/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
er medsalg lovligt?
Fra : Thomas Smedebøl


Dato : 24-02-03 21:49

Hvis et firma reklamerer med ekesmpelvis dette:
"Når du handler fast ejendom, låner vi dig vores store lukkede
flyttetrailer"
Er det så lovligt?
Kan man i tilfælde af at det er ulovligt gøre krav på at opnå gaven (i dette
tilf. at låne en trailer) uden at opfylde deres krav?

Mvh Thomas



 
 
Povl H. Pedersen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 25-02-03 00:06

In article <b3e0a0$mpj$1@sunsite.dk>, Thomas Smedebøl wrote:
> Hvis et firma reklamerer med ekesmpelvis dette:
> "Når du handler fast ejendom, låner vi dig vores store lukkede
> flyttetrailer"
> Er det så lovligt?
> Kan man i tilfælde af at det er ulovligt gøre krav på at opnå gaven (i dette
> tilf. at låne en trailer) uden at opfylde deres krav?

Ja. Tilgift er ulovligt, og du kan kræve den gratis ting uden
at foretage køb.

--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.

Claus MC (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus MC


Dato : 25-02-03 00:19

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
meddelelse news:slrnb5l9am.1df.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Ja. Tilgift er ulovligt, og du kan kræve den gratis ting uden
> at foretage køb.

Hvor står det ?

/Claus



Karina og Christian (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 25-02-03 00:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i
news:slrnb5l9am.1df.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local:

> Ja. Tilgift er ulovligt, og du kan kræve den gratis ting uden
> at foretage køb.

Tilgift er ulovligt efter markedsføringslovens § 6, så langt er jeg med
(uden at jeg dog har taget stilling til, hvorvidt der foreligger ulovlig
tilgift i det foreliggende tilfælde). Men hvor finder du egentlig den
juridiske basis for den påstand, som fremgår af den sidste del af
ovenstående (og som jeg har hørt fremført før); at forbrugeren har ret til
at få den gratis ting uden at foretage køb - hvis der vel at mærke *er*
tale om en købsbetinget (og dermed ulovlig) "gave"?

Det er klart, at hvis en annoncør (i f.eks. et kuponhæfte) udlover en
gratis gave, som efter annoncen *ikke* er købsbetinget, har enhver ret til
at få gaven. Men som jeg umiddelbart ser det, så er der kun knyttet en
strafsanktion til overtrædelse af markedsføringslovens § 6, ikke en
civilretlig sanktion (at forbrugeren har ret til den lovede ydelse uden
købsbetingelser). Men ret mig meget gerne, hvis jeg tager fejl?

/Christian

Bertel Lund Hansen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-02-03 09:01

Povl H. Pedersen skrev:

>Ja. Tilgift er ulovligt, og du kan kræve den gratis ting uden
>at foretage køb.

(medmindre den er af ubetydelig værdi)

Men:

§ 6

Stk. 2.   En ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen,
   anses ikke som tilgift.

Hvor snævert tolkes "ganske samme art" her? Huskøb og flytning er
jo beslægtede.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Claus P. (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus P.


Dato : 25-02-03 09:26


"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:6j8m5vkg47hvk4t31bhbpoflh296ordg8u@news.stofanet.dk...
> Povl H. Pedersen skrev:
>
> >Ja. Tilgift er ulovligt, og du kan kræve den gratis ting uden
> >at foretage køb.
>
> (medmindre den er af ubetydelig værdi)
>
> Men:
>
> § 6
>
> Stk. 2. En ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen,
> anses ikke som tilgift.

Dækker det ikke over mængderabat? "Køb 2 mælk og få en 3 gratis."

MVH
CP



GiWeo (25-02-2003)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 25-02-03 10:37

Hejsa

>Dækker det ikke over mængderabat? "Køb 2 mælk og få en 3 gratis."

Jo lige præcis - det skal baer formuleres anderledes - "Ta' 3 - betal
for 2" Det er lovligt


Lars Engelhardt - Hillerød - Denmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
Lad os snakke på MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755

Brian Sørup (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 25-02-03 09:27


"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>
skrev i en meddelelse
news:slrnb5l9am.1df.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> In article <b3e0a0$mpj$1@sunsite.dk>, Thomas Smedebøl wrote:
> > Hvis et firma reklamerer med ekesmpelvis dette:
> > "Når du handler fast ejendom, låner vi dig vores store
lukkede
> > flyttetrailer"
> > Er det så lovligt?
> > Kan man i tilfælde af at det er ulovligt gøre krav på at
opnå gaven (i dette
> > tilf. at låne en trailer) uden at opfylde deres krav?
>
> Ja. Tilgift er ulovligt, og du kan kræve den gratis ting uden
> at foretage køb.
>
Jeg smider lige et tillægsspørgsmål ind i diskussionen :
Hvis ovennævnte forhold er ulovligt, hvordan forholder det sig
så med f.eks. "Jem & Fix" og deres
"gratis_lån_af_trailer_når_du_handler_her" ?
Kan man kræve at låne deres trailer uden at købe noget ?
Lånet er jo betinget af køb...
--
Brian Sørup



GiWeo (25-02-2003)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 25-02-03 10:43

Hejsa

>Jeg smider lige et tillægsspørgsmål ind i diskussionen :
>Hvis ovennævnte forhold er ulovligt, hvordan forholder det sig
>så med f.eks. "Jem & Fix" og deres
>"gratis_lån_af_trailer_når_du_handler_her" ?

Det er en ulovlig tilgift da den ikke er af "Ganske ubetydelig værdi"


>Kan man kræve at låne deres trailer uden at købe noget ?

Du kan ikke kræve noget - men du kan aflevere en anmeldese til
politiet - da det også er forbudt at reklamre for ulovlig tilgift.


Lars Engelhardt - Hillerød - Denmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
Lad os snakke på MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755

Bruno Christensen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Bruno Christensen


Dato : 25-02-03 10:46

On Tue, 25 Feb 2003 09:27:17 +0100, Brian Sørup wrote:

> Jeg smider lige et tillægsspørgsmål ind i diskussionen :
> Hvis ovennævnte forhold er ulovligt, hvordan forholder det sig
> så med f.eks. "Jem & Fix" og deres
> "gratis_lån_af_trailer_når_du_handler_her" ?
> Kan man kræve at låne deres trailer uden at købe noget ?
> Lånet er jo betinget af køb...

"Selvfølgelig" har du ret til at låne traileren, og Jern & Fix bestemmer
_hvorlænge_ du må låne den. 10 sekunder for eksempel.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

GiWeo (25-02-2003)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 25-02-03 10:41

Hejsa


>Hvis et firma reklamerer med ekesmpelvis dette:
>"Når du handler fast ejendom, låner vi dig vores store lukkede
>flyttetrailer"
>Er det så lovligt?

Det er ikke lovligt - det er en ulovlig tilgidt, da det ikke kun er
af "Ganske ubetydelig værdi" som skrevet i markedsføringsloven $6

>Kan man i tilfælde af at det er ulovligt gøre krav på at opnå gaven (i dette
>tilf. at låne en trailer) uden at opfylde deres krav?

Det kan du nok ikke - men du kan jo almelde dem til politiet - da det
også i flg $6 er ulovligt at reklamere for ulovlig tilgift....

Og skulle vi så ikke lige tage $6 i sin fulde længde:

===CUT===
§ 6. Erhvervsdrivende må ikke ved salg af varer eller fast ejendom til
forbruger eller ved udførelse af arbejds- eller tjenesteydelser for
forbruger yde tilgift, eller hvad der må sidestilles hermed, medmindre
tilgiften er af ganske ubetydelig værdi. Reklamering med ulovlig
tilgift er ligeledes forbudt.

Stk. 2. En ydelse, der er af ganske samme art som hovedydelsen, anses
ikke som tilgift.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan erhvervsdrivende med
tilladelse efter luftfartslovens § 75, stk. 1 og 2, ved salg af
flyrejser og dertil hørende ydelser yde tilgift, når dette sker som
led i et flybonusprogram som nævnt i stk. 5. Andre erhvervsdrivende
kan yde tilgift i form af rejser, hotelophold og biludleje, såfremt
dette sker som led i et flybonusprogram.

Stk. 4. En tilladelsesindehaver og andre erhvervsdrivende kan dog som
led i et flybonusprogram yde tilgift uden de i stk. 3 nævnte
begrænsninger, når en anden tilladelsesindehaver, der konkurrerer med
tilladelsesindehaveren, yder en sådan tilgift i sit flybonusprogram.
Såfremt der ydes tilgift i henhold til 1. pkt., skal dette anmeldes
til Forbrugerombudsmanden.

Stk. 5. Flybonusprogrammet skal udbydes internationalt og skal være
etableret af en tilladelsesindehaver som led i dennes sædvanlige
virksomhed. Programmets væsentligste element her i landet skal være
ydelse af tilgift ved salg af flyrejser. Såfremt
tilladelsesindehaveren samarbejder med andre erhvervsdrivende, skal
programmet derudover omfatte ydelse af tilgift ved salg af hotelophold
og biludleje.

Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 3-5 om tilladelsesindehavere gælder også
for erhvervsdrivende med licens udstedt af et EU-land efter Rådets
forordning (EØF) nr. 2407/92 af 23. juli 1992 om udstedelse af
licenser til luftfartsselskaber eller af et land, der efter aftale med
Fællesskabet har tilsluttet sig denne forordning.

Stk. 7. Erhvervsministeren kan tillade, at andre virksomheder, der er
i en tilsvarende international konkurrence, yder tilgift i nærmere
bestemt omfang. Tilladelsen kan betinges og begrænses tidsmæssigt.

===CUT===

Lars Engelhardt - Hillerød - Denmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
Lad os snakke på MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755

Kevin Edelvang (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 25-02-03 11:55

GiWeo wrote:

> Det er ikke lovligt - det er en ulovlig tilgidt, da det ikke kun er
> af "Ganske ubetydelig værdi" som skrevet i markedsføringsloven $6

På mig virker det fuldstændig absurd, at dette skulle være ulovligt, så
jeg er nødt til at spørge:

En beslægtet ydelse ville være, at firmaet (f.eks. forhandler af hårde
hvidevarer) har gratis levering. Er dette så også ulovligt? Der er jo
reelt tale om samme ydelse.

--
Mvh
Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"


GiWeo (25-02-2003)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 25-02-03 13:46

Hejsa

>En beslægtet ydelse ville være, at firmaet (f.eks. forhandler af hårde
>hvidevarer) har gratis levering. Er dette så også ulovligt? Der er jo
>reelt tale om samme ydelse.

Ja, hvis de reklamerer med gratis levering ved køb er det en ulovlig
tilgift - men lyder teksten "Få leveret for 1 krone" er det jo en
ydelse du kører på samme måde som alt andet....


Lars Engelhardt - Hillerød - Denmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
Lad os snakke på MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755

Niels Elgaard Larsen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Niels Elgaard Larsen


Dato : 25-02-03 15:00

>>>>> "Kevin" == Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> writes:

Kevin> GiWeo wrote:
>> Det er ikke lovligt - det er en ulovlig tilgidt, da det ikke kun er
>> af "Ganske ubetydelig værdi" som skrevet i markedsføringsloven $6

Kevin> På mig virker det fuldstændig absurd, at dette skulle være ulovligt, så
Kevin> jeg er nødt til at spørge:

Kevin> En beslægtet ydelse ville være, at firmaet (f.eks. forhandler af hårde
Kevin> hvidevarer) har gratis levering. Er dette så også ulovligt? Der er jo
Kevin> reelt tale om samme ydelse.

Eller hvad med de butikker der pakker de varer man allerede har købt, ind som
gave.

Jeg tror at for fx Bauhaus er det en ret ubetydelig udgift at have en håndfuld
trailere til udlån.

--
Niels Elgaard Larsen
Department of Computer Science, University of Copenhagen, Denmark
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Per Christoffersen (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 25-02-03 12:30


"GiWeo" <giweo@hotmail.com> wrote in message
news:rdem5v41m3fgjhqacr2e00597t9fe5e77e@4ax.com...

> Det kan du nok ikke - men du kan jo almelde dem til politiet - da det
> også i flg $6 er ulovligt at reklamere for ulovlig tilgift....

Det får man nok ikke så meget ud af, - det er Forbrugerombudsmanden der skal
rejse tiltale for overtrædelser af Markedsføringsloven.
Så det er ham der skal have anmeldelsen.

/Per



Henning Makholm (25-02-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 25-02-03 12:45

Scripsit "Per Christoffersen" <pc@VAEKMEDDETcomonto.dk>

> Det får man nok ikke så meget ud af, - det er Forbrugerombudsmanden
> der skal rejse tiltale for overtrædelser af Markedsføringsloven.

Helt så simpelt er det ikke. Som hovedregel er det den almindelige
anklagemyndighed der rejser tiltale (dog i praksis ofte på
forbrugerombudsmandens opfordring). Loven giver (§19 stk. 6)
forbrugerombudsmanden mulighed for at føre sagen i stedet for
anklagemyndigheden, men det ser ud til at tiltalen under alle
omstændigheder skal *indledes* af anklagemyndigheden.

Desuden har Forbrugerombudsmanden generel kompetence til at anlægge
borgerlige sager om forbud eller påbud i henhold til loven. Men det
kan den forudettede også selv.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste