Konnekse og ikke konnekse krav
Fra : Dion Sørensen

Dato : 23-02-03 23:29

Hej

I forbindelse med modregning efter overdragelse af en fordring, er jeg i
tvivl om betydningen og forskellen konnekse og ikke konnekse krav. Jeg har
læst om det i Complets kompendie, som ellers plejer at være til at forstå,
men jeg synes det kniber i denne sammenhæng. Jeg vil gerne vide, hvad
forskellen er (på alm. dansk tak) og hvornår sondringen reelt anvendes i
praksis. På forhånd tak.
Dion

Fra : jacob nielsen

Dato : 24-02-03 00:38

"Dion Sørensen" <dionms@mail.dk> wrote in message

> [...]
> men jeg synes det kniber i denne sammenhæng. Jeg vil gerne vide, hvad
> forskellen er (på alm. dansk tak) og hvornår sondringen reelt anvendes i

Ikke konnekse fordringer udspringer af forskellige retsforhold. Hvis A
eksempelvis har solgt et parti tømmer til B, og B har solgt en bil til A,
vil henholdsvis A's og B's krav på betaling i henhold til de to aftaler ikke
være konnekse. Konnekse fordringer udspringer derimod af samme retsforhold.
I førnævnte eksempel ville A's krav på erstatning for mangler ved bilen være
konnekst i forhold til B's krav på betaling for bilen.

Der er en udvidet adgang til at modregne med konnekse fordringer i forhold
til med ikke konnekse fordringer. Jeg orker ikke at gennemgå betingelserne
nu, men jeg kan da lige nævne en af de mere pudsige forskelle: Modregning
med konnekse fordringer har tilbagevirkende kraft, så man eksempelvis kan
modregne med en fordring, selv om den er forældet.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 24-02-03 09:37

"Dion Sørensen" <dionms@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> I forbindelse med modregning efter overdragelse af en fordring, er jeg i
> tvivl om betydningen og forskellen konnekse og ikke konnekse krav.

Jeg har en sag som lyder sådan her:

A opfører en bygning for B. Der er mangler ved arbejdet. Endvidere er A
erstatningsansvarlig for skade på C, der er ansat hos B - skaden er
forårsaget er A's arbejde. A's fordring på B er endvidere overdraget til E.

Der foreligger formentlig konneksitet, da erstatningskravet udspringer af
samme kontraktsforhold: byggeentreprisen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com