Henvisning til materiale på nettet.
Fra : Dion Sørensen

Dato : 24-02-03 15:53

Jeg er ved at oprette en ny hjemmeside, hvor jeg godt kunne tænke mig nogle
links til andre tekster/matriale på nettet. Er der nogle copyright regler på
dette område? Må jeg fx godt kopiere teksterne til min egen side, hvis blot
jeg opgiver kilden, eller er det helt forbudt? Jeg er jo ikke interesseret i
blot at linke til de andres sider, da jeg så taber brugeren - kunne jeg evt.
åbne siden i et seperat vindue?
Dion

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-02-03 15:57

Scripsit "Dion Sørensen" <dionms@mail.dk>

> Jeg er ved at oprette en ny hjemmeside, hvor jeg godt kunne tænke mig nogle
> links til andre tekster/matriale på nettet. Er der nogle copyright regler på
> dette område?

Nej - det almindeligt antagne er at du må linke til hvad du vil uden
at spørge om lov. (Der kan blive problemer hvis du systematisk og i
stor skala linker til alt hvad en anden har lavet, men det kan næppe
være relevant med hensyn til en almindelig hjemmeside.

> Må jeg fx godt kopiere teksterne til min egen side, hvis blot
> jeg opgiver kilden, eller er det helt forbudt?

Det er helt forbudt, med mindre du udtrykkeligt har fået lov af
ophavsmanden?

> Jeg er jo ikke interesseret i blot at linke til de andres sider, da
> jeg så taber brugeren

Du bør gøre op med dig selv om du er interesseret i at være til nytte
for dine læsere eller at holde dem fanget uanset hvad.

> - kunne jeg evt. åbne siden i et seperat vindue?

Det kan du godt, men det er for det meste uhøfligt overfor læserne.

--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-02-03 18:14

"Dion Sørensen" <dionms@mail.dk> skrev:

> Jeg er ved at oprette en ny hjemmeside, hvor jeg godt kunne tænke
> mig nogle links til andre tekster/matriale på nettet. Er der nogle
> copyright regler på dette område?

Som Makhom også skriver er der ikke noget i vejen for at linke
medmindre man gør som Newsbooster gjorde.

> Må jeg fx godt kopiere teksterne
> til min egen side, hvis blot jeg opgiver kilden, eller er det helt
> forbudt?

Du må ikke kopiere teksterne i sin helhed til din hjemmeside, men hvis
det tjener et reelt formål må du citere med kildeangivelse. For
avisartikler og lignende er der en kotume om, at der må citeres på til
20% af artiklen.

> Jeg er jo ikke interesseret i blot at linke til de andres
> sider, da jeg så taber brugeren - kunne jeg evt. åbne siden i et
> seperat vindue?

Det gør jeg selv på min hjemmeside, men som Makholm skriver kan det
formentligt irritere nogen.

--
Morten http://miljokemi.dk