Ændring af firmware i mobiltelefon?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-02-03 14:54

Hejsa

Kort:
Må man lovligt ændre firmwaren i div. hardware mm. man har købt?

Lidt længere:
Jeg har for nyligt købt en mobiltelefon. Den kan alt muligt gejl bla.
skulle man kunne downloade java programmer til den. Men der er dog et
problem. Af en eller anden årsag, kan man ikke downloade ting over 3 kb via
wap. Andre telefoner med samme simkort kan godt, og i udlandet kan de også
fint. Ja lidt underligt I telefonen er der lagt en spæring ind, så man
ikke kan downloade disse java programmer via et kabel. Dette er gjort for at
begrænse piratkopiering, og er i sig selv ikke noget problem, men sammen med
at man i Danmark ikke kan downloade mere end 3 kb via wap, er det lidt et
problem. Jeg har så fundet et lille program, som låser denne spæring op, så
jeg kan få glæde af java programmerne til min telefon, men er det lovligt?

mvh Frank

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-02-03 17:29

> [...]

> jeg kan få glæde af java programmerne til min telefon, men er det lovligt?

Uden jura osv...

min egen holdning (må så stå for egen regning..) :P

Har du spurgt forretningen om de ville være så venlig at fjerne
spærringen..?
Står det på salgsdisplayet og eller produktet/kassen at begrænsningen er
der?
Er det oplyst under salget?

For så vil jeg mene forretningen har gang i nogle problemmer.. for dem
selv..

--
Regards, Peter Larsen - http://GratisDNS.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-02-03 19:17

> [...]
> der?
> Er det oplyst under salget?
>
> For så vil jeg mene forretningen har gang i nogle problemmer.. for dem

Jeg har været i butikken, og de sagde at de kendte til problemet, og at jeg
kunne prøve at vente en 14-dages tid, for at se om det gik i orden. Jeg er
sådan set ligeglad med om det er ulovlig, hvis jeg har lyst til at hacke den
så gør jeg det, men garantien ryger jo nok. Jeg sprugte fordi, at jeg var
inde på et forum, hvor alle, der spurgte om hjælp/råd om emnet, ikke blev
behandlet særligt godt, og fordi at jeg ikke mener, at det er ulovligt.

mvh Frank

Fra : Claus P.

Dato : 23-02-03 19:59

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e590f6b$0$1757$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg har været i butikken, og de sagde at de kendte til problemet, og
at jeg
> kunne prøve at vente en 14-dages tid, for at se om det gik i orden.

Fjerner telefonen da selv spærringen om 14 dage, eller havde de
et andet argument for at du skulle vente ?

MVH CP

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 24-02-03 00:42

> at jeg
>
> Fjerner telefonen da selv spærringen om 14 dage, eller havde de
> et andet argument for at du skulle vente ?

Nej, men de regnede med, at det var noget, der bare skulle sættes ordenligt
op i deres udstyr.

mvh Frank

Fra : Brian Neuman

Dato : 23-02-03 21:32

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Kort:
> Må man lovligt ændre firmwaren i div. hardware mm. man har købt?

Hvis du har betalt varen fuldt ud er det din maskine og dermed kan du skrue
på den som du lyster. Ved et videresalg kan der muligvis komme problemer,
men det lader til at det er for din egen fornøjelses skyld.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 24-02-03 00:44

> Hvis du har betalt varen fuldt ud er det din maskine og dermed kan du
skrue
> på den som du lyster.

Ok, det mente jeg nemlig også.

mvh Frank