikkert en selvrisiko på ansvarsforsikringen plus den tid der skal gå med
skadesanmeldelse m.m. inden der kan udbetales et sikkert beskedent beløb.

mvh
MAndersen

Fra : Hans Lund

Dato : 26-02-03 13:25

Lageret jeg arbejder på er med reoler og naturlige gangbaner 1-2m brede

Hilsen
Hans

Fra : René Andreasen

Dato : 26-02-03 19:11

Det her er ikke USA....! Jeg har hørt om en der prøvede en sag men under
høringen i retten "grinede" dommeren og afviste sagen. Da det ikke er med
vilje at den anden medarbejder har gjort noget. Det er immervæk dig der skal
bevise han har handlet uforsvarligt!

MVH

René

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 27-02-03 12:47

r_andreasen@tdcspace.dk writes:
> [...]
>vilje at den anden medarbejder har gjort noget. Det er immervæk dig der
>skal bevise han har handlet uforsvarligt!

Hvis det ikke er uforsvarligt at placere stativ midt i et gangareal, så
ved jeg ikke hvad der uforsvarligt.

Hvis sagsforløbet er korrekt beskrevet, så har Hans en sikker vindersag
her. Der stilles skærpet krav til arbejdsgiveren ved arbejdsulykker. Vores
advokater ynder at sige under deres procedurer "et ansvar der nærmer sig
det objektive"

Det du kan hente er tabt arbejdsfortjenste = timeløn minus sygedagpenge
(skattepligtige)
Svie og smerte = Jeg mener det p.t. er 130,- kr. om dagen. (Gives for hele
ugen og er skattefrie)
Renter fra arbejdsgiveren har haft mulighed for at få alle oplysninger.
(Skattepligtige)

Det er rigtigt, at det er den skadelidte, der har bevisbyrden, men der
behøver ikke at være handlet uforsvarligt, der skal bare være handlet
ansvarpådragende, og der er en væsentlig forskel.

Lade mig give dig et eksempel på hvad jeg mener, med en konkret sag jeg
har haft, der blev vundet i både by- og landsret.

En ansat arbejdede i forskellige niveauer. Der var et trin mellem de to
niveauer, men alligevel valgte den ansatte at springe ned i stedet for at
bruge trinnet. Det var den måde stort set alle de ansatte på virksomheden
brugte. Niveauforskellen var ca. 60 cm.

Da han lander, rammer han en luftslange (som han formodentlig selv har
lagt) vrider rundt og får en diskusprolaps. Der er et vidne der ser
ulykken.

Ledelsen havde med jævne mellemrum orienteret om, at op- og nedgang skulle
foregå af trinnet, men de havde også flere gange gået forbi, når de
ansatte sprang ned, uden at påtale det. Firmaet blev gjort
erstatningsansvarlig, og begrundelsen var, at ledelsen havde set og
accepteret, at de ansatte ikke brugte trinnene. Firmaet havde altså ikke
handlet uforsvarligt, men alligevel ansvarspådragende.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : MICK

Dato : 28-02-03 00:12

> [...]
> advokater ynder at sige under deres procedurer "et ansvar der nærmer sig

Ja sagsøg endelig en arbejdsgiver som ikke har skyggen af chance for at
forhindre denne skade. Du er igen skråsikker i din sag, men hvordan pokker
kan du vide at stativet ikke er sat der for at blive flyttet igen? Jeg kan
da godt se at i skal hente så mange penge som muligt til jeres medlemmer.
Du skal bare huske på, at jo mere i jagter arbejdsgivere og
forsikringsselskaber, jo dyrere bliver det at forsikre en medarbejder, og
mon ikke det så er værd at spare en medarbejder. Det er fame ved at være
dyrt med arbejdsskadeforsikring og de differencekrav der rejses
Mick