Hjælp mht. forsikringsbetingelser
Fra : Ronald Dale Madsen

Dato : 25-02-03 20:04

Pga. en opstået skade på kloakeringssystemet til mit hus har jeg fået
lugtgener, da der er en rotte der ligger død under mit gulv i et af
værelserne. Jeg har dd. fået inspiceret kloaksystemet og her blev der
konstateret brud på min ledning.

Jeg er dækket med følgende på min husforsikring i Tryg-Baltica:
- Bygningsbranddækning
- Kasko og anvarsdækning
- Glas og sanitet
- Udvidet dækning
- Rør og kabel
- Stikledninger
- Svamp, råd og insektdækning

I mine forsikringsbetingelser kan jeg se at selve skaden med klakeringen er
dækket, men jeg har svært ved at gennemskue om følgeskaderne rotterne har
forårsaget er dækket.

Ordlyden er som følger:

Dækkede skader.
Skader i form af utætheder i de skjulte rørinstallationer og som sikrede har
vedligeholdelsespligten for, samt:
- Udgifter til fejlfinding og fritlægning af utætheden/fejlen efter
forudgående aftale med Tryg-Baltica.
- Følgeskade på bygningen forårsaget af en dækningsberettiget
utæthed/fejl i de nævnte installationer.
- Udgifter til retablering.

Ikke dækkede skader.
- Skader på/fra drænrør samt olietanke, septiktanke, trixtanke og
stenfaskiner o.lign., herunder evt. rør i disse.
- Skader som følge af frostsprængning.
- Bekæmpelse af rotter.
- Følgeskader i form af svamp/råd.

Derfor er jeg usikker på om forsikringen vil dække de omkostninger der er
med at få lugtkilden (den døde rotte) fjernet? Og hvis der viser sig at
f.eks isoleringen af huset har taget skade?

Hvis der er en der kan gennemskue det vil jeg blive meget glad.

Mvh

Ronald Dale Madsen