/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
rykkergebyrer for regninger som aldrig er ~
Fra : benjamin


Dato : 21-02-03 19:11

Hejsa

Telia har sent mig en masse rykkergebyrer, for nogle regninger jeg
aldrig har modtaget. Dem har jeg selvfølgelig ikke lyst til at
betale, men Telia siger, at fordi jeg ikke har kontaktet dem med det
samme da jeg ikke modtog regningerne, er jeg nødt til at betale
rykkergebyrerne.

Er det korrekt at man har lov til at kræve rykkergebyre for regninger
der ikke er blevet sent ud? Der står ingenting om det i
abonementsbetingelserne.

Håber der er nogen, som kan hjælpe.
Benjamin

 
 
M_abs (24-02-2003)
Kommentar
Fra : M_abs


Dato : 24-02-03 00:39

> Telia har sent mig en masse rykkergebyrer, for nogle regninger jeg
> aldrig har modtaget. Dem har jeg selvfølgelig ikke lyst til at
> betale, men Telia siger, at fordi jeg ikke har kontaktet dem med det
> samme da jeg ikke modtog regningerne, er jeg nødt til at betale
> rykkergebyrerne.

Dette er noget Telia er meget kendt for.
Er regningerne tilfældigvis fra et sted i perioden efterår 2001 -> forår
2002 ?
De lavede det samme ved mig da jeg opsagde(stave?) mit abb. hos dem. Jeg
fandt så ud af gemmen en ven, at de havde indført et nyt edb-system i denne
periode der havde en fejl der gjorde at systemet skrev en regning som sendt
selv om den ikke var.
Jeg skrev så et klagebrev til deres "kvalitetskontrol" hvor jeg skrev, i
pænt sprog, at jeg ikke havde modtaget nogen regning, at jeg vidste det med
deres system, og at jeg nægtede at betale rykkergebyrerne for noget der er
deres fejl, men at jeg gerne ville betale selve regningen. Telia eftergav
troligt nok både rykkergebyr og oprindelig regning.
Hvis beløbet er stort nok (kender ikke lige grænsen) så kunne du jo true dem
med at klage til forbrugerstyrelsen over deres opførsel. Forbrugerstyrelsen
skulle have mange af disse sager liggende mener DR1's program "Kontant"
http://www.dr.dk/nyheder/tv/kontant/ havde noget om det for et par uger
siden

Nu ved jeg ikke hvormange penge de kræver af dig, men du kan jo altid bare
nægte at betale. Hvis beløbet er under et vist beløb kan de ikke køre sagen
videre (mener jeg har ikke lige noget jura på det), men kun lukke dit
telefonabb.

Retrorisk spørgsmål?
Er det ikke logisk at når Telia har "sendt" et brev til en kunde har kunden
altid modtaget det, men når kunden sender et brev fx. en opsigelse til Telia
og de "ikke" modtager den er det fordi at kunden ikke har sendt noget til
Telia, og kunden derfor skal betale i begge tilfælde(ilfg. Telia)? (Måtte
lige af med mit sure opstød over dem)

Håber dette måske kan hjælpe
mvh Morten

PS.: Jeg opsagde mit abb. pga. denne forretningsmetode, men de måtte have
opsigelsen hele 2 gange (jeg havde jo "ikke" sendt den første gang)



benjamin (24-02-2003)
Kommentar
Fra : benjamin


Dato : 24-02-03 00:54


>Er regningerne tilfældigvis fra et sted i perioden efterår 2001 -> forår
>2002 ?

mere forår 2002->nu. Jeg fik først regningerne efter at de havde
lukket min telefon.

Ellers tak for svaret. Jeg har mailet forbrugerstyrelsen, og så vil
jeg lige vente og se hvad de svare.

Jeg har også opsagt min abo, og jeg har heldigvis sendt brevet
anbefalet.

Benjamin

Bertel Lund Hansen (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-02-03 08:22

M_abs skrev:

>Nu ved jeg ikke hvormange penge de kræver af dig, men du kan jo altid bare
>nægte at betale. Hvis beløbet er under et vist beløb kan de ikke køre sagen
>videre (mener jeg har ikke lige noget jura på det), men kun lukke dit
>telefonabb.

Det er nok rigtigt i praksis, men ikke i teorien. Man får næppe
en retssal med dommere, domsmænd og advokater til at tage sig
afen sag om 200 kr., men der er ikke nedfældet nogen beløbsgrænse
noget sted (mig bekendt).

>Er det ikke logisk at når Telia har "sendt" et brev til en kunde har kunden
>altid modtaget det, men når kunden sender et brev fx. en opsigelse til Telia
>og de "ikke" modtager den er det fordi at kunden ikke har sendt noget til
>Telia, og kunden derfor skal betale i begge tilfælde(ilfg. Telia)? (Måtte
>lige af med mit sure opstød over dem)

Der er ingen grund til at lave et surt opstød over det. Det er en
sikker nok fremgangsmåde at tage en kopi af et brev og sørge for
på posthuset at få en kvittering på at det er sendt. Hvis der
derefter opstår tvivl om om det er modtaget, vil modtageren (in
casu Telia) stå med bevisbyrden for at det ikke er ankommet - og
den er svær at løfte.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste