Ansvarlig for indeholdet af forum?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 24-02-03 11:46

Hejsa

Hvis man opretter et forum, som er åben for alle, kan man så stilles til
ansvar for, hvad folk snakker om?

mvh Frank

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-02-03 18:55

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvis man opretter et forum, som er åben for alle, kan man så stilles til
>ansvar for, hvad folk snakker om?

Midt i januar fremsatte en person, som kaldte sig "Theodore
Roosevelt", doedstrusler mod Bent Melchior i Politikens
debatforum, og politiet blev blandet ind i sagen.

Hvis du giver dig til at soege lidt, kan du maaske vaere heldig
at finde en brugbar juridisk vurdering af den sag. Og med lidt
mere held er sagen maaske sammenlignelig med den sag, du konkret
har i tankerne (for det er vel en konkret sag, der har affoedt
dit spoergsmaal?).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : BB

Dato : 24-02-03 19:28

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Allan Olesen, Lunderskov.
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Hmm. Sikken en ubruglig gang l***. (sorry)
Hvad med nogle link?

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-02-03 20:13

"BB" <bb@tdcnospamadsl.dk> wrote:

>Hmm. Sikken en ubruglig gang l***. (sorry)

Det ville jeg jo nok have vaeret ked af at hoere fra en navngiven
person.

>Hvad med nogle link?

Hvad med at goere lidt arbejde selv?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : BB

Dato : 24-02-03 20:43

> [...]
>

> --
> Allan Olesen, Lunderskov.
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Jeg bliver bare lidt sur over at, i en dabat forum, kommer der mange svar om
selv at finde svaret. Jeg var lidt hurtigt på aftrækkeren, fordi jeg søgte
på google på "Theodore
Roosevelt" og så kom der en del frem. Men jeg mener ikke det har noget med
"forum" at gøre. Måske mig der ikke kan se samliningen (igen sorry).

P.S.

VH
Brian Bjerg

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-02-03 21:12

Scripsit "BB" <bb@tdcnospamadsl.dk>

> Jeg var lidt hurtigt på aftrækkeren, fordi jeg søgte på google på
> "Theodore Roosevelt" og så kom der en del frem. Men jeg mener ikke
> det har noget med "forum" at gøre.

Den rigtige Theodore Roosevelt var præsident i USA fra 1901 til
1909. Han er stadig mere berømt end det ukendte fjols der misbrugte
hans navn på Politikens webforum. Hvis du brugte flere søgeord end ét,
ville du have større chance for at finde relevante links.

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : BB

Dato : 24-02-03 21:51

> [...]
> ville du have større chance for at finde relevante links.
>
> --
> Henning Makholm "We're trying to get it into

Nu er jeg ikke grøn bag ørene og ved godt hvem han var. Selvfølgelig søgte
jeg også på politikken. Stadigvæk var der en del om det Allan Olesen snakker
om, men det var stadigvæk en sludder for en sladder. Der er sikkert noget
jeg havde overset, for der var en del.

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-02-03 23:44

"BB" <bb@tdcnospamadsl.dk> wrote:

>Men jeg mener ikke det har noget med "forum" at gøre.

Hvorfor ikke? Udtalelserne var fremsat i Politikens debatforum
paa Internettet. Er det ikke netop saadan et forum, Frank Jensen
spoerger om?

Og eftersom politianmeldelse af Politiken dengang var paa tale
(jeg ved ikke, om den blev gennemfoert), skulle der vaere ganske
gode muligheder for, at nogle begavede personer i den
efterfoelgende debat er kommet med guldkorn om en
forum-administrators ansvar for brugernes ytringer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : BB

Dato : 25-02-03 01:07

> Hvorfor ikke? Udtalelserne var fremsat i Politikens debatforum
> paa Internettet. Er det ikke netop saadan et forum, Frank Jensen
> spoerger om?

Din henvisning gav ikke noget svar på Frank's spørgsmål. Derfor mener jeg
ikke at det har noget med sagen (forum).

> [...]
> efterfoelgende debat er kommet med guldkorn om en
> forum-administrators ansvar for brugernes ytringer.

Jamen kan man, ifølge dansk lov, gøres til ansvar... og så tilbage til
Frank's spørgsmål.

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-02-03 01:26

"BB" <bb@tdcnospamadsl.dk> wrote:

>Din henvisning gav ikke noget svar på Frank's spørgsmål.

Nej. Den gav en mulig indgangsvinkel til en soegning efter
information. Hjaelp til selvhjaelp er ogsaa godt, omend jeg har
bemaerket, at det isaer blandt onanyme skribenter ikke altid
vaerdsaettes.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 25-02-03 00:26

> [...]
> mere held er sagen maaske sammenlignelig med den sag, du konkret
> har i tankerne (for det er vel en konkret sag, der har affoedt

Det var da ubehageligt Og nej det var nu slet ikke sådan noget
ubehageligt noget jeg havde i tankerne, men loven er vel den samme. Jeg
tænkte mere på, at hvis man nu havde et forum, hvor en af trådene kom ind på
f.eks. piratkopiering, kan ejeren/vedligeholderen af forummet så anklages
for noget, hvis han/hun ikke fjerner det?

Jeg lavede lige en hurtig google på "Theodore Roosevelt" "Bent Melchior" men
der kom ikke noget frem, og nu smutter jeg i seng, men selvom at politiet
blev blandet ind i det, er det vel bare fordi, at det er ulovligt at
fremsige dødstrusler, og det har ikke nødvendigvis noget at gøre med ejeren
af forummet.

mvh Frank

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-02-03 01:41

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg lavede lige en hurtig google på "Theodore Roosevelt" "Bent Melchior" men
>der kom ikke noget frem, og nu smutter jeg i seng,

Jeg havde ogsaa selv lidt svaert ved at finde noget, der ramte
lige paa, da jeg brugte Google. Men det er muligt, at man kan
finde noget ved at gaa raden af danske avisers hjemmesider
igennem.

>men selvom at politiet
>blev blandet ind i det, er det vel bare fordi, at det er ulovligt at
>fremsige dødstrusler, og det har ikke nødvendigvis noget at gøre med ejeren
>af forummet.

Det er vi enige om. Grunden til, at jeg trak sagen frem, var at
_Politiken_ blev meldt til Koebenhavns Politi. (I hvert fald hvis
man skal tro den ene af JP's artikler fra d. 15/1. Ifoelge
Politikens egen artikel fra samme dag er det dog herr Roosevelt,
der er blevet anmeldt, og saa er det selvfoelgelig ikke naer saa
interessant.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Mari

Dato : 24-02-03 20:35

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e59f725$0$2527$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hejsa
>
> Hvis man opretter et forum, som er åben for alle, kan man så stilles til
> ansvar for, hvad folk snakker om?

Ikke HVAD de snakker om - men formidling af dét de snakker om.

/Mari

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-02-03 22:07

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in

> Ikke HVAD de snakker om - men formidling af dét de snakker om.

Hvilket i praksisk betyder man er ca. ansvarsfri indtil man undlader
at fjerne ulovligt materiale man har fået kendskab til ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 25-02-03 00:28

Eh, den skal jeg lige have igen...?

> Hvilket i praksisk betyder man er ca. ansvarsfri indtil man undlader
> at fjerne ulovligt materiale man har fået kendskab til ?

Men når man så har fået kendskab til det, og ikke har fjernet det, så kan
man straffes, eller hvad?

mvh Frank