Færdselsloven og rene ord for pengene
Fra : Claus MC

Dato : 25-02-03 00:03

Jeg har pt. en diskussion kørende med DR, som i seneste afsnit af "Rene ord
for pengene" hævdede, at en el-dreven kørestol måtte placere sig i trafikken
*både* som gående eller cyklist.

Jeg fastholder, at en eldreven kørestol jf. færdselslovens §2.12 er at
betragte som cyklist (hvor intet andet er bestemt.)

DR henviser til §13 (Færdselsregler for gående), hvor der står:

---
Invalid, der selv fører kørestol, må, hvis der køres med almindelig
ganghastighed, benytte fortov, gangsti eller rabat samt fodgængerfelt og
anses i så fald som gående.
---

I kommentarerne til færdselsloven oplyses (jf. DR), at ganghastighed er ca.
6 km/t.

Idet jeg læser færdselsloven som den er skrevet (uden kommentarer) og *ikke*
tager noget for givet, vil jeg påstå, at den i §13 nævnte kørestol *ikke* er
motoriseret, idet det ikke er nævnt !

Jeg mener derfor ikke, at undtagelsen i §2.12 er opfyldt, og at evt.
undtagelser burde fremgå af afsnittene "Regler for kørende" og "Særlige
regler for cyklister", idet den eldrevne kørestol allerede er defineret i §
2 !

Hvem har ret ?

/Claus

Fra : Jens Helby

Dato : 25-02-03 06:03

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> wrote in message
> [...]
ord
> for pengene" hævdede, at en el-dreven kørestol måtte placere sig i

[KLIP]

> Hvem har ret ?

DR har ret (ihvertfalde iflg. politiets egen tolkning) - da jeg for nogle år
siden tog knallertkørekort (3-hjulet invalideknallert) undersøgte min
kørelærer (som er politimand) sagen hos gladsaxe politi, og deres tolkning
af loven er at også benzin-motoriserede invalideknallerter må agere som en
fodgænger (dvs. at køre på fortov, og uden hjelm), når man kører almindelig
ganghastighed (hvilket de definerede som op til ca 8 km/time).

/Jens

Fra : Reino Andersen

Dato : 25-02-03 19:44

Claus MC skrev:

> [...]
ord
> for pengene" hævdede, at en el-dreven kørestol måtte placere sig i

DR.

Kørestol, der skubbes, følger reglerne for gående jf. § 11.

Er kørestolen motoriseret - f.eks. el-drevet - med en max. hastighed på 15
km/t, skal reglerne for cykler følges som udgangspunkt, jf. § 2, nr. 12. Men
fremføres den motoriserede kørestol på fortov, gangsti, rabat eller
fodgængerfelt med almindelig ganghastighed, hvilket ifølge
justitsministeriets skrivelse af 20.03.78 vil sige omkring 6 km/t, følges
dog reglerne for gående.

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 25-02-03 20:02

Claus MC <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev i b3e89q$6iq$1@sunsite.dk:

[klip]

> [...]
> *ikke* tager noget for givet, vil jeg påstå, at den i §13 nævnte
> kørestol *ikke* er motoriseret, idet det ikke er nævnt !

Du bliver nødt til at tage kommentaren alvorligt - den kan fortælle langt
mere end loven kan.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : -ALU-

Dato : 27-02-03 22:50

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Jeg fastholder, at en eldreven kørestol jf. færdselslovens §2.12 er at
> betragte som cyklist (hvor intet andet er bestemt.)

Forestiller du dig at det er meningen at en invalid skal "stå af og trække"
på gågaden?

-A-