Beskatning af diæter - måske OT ?
Fra : spæf

Dato : 25-02-03 12:30

Hej.

Jeg lavede i 2002 noget arbejde for Odense kommune. Lønnen for dette arbejde
fik jeg udbetalt som honorar, i alt 16.875 dkr.
Da jeg bor i København fik jeg også nogle diæter for de dage jeg brugte i
Odense, i alt 2.500 dkr.

Da jeg så får min årsopgørelse fra Odense kommune, så har de lagt diæterne
sammen med det oprindelige honorar. Dvs. at overfor skattevæsenet har jeg nu
fået 19.375 dkr. i honorar, som skal beskattes. Jeg skal altså nu betale
skat af mine diæter.

Jeg troede først at dette var en fejl, men har nu fundet ud af at der fra
2002 var indført en skatteregel, som hedder at man ikke kan få skattefrie
diæter, når man modtager løn som honorar.

Jeg synes jo selvsagt at dette er lidt unfair, da Odense kommune udbetalte
mig diæter, som var de skattefrie. Jeg har en kvittering på dette.

Kommunen har jo tydeligvis ikke været klar over denne nye regel, ellers
havde de vel fortalt mig det ?
Men jeg føler at det er deres ansvar, og ville egentlig gerne sende denne
ekstra skatteregning til dem.

Har jeg noget at have dette i, eller er jeg bare nødt til at æde ?

Håber der er nogle kloge hoveder her, som kan sige noget om dette.

spæf

"live long and prosper"

Fra : Ole Stigaard

Dato : 25-02-03 12:40

"spæf" <teater-lyd@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
Hej Selv!
Jeg vil tro at Mette kan hjælpe dig med gennemgå reglerne for dette. Hun
er ret godt inde i reglerne om både honorar-aflønning og skattefrie
diæter.
Ring ind på TEF på 33862626 og få en snak med hende.

Med kollegial hilsen Ole Stigaard

p.s. Jeg går ud fra at du er medlem?

Fra : spæf

Dato : 26-02-03 15:20

> [...]
> diæter.
> Ring ind på TEF på 33862626 og få en snak med hende.

Det var da en god ide. Tåbeligt at jeg ikke tænkte på det selv. Og jo, jeg
er medlem.
Tak for det.

Med venlig hilsen

spæf