Opsigelse af lejemål
Fra : Gabriella Alsøe

Dato : 21-02-03 23:32

Hej NG

Jeg håber på lidt hjælp i ovennævnte sitiuation.

Historien fra start.
Der er gået ged i overførslen af huslejeindbetaling, grundet varmeregulering
(vil jeg tro). Derfor endte jeg med at skylde 1000,-. Ingen tvivl om at de
skal betales.
Jeg har så ikke lige pengene at hive ud af budgettet de måneder senere, der
går før det bliver opdaget. Og leder efter dem.
Jeg har modtaget en rykker. Og lørdag d. 15.2. modtager jeg så en skrivelse
hvor man vil have jeg indbetaler indenfor 3 dage. Jeg indbetaler via
bankoverførsel mandag d. 17.2 og mener så sagen er slut. Idag, fredag d.
21.2 modtager jeg så med posten en opsigelse af lejemålet med begrundelsen
at der ikke er betalt noget inden for tidsfristen. Der er dertil kommet
inkassoomkostninger på samt fogedrekvisition. De beder mig fraflytte med
øjeblikkelig virkning og de har anmodet fogeden om at udsætte mig.

Nu kommer så spørgsmålene.
1. Jeg modtager brevet på en lørdag - altså ikke en bankdag. De skriver 3
dage efter modtagelsen - betyder det 3 hverdage - altså onsdag i det her
tilfælde - eller betyder det 3 dage inkl weekenddage? Dvs mandag/tirsdag?
2. Jeg overførte pengene fra min bank mandag, og har en kvittering, er det
den dag der er gældende eller den dag modtageren får det?
3. De skriver at beløbet skal være kontoret i hænde senest 3 dage efter....
jeg tolker det som at tidsfristen er på 3 dage, men har hørt det også kan
betyde at de skal have pengene i hånden på kontoret. De har ikke i brevet
angivet en indbetalingsmetode.
4. De har skrevet inkassoomkostninger og fogedrekvisionsgebyrer på for 1175
ialt, i det nye brev jeg fik idag. Skal jeg betale disse, nu jeg betalte
rettidigt - eller så rettidigt som jeg kunne tolke!?

Mange tak for hjælpen - søger svar, inputs og lignende.
GA

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-02-03 00:04

"Gabriella Alsøe" <gabialsoe@mail.dk> skrev:

> [...]
> fogedrekvisition. De beder mig fraflytte med øjeblikkelig virkning
> og de har anmodet fogeden om at udsætte mig.

Såfremt det er en almen bolig kan fogeden ikke udsætte dig på grundlag
af ovenstående oplysninger, idet du først har modtaget opsigelsen efter
indbetalingen. Dette følger af lov om leje af almene boliger §§90-91:

§ 90. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

1) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt,
jf. stk. 2.

§ 91. Skønnes det forhold, der lægges lejeren til last, at være af
uvæsentlig betydning, kan udlejeren ikke hæve lejeaftalen.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke påberåbe sig de i § 90, stk. 1, nr. 1-6,
nævnte forhold, hvis de er rettet, inden udlejeren hæver lejeaftalen.

Helt tilsvarende er reglerne i lov om leje. Her er det dog istedet
§§93-94, der finder anvendelse.

Lejelovene:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010056229-REGL
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010034729-REGL

Mit bedste råd er dog, at du snarest muligt kontakter en advokat, der
kan repræsentere dig over for udlejer og foged.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-02-03 00:33

"Gabriella Alsøe" <gabialsoe@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rettidigt - eller så rettidigt som jeg kunne tolke!?
>
> Mange tak for hjælpen - søger svar, inputs og lignende.

Du har ikke noget at være nervøs for.
Du har betalt inden de 3 dage og kan bevise det. Du burde naturligvis have
kontaktet din udlejer, straks du så at noget var galt og evt. aftalt en
afdragsordning.
Jeg vil tro, der er sket det, at udlejers edbsystem pr. automatik har
udskrevet din ophævelse og der er ikke altid forbindelse mellem computernes
brevudskrivning.
Det er den dag du betaler, der er gældende, du kan jo ikke holdes ansvarlig
for evt. smøl fra bankens side
Betaling hedder helt korrekt senest 3 dage, dvs. onsdag, som du selv rigtig
nævner, det skal endvidere være inden kl. 12.00, hvis vi nu skal være helt
regoristiske. Om du betaler via bank eller kontant er ligegyldigt, bare du
har en kvittering.
Jeg tror ikke, du skal betale de 1175 kr. men hvis jeg var dig ville jeg
kontakte LLO via www.llo.dk og bede dem om at kigge på det hele, der står
trods alt en del på spil for dig, og de er en hel del billigere end en
advokat!
Men som sagt tror jeg bare brevet er blevet skrevet ud pr. automatik uden
nogen har tjekket, at du rent faktisk har betalt. Det sker oftere end du
tror.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-02-03 00:39

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev:

> Men som sagt tror jeg bare brevet er blevet skrevet ud pr.
> automatik uden nogen har tjekket, at du rent faktisk har betalt.
> Det sker oftere end du tror.

Det kan man håbe, men det lyder som om, der allerede er blevet
påbegyndt en fogedforretning?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-02-03 11:39

> Det kan man håbe, men det lyder som om, der allerede er blevet
> påbegyndt en fogedforretning?
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk

Hej Morten
Nej, det tror jeg faktisk ikke - kan jo ikke vide det, men jeg tvivler
kraftigt.
Jeg tror, det er et standard brev, som så mange andre, der bliver skrevet ud
x-antal dage efter 3 dage eller ud brevet, som det populært kaldes er
skrevet, men som sagt vil det bedste være for alle tilfældes skyld at
kontakte LLO